FMJ schrijft:De Schuttevaer waar ik aan refereerde was windje 8 a 9 op het wad, niet iets wat je dagelijks mee zal maken. In een bun zit die schroef inderdaad prachtig onder water.
De TS moet zich afvragen wat ie met de motor wil, als je geregeld tegen veel wind en golven in wil beuken in plaats van te zeilen heb je meer vermogen nodig dan wanneer het echt een hulpmotor is.
Dat laatste ben ik inderdaad wel met je eens. Die 6 pk op de Victoire 22 (1100 kg) was meer dan genoeg. Misschien had het met 4 pk ook gekund. Hoewel het met wat extra vermogen wel heerlijk manoeuvreert. En ik kwam moeiteloos tegen een windje 7 in.
Die 3 pk per ton regel is toch vooral een theoretisch gegeven, die geldt bij relatief vlak water en niet al teveeel tegenwind.
Sinds ik wel eens op wat grotere schepen vaar, merk ik dat ik die soms als een tikkeltje underpowered ervaar, in vergelijking met mijn ouwe Victoire en hoe die reageerde. Dan hebben we het bijvoorbeeld over een boot van bijna 7 ton met een motor van 27 pk. Genoeg vermogen volgens jouw theorie. Maar ik vind zo'n boot, in vergelijking met mijn Victoire, traag reageren op de motor.
Snel draaien en goed remmen; het zijn dingen die in de haven en in situaties met weinig ruimte van waarde zijn.
Wat remmen betreft; het belangrijkste van een bb-motor op een zeilboot is dat de goeie schroef erop zit. Een werkschroef en geen 'planeerschroef' (bedoeld voor lichte planerende boten). De meeste lichte bb-motoren worden standaard geleverd met een schroef die niet optimaal is voor gebruik met waterverplaatsers.
--
stegman