Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ervaringen Bukh 20 PK?

Ervaringen Bukh 20 PK? 16 jan 2011 12:44 #171019

Ik overweeg een boot te kopen waarin im 1992 een gereviseerde Bukh motor is geplaatst. De booot heeft de afgelopen 5 jaar op de kant gestaan met de motor winterklaar.

Wat zijn de algemene ervaringen met een Bukh 20? Zijn de onderdelen nog ruimschoots beschikaar? En kan ik er van uit gaan dat de motor redelijk in orde is als deze bij een proefvaart zonder problemen functioneert?

Arthur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Bukh 20 PK? 16 jan 2011 13:31 #171025

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Dit is niet alleen voor een bukh.

Als de motor geconserveerd is voor een lange periode gaat dit niet allemaal op maar dat is wat anders dan winterklaar gemaakt.
Je moet er niet van uit gaan dat een motor na 5 jaar stilstand gelijk goed draait en als dat wel is wees dan bedacht dat het uitlaatspruitstuk doorgerot kan zijn wat zich pas uit na een aantal uren draaien. Ook impellers moeten niet lang in 1 stand staan en de pompen is een ??. Startmotor? Dynamo? Hoe is de keerkoppeling? Alle lagers die in 1 positie 5 jaar gestaan hebben?.

Een in 1992 gereviseerde Bukh heeft destijds al het nodige gezien, 12 jaar gedraaid daarna en nu 5 jaar stil. Dat vraagt om vervanging.

Goed element om te onderhandelen over de prijs.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Bukh 20 PK? 17 jan 2011 11:26 #171195

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
In aanvulling: de Bukh is een robuuste motor die heel erg lang mee kan gaan. Onderdelen is nog geen probleem, de motoren zijn zelfs nog nieuw te krijgen. Op zich hoeft vijf jaar stilstand geen probleem te zijn mits de motor goed geconserveerd is. Denk daarbij aan het koelsysteem, ik weet niet wat men daar in heeft gezet. En als de boot buiten heeft gestaan zou ik ook wel even een grondig onderzoek van de motorolie willen doen i.v.m. condens en roestvorming.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Bukh 20 PK? 17 jan 2011 11:39 #171199

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Een Bukh staat inderdaad als goed bekend. De motoren die nu gemaakt worden zijn wel iets anders, ze halen er nu 24 pk uit maar onderdelen zal geen probleem zijn denk ik. Onderdelen schijnen wel prijzig te zijn.

Let ook op de koeling: volgens wat profs die ik heb gecontact over deze motor kan de kop van deze motor erg slecht tegen zonder koeling lopen. Nu houdt geen enkele motor dat lang vol maar deze is daar wat gevoeliger voor. Ook is dan de kwaal wat erger: bij de meeste motoren klap de koppaking er dan uit en trekt de kop wat krom wat vaak weer te verhelpen is met vlakken. Deze motor is echter zo stevig dat de kop dan scheurt. Sowieso impeller vervangen dus!

Verder heeft mijn oude motor ook 4 jaar stil gestaan voor dat ik hem weer ging gebruiken. Impeller vervangen, motorolie vervangen en toen maar gegaan. Eerste keer starte duurde wat langer maar heeft het vervolgens 3 dagen zonder enig motor probleem gelopen. Maar toen was de bedoeling dat de motor toch vervagen ging worden. Kijk ook naar oude brandstof leidingen. Die waren bij ons helemaal verhard en stonden op breken.
Laatst bewerkt: 17 jan 2011 11:48 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Bukh 20 PK? 19 jan 2011 19:52 #171700

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Bukh is idd een zeer robuuste motor en 5 jaar stilstaan hoeft geen probleem te zijn.
Ik zou eerst wat olie op de zuigers gieten door de verstuiver gaten en dan de motor aan het vliegwiel rond tornen voor dat je hem gaat starten. En natuurlijk een nieuwe waaier in de waterpomp.

Buiten de cil.kop die wel eens kan scheuren, is een veel voorkomend euvel dat het motorblok bij het minste of geringste beetje water wat achter blijft s,winters stuk vriest.
De koelmantel is kennelijk heel erg dun van de Bukh 1 en 2 cil.
Dus inspecteer het motorblok goed op scheuren.

Onderdelen is nog geen enkel probleem en een revisie is eenvoudig uit te voeren.
Maar verder zijn het hele betrouwbare motoren.

gr. Ron
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Bukh 20 PK? 20 jan 2011 15:49 #171839

  • KarelA
  • KarelA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13
We hebben in ons bootje ook een Bukh dv20 liggen. Heeft zich tot nu toe bewezen als een zeer betrouwbare motor. Loopt altijd, zit oersimpel in elkaar en onderdelen zijn makkelijk te krijgen via de (vriendelijke) Nederlandse importeur. Enige probleem wat we er de afgelopen jaren aan hebben gehad was een doorgeroeste uitlaatbocht, die hebben we meteen maar vervangen door een RVS exemplaar. Zou me niets verbazen dat dat ding met wat nieuwe olie en een nieuw waaiertje weer prima loopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Bukh 20 PK? 20 jan 2011 17:30 #171845

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12504
Ook in "Zeebeest" staat een BUKH DV 20.
Hij is uit 1983, doet het altijd (een schop, lopen!) en mocht hij ooit vervangen moeeten worden, dan komt er weer net zo'n zelfde in.

De meeste reddingboten op booreilanden en productieplatforms, zijn uitgerust met een BUKH en wel om de doodeenvoudige reden dat ze, ook als ze lange tijd niet gebruikt zijn, vlot starten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Bukh 20 PK? 20 jan 2011 17:31 #171846

Ander vraagje: wat voor schip koop je?
Westerly Konsort toevallig?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Bukh 20 PK? 22 jan 2011 19:57 #172168

Heb ook een DV 20 in mijn Wibo 930. Start altijd, verbruikt zeer weinig diesel, oerdegelijk en gemaakt om zelf te kunnen repareren in de jungle...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Bukh 20 PK? 23 jan 2011 09:03 #172203

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Voor de liefhebbers van Bukh:

Ik zou overigens het volste vertrouwen hebben in een antieke bukh, net zoals het noorse Sabb ontworpen als echte scheepsdiesel en geen omgebouwde diesel van een stratenmakerstrilplaat..


www.skibsmotor.dk/

5 jaar terug bezoek aan gebracht, voor de liefhebbers van oude motoren is het geweldig.
Mocht je rustig willen rondkijken is het een aanrader om hier niet met vrouw en kinderen naar toe te gaan ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Bukh 20 PK? 23 jan 2011 13:40 #172254

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Arthur welkom op het Forum

Opzicht is de Bukh en zeer sterke en betrouwbare motor maar ook een oude motor en als deze niet netjes is behandeld is hij net zo slecht als elke ander motor.

Er valt dus achter een pc scherm maar weging over de staat en de betrouwbaarheid van deze motor te vertelen.

Wat wel belangrijks is dat je de motor ziet lopen voordat je de boot koopt

Hou daar bij de motor tempratuur in de gaten zowel varen als stil liggen, dit geld ook voor de olie druk.

Laat de motor ook na het varen even door draaien zodat je kan waarnemen of de tempratuur niet te veel oploopt.

Kijk de olie na dit moet zwart zijn of een schone olie kleur

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Bukh 20 PK? 23 jan 2011 13:59 #172259

Kijk goed aan de zijkanten of er vorstschade is. 3 Jaar geleden kocht ik een schip met een Bukh 20 PK, waarvan ik de zijkanten niet kon zien; na uitbouw constateerde ik een met epoxy gerepareerde scheur in de SB zijkant. Nu was ik toch al van plan de motor te vervangen, maar het kostte me wel 1000 Euro minder opbrengst bij verkoop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Bukh 20 PK? 23 jan 2011 15:23 #172272

Hallo,

Bukh's motoren vind je ook in de SIGMA's 41.

Wij hadden vroegere een Sigma 35, maar daarin stak al een VOLVO.

Een vriend van ons heeft een Sigma 41 met een BUKH en is technisch zeer onderlegd.

Contacteer hem gerust even op :

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


Als ik me goed herinner, moet je voorzichtig zijn met de olie in de keerkoppeling.
Vraag gerust aan Herman.

groeten,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Bukh 20 PK? 27 jan 2011 19:48 #173362

Allen, hartelijk bedankt voor jullie informatie.

Ik heb de boot inmiddels gekocht, met in het contract een voorbehoud tov het goed functioneren van de motor.

De overdracht zal niet voor maart zijn. Op dit moment ligt de boot op de wal, de oplevering zal te water zijn.

Ik kan zowel nu de boot op de kant ligt iemand / een expert naar de motor laten kijken als bij de oplevering. Heeft het zin iemand op de kant te laten kijken? Of kan ik beter iemand laten kijken bij de oplevering?

Arthur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Bukh 20 PK? 27 jan 2011 21:45 #173395

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Ik zou er pas een monteur bij halen als de motor ook echt door hem gestart kan worden (na olie wissel e.d.) Dat kan ook op de kant maar daar wordt draaien met belasting (belangrijk voor als je een commpressiemeting wilt laten doen) lastig. Maar op zich wel een optie als je sneller duidelijkheid wil. Creatief met tuinslang dan voor de koeling, ging bij mij prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Bukh 20 PK? 28 jan 2011 06:41 #173419

Iemand een tip voor een goed motorenbedrijf in de buurt van Meppel?

Arthur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Bukh 20 PK? 28 jan 2011 18:55 #173546

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het is beter om de motor na te kijken als deze in het water ligt maar het is geen pre.

Compressie meting is een goede manier om te kunnen bepalen in wat voor staat de motor is daar voor moet de motor warm zijn, warm draaien kan ook op de kant hoor maar maakt het wel wat omslachtiger.

Als je een kundige monteur heb dan zal hij de na de gewone manier van compressie meten ook en beetje olie in de cilinder doen zodat dit voor een goede afdichting zorgt tussen de cilinder en de cilinderwand. Hier door kan je ook bepalen of de kleppen goed afsluiten.


Er kan ook nog een lektest worden uitgevoerd dit moet bij een warme motor

Maar let op,dit soort testen en nakijk werk is niet goedkoop n geeft geen garantie dat de motor een dag later niet als nog stuk gaat.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Bukh 20 PK? 28 jan 2011 19:02 #173550

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
turesnuur schrijft:
Iemand een tip voor een goed motorenbedrijf in de buurt van Meppel?

Arthur

Je zou even kontacht kunnenop nemen met Pro Aqua in Meppel

Pro Aqua Meppel
Steenwijkerstraatweg 86
7942 HR Meppel
Tel: 0522 - 254007
Fax : 0522 - 252551
e-mail : Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Bukh 20 PK? 29 jan 2011 09:03 #173611

Goedemorgen,

Ik lees al langer mee, maar heb nog maar kort een inlog.
Ook ik heb deze Buhk, en een vraag.
Schakel en gaskabel hebben redelijk wat slijtage op de bronzen koppelstukjes,
die de kabels aan hendel en motor/schakelbak verbinden, en die ga ik binnenkort vervangen.
Echter vermoed ik ook een stroeflopend gashendel op de motor zelf, na gasgeven komt deze eigenlijk nooit terug op stationair toerental, maar altijd rond de 1000 toeren, en da's veel als je bij sluis of box wil manouvreren.
Vanaf 1000 toeren omhoog loopt het gewoon soepel, dat heb ik geprobeerd met de kabel los.
Kan het zijn dat wanneer de sleetse koppelstukken vervangen zijn dit goed komt?
De speling die er nu zit heft een flink deel van de lengte beweging van de kabel op,
En dat krijg ik met afstelling niet (meer) gecompenseerd.

Alvast dank

Marc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Bukh 20 PK? 29 jan 2011 10:38 #173627

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Nantucket welkom op het forum

Het niet terug lopen van het toerental kan verschillende oorzaken hebben.

Maar om te beginnen moet je even iets uitproberen namelijk het volgende.

Als je de gaskabel los van de regulateurstang haalt en dan de regulateurstang bedien blijf je dan het zelfde probleem houden?

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 29 jan 2011 10:42 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Bukh 20 PK? 29 jan 2011 10:47 #173629

  • popye
  • popye's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
Kan het zijn dat je kabel aan de korte kant is en dan een te korte bocht (straal) maakt? Het 1 tandje verzetten van de hendel kan ook al helpen om een lager toerental te bereiken.Het is een duw-trek systeem. We hebben dit zelf ook eens meegemaakt op een huurboot.

popye
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Bukh 20 PK? 29 jan 2011 22:07 #173745

Hoi Fer, Popye,

Ik heb dat misschien niet al te duidelijk omschreven, met de kabel vast en los kan ik met de hand wél terug naar stationair, maar dat stukje gaat minder soepel. Kabel afstelling op zich is goed maar door de speling slecht te beproeven.
Vraag zou eigenlijk moeten zij: is De gashendel op het blok eenvoudig (beter) gangbaar te krijgen,
wellicht een smeerpunt wat ik niet heb gevonden of simpelweg met olie?
Het kan natuurlijk zijn dat dit gebied van de slag lang niet is gebruikt en daardoor minder soepel gaat.
De gehele opbouw van het hendel buiten bleek ook al verkeerd in elkaar gezet te zijn door vorige eigenaar, waar het verende deel voor de gaskabel verkeerd om zat, toen kon ik alleen maar schakelen met 1100 toeren. Dat zit gelukkig weer zoal het hoort, maar de motorzijde heeft nog wat extra aandacht nodig.

Dank voor het meedenken.

Grtz

Marc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Bukh 20 PK? 30 jan 2011 08:27 #173801

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Marc ik bedoelde dat je de kapbel los van de regulateurs handel moet halen en deze met de hand bedienen, dit moet soepel gaan en de handel zou als je deze los laat vanzelf teruggaan naar de stationeren aanslag gaan.

Er zit een veer onder de regulateur handel die er voor zorgt dat de handel altijd terug gaat.

Verder is het mag de handel en de as niet roestig zijn, je kunt de boe even goed inspuiten met WD40 en kijken of het beter gangbaar word.

Ik zal nog even in me archief kijken of ik een tekeningetje van de regulateurstangen heb.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Bukh 20 PK? 30 jan 2011 09:09 #173817

Op
boatdiesel.com/PDFLibrary/Search/index.cfm?ManID=1088
is de workshop manual te downloaden ( moet je wel lid worden).
Een must voor elke DHZ zeiler.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen Bukh 20 PK? 30 jan 2011 09:14 #173819

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Wat daar staat is ook hier op het forum verkrijgbaar, topic Bibliotheek gratis en minder omslachtig, deze site van Yellow Boat wil ook dat je zelf inbrengt.

Ik kom hier vanavond even op terug (wat betreft het tekeningetje van de regulateur)

Moet nu met moeders naar de stad winkelen:cheer:

Mvg Fer



Mvg Fer
Laatst bewerkt: 30 jan 2011 09:16 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.302 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl