Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: extra koelwaterpomp

extra koelwaterpomp 09 juni 2007 20:33 #17996

  • keesio
  • keesio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 84
Hallo,

Diezelfde F-Gota maakt 'n enorm lawaai. (alstie loopt tenminste)
Ik heb al 'ns de opmerking gekregen dat er meer water door de uitlaat zou moeten lopen.
'n Extra koelpompje zou dan helpen.
Kan er ook teveel water via de uitlaat gaan?
(Ik heb wel 'ns iets gelezen over 'n waterslag door teveel water).
Mag het eventueel 'n electrisch pompje zijn? Gekoppeld aan de startknop?(Simpel en goedkoop).

Alvast bedankt.

Groet, Kees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: extra koelwaterpomp 09 juni 2007 22:09 #18004

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Wat is te weinig water?
Als de motor en het koelsysteem goed is ontworpen zou de impellerpomp meer dan voldoende water moeten leveren om de motor te koelen, het meeste gaat toch via een omleiding om de motor.

Als er toch te weinig koelwater uit de uitlaat komt is het maar een lapmiddel om er een elektrisch pompje bij te zetten. Je kan dan beter uitzoeken of er niet ergens anders een probleem in je koelwatersysteem zit. Er kan veel misgaan zoals;
- verstopte inlaat door bijvoorbeeld een ingegroeide mossel,
- aanzuigen van valse lucht door een niet goed sluitende wierpot,
- een versleten pomphuis, de impeller past te ruim in het huis,
- geblokkeerde koelkanalen in het motorblok door vervuiling of afgebroken impellerschoepen.
Er zijn misschien wel meer zaken te bedenken die fout kunnen gaan, maar je zou kunnen nakijken of dit geen belemmeringen zijn.

Ik zou er geen elektrisch waterpompje bij zetten, dat ding draait nooit optimaal samen met de impellerpomp, en als de pomp stil staat heb je een extra blokkade in je leiding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: extra koelwaterpomp 10 juni 2007 19:01 #18025

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Marfamke geeft het al wel aan, je impellerpomp is op de motor aangepast. Te weinig water door het blok kan je controleren door te meten of het motorblok te warm wordt. Bij direct gekoelde blokken is een normale bedrijfstempteratuur ongeveer 55-60 graden om kalkafzetting in het blok te voorkomen. Kijk even op je thermostaat, daat is de temperatuursregelnig te vinden. Als de motor dichte koelkanalen heeft, zal de temperatuur (te) hoger (hoog) zijn. Dan eeerst de kanalen schoonmaken.
Veel geluid kan je ook beperken door een geluidsdemper in het uitlaatsysteem te zetten, bijvoorbeeld een zwanehals. Deze voorkomt ook tevens dat water terug kan lopen van buiten uit.

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: extra koelwaterpomp 11 juni 2007 07:31 #18044

  • badduh
  • badduh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 262
vraag is natuurlijk of er wel een thermostaat in zit, ik meende teminste ergens gelezen te hebben dat het hier op een 2 cil 2-takt gaat. In mijn defender staat een vire-7 wat ook een 2 takt is, hier komt ook betrekkelijk weinig water uit, er zit geen thermostaat in, kennelijk hebben 2 takt motoren minder koeling nodig :?: Ik heb ook een droge uitlaat, de enige demper die er tussen zit, zit standaard op de motor en is er voor om de uitlaatgassen af te koelen voordat ze in de uitlaat komen, verder is het gewoon een buis naar de spiegel, het uitlaat geluid valt reuze mee, de motor zelf maakt meer herrie, dit komt, kwam door twee dingen: 1. de lagers waren af en maakte een schurend geluid, ik heb hem nu gereviseerd en dat probleem is nu weg, 2. de inlaat maakt een hels kabaal, hier wil ik nog wat aan gaan doen in de vorm van een gedempt luchtfilter.

Ga dus eens goed na waar het lawaai weg komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: extra koelwaterpomp 11 juni 2007 19:43 #18057

  • keesio
  • keesio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 84
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties.

Regelmatig gaat de motortemperatuur over de 60gr., zeker nadat de motor is afgezet. (Er zit 'n thermostaat op).
Al het koelwater gaat door de motor. Er is dus niet zoiets als een omleiding om de motor.
'n Paar jaar geleden heb ik de cilinder en de kop eraf gehad en de koelingspoorten schoongemaakt. Dat resulteerde niet in meer water.
Ik heb net de impeller vervangen en die is maar 35mm bij 15mm. Lijkt me wat klein.
Dus koeling is amper voldoende en zeker onvoldoende om het geluid te dempen.
Naast een zwanehals zit er ook 'n demper op.
Naast dat de motor zelf nogal gehorig is komt het meeste geluid uit de uitlaat.
Is het veilig om extra water achter de zwanehals de uitlaat in te pompen? Zonder gevaar van terugstromen en vervolgens waterslag?
Lijkt me dat er dan geluid gedempt wordt.

Groet, Kees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: extra koelwaterpomp 11 juni 2007 20:06 #18058

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Voor een kleine motor is zo'n kleine impeller niet te klein, dat ding van mij is denk ik niet groter en levert toch ruim voldoende water op om de motor te koelen en de uitlaat te dempen.

Je zegt dat er geen bypass in het koelwatersysteem zit maar dat hoort eigenlijk wel zo te zijn, zolang de thermostaat gesloten is moet het water toch ergens langs om naar de uitlaat te gaan, anders loopt de druk in de koelwaterleiding veel te hoog op.

Ook kan het zijn dat het uitlaatsysteem niet goed ontworpen is. Normaal hoort er voldoende water in het uitlaatsysteem te staan om het lawaai goed te dempen en wordt alleen het overschot aan koelwater door de uitlaatgassen de uitlaat uitgeblazen, of er nu weinig of veel koelwater in het uitlaatsysteem wordt gepompt. Er extra water bijpompen heeft denk ik ook weinig zin. De uitlaat spuugt alleen wat vaker.

In de Vetus documentatie staan wel goede voorbeelden hoe je een deugdelijk nat uitlaatsysteem kan aanleggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: extra koelwaterpomp 11 juni 2007 20:07 #18059

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Dat er geen omleiding (bypass) zit vind ik heel raar als er wel een thermostaat inzit, dit zou betekenen dat tot de motor 60 graden is er geen koelwater stromen kan.

Als je meer koeling wil zou je ook de thermostaat eruit kunnen halen, dat is met deze temperaturen niet echt nodig, meer om de motor in de winter snel op temperatuur te laten komen.

De maat van de impeller die je aangeeft is vrij normaal, ik heb er ook zo een.

Ik zou de herrie ook niet zoeken en proberen op te lossen in meer koelwater, de uitlaat moet met zwanehals een overloop systeem hebben waardoor het water het afsluit voor de herrie, net zoals de afvoer thuis voor stank, als er dan water bijkomt loopt hij over, dit veroorzaakt het ploppend geluid, als je echt een hol geluid hoort is de zwanehals niet goed, of heeft hij helemaal geen koelwater.

hier komt ook betrekkelijk weinig water uit, er zit geen thermostaat in, kennelijk hebben 2 takt motoren minder koeling nodig

Als de thermostaat zijn temperatuur bereikt heeft gaat hij open en zorgt dan voor koeling in het blok, geen thermostaat betekent dus meer koeling want dan is hij altijd open :wink:




Edit, zie net dat marfamke tegelijk een soortgelijk verhaal met dezelfde mening heeft gepost....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: extra koelwaterpomp 11 juni 2007 20:29 #18060

  • keesio
  • keesio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 84
De thermostaat regelt geen koelwater.
Geeft alleen de temperatuur weer.
Er gaat dus een constante hoeveelheid koelwater door de motor (wel afhankelijk van het toerental uiteraard).
De motor geeft geen ploffend geluid, maar eerder, inderdaad, 'n hol geluid.
Het is geknetter.
Misschien is het 'n idee dat ik het systeem uitmeet en beschrijf.
Wellicht klopt daar iets niet?

Groet, Kees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: extra koelwaterpomp 11 juni 2007 20:32 #18061

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
De thermostaat regelt geen koelwater.
Geeft alleen de temperatuur weer.
Ah, een thermometer.

Grofweg kan een systeem bestaan uit de uitlaatbocht met waterinjectie, een uitlaatslang naar de demper die op een laag punt is geplaatst, van hieruit loopt een uitlaatslang omhoog maar de zwanenhals die weer aan de huiddoorvoer zit. Het volume van de demper moet groot genoeg zijn om de totale hoeveelheid water dat in het uitlaatsysteem zit op te vangen.

Om waterslag in de motor en soms zelfs het vollopen van je boot te voorkomen kun je letten de hoogte van de uitlaatbocht ten opzichte van het waterpeil. Is deze lager dan 15 cm boven het waterpeil kun je een beluchter installeren om terughevelen van het water te voorkomen (plaatje rechts).

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: extra koelwaterpomp 11 juni 2007 21:00 #18064

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
In mijn boot staat een HydroMarine DM12 (dit is op basis van een Kubotablok) en deze is ontworpen voor gebruik zonder thermostaat en directe koeling. Ik heb geprobeerd dit met een thermostaat uit te voeren maar dan wordt de motor te warm door onvoldoende koeling door te grote weerstand. Als je motor dus ontworpen is met een directe koeling en en zonder thermostaat zou ik me daar geen zorgen over maken. Dat de temperatuur na het stoppen van de motor even oploopt is niet vreemd, het aanwezige water wordt opgewarmd door het motorblok en wordt niet ververst.
Over het algemeen zijn impellers niet zo groot, dus daar ook geen zorgen over maken.
Marfamke heeft mooie plaatjes geplaatst van Vetus. In principe bestaat een uitlaatsysteem uit een waterlock, demper en zwanenhals. Ook een beluchter kan in het systeem opgenomen worden (is aan te raden) om hevelen naar de cilinders te voorkomen.
Ook de isolatie van de motorkameer heeft invloed op het geluid.

Nu jouw probleem, kijk eens of je uitlaatsysteem zoals door Marfamke geplaatst is opgebouwd. Zo niet dan dit eerst aanpassen. Zowel, kijk dan of het waterlock niet te groot is. Koelwater moet daar natuurlijk wel snel door heen stromen en niet gevangen worden.

Succes met je zoektocht.

Groet,
Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: extra koelwaterpomp 12 juni 2007 06:50 #18066

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
De thermostaat regelt geen koelwater.
Geeft alleen de temperatuur weer.

Dan gaat het over de temperatuur sensor, een thermostaat regelt koelwater.
De motor geeft geen ploffend geluid, maar eerder, inderdaad, 'n hol geluid.
Het is geknetter.

Zoals eerder gezegd klopt het uitlaat systeem dan niet, en moet je het daar in zoeken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: extra koelwaterpomp 13 juni 2007 20:06 #18148

  • keesio
  • keesio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 84
Bedankt Marfamke, wallaby en Jouzers,

Zal uitzoeken of mijn uitlaatsysteem klopt.

Groet, Kees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: extra koelwaterpomp 28 juni 2007 17:43 #18649

  • keesio
  • keesio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 84
Ik heb m'n uitlaatsysteem bekeken en niet gehinderd door enige kennis van zo'n systeem viel me iets op aan de montage van de demper.
Dat is een roestvrijstalen cilinder, met een in- en uitgang (uiteraard), die op de zelfde hoogte zitten.
Wat mij vreemd voor komt is dat die demper zo is ingebouwd dat die in- en iuitgang bovenaan zitten.
D'r zal wat water in staan, maar de uitlaatgassen gaan daar overheen en worden niet gesmoord in het water, dus herrie.
Als dat klopt zou ik die demper 'n halve slag moeten draaien.
Of is het zo dat er in zo'n demper een tussenschot is geplaatst met een doorgang beneden, zodat ie dus wel goed is gemonteerd.


Alvast bedankt!

Groet, Kees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: extra koelwaterpomp 28 juni 2007 18:20 #18651

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Of er een schot in de demper zit zou je moeten kunnen zien als de lasnaad wat verkleuring van het rvs heeft gegeven. Maar het kan ook zo zijn dat de uitlaatpijp doorsteekt tot de bodem van de demper. Je zou de slangen er af kunnen halen om te bekijken hoe het exact zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: extra koelwaterpomp 02 juli 2007 20:08 #18835

  • keesio
  • keesio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 84
Ik heb die demper losgehaald, maar d'r zit niks in.
Geen tussen schot en ook geen pijpjes die doorlopen tot de bodem.
Lijkt mij dat draaien van het geval zou kunnen helpen, maar ik heb dat niet aangedurfd omdat die demper vrij hoog zit t.o.v. de motor.
Ben huiverig dat water terug zal stromen de uitlaat in, bijv bij flinke zeegang.
Als draaien nou uitkomst zou bieden dan zou ik wat slangen kunnen verlengen, houten schotje deels weghalen en dan komt die pot wat lager te liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.250 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl