Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ingevroren Saildrive een probleem?

Ingevroren Saildrive een probleem? 30 sept 2010 15:38 #152205

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Jaja, NOG een winter topic.

Ik overwoog deze winter in het water te overwinteren, maar de havenmeester raadde dat af. Vorig jaar lag er een centimeter of dertig ijs in de haven vertelde hij, en omdat ik een relatief klein bootje heb zou mijn saildrive wel eens in kunnen vriezen als dat deze winter opnieuw gebeurt.

Dat zou echter betekenen dat ik nooit in het water kan overwinteren, in ieder geval niet op zoet water.

In een saildrive zit een heel stelsel "open" koelwaterkanaaltjes met buitenwater daarin. Net boven de manchet (onderin de motorruimte) zit een kraantje, daarop zit direct een slang aangesloten. Nu kun je wel volgens de reguliere methode antivries in de wierpot gieten, kraantje open kraantje dicht... maar dat loopt er, in dat stelsel waterkanalen in de saildrive, natuurlijk net zo hard weer uit.

Dus... zijn saildrives (in een klein bootje, dus niet zo ver onder de waterlijn) hierdoor ongeschikt om te overwinteren in zoet water, als de kans bestaat dat ze volledig invriezen?

Lapmiddelen zijn denkbaar, zoals tijdens een vorstperiode een kacheltje aan de walstroom in de motorruimte zetten, maar het is afwachten wat een klein kacheltje kan uitrichten tegen een paar miljoen kuub ijskoud water, zelfs als je 'm rechtstreeks de aluminium saildrive zou laten verwarmen...

Zo'n sterke kachel dat ik een prive-wakkie krijg lijkt me wat prijzig in walstroom-kilowatturen ;)

Of zou er een biologische antivries zijn die niet vermengt met, maar drijft op water? Zodat het wel in de staart blijft. Nee, ik ga er geen motorolie of diesel in gieten ;)

Graag jullie ervaringen/meningen!
Laatst bewerkt: 30 sept 2010 15:39 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ingevroren Saildrive een probleem? 30 sept 2010 15:41 #152206

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Oh, en er is natuurlijk ook nog zoiets als de ruimte tussen manchet en flap, in de motorfundatie. Staat ook vol met buitenwater, wat alleen naar onderen wegkan (en de flexibele manchet een beetje weg kan duwen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ingevroren Saildrive een probleem? 30 sept 2010 18:00 #152224

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
die zit op een diepte van ca 30 a 40 cm.
heb je in ons land al eens ijs gezien van die dikte.
dan kun je in april nog wel een elfstedentocht doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ingevroren Saildrive een probleem? 30 sept 2010 18:14 #152229

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Hoe dik het ijs kan worden? Geen flauw idee, ik ga met die 30cm alleen maar af op wat de havenmeester zei - wat hem een klant voor een winterligplaats kost :S

Zal eens proberen te meten hoe diep onder de waterlijn het kraantje zit, wat het hoogste 'risicopunt' is.
Laatst bewerkt: 30 sept 2010 18:14 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ingevroren Saildrive een probleem? 30 sept 2010 18:26 #152231

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Geen idee in welk deel van ons land jij de boot in het water wil laten.
Maar ik blijf in Kampen in het water en dat heb ik al vaker gedaan.
In de laatste 15 jaar heeft hij maar 5 keer op de kant gestaan.

Is het kosteloos bij jouw in de haven als de havenmeester hem op de kant zet ?
Waar je wel moet opletten is dat hij ergens ligt waar de kans op kruiend ijs erg klein is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ingevroren Saildrive een probleem? 30 sept 2010 18:51 #152241

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
van de knmi site:

Het KNMI heeft op grond van deze factoren computerberekeningen uitgevoerd van de ijsdikte in Midden-Nederland over de afgelopen 30 jaar. Een ijslaag van meer dan 10 cm komt in sommige winters gedurende tientallen dagen voor. In de winter van 1991 was dat op 18 dagen het geval, in de zeer strenge winter van 1963 zelfs op 80 dagen. Die winter moet het ijs een dikte hebben gehad van ruim 40 cm.

In de winter van 1996 bereikte het ijs een dikte van 25 cm en dat was 3 tot 4 cm minder dan in de winter van 1979 en in de winters van 1985, 1986 en 1987. Op 11 januari 1997, aan het eind van de eerste vorstperiode, was het ijs in De Bilt aangegroeid tot 32 cm en daarmee hadden we de dikste ijslaag sinds de winter van 1963.

tot zover het knmi.

en dat verhaal gaat dus over ijs in open water, niet in water onder een boot. In 1963 was ik erbij (!) en heb ik zelf gezien dat het ijs inderdaad tussen 30 en 40 cm was....
mijn ervaring met boot in het water/ijs is dat het ijs langs de romp zelden meer dan een paar cm dik is. De romp vangt tot vaak wel wat zon en warmt daarvan op (zeker binnenin de boot) waardoor het ijs rondom erg veel dunner is dan verder van de boot af.
Meestal kun je je boot met een beetje tillen en duwen aan de preekstoel eenvoudig los krijgen uit het ijs, zo dun is het vaak rondom.
Wel oppassen voor bevriezen van bijv. wierpot. Twee winters geleden in Medemblik een bootje gezonken doordat in de motorruimte de plastic wierpot was stukgevroren....

groet
t
Laatst bewerkt: 30 sept 2010 18:52 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ingevroren Saildrive een probleem? 30 sept 2010 18:51 #152242

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Kruiend ijs is idd uit de boze, maar daar gaat de vraag niet over.

Kan het kwaad voor de saildrive met het oog op kapot vriezen.

Die vraag is niet zo makelijk te beantwoorden, hoe hard het uiteindelijk gaat vriezen is niet van belang.

IJs krimpt net als alle andere vaste stoffen immers als het kouder wordt.

Het gevaar zit em in de overgangsfase van vloeibaar naar vast of omgekeerd, daar zet het H2o spul uit, naar alle zijden.
Zit het in een opgesloten ruimte, bijvoorbeeld een waterleiding of gesloten koelsysteem, dan is het buigen of barsten.

In een staartstuk van een saildrive zou het gewoon naar boven toe kunnen uitzetten zonder schade, daar zit namelijk gewoon lucht, en dat is samendrukbaar.
Naar onderen uitzetten kan ook want daar is nog vloeibaar water, via de waterinlaat.

Het risico op vorstschade lijkt me niet heel groot, maar geheel uit te sluiten is het denk ik ook niet.

Maar goed, op de wal loop je weer andere risico.s.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ingevroren Saildrive een probleem? 30 sept 2010 19:08 #152247

Zo'n sterke kachel dat ik een prive-wakkie krijg lijkt me wat prijzig in walstroom-kilowatturen ;)

Leg onder de boot een dompelpomp (of 2) met een slang naar boven onder de boot.
Tijd klok er tussen en naar gelang de vorst elke dag even laten pompen en je heb een stuk goedkoper een prive wakkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ingevroren Saildrive een probleem? 30 sept 2010 19:13 #152248

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
tochtstrip schrijft:
Zo'n sterke kachel dat ik een prive-wakkie krijg lijkt me wat prijzig in walstroom-kilowatturen ;)

Leg onder de boot een dompelpomp (of 2) met een slang naar boven onder de boot.
Tijd klok er tussen en naar gelang de vorst elke dag even laten pompen en je heb een stuk goedkoper een prive wakkie.

Wat denk je dat er gaat gebeuren in de uren dat die pomp stil staat ;-)

Maar de oplossing is veel simpelen hoor
Koop een fatsoenlijke vijverluchtpomp, een flinke bruispad of bruisring, hang die als het ff kan onder je saildrive en je blijft vrij van ijs
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ingevroren Saildrive een probleem? 30 sept 2010 19:21 #152249

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik heb de afgelopen 35 jaar nog niemand horen roepen over een kapotgevroren saildrive.
My 2 cents.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 30 sept 2010 19:35 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ingevroren Saildrive een probleem? 30 sept 2010 19:29 #152252

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Intruder schrijft:
Ik heb de afgelopen 35 jaar nog iemand horen roepen over een kapotgevroren saildrive.
My 2 cents.

bedoel je

Ik heb de afgelopen 35 jaar nog niemand horen roepen over een kapotgevroren saildrive. :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ingevroren Saildrive een probleem? 30 sept 2010 19:36 #152254

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
tondini schrijft:
Intruder schrijft:
Ik heb de afgelopen 35 jaar nog iemand horen roepen over een kapotgevroren saildrive.
My 2 cents.

bedoel je

Ik heb de afgelopen 35 jaar nog niemand horen roepen over een kapotgevroren saildrive. :P

Foutje, bedankt!

en aangepast
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ingevroren Saildrive een probleem? 30 sept 2010 19:45 #152258

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Die vijverluchtpomp kan ik natuurlijk rechtstreeks op het koelwater kraantje aansluiten ;) Ook weer stroom/aandacht nodig, maar het zal allicht helpen.

tondini schrijft:
Geen idee in welk deel van ons land jij de boot in het water wil laten.
Langs het Markermeer, Lelystad.

tondini schrijft:
Is het kosteloos bij jouw in de haven als de havenmeester hem op de kant zet ?
Neen, maar hij weet dat ik dat dit jaar niet bij hem ga doen in ieder geval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ingevroren Saildrive een probleem? 30 sept 2010 19:56 #152261

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
ron b schrijft:
In een staartstuk van een saildrive zou het gewoon naar boven toe kunnen uitzetten zonder schade, daar zit namelijk gewoon lucht, en dat is samendrukbaar.
Niet in het koelwaterkanaal hoor.

Maargoed voordat ik DIT seizoen aan overwinteren in het water kan denken, moet ik op z'n minst de resterende drie gare "wig" afsluiters (schuifafsluiters wil ik ze niet noemen) vervangen. En dat... gaat moeilijk in het water ;)

Al met al klinkt het voor een volgend seizoen toch wel haalbaar dus, beetje afhankelijk hoe diep de saildrive werkelijk onder water steekt. Vermoedelijk overdrijft de havenmeester schromelijk met zijn 30cm ijs?

Je zou wel kunnen stellen dat grotere boten met saildrives sowieso nooit last hebben, want nog 10cm meer diepte is al snel genoeg om echt in geen honderd jaar een ingevroren saildrive te krijgen. ALS er een probleem is, is dat specifiek aan de sub 8 meter klasse.
Laatst bewerkt: 30 sept 2010 19:58 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ingevroren Saildrive een probleem? 30 sept 2010 20:12 #152264

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
Ja fout, de goulashboot ligt een stuk dieper he :D
Je gooit hem gewoon vol, dan komt het ook wel goed :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ingevroren Saildrive een probleem? 30 sept 2010 23:20 #152312

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18225
Onze Compromis888 mét saildrive overwinterd altijd in het water en dat heeft nog nooit problemen gegeven. In het koelwatercircuit tussen wierpot en uitlaat zit wel antivries en de inlaatkraan op de saildrive staat dicht (met een briefje op de kaartentafel geplakt: 'Niet vergeten kraan saildrive open te zetten!').

Timo
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ingevroren Saildrive een probleem? 02 okt 2010 12:08 #152491

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Web ik ben nog nooit een kapotgevroren sail drive tegengekomen maar dit beteken natuurlijk niet dat dit nooit gebeurd.

De kans is wel erg klein dit gebeurd omdat een gemiddelde Sail drive dieper dan 30 cm in het water zit.

30 cm houden wij aan als veilige grens voor bevriezingen van onderdelen.
Als het waar is wat de havenmeester zegt over de ijsdikte dan zou ik geen risico nemen

Overigens is mijn persoonlijke mening dat een boot altijd in de winter de kant op moet dit is het behoud van je boot en je kan ook even de boel goed schoonmaken en inspecteren

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ingevroren Saildrive een probleem? 02 okt 2010 18:22 #152513

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Gezien de hierboven geposte ijsdikte cijfers denk ik dat de havenmeester een klein beetje overdrijft, maar toch ook wel een terechte waarschuwing afgeeft.

Diepte zojuist nagemeten. De saildrive flens (waar de helften bij elkaar komen en het koelwaterkanaal in de 'staart' eindigt) bevindt zich exact 30cm onder de werkelijke waterlijn, gemeten met alleen mijzelf in de kuip. Het kraantje steekt daar een centimeter bovenuit, hoogstens twee. Ga ik van boord, dan komt de saildrive misschien weer een centimeter omhoog. Dus alleen met een zandzak in de bakskist (en vooral NIET de accu's van boord) kan ik zeggen dat de 'kritieke' delen van de saildrive echt 30cm onder water zitten, als ik van boord ben.

Toch wel een beetje krap aan dus.
Laatst bewerkt: 02 okt 2010 18:27 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ingevroren Saildrive een probleem? 03 okt 2010 07:08 #152567

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2851
Capolavoro schrijft terecht:
mijn ervaring met boot in het water/ijs is dat het ijs langs de romp zelden meer dan een paar cm dik is. De romp vangt tot vaak wel wat zon en warmt daarvan op (zeker binnenin de boot) waardoor het ijs rondom erg veel dunner is dan verder van de boot af.
Juist met langdurig streng vriezend weer schijnt er overdag vaak een zonnetje. Ik zou me dan ook geen zorgen maken.
- Marti
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ingevroren Saildrive een probleem? 03 okt 2010 10:56 #152585

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Tja, met dat effect erbij raak je natuurlijk niet snel 30cm ingevroren inderdaad. OK, een zorg minder. Dank allen!

Fer, over de winters op de kant: in principe mee eens, maar vorig jaar is ALLES onder de waterlijn grondig aangepakt, waarna er dit seizoen erg weinig gevaren is. Daardoor denk ik nu wel eens een wintertje over te kunnen slaan. Meer dan 1 zou ik er niet gauw overslaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ingevroren Saildrive een probleem? 03 okt 2010 11:33 #152593

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Als het zo ver komt dat de staart volledig in het ijs ligt, is er toch ook geen kans op uitzetting vanaf de binnenkant van de staart? de druk van het ijs rondom de staart is toch gelijk aan de druk in de staart?

Voorbeeld: een koperen waterleiding kan kapotvriezen doordat er druk van binnenuit ontstaat door het bevroren water.

Als die zelfde waterleiding onderwater zou lopen en dan invriest, is de druk buitenom toch gelijk aan de druk binnen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ingevroren Saildrive een probleem? 03 okt 2010 12:11 #152597

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
De koperen leiding: buitenom kan het ijs bij bevriezing wel ongehinderd uitzetten, binnen niet. De druk is dus niet gelijk. Het is niet zo dat ijs inwendig altijd onder druk staat... alleen als het ergens door tegengehouden wordt (bijvoorbeeld een buis dus).
Laatst bewerkt: 03 okt 2010 12:12 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ingevroren Saildrive een probleem? 04 okt 2010 17:59 #152798

IJs onder bruggen wordt ook niet zo snel dik, of er zitten zelfs wakken. Komt omdat het bevriezende water de warmte niet kan afvoeren. Onder je schip is dat volgens mij niet veel anders. De warmte van het bevriezende water onder je schip kan minder makkelijk worden afgegeven/afgevoerd. Bij evt twijfel zal een gloeilamp de temp lokaal al aardig boven 0 graden kunnen houden.

Waarom water onder brug minder snel bevriest:
www.wetenschapsforum.nl/index....=1329&pid=8744&st=0&
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ingevroren Saildrive een probleem? 04 okt 2010 18:17 #152803

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
zeil_dude schrijft:
IJs onder bruggen wordt ook niet zo snel dik, of er zitten zelfs wakken.

toch ben ik in 1996 vanaf de Waver via het riviertje Holendrecht naar het Abcoudermeer geschaatst.
Nou zal je zeggen, wat heeft dat er nu mee te maken.....

De Holendrecht loopt onder de snelweg A2 door, ter hoogte van Abcoude. Die was toen nog maar 6 banen, 2 vluchtstroken, 1 ventweg, 1 fietspad en een middenberm breed, maar toch....
De Holendrecht loopt eronderdoor via een soort grote duiker, 4 meter breed, 2 meter boven water, een lange betonnen tunnel, in totaal 50 meter lang.... vol met ijs!

groet
t
Laatst bewerkt: 04 okt 2010 18:18 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ingevroren Saildrive een probleem? 04 okt 2010 19:16 #152824

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ja lang stuk beton koelt goed af maar een gewone brug?. Moet je eens aan de ijsmeesters vragen die bij de elfstedentocht wat af moeten etteren om onder de brug goed ijs te krijgen. Nou daar heb ik al wat van gehoord hoor!
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl