Het zat eraan te komen , na het topic over het controleren van de spanning van de distrubutieriem en alle verwijzingen en reacties vandien , de distributieriem van mijn VP MD22L moest worden vervangen.
www.zeilersforum.nl/index.php/...tributieriem-checken
Gezien de houdbaarheidsdatum ervan behoorlijk verstreken was nam ik de beslissing om de enigzins zure appel door te bijten.
Ik kon daarbij een professional contacteren , hem/haar aan boord laten komen en voor de rest van de maand met een ongelukkig en leeg gevoel in de achterzak rondlopen. Of ik kon me voorbereiden ,me informeren op het internet en de handen uit de mouwen steken.
Ik koos - zoals meestal - voor het laatste , helaas kwam er van dat informeren op internet niet veel in huis. Je vindt wel beschrijvingen van de vervanging ,meestal op engelstalige boards , maar nooit met foto's.
Waarom dan niet het verhaal uitvoerig uit te doeken doen , aanvullen met het nodige didactische materiaal en het delen met de community.
De goede daad voor vandaag was hiermee verricht , en het zou voor anderen een degelijk naslagwerk kunnen betekenen . Maar het is eigenlijk meer dan dat ook , het is een kleine vorm van zelfkastijding , want terwijl ik dit nu schrijf wil ik terloops meegeven dat dit de tweede sessie is van het verhaal.
Ik zat namelijk al op ongeveer 2/3 van het ganse relaas (foto's incluis) toen ik in een haast op de verkeerde knop van het klavier drukte en mijn essay volledig kwijt was.
Dat was balen , bekijk de lengte van het artikel en je weet wat ik bedoel.
Maar kom , no crying over spilt milk , al had ik gehoopt dat het enkel wat melk was dat werd gemorst.
Ik weet het , save af en toe de pagina en er kan niets gebeuren, maar het ging lekker vlot en we hebben het zonder saven al zoveel keer gedaan nietwaar. Zo zie je maar weer.
Maar genoeg zelfbeklag , kom ik nu terug tot de essentie.
Het vervangen van onderdelen gaat immer gepaard met het aankopen van nieuwe onderdelen , en hier knelde ook weer een klein schoentje , marinepartseurope.com.
Ttz , er was in mijn geval een bijzonder alternatief voor de aanschaf van die onderdelen.
Het is namelijk zo dat mijn VP MD 22L nog een rijker verleden heeft dan enkel zijn maritieme bestaan.
Deze motor werd namelijk ook gebruikt in Austin/Rover van het type Montego & Maestro, hij werd er in geinstalleerd tussen 1986 en 1993 als perkins Prima M50 .
Jullie begrijpen dat dit als muziek in mijn oren klonk toen ik dat eerst vernam , en middels wat gegoogle kwam ik erachter welk modellen het waren , maar vooral hoe ik aan de wisselstukken kon geraken die niet dat gouden labeltje van VP met zich droegen.Dat op zich is altijd goed voor een serieuze discount , later meer daarover.
Steken we meteen dan maar van start met de aankoop van een workshop manual die op ebay.UK voor een prikje te koop staan.
Haynes is in de UK de specialist voor workshopmanuals zoals Piet Huysentruyt in Belgie de kookboek goeroe is.
In dit boek ( Haynes hé) staat alles goed beschreven en lichten (helaas zwart/wit) foto's de maneuvers handig toe.
In principe een must om aan te schaffen , en gezien de motoren gedateerd zijn vindt je ze spotgoedkoop.
Om te beginnen moet de distributiekast eraf , maar om dat mogelijk te maken moet de aandrijfpoelie van de waterpomp plaats ruimen , dus eerst de aandrijfriem van waterpomp en alternator (dynamo voor de Nederlanders
![:evil: :evil:](/media/kunena/emoticons/devil.png)
) weghalen en dan de poulie.
Ik schroefde er de boutjes terug in zodat ze vast niet verloren kunnen gaan. En met dit eraan toe te voegen denk ik er aan om een backup te maken van het artikel , je kent dat van die ezel en die steen nietwaar.
het distributiedeksel is er nu af en we krijgen een kijkje op dit belangrijke maar ook zo fragiele motoronderdeel , de distributieriem.
De attente lezer/kijker merkt wellicht ook het verdachte en zorgwekkende vetverlies van de meelooprol (idler in het engels) , dat op zich zou voor een vakman reden genoeg zijn om het ganse handeltje te vervangen.Wat bij deze dan ook gebeurde.
Nu alvorens aan het echte werk te beginnen dienen alle vitale elementen zoals nokkenas , krukas en injectiepomp te worden gefixeerd zodat die na het afnemen van de riem niet kunnen verlopen ten opzichte van elkaar.Een verschuiving van 1 tand kan voldoede zijn om de motor vierkant te doen draaien , zelfs naar de eeuwige motorvelden te jagen.
Die 3 onderdelen worden dus vastgezet mbv hard stalen pinnen (dowel pins) van 6,75mm diameter die in bepaalde openingen gaan die het desbetreffende onderdeel blokkeert tov het motorblok. Die pinnen kan je uiteraard ook aankopen voor een prijs die je doet vermoeden dat ze van goud zijn gemaakt. Bijgevolg losten we dat op met enkele boortjes van de geschikte maat.
Hier wordt de nokkenas geblokkeerd. De bout dient te worden weggenomen om de dowel pin door het kleppendeksel in een voorziene gat in de nokkenas te laten zinken.Die is precisiewerk , de gaten corresponderen zeer nauw.Alvorens nu de pin/boor er in te schuiven moet ook de krukas in de juiste positie staan. Ook daar hetzelfde opzet.
Hier gaat de boor in een gat van het vliegwiel - dat vastzit aan de krukas - en wordt gepind met de kast die er rond zit.
Nu is het de bedoeling dat beide gaten gevonden worden door de krukas met de hand rond te draaien en proefondervindelijk de boren in zowel het gat van de nokkenas als van het vliegwiel te steken.
Je kan daar ff mee bezig zijn , maar vroeg of laat heb je een match.
Zo , das nummer 1
E voila , die kunnen niet meer weg. De distributieriem ligt op ons te wachten , maar eerst de injectiepomp nog immobiliseren.
Hier komen 2 lange bouten kijken die we door de gaten in het tandwiel steken en in de distributiekast achter dat tandwiel schroeven. Let ook op het merkteken ' A ' links van dat tandwiel die gelijkstaat met een inkeping in de kast. De pomp staat nu goed en gaat niet lopen.
Nu vind ik dat je niet voorzichtig genoeg kan zijn en baat het niet dan schaadt het niet. Extra markering met stift zijn geen extra werk , en bieden een backup voor indien er wat fout gaat.Dat deed ik voor de de nokkenas en krukas.
En van back-up gesproken.
Kijk , en beter safe than sorry (is daarstraks nog gebleken) , ik had ook markeringen op de oude riem en de postie op de tandwielen ervan gezet zodat ik later de tanden kon tellen als de nieuwe riem was gemonteerd. Double check hé.
De aanspanrol (tensioner) wordt nu gelost
Vervolgens gaat ook de oude meelooprol (idler) naar de schroothoop.
De oude riem hangt nu uitgeteld in de touwen , en we zullen hem maar van zijn jarenlange lijden verlossen
Noteer de met stift aangebrachte cijfers her en der , dat had ik een tijdje geleden gedaan om het juiste aantal tanden te kennen (was niet meer te lezen) zodat ik geen vergissingen zou maken bij de bestelling van de .......auto onderdelen.
Een close up van de idler toont aan dat vervanging geen overdreven luxe is.Ik vond ook vet in de distributiekast en deksel ervan.
Werd uiteraard allemaal gereinigd voor de montage van de nieuwe stukken.
Backup
En dan nu een woordje uitleg over de wisselstukken.
Zoals ik eerder aangaf zat deze motor ook in het segment van de automobiel branche. Dat maakt dat je na wat research de stukken als autoonderdelen kan aankopen zonder die maritieme exclusiviteit erbij te moeten nemen.
De UK is natuurlijk de plek waar je moet zijn , maar omdat de beschrijvingen wat vaag waren en de verkopers gewoonweg niet reageerden op mijn verzoek om ook de maten van riem en rollen even te checken vond ik ook soelaas in Duitsland.
Parcoon.de is er zo een , en die duitsers deden hun reputatie van deutsche grundlichkeit alle eer aan.
Tot in het kleinste detail kon de maten en gegevens vinden van de benodigde stukken die je dankzij hun zoekrobot eenvoudig en accuraat kon opsporen.
Maar nu komt wat sommigen interesseert - mij alleszins wel - ...de prijs.
Ik betaalde voor de riem , meelooprol en aanspanrol inclusief verzending 129 Euro.
Ik daag iedereen uit om op het welbekende marinepartseurope.com net hetzelfde te doen.
Laat ik me jullie de moeite besparen door te zeggen dat de gezamelijke kostprijs voor dit set - zonder verzending ! - welgeteld 389 Euro is.
Daar wordt je niet stil van maar ziek.
Maal 3 voor net hetzelfde , moet er nog zand zijn.
We gaan verder met de montage.
We doen alles in omgekeerde volgorde voor wat betreft het plaatsen van belt , idler en tensioner (ik houd van de engelse woorden dat had je al wel gemerkt zeker
![:whistle: :whistle:](/media/kunena/emoticons/whistling.png)
)
We gaan de riem nog niet op spanning zetten , daarvoor is het noodzakelijk om het tandwiel van de nokkenas los te zetten.
De nokkenas zelf blijft vast staan door de dowel pin , excuseer, de ingebrachte boor.
Zo verleg je het aanspannen van de riem ook verderop.
Je merkt aan de ovalen gaten dat één en ander wat ruimte heeft om te geven.
Maar ,.....ik loop hier dee feiten wat vooruit.
De workshop manual schrijft voor om die bouten niet lossen (of vast te zetten ) louter berustend op de sterkete van de dowel pin , boor dus.
Als die breekt , dan zit je in de sh*t.
Er bestaat ook hier een special stuk gereedschap om dat tandwiel te blokkeren zodat de kracht van het los of vastzetten van de vier bouten daarop komt.
En hier gaan we weer , waarom dergelijk ding kopen als wat improvisatie je er ook brengt.
Ik bedacht het volgende, geen uitleg erbij , mijn vingers beginnen pijn te doen.
Nadat de vier bouten zijn losgezet kan het aanspannen van de riem beginnen.
De tensioner moet we met twee inbus sleutel (ook een momentsleutel) aandraaien en vastzetten
Dit beeld van het inwendige van de tensioner geeft het principe weer van hoe die wordt bedient.
De juiste spanning instellen , nadien de boren in de nokkenas en het vliegwiel eruit halen , samen met de bouten van de injectiepomp , en het zit erop.
Maar niet vooraleer de motor manueel enkele keren wordt rondgedraaid zodat we zeker zijn dat alle delen nog zijn gesyncroniseerd.
Het distributiedeksel gaat er weer op , waterpomp poulie en aandrijfriem zitten op hun plaats en onze motor kan er weer een tijdje tegen.
Ik weet dat sommigen zullen zeggen dat ook de waterpomp had moeten vervangen worden , de controle van de speling op de pakking ervan liet niet de noodzakelijkheid ervan aantonen.
Ik hoop een bruikbare bijdrage te hebben geleverd die anderen kan helpen in het vervangen van de distributieriem van hun motor.