Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Oliesporen uit uitlaat Farymann R30.

Oliesporen uit uitlaat Farymann R30. 08 juni 2007 08:52 #17947

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6161
Uit de uitlaat van mijn Farymann R30 20pk uit 1977 komt sinds kort wat olie mee.Er is geen verlies aan vermogen en er komt geen koelwater van de directe koeling in de carterolie.Het gaat niet om veel maar af en toe een spoortje in de natte uitlaat. Een mailtje naar de importeur leverde wel een aantal mogelijke oorzaken op maar hoe kom ik er achter welke? Op aanraden van lokale dealer Flipper in Veere heb ik de verstuivers gecontroleert op nadruppelen en openings druk maar dat leverde geen afwijkingen op en na opnieuw laten afstellen en reinigen is het euvel dan ook nog niet verholpen.Zijn er Schippers die dit herkennen en misschien een oorzaak en oplossing hiervoor hebben? Ik denk zelf aan lekke klepseal van een uitlaat klep waardoor olie uit cilinderkop langsklepsteel in de uitlaat druppelt. Dit vergt dus revisie van de uit 1977 stammende diesel die verder perfect werkt.

mvg Jutter.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliesporen uit uitlaat Farymann R30. 08 juni 2007 09:07 #17948

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Kan het niet een beetje diesel zijn ipv olie.

(heb er verder geen verstand van!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliesporen uit uitlaat Farymann R30. 08 juni 2007 15:53 #17952

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Kan het niet een beetje diesel zijn ipv olie.

(heb er verder geen verstand van!)

Nee FF , geen dieselolie, die mogelijkheid is al getackelt met de verstuiver revisie.

Jutter, ik weet niet zeker of er klepseals zijn toegepast in jou motor, als het wel zo is dan hoeft de motor niet noodzakelijkerwijze uitelkaar.
Door luchtdruk op een cilinder te zetten met een speciale nippel kun je de kleppen in de kop gedrukt houden, nu kan met een klepveerlichter de veer worden verwijderd en een nieuwe seal worden geplaatst.

Een beetje motorenspecialist beschikt over dit gereedschap en dan is de klus met een uurtje of zo gepiept.

Een andere mogelijkheid is dat de afdichting van het oliedrukkanaaltje naar de kleptuimelas er uit is gepiept, zit in de koppakking, in dat geval moet de kop los.

groet

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliesporen uit uitlaat Farymann R30. 08 juni 2007 16:10 #17955

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Kijk dan maar goed ook naar de oliedruk. Klinkt als... lekke koppakking. En dat kan betekenen te weinig olie, water bij de olie met uiteindelijk een vastloper ten gevolge...

Dus... als dat zo ies niet gebruiken en zo snel mogelijk laten repareren (helaas wel een dure grap :evil: )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliesporen uit uitlaat Farymann R30. 08 juni 2007 20:27 #17963

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Kijk dan maar goed ook naar de oliedruk. Klinkt als... lekke koppakking. En dat kan betekenen te weinig olie, water bij de olie met uiteindelijk een vastloper ten gevolge...

Dus... als dat zo ies niet gebruiken en zo snel mogelijk laten repareren (helaas wel een dure grap :evil: )

Zo'n vaart zal het in dit geval niet lopen denk ik.
Het olie verlies is maar klein en in het buitenwater lijkt een druppel olie al heel wat.
Water in de olie is in dit geval een misverstand, er is sprake van olie in het water, in dit geval buiten water, want we hebben het over directe koeling.
Dat komt omdat de olie druk van +/- 3 bar hoger is dan de koelwaterdruk.
Over oliedruk verlies moet je je in dit geval dan ook niet direct zorgen maken, zolang het olie peil maar in orde is.
Neemt niet weg dat een en ander verholpen moet worden.

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliesporen uit uitlaat Farymann R30. 09 juli 2007 08:22 #19025

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6161
Probleem is althans voorlopig opgelost met.............diesel treat van Holts.Zoals gemeld zijn de verstuivers getest en gereinigd maar er waren nauwelijks afwijkingen geconstateerd en probleem bestond nog steeds.Na toevoeging van 500cc dieseltreat aan de 60ltr tank onder het mom van" baat het niet ,schaad ook niet" is de olie in de koelwater gekoelde uitlaat verdwenen.

bedankt voor de tips, Jutter.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliesporen uit uitlaat Farymann R30. 17 juli 2007 14:32 #19249

  • Mitra
  • Mitra's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Had je misschien te veel olie in het carter? Normaal gesproken wordt bij een te hoog oliepeil het te veel via de kleppen eruit gewerkt...

Fred
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Oliesporen uit uitlaat Farymann R30. 26 mei 2009 09:21 #73199

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6161
Probleem is getackeld door motor wat zwaarder te belasten. Oliesporen in de uitlaat zijn na flink gas geven niet meer aanwezig maar alleen na enige tijd met stationair of iets meer toeren aanwezig. Aannemelijk is dus dat motor bij deelbelasting wat meer onverbrande diesel verliest dan bij hogere belasting .

mvg Jutter.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl