In ons scheepje zit ook een 2030. Ik kon destijds ook kiezen voor een Jankmaar diesel. Meestal gebruiken we hem om stroom te draaien, zo af en toe helpt hij ons de haven in en uit. Dit doet hij al 5 jaar zonder mankementen. De laatste jaren voer ik zelf ook het onderhoud uit.
Het zijn zeer eenvoudige oerdegelijke no nonsens motortjes, alles is mechanische, niets elektronisch. In feite is het een Perkens motor met een groen Volvo kleurtje. Dergelijke motoren zie je veel in landbouwmachines en kleine grondverzetmachines. In elk werelddeel. Daardoor zijn eenvoudig wereldwijd onderdelen te verkrijgen. Trek de kap van een JCB maar open en je treft een Perkens aan! In hun landleven draaien de machientjes zomaar 2000 uur per jaar in weer en wind onder stevige belasting. En dat minimaal 10 jaar lang.
In een jacht heeft zo’n motortje een luizen leven. Weinig draaiuren, mooie soepele belasting, droog, schoon en tochtvrij, vrij constante temperatuur.
Eén ding is echter belangrijk: Goed en regelmatig onderhoud, olie, filters, kleppenstellen. Beetje rustig warm worden en af en toe flink belasten vinden ze ook fijn. Zonder dit bekort je de levensduur behoorlijk.