Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vervanging BUKH?

Vervanging BUKH? 09 jan 2007 22:30 #12119

  • ewessel
  • ewessel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Ik speel met de gedachte om in mijn Friendship 28, mijn oude BUKH DV10 ter vervangen door een gereviseerde BUKH DV20.

Enerzijds ben ik niet helemaal zeker van de staat (resterende levensduur) van mijn huidige motor (hij is niet echt actief onderhouden door de vorige eigenaar) anderzijds is de BUKH 20DV rustiger (2 cyl. ipv 1 cyl.) en krachtiger voor mijn 3800 kg wegende schip.

Waar moet ik allemaal aan denken bij dit vervangen?

> motorsteunen moeten passen?
> gewicht van de 20DV is 50 kg meer dan 10DV ?
> beide motoren leveren hetzelfde toerental, kan de schroef dan blijven?
> ...?

Alvast bedankt voor de reactie's

Erik Wessel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging BUKH? 09 jan 2007 22:43 #12120

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Leuk (zeker vanuit mijn perspectief) dat je deze vraag hier stelt, maar ik denk dat de enige goede weg is om dit soort vragen bij de leverancier of importeur van bukh motoren te stellen...

Maar natuurlijk als mensen hier een goed advies voor hebben, moeten ze het zeker niet laten om dit te posten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging BUKH? 09 jan 2007 22:56 #12121

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Mijn eerste gedachte: ga na of je keerkoppeling op de DV20 past (ik zou niet weten). Als je die ook moet vervangen wordt het een lastig verhaal, dan zit je met grotere aanpassingen aan je uitlijning, aslengte etc.
Tweede punt: motorsteunen moet je navragen bij de leverancier of bij gebrek daaraan, een motorenspecialist.
Derde punt, het gewicht: ik ken de constructie van de fundering van de Friendships niet, maar ik weet wel dat die van mij probleemloos 50 kg meer kan dragen (ik kan met mijn 70 kg gemakkelijk op de motor gaan staan :D). Vraag eens na bij Friendship-eigenaren of de werf als die er nog is.
Tot zover mijn aanvulling, die puur voorkomt uit een eerdere overweging om mijn motor te gaan vervangen... ik heb ervan afgezien uiteindelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging BUKH? 10 jan 2007 15:05 #12125

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
als je van 10 naar 20 pk gaat bij gelijk uitgaand toerental zal je ook de schroef moeten aanpassen daar je huidige schroef het water voor een 10 pk kan verplaatsen en dus de stuwkracht van een 10 pk kan leveren. Een schroef voor een 20pk moet een grotere hoeveelheid water wegdrukken om die 20 pk te benutten dus de schroef moet groter: grotere diameter/meer bladen/meer spoed/meer overlapping, of een hoger toerental. Vermoedelijk zal je dus ook een dikkere schroefas nodig hebben. De vraag is of je een grotere schroef en dus ook een dikkere schroefas kwijt kunt in/onder je boot.
Overigens heb je aan die 10pk genoeg als je 5pk per ton rekent. Je zou je huidige motor eens goed na kunnen laten kijken en misschien is hij nog wel erg goed na enig extra onderhoud en schoonmaken. Is goedkoper dan nieuw en een 2cil loopt niet zoveel rustiger dan een 1cil; verwacht daar geen wonderen van. Je 1cil op nieuwe zachtere dempers zetten en een stukje geluidsisolatie doet ook erg veel.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging BUKH? 20 feb 2007 21:29 #13734

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Een Bukh is haast onverwoestbaar, ook bij matig onderhoud. Een goede beurt eventueel met revisie staat borg voor jarenlang plezier. Je kan bij de Fundatie in Lemmer eens navragen hoe de constructie in elkaar steekt. Zij bouwen weer Friendship. De oorspronkelijke Friendship werf bestaat niet meer.

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging BUKH? 20 feb 2007 22:40 #13738

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Je kan bij de Fundatie in Lemmer eens navragen hoe de constructie in elkaar steekt. Zij bouwen weer Friendship.
Ze gebruiken daar Volvo motoren (dealer van Volvo Penta), in de Friendschip 34 wordt ook een 10 pk exemplaar gebruikt, voor een 28 lijkt het me zeker voldoende.

Een tweecylinder 4 takt loopt niet rustiger dan een ééncylinder, de zuigers maken gelijke bewegingen in plaats van tegengestelde zoals bij een boxermotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging BUKH? 21 feb 2007 12:05 #13753

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
Bukh zijn bijna onverwoesbare maar ouderwetse vervuilende lompe en onbeschoft dure motoren. Tegenwoordig koop je een hele mooie industriele gemariniseerde motor voor hele scherpe prijzen bij Beta Marine. Gebaseerd op de Kubota motoren en gemariniseerd in Engeland.
Heb mij oude Volvo MD7a (stampertje) met groot plezier vervangen voor zo`n motor. weegt de helft, is stil, dubbel zo sterk en loopt zuinig en als een naaimachientje. Succes bij je overweging. Groet Jeroen.

Indien ik op betrouwbare ervaring moet spelen ,geef mij toch die Bukh maar.
Voor een zeiler valt die vervuiling nog mee en onderhoud is twee keer niks bij deze motoren.
Moderne motoren met vrij veel electronica en gevoeligheden voor brandstofkwaliteit zijn "goed"in motorboten waar ze de nodige aandacht krijgen ik wil de vergelijking wel eens zien na 30 jaar gebruik...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl