Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Toch best even de distributieriem checken

Re: Toch best even de distributieriem checken 20 mrt 2011 11:56 #184220

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Och op zich mag het van mij allemaal wat moderner hoor :)
Auto's zijn afgelopen decenia een stuk betrouwbaarder geworden met flink groeiende onderhoudsintervallen en meer efficientie. Als je de olie vervang termijnen van zo'n industrie diesel vergelijkt met een moderne auto..

Zo'n VW heeft ook genoeg voordelen: zelfstellende kleppen, automatische oliewissel, verbruiksmonitor, foutanalyse als je PDA er aan hangt. Daar zitten dingen tussen die de boel ook wat betrouwbaarder maakt en waardoor de motor minder onderhoud behoeft.
Ook houden ze het hele proces in de fabriek goed in de gaten. Van elke bout die aangedraaid word, is het aandraaimoment gemeten en opgeslagen. En als je dan persé geen riem wilt, neem je toch gewoon de 6 of 8 cilinder ;)

Maar dat zal bij andere merken ook wel in die richting zitten. Yanmar BY-serie met BMW blokjes (wel distributie ketting!) bijvoorbeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 20 mrt 2011 12:38 #184229

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ik ben het op bijna geen enkel punt van bovenstaande met je eens, Philip ;) Vrijwel alles wat je daar noemt zie ik zelfs als nadeel, met (vind ik) goede redenen. Maar laten we die interessante discussie niet in een distributieriem topic voeren :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 20 mrt 2011 13:55 #184239

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
hmm jammer, ben toch benieuwd naar de 'goede redenen' van de nadelen ;)
Laatst bewerkt: 20 mrt 2011 13:55 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 20 mrt 2011 20:05 #184355

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik weet niet hoe ik het nog duidelijker moet maken maar ga het als nog een keer proberen

Een riem gaat bv 80.000 km mee of 3 jaar wat als eerst komt geld.

Nu is het zo dat deze riem altijd gespannen staat in een relatief vochtige ruime en soms ook nog erg smerig waardoor er een extra slijtage op de riem word verkregen.

Ik advieseer om de riem hoe dan ook om de 6 jaar te vervangen, maar een jaartje meer maak niet zoveel uit.

Ik wil geen paniek zaaien maar als je echt nog nooit er na omgekeken heb, kijker er even na want het zou echt dood zonden zij als de riem wel breek en dan zit echt aan zeer hoge koste reparatie koste.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 21 mrt 2011 06:01 #184380

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Dus zou het in mijn geval niet zo slecht zijn om de riem meteen te vervangen.
De boot is al ouder dan 10 jaar en heeft nog geen dergelijk onderhoud gekregen.
Ofschoon de 700 uren en het feit dat ik quasi nooit hoger ga dan 2000 rpm en voor kruissnelheid is dat eerder 1700 rpm .

Ik haal er allicht deze week de afdekplaat af - en dat betekent dan ook de riemschijf van de waterpomp loshalen - en bekijk één en ander.
Kan ik de blokkerings gaten van de tandwielen al opsporen , en voor alle zekerheid ook enkele bijkomende markeringen zetten met watervaste stift zodat de timing van nokkenas , krukas en injectiepomp niet verschuift ten opzichte van elkaar.
Voor zover ik me herinner zijn er al inslagen gemaakt op de tandwielen die door het ronddraaien van de krukas met elkaar moeten corresponderen nietwaar ?
Althans zo heb ik dat vroeger al wel gemerkt bij het vervangen van auto distributieriemen.
Ik zal de werkhuismanual nog eens raadplegen en me degelijk voorbereiden op dit klusje.
Mijn motor is de MD22L-B maar is identiek aan de M50 Perkins , ik kreeg recent nog een digitale manual van die laatste opgestuurd van een forumlid op een ander forum.
Daarin staat de procedure van vervanging degelijk beschreven , inclusief de aantrekwaarden van bouten en zo meer.
De riemspanningsmeter zal dan uiteraard goed van pas komen.

Dan enkel nog de riem, spanrol enz. zoeken die niet be(ver)giftigd is met het label van Volvo Penta.
Suggesties iemand ?


PS:
Fer ,kan/wil jij voor alle duidelijk op de onderstaande foto even de onderdelen (nummers) opsommen die samen met de riem dan ook moeten vervangen worden ?
Dank




Beste groeten
Laatst bewerkt: 21 mrt 2011 06:57 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 21 mrt 2011 15:27 #184526

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
De gangbare fabrikant in de vervanngings markt is Gates.
Deze leveren voor de meeste motoren een complete set, incl spanrol.

gates
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 21 mrt 2011 15:29 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 21 mrt 2011 15:41 #184530

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Doet SKF ook voor automotoren.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch best even de distributieriem checken 21 mrt 2011 17:26 #184548

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Rol 9 is de stel rol deze moet vervangen worden en 18 word meestal ook vervangen deze zit bij de belt mee geleverd.

Rol 17 is voor je brandstofpomp daar zit een merkstreepje doet overeenkomen ander loopt de motor niet of niet goed.
Deze rol heet als het goed is twee draad gaten (dacht m60 waarmee je deze kunt fixeren.

Je heb een goed werkplaatshandboek begrijp ik, vol dit precies dan moet het lukken.

Nog even een tip als de boel weer in elkaar zit de krukas met de hand een paar omwentelingen verdraaien om te kijken of de kleppen niet tegen de zuiger aanloopt omdat er toch iest is verdraaid.

Ik hoop dat je weet wat je doet en ik wens je vel sterke en wijsheid met de klus

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl