Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Welke olie nou ?

Re: Welke olie nou ? 13 nov 2010 13:38 #160163

Voor de motor moet je oppassen dat er geen teflon etc. bijgemengt zit.. tenminste wanneer je dus natte plaat koppeling hebt. Dat probleem heb je met een scheepsmotor niet. Wanneer je een keerkoppeling hebt heeft die een aparte olie.
Voor mijn oude farryman gebruik ik klassieker motor olie omdat die het beste past bij de ruimere toleranties van dat blok. Kon ik gewoon bestellen bij de autoonderdelenshop.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke olie nou ? 13 nov 2010 13:38 #160164

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Wat voor motor heb je?

De code achter de 10w40 zegt me niets dit is vaak een code die bij een bepaalt merk hoort

Wat is er ander waarschijnlijk een minder gedoopte olie

Oja en de prijs

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke olie nou ? 13 nov 2010 13:42 #160165

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
lombardini ldw602
edit:met intercooler
Laatst bewerkt: 13 nov 2010 13:43 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke olie nou ? 13 nov 2010 13:43 #160166

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
alle API codes: www.unitedoil.com.au/apiclass.htm

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke olie nou ? 13 nov 2010 13:46 #160167

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
ISO788 Hans schrijft:
Voor de motor moet je oppassen dat er geen teflon etc. bijgemengt zit.. tenminste wanneer je dus natte plaat koppeling hebt. Dat probleem heb je met een scheepsmotor niet. Wanneer je een keerkoppeling hebt heeft die een aparte olie.

Dus ik kan naar de autospeciaalzaak en zeggen doet u mij maar 2 flesjes 10W40 graag ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke olie nou ? 13 nov 2010 13:46 #160168

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
ISO788 Hans schrijft:
Voor de motor moet je oppassen dat er geen teflon etc. bijgemengt zit.. tenminste wanneer je dus natte plaat koppeling hebt. Dat probleem heb je met een scheepsmotor niet. Wanneer je een keerkoppeling hebt heeft die een aparte olie.
Voor mijn oude farryman gebruik ik klassieker motor olie omdat die het beste past bij de ruimere toleranties van dat blok. Kon ik gewoon bestellen bij de autoonderdelenshop.

Ben het met je eens dat je bij een oude motoren niet te veel doopt moet hebbe met oa teflon.
Een Loberardini kan je gewoon 10w 40


In de meest mechanische koppeling kan gewoon motor olie in tenzij het een hydraulische koppeling is dan gaat er een rode ATF type A olie in

Wat betreft echt oude motoren daar kan je het beste een SAE 30 in gooien van Duckhams olie

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 13 nov 2010 13:54 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke olie nou ? 13 nov 2010 14:19 #160176

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
10W40 hebben ze ook gewoon in de bouwmarkt trouwens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke olie nou ? 13 nov 2010 15:57 #160187

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
net 2 Ltr Valvoline 10W40 gekocht. 7.80 euro per liter.
Ook gelijk 5LTR antivries voor in de wierpot enz.
Motortje maar eens winterklaar maken.
In het voorjaar de de impeller en olie en fijnfilter vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke olie nou ? 13 nov 2010 16:20 #160196

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Ik zou wanneer nog mogelijk de motor olie en het oliefilter voor de winter vervangen. Kan mooi gelijk met het verdere winterrklaar maken worden uitgevoerd. En dan staat het blokje er mooi fris bij aankomende winter met lekkere verse olie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Welke olie nou ? 13 nov 2010 16:25 #160199

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
Van belang is de API kwalificatie. De letter S staat voor benzine motoren en de C voor diesels. De volg letter gaat alfabetisch vanaf A. S/A is lager dan S/F. Tegenwoordig is er bijna geen slechtere olie dan S/F, C/D. en dat terwijl oudere motoren al genoegen nemen met S/E,C/C kwaliteit.
En inderdaad beter is om nu te vervangen en de motor met schone olie te laten overwinteren. Gebruikte olie kan wat resten brandstof of zwavel hieruit bevatten en dat is niet bevorderlijk voor de motoronderdelen, alhoewel dat met de moderne brandstoffen ook wel weer mevalt. Niet te vergelijken met de zwavelhoudende brandstof van pakweg 30 jr geleden.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 13 nov 2010 16:30 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke olie nou ? 13 nov 2010 19:33 #160240

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
fer schrijft:
[quoteWat betreft echt oude motoren daar kan je het beste een SAE 30 in gooien van Duckhams olie

Mvg Fer[/quote]

Is dat een mono grade olie? Daar hoort dan wel bij dat je die niet kan mengen met multigrade olie en je dus niet langs de waterkant effe een flesje olie kan kopen alsje peil te laag is!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke olie nou ? 13 nov 2010 20:25 #160248

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je op een draaiuurtje een rookpluim er achter hebt hangen moet je daar wat aan doen en dat is niet alleen olie bijvullen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke olie nou ? 13 nov 2010 20:44 #160250

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
nardus schrijft:
net 2 Ltr Valvoline 10W40 gekocht. 7.80 euro per liter.
Ook gelijk 5LTR antivries voor in de wierpot enz.
Motortje maar eens winterklaar maken.
In het voorjaar de de impeller en olie en fijnfilter vervangen.

Nardus het is verstandig om de olie en het filter te vervangen als de winterstop intreed

De rede is hier voor dat olie van dieselmotoren iets verzuurd en dit een nadelige invloed heeft op de lagerschalen.

Dus een motor weg zetten met schone olie is het behoud van je motor

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke olie nou ? 13 nov 2010 20:58 #160252

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
koko schrijft:
fer schrijft:
[quoteWat betreft echt oude motoren daar kan je het beste een SAE 30 in gooien van Duckhams olie

Mvg Fer

Is dat een mono grade olie? Daar hoort dan wel bij dat je die niet kan mengen met multigrade olie en je dus niet langs de waterkant effe een flesje olie kan kopen alsje peil te laag is![/quote]

Dat is niet de bedoeling maar je oliepijl is niet zo maar laag en je hoort trouwen altijd een beetje olie aan boord te hebben voor noodgevallen

SAE: Society of Automotive Engineers.
De SAE nummers zijn bedoeld voor het aangeven van de viscositeit van motorolie
Een SAE nummer met de aanduiding W duidt op een olie die geschikt is voor toepassing in de winter, dat wil zeggen bij een richttemperatuur van -18 °C. Zonder W is de olie hoofdzakelijk bedoeld voor toepassing in de zomer, waarbij 100 °C als richttemperatuur geldt. De multigrade oliën hebben bijvoorbeeld een aanduiding zoals SAE 15W-40. In de zomer gedraagt deze olie zich als een SAE 40 olie en in de winter als een SAE 15W olie.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke olie nou ? 13 nov 2010 21:19 #160256

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
olie ga ik morgen vervangen, maar de filters/impellers vervang ik pas als ik ze ga gebruiken in het voorjaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke olie nou ? 13 nov 2010 21:22 #160257

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Oké leuk klusje wel even de motor warm laten draaien dit maak het uitpompen van de olie makkelijker

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke olie nou ? 13 nov 2010 21:23 #160258

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Neem aan dat je het oliefilter ook meteen vervangt.
Je bandstoffilter en je impeller kunnen wel naar het voorjaar worden verschoven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Welke olie nou ? 14 nov 2010 09:15 #160297

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
nardus schrijft:
ISO788 Hans schrijft:
Voor de motor moet je oppassen dat er geen teflon etc. bijgemengt zit.. tenminste wanneer je dus natte plaat koppeling hebt. Dat probleem heb je met een scheepsmotor niet. Wanneer je een keerkoppeling hebt heeft die een aparte olie.

Dus ik kan naar de autospeciaalzaak en zeggen doet u mij maar 2 flesjes 10W40 graag ?
Ja!!!!!!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke olie nou ? 15 okt 2020 10:40 #1218044

Deze week ga ik de olie van mijn farymann a40 voor het eerst verversen (heb de boot nu 1 seizoen). Van de vorige eigenaar heb ik nog een volle fles Valvoline 10W-40 Mineral gekregen (zie foto ibb.co/XXHCd93). Voor het verversen van alle olie is dit niet genoeg dus ik wil er nog eentje bijkopen.

Ik kom van Valvoline alleen nergens een 10W-40 tegen op basis van mineral?

Is het een probleem als ik de Valvoline 10W-40 mineral meng met een 10W-40 Mineral van een ander merk?
Of weet iemand misschien waar ik Valvoline kan bestellen/kopen (omgeving Amsterdam).

Alvast bedankt!
Gr Jasmijn
'How inappropriate to call this planet Earth, when it is clearly Ocean.' - Arthur C. Clarke
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke olie nou ? 15 okt 2020 10:49 #1218050

valvoline komt gewoon uit de bouwmarkt . kun je mengen met ander merk minerale olie. ook met 15w40 (redelijk gangbaar).
niet mengen met synthetische olie.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke olie nou ? 15 okt 2020 10:52 #1218054

Duidelijk! Fijn, dankjewel!
'How inappropriate to call this planet Earth, when it is clearly Ocean.' - Arthur C. Clarke
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke olie nou ? 15 okt 2020 10:52 #1218055

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6745
ISO788 Hans schreef :
niet mengen met synthetische olie.

En waarom niet?
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke olie nou ? 15 okt 2020 11:01 #1218059

Een paar redenen die ik zo kan bedenken:
Wat ik bij mijn oude auto's altijd begrepen heb is dat de menging een probleem kan zijn met slechtere smerende eigenschappen.
Daarnaast wijkt de viscositeit nog al af van de synthetische olie (zijn veel dunner).
Synthetische olie in oude motoren is ook een notoir dingetje: Hoog olieverbruik. Daarom ook dat advies van Der hierboven om Duckhams SAE 30 te gebruiken (te koop voor oldtimer auto's)
Daarnaast: nodeloos duur, voegt niks toe.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke olie nou ? 15 okt 2020 11:18 #1218065

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6745
Nou, dat het duur(der) is klopt wel. Maar de viscositeit is natuurlijk precies hetzelfde: 10w40 is 10w40. Er doen nogal wat indianenverhalen de ronde dat synthetische olie niet goed zou zijn voor oude motoren. Dat dateert uit de begintijd van de synthetische olie, toen er nog esters in zaten waar keer- en afdichtringen niet tegen konden. Die tijd ligt (al heel lang) achter ons.

Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke olie nou ? 15 okt 2020 13:29 #1218131

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8314
Eclips schreef :
ISO788 Hans schreef :
niet mengen met synthetische olie.

En waarom niet?

Omdat ze niet tegen elkaar kunnen.

Een van de twee kan gaan vlokken als de ander er bij komt. Wat ik me herinner gaat de minerale er aan. Dus omschakelen naar synthetisch kan redelijk, terug is een stuk moeilijker.

Mbt viscositeit etc: niet gaan stunten of eigenwijs zijn. Deze zijn niet voor niks zo gespecificeerd. Dit is niet een sluitstuk voor de fabrikant, maar de hele motor wordt naar een bepaalde olie en viscositeit toe ontworpen. Dat gaat van materiaalkeuzes tot spelingvan glijlagers en capaciteit van de oliepomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl