Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Welke olie nou ?

Welke olie nou ? 15 okt 2020 13:29 #1218131

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Eclips schreef :
ISO788 Hans schreef :
niet mengen met synthetische olie.

En waarom niet?

Omdat ze niet tegen elkaar kunnen.

Een van de twee kan gaan vlokken als de ander er bij komt. Wat ik me herinner gaat de minerale er aan. Dus omschakelen naar synthetisch kan redelijk, terug is een stuk moeilijker.

Mbt viscositeit etc: niet gaan stunten of eigenwijs zijn. Deze zijn niet voor niks zo gespecificeerd. Dit is niet een sluitstuk voor de fabrikant, maar de hele motor wordt naar een bepaalde olie en viscositeit toe ontworpen. Dat gaat van materiaalkeuzes tot spelingvan glijlagers en capaciteit van de oliepomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke olie nou ? 15 okt 2020 13:51 #1218140

Precies. Er worden hier 2 dingen door elkaar gehaald.

1) Oude motoren kunnen niet tegen syntetische olie. Dit is idd wat achterhaald voor zover ik weet.
2) Je mag ze niet mengen.

De twee hebben niks met elkaar te maken. Mengen KAN problemen geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke olie nou ? 15 okt 2020 13:56 #1218145

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6498
Ik was gewoon benieuwd naar de argumentatie. Ik weet ook wel dat je beter geen synthetische en minerale olie kunt mengen. Maar ik was vooral benieuwd of het aloude misverstand over synthetische olie in oude motoren weer de kop zou opsteken.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke olie nou ? 15 okt 2020 14:33 #1218164

in mijn beleving had synthetische motor olie ook een lagere viscositeit. Dat kan wel en ook wenselijk voor moderne motoren maar dat is dus niet noodzakelijk zie ik via google . Er is ook 10W40 synthetisch.
Niet mengen blijft staan, de kosten ook.

Aanvulling:
nog ff oud draadje hier nagelezen
zeilersforum.nl/index.php/foru...e-motorolie?start=25

Daarin geeft Fer (en hierboven overigens ook) aan dat je oudere motoren niet verwent met synthetische olie. Dat pakkingen (de zwakkere) kunnen gaan lekken.

In mijn 2 GM 20 begin ik er gewoon niet aan en in een Herrieman al helemaal niet denk ik dan maar voor het gemak.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 15 okt 2020 14:49 door ISO788 Hans. Reden: ff check gedaan en aangevuld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke olie nou ? 15 okt 2020 14:54 #1218168

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8003
Jasmijn02 schreef :
Deze week ga ik de olie van mijn farymann a40 voor het eerst verversen (heb de boot nu 1 seizoen). Van de vorige eigenaar heb ik nog een volle fles Valvoline 10W-40 Mineral gekregen (zie foto ibb.co/XXHCd93). Voor het verversen van alle olie is dit niet genoeg dus ik wil er nog eentje bijkopen.

Ik kom van Valvoline alleen nergens een 10W-40 tegen op basis van mineral?

Is het een probleem als ik de Valvoline 10W-40 mineral meng met een 10W-40 Mineral van een ander merk?
Of weet iemand misschien waar ik Valvoline kan bestellen/kopen (omgeving Amsterdam).

Alvast bedankt!
Gr Jasmijn
Valvoline 10W40 koop je voor Euro of 4 per liter bij de AC-Tion (oid)
www.action.com/nl-nl/p/valvoline-motorolie/

10W40 kwam me al merkwaardig voor. Volgens de manual;
www.marinedieselbasics.com/wp-...el-Engine-Manual.pdf

Mag er een multigrade 10-30 (oftewel 10W30) in.
Totaal 2,25l bij de A40.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 15 okt 2020 15:02 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke olie nou ? 15 okt 2020 15:44 #1218189

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Koezt schreef :
Volgens de manual mag er een multigrade 10W30) in.
Ik kan me voorstellen dat je in een vijftig jaar oude motor een wat dikkere olie doet, bv 10W40, om de uitgelubberde spelingen en daardoor lagere oliedruk te compenseren.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.261 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl