Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: lekkende gland?

lekkende gland? 02 aug 2010 20:15 #140103

  • p.c.mulder
  • p.c.mulder's Profielfoto
Tijdens de eerste draai uren van dit seizoen (vorige week ;-) ) viel mij op dat er na een uur best veel water in het motorhuis staat, denk ongeveer 2 liter?
Ik heb vervolgens een blik geworpen op de motor en draaiende schroefas. Nu viel mij op dat bij het draaien (toen 2000-2500 rpm) er water langs de as/ gland (?) naar binnen komt, na een uur varen zat er ongeveer 2 liter water in de bilge.
Nadat ik de motor stopte zag ik ook dat er nog wat water nadrupte langs de as. Het betreft een Mitsubishi 11,1kw 15pk 2cyl diesel uit 2002.

Mijn vraag is o.a. de volgende : is het normaal dat tijdens gebruik water langs de as naar binnen komt? en hoeveel mag dit ongeveer zijn? wat kan ik er aan doen om dit tot een minimum te beperken?
Bijgevoegd wat foto's van de situatie. De eerste foto met omcirkeling: dat is toch de gland? en die bouten aan weerszijden van de as, die moet je aandraaien?

zie hier voor fotos van de situatie:
picasaweb.google.com/p.c.mulde...BkAE&feat=directlink
Laatst bewerkt: 02 aug 2010 20:21 door p.c.mulder. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende gland? 02 aug 2010 20:32 #140107

is het een watergesmeerde schroefas?

deze bouten aan weerszijden van de as zijn hier inderdaad voor de stopbuspakking waar het rubber omgeklemd zit heeft een kamer, hier liggen een aantal koordringen in die met de pakkingdrukker aangedrukt worden en daardoor op de as drukken hierdoor krijg je een dichte afdichting door de moeren aan te draaien wordt de druk groter en zal hij waarschijnlijk dicht zijn

wel is het van belang bij draaiende motor om en om aan te draaien dat de pakkingdrukker recht blijft, en niet te vast. (als hij niet meer lekt is het vast genoeg)

is het koord als eens vervangen sinds 2002?

groeten willem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende gland? 02 aug 2010 20:44 #140110

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
De moeren op de pakkingkdrukker zijn verschillend gemonteerd. Wil je het goed doen zet je op ieder draadeind 1 dikke en 1 dunne moer en niet 2 dikke en 2 dunne bij elkaar. Dat is ook makkelijker dan om te kijken hoeveel slagen je ingedraaid hebt. L+R hetzelfde aantal slagen. Het lijkt er op dat er geruime tijd niet goed naar gekeken is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende gland? 02 aug 2010 20:54 #140114

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12223
Een watergesmeerde schroefas moet juist wat water langs de pakking lekken, maar alleen bij draaiende schroefas. 2 liter na 1 uur draaien is echter wel wat veel. Hij mag echter wel wat druppelen af en toe als de as draait, maar dan eerder een kopje water dan 2 liter. Als de as stilstaat mag er geen water lekken.

Ik zou inderdaad eens proberen de pakkingdrukker iets aan te draaien. Niet te veel, anders kan de pakking verbranden. Je moet de as altijd gewoon met de hand kunnen ronddraaien zonder veel weerstand.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende gland? 03 aug 2010 20:27 #140275

  • p.c.mulder
  • p.c.mulder's Profielfoto
dat laatste had inderdaad mijn motorman ook geadviseerd. De fotos zijn trouwens oud, het vetkoord is iig vervangen. Hoef ik alleen ander formaat bouten op de moeren te zetten?
Dus een klein beejte water bij een watergesmeerde schroefas is dus normaal?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende gland? 03 aug 2010 22:25 #140291

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dit is een verkeerde conclusie het zit iets ander namelijk een seal afdichting mag NIET lekken en een vetkoorte afdichting wel dit staat los of het een watergesmeerde of een vetgesmeerde schroefas is

Verder is de manier van Proost om de pakking aan te draaien de juiste manier

De reden dat een vetgesmeerde schroefas een enkele druppel mag lekken is dat het vetkoort hierdoor word gekoeld, maar dit hoeft niet een liter of zo per dag te zijn

In Principe mag de schroefas niet lekken als de motor stil staat dus de gland zo vast draaien totdat er geen water meer druppelt en na het afstellen even nog regelmatig onder het varen even je hand op de gland houden om te voelen of deze niet warm loopt

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 03 aug 2010 23:56 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lekkende gland? 04 aug 2010 08:32 #140321

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
P.c.mulder schrijft;"Hoef ik alleen ander formaat bouten op de moeren te zetten?"
Misschien als geintje bedoeld maar toch een antwoord.
Nee, de bouten blijven zitten en de nu gebruikte moeren kun je hergebruiken maar dan monteer je op ieder draadeind 1 dikke en 1 dunne moer inplaats van 2 dunne op het ene en 2 dikke op het andere draadeind.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl