Vandaag was ik dan aan de beurt en is de boot het water uitgegaan. Ik had een zeer sterke vriend meegenomen, in de hoop dat die met de hand het oliefilter zou kunnen losdraaien, maar helaas lukte hem het ook niet.
Vervolgens aan de slag gegaan met de oliefiltertang met ketting. Deze past met geen mogelijkheid om het filter heen, dus dat hebben we moeten opgeven. Vervolgens de oliefiltertang met riem geprobeerd. Deze kregen we wel er omheen gelegd, maar er was totaal geen ruimte om momentum te maken en het filter los te draaien. Samen hebben we dit heel lang geprobeerd, maar zonder resultaat.
Uiteindelijk hebben we de riem een paar keer om het filter gewonden, zodat het zichzelf klemde en dat we aan het uiteinde konden trekken om het filter lost te draaien. Een beetje hetzelfde principe als een tol met trekkoord. Samen hebben we aan het handvat gehangen van de oliefiltertang en JA, gelukt, losgekregen!!!
Daarna oliewissel gedaan met een vacuumpomp, filter vervangen en starten maar. Dit ging verbazingwekkend makkelijk!
Vervolgens de thermostaat gezocht met de handleiding die ik van fer had gekregen. Ik had deze gevonden. Er zaten 3 slangen op aangesloten. 2 Inbusschroeven met heel veel kracht uiteindelijk los gekregen, maar het huisje kreeg ik alsnog niet los. Na veel proberen, heb ik het toch opgegeven, want de kraan stond op ons te wachten. Toen de motor maar 20 minuten op volle toeren laten draaien en toen de slang in de koelvloeistof gehangen, tot het de uitlaat uitkwam. Nu maar hopen dat dit goed is gegaan.
Toen de boot voor het eerst aan de onderkant kunnen bekijken. Gelukkig geen osmose te zien. Het onderhoud aan de onderzijde zal ik een andere dag gaan doen, want vandag was het niet echt meer weer hiervoor. De afsluiters heb ik uiteraard nog wel een behandeling gegeven.
Wat betreft de motor, moet ik alleen de olie van de saildrive verversen en de manchet van de saildrive controleren en misschien laten vervangen (wat kost zo'n geintje?).
Weer een hele ervaring rijker