Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Reviseren of nieuw??

Reviseren of nieuw?? 24 sept 2007 16:59 #21534

  • rvdkooij
  • rvdkooij's Profielfoto
Mijn Yanmar 1GM10 van 13 jaar oud heeft waterslag gehad, oftewel er is water van de uitlaat in de motor gekomen. De kleppen/klepzittingen zien er ge-erodeerd uit (putjes). Mijn reparateur stelt dat, als ik nog 5 jaar wil doorvaren, ik net zo goed een nieuwe motor kan kopen. Want er kan in die tijd nog van alles vernieuwd moeten worden. Onderdelen zijn 4 à 5 keer zo duur als in een nieuwe motor. Dan ben ik over 5 jaar net zoveel geld kwijt, maar heb dan nog geen nieuwe motor. Wat vinden jullie van die redenering?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reviseren of nieuw?? 24 sept 2007 18:01 #21535

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Moeilijk te zeggen, maar er zit wel wat in. De kosten van een reparatie zitten voornamelijk in de tijd die het kost om te sleutelen, als na een jaar weer een relatief goedkoop onderdeel kapot gaat valt de rekening toch nog tegen omdat je acht uur monteur wordt opgevoerd.
Misschien is een algehele revisie een optie? Een waarbij alle slijtagegevoelige onderdelen worden gecontroleerd en indien nodig vervangen?

Bij een nieuwe motor is het bovendien de vraag of hij wel één op één is in te bouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reviseren of nieuw?? 25 sept 2007 06:18 #21560

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Als het alleen de kleppen zijn dan lijkt het me wel mee te vallen. Ik vind 13 jaar oud voor een scheepsmotor niet veel, al wordt het bepaald door het aantal draaiuren en de omstandigheden waaronder de motor verder heeft gestaan.

Ik zou (als technicus) niet al te snel vervangen. Richard heeft gelijk: een andere motor inbouwen gaat vaak gepaard met veel onverwacht werk.

Niet ten bewijs ergens van maar puur als eigen ervaring:
Mijn Vega motor is een albin O-22 van 35 jaar oud: loopt als een zonnetje. Met mijn VW polo diesel heb ik waterslag gehad onder het rijden, tijdens noodweer water opzogen door het luchtfilter. Met hulp van de ANWB gewoon weer aan de gang grekegen, na een week liep ie weer als vanouds ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reviseren of nieuw?? 25 sept 2007 20:58 #21590

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
13 jaar oud zeg je, dan hebben we het over een motor van 1994, kijk dat klinkt al een stuk jonger voor een bootmotor.
Nu weet ik niet hoeveel uur het torretje heeft gelopen, maar meer als 1500 uur zal het niet zijn met een zeiljachtje.
Dit is volgens (een eigen formule) vergelijkbaar met +/- 75.000 km met de auto.
De vraag dient zich dan aan, wie zet er bij 75.000 km een nieuwe diesel in zijn wagen ?
Uit ervaring kan ik zeggen dat die kleine Japanse oliestokertjes wel op z,n minst goed zijn voor 8000 uren somige wel 12000 uur, dit in stationare opstelling (Agregaten en zo).
Dit betekend 400.000 tot 600.000 km volgens de fomule.

Aldus, als er geen overmatig olieverbruik is, ernstig vreemde bijgeluiden, en een gezonde koudstart, lekker laten zitten.

De kleppen en de zittingen wel even op laten knappen, en dan denk ik dat je zeker weer 5 jaar vaart 8)

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reviseren of nieuw?? 03 okt 2007 14:35 #21949

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
als motortje loopt blijft hij lopen. Wat putting op kleppen en zittingen is niet erg. Je kan wel ff compressie laten meten maar dat zou ik door een niet-scheepsdieselmonteur laten doen anders smeren ze je een nieuwe motor aan. Zolang een diesel vlot stort iis hij in orde.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reviseren of nieuw?? 06 jan 2008 09:54 #25120

mij rade ze ook een nieuwe motor aan nadat hij was kapot gevroren.
ik heb een sabb 8 pk en had toen net nieuwe schroefas en binnen en buite galan geplaatst.
een nieuwe motor had me toen der tijd iets van 4 an 5000 euro gekost.
dat wil zeggen een goede 2e hand s dan.
kon ook wel voor goedkoper een ander merk motor kopen maar met gevolg dat ik weer een hoop moest aanpasen zoals motorsteunen en de rest van de shit.
motor reviseren koste toen om en nabij de 2500 euro.

was de motor ook maar 3 weken kwijt
het voordeel van de pech die ik had was dat ik mijn motorbun oftewel kieldoos lekker in de verf kon zetten :lol:
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Reviseren of nieuw?? 24 apr 2008 16:40 #31449

Tja,

Ik had tot voor kort ook een Yanmar ysm8 pk maar heb hem toch echt moeten vervangen en heb nu een fabrieksnieuwe lombardini 20pk in gezet.
Een reviesie van een "oude" roetende yanmar was het mij niet meer waard kost al snel 4500E en een neiuw blok kost 6000 excl. montage uiteraard.
Bovendien was mijn motivatie niet alleen de kosten maar 8pk was ook wel erg wienig voor een zeilboot van 3,5 ton.
Al met al zou ik niet teveel geld in een oude yanmar meer stoppen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl