Dus zou het in mijn geval niet zo slecht zijn om de riem meteen te vervangen.
De boot is al ouder dan 10 jaar en heeft nog geen dergelijk onderhoud gekregen.
Ofschoon de 700 uren en het feit dat ik quasi nooit hoger ga dan 2000 rpm en voor kruissnelheid is dat eerder 1700 rpm .
Ik haal er allicht deze week de afdekplaat af - en dat betekent dan ook de riemschijf van de waterpomp loshalen - en bekijk één en ander.
Kan ik de blokkerings gaten van de tandwielen al opsporen , en voor alle zekerheid ook enkele bijkomende markeringen zetten met watervaste stift zodat de timing van nokkenas , krukas en injectiepomp niet verschuift ten opzichte van elkaar.
Voor zover ik me herinner zijn er al inslagen gemaakt op de tandwielen die door het ronddraaien van de krukas met elkaar moeten corresponderen nietwaar ?
Althans zo heb ik dat vroeger al wel gemerkt bij het vervangen van auto distributieriemen.
Ik zal de werkhuismanual nog eens raadplegen en me degelijk voorbereiden op dit klusje.
Mijn motor is de MD22L-B maar is identiek aan de M50 Perkins , ik kreeg recent nog een digitale manual van die laatste opgestuurd van een forumlid op een ander forum.
Daarin staat de procedure van vervanging degelijk beschreven , inclusief de aantrekwaarden van bouten en zo meer.
De riemspanningsmeter zal dan uiteraard goed van pas komen.
Dan enkel nog de riem, spanrol enz. zoeken die niet be(ver)giftigd is met het label van Volvo Penta.
Suggesties iemand ?
PS:
Fer ,kan/wil jij voor alle duidelijk op de onderstaande foto even de onderdelen (nummers) opsommen die samen met de riem dan ook moeten vervangen worden ?
Dank
Beste groeten