hallo,
ik heb een klassiek bootje gekocht (zie subforum/projecten/boemerang voor meer info over de boot)
Maar daar zit ook een dieseltje in.
Ik gok dat het een Yanmar NTS 85 9pk is (vergeleken met foto van een andere yanmar)
Bouwjaar weet ik niet, maar ik gok net zo oud als de boot, en die komt uit 1960.
Ik wil nog voor het gaat vriezen (als dat gebeurt deze winter
tenminste) de motor winterklaar maken...
Ikzelf heb geen verstand van scheepsdieseltjes, maar heb wel veel kennis en ervaring met 2 takt benzine motoren (alleen luchtgekoeld)
Wat ik inelkgeval al weet is dat het water uit de motor moet, en ik heb dan ook het kraantje bij de waterinlaat bij de cilinder open gedraaid, en er kwam ong. 50/100 ml water uit. Dan moet het meeste er al uit zijn toch?
Verder heeft deze motor zover ik weet al ruim 5 jaar niet gedraaid, en heeft al die tijd met boot en al in een loods gelegen.
Dus deze is niet vrijgesteld aan temperaturen onder de 0 graden.
Ik wil ook graag komende week de motor eens starten, zodat ik in het vaarseizoen er niet achter hoef te komen dat deze het helemaal niet doet.
Ik denk de motor te kunnen koelen door gewoon via een trechter water in de slang waar normaal de wierpot aanzit te gieten.
Is dit een oplossing?
Want iemand vertelde mij dat ik met een electrice pomp water vanuit een emmer naar de motor moest pompen, maar dit leek mij vergezocht, terwijl het toch ook gewoon in de slang gegoten kan worden als je deze loskoppelt?
Moet ik verder nog ergens rekening mee houden?
bijv. nog toevoegingen van olie aan de diesel? of word een diesel anders gesmeerd? (kan ook geen olie reservoir vinden ofzo...)
En verder is de motor helemaal ontkoppeld van bedienings panelen (ik heb een alu. plaatje met startknop erop, en een alu. plaatje met een aantal schakelaartjes los bij de boot gekregen, en daar steken ook wat draadjes uit ,maar daar kan ik geen touw aan vast knopen, want uit de motor komt verder helemaal geen draadboom ofzo, alleen twee dikke accu kabels.
Kan ik de motor starten door simpelweg de accu aan te sluiten, en daartussen een schakelaartje te plaatsen?
Ik weet namelijk echt niets van scheepsdiesels, dus alle tips zijn welkom!!
gr. Marius