Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: HELP, Rokende farymann 1 cilinder

HELP, Rokende farymann 1 cilinder 04 nov 2007 12:16 #23201

  • jojo
  • jojo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
beste allemaal,

Wie kan mij helpen met het volgende probleem:

Ik heb een boot gekocht met een farymann 10 pk 1 cilinder, water gekoeld.
Leeftijd 35 jaar

Hij loopt als een zonnetje maar.....
hij rookt nogal.
Een grijzige rook, er komt wat roet uit de uitlaat en laat een olie filmpje achter op het water.
Wanneer van stationair wat al te snel naar volgas volgt een dikke zwarte rookpluim. ( is dat normaal bij dit type motoren?)

tevens lekt er ergens olie in de bilge waarvan ik de herkomst niet kan vinden ( je kunt er ook totaal niet bij om eens goed te kijken)

De motor heeft twee jaar niet gelopen.
Is er iets versleten, zijn de verstuivers smerig, de motor van binnen gewoon erg vies?? Ik heb werkelijk geen idee.

Wie kan mij met dit probleem helpen, ik heb totaal geen verstand van motoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP, Rokende farymann 1 cilinder 05 nov 2007 20:26 #23276

  • Shackle
  • Shackle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 234
beste allemaal,

Wie kan mij helpen met het volgende probleem:

Ik heb een boot gekocht met een farymann 10 pk 1 cilinder, water gekoeld.
Leeftijd 35 jaar

Hij loopt als een zonnetje maar.....
hij rookt nogal.
Een grijzige rook, er komt wat roet uit de uitlaat en laat een olie filmpje achter op het water.
Wanneer van stationair wat al te snel naar volgas volgt een dikke zwarte rookpluim. ( is dat normaal bij dit type motoren?)

tevens lekt er ergens olie in de bilge waarvan ik de herkomst niet kan vinden ( je kunt er ook totaal niet bij om eens goed te kijken)

De motor heeft twee jaar niet gelopen.
Is er iets versleten, zijn de verstuivers smerig, de motor van binnen gewoon erg vies?? Ik heb werkelijk geen idee.

Wie kan mij met dit probleem helpen, ik heb totaal geen verstand van motoren.

Ten eerste roken oude motoren bijna allemaal wel, de symptomen die je beschrijft zijn niet heel ongewoon.

Heeft de motor al een grote beurt gehad? Nwe filters(ook luchtfilter), verstuivers laten afpersen, kleppen stellen enz... Is de brandstof ook oud of onlangs getankt?

Dan weer eens proberen, motor eerst lekker warm draaien en dan flink gaan belasten. Flink vermogen draaien en geef het motortje maar eens op zijn donder, daar kan ie best tegen. Het vuil brand er dan wel uit

Wat is je ligplaats? Wil er eventueel best even voor je naar kijken als je niet tever weg ligt...

Groet, Shackle
#Een schipper zonder haast heeft altijd goede wind#
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP, Rokende farymann 1 cilinder 05 nov 2007 20:34 #23277

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Precies, heb ook zo'n oude farymann, hoort er een beetje bij. Wel goed oliepeil en koeling in de gaten blijven houden !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rokenede farryman 05 nov 2007 20:51 #23283

  • jojo
  • jojo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
De diesel is ca. 2 jaar oud, die ga ik vervangen voor nieuwe. Er schijnt ook een of ander goedje voor dieselmotoren te zijn die voor een wat hetere verbranding zorgt (zodat ie weer een beetje beter schoonbrand) en ook de verstuiver reinigd. Dat moet je gewoon in de dieseltank gooien geloof ik.
Baat het niet, dan schaad het niet dus dat gaan we ook proberen.


Ik heb afgelopen week al een uur op volgas rondjes gevaren...hahaha, ze zullen in de haven ook wel raar opgekeken hebben..
Helaas hielp het niet echt en begon ie alleen maar meer te roken had ik het idee. ( kan ook inbeelding zijn omdat ik een uur lang naar de uitlaat heb staan staren, hahahaha)

Verder geen problemen met koeling ofzo, oliepijl was na afloop nog steed max. ondanks de vermeende lekkage. ( misschien zat er teveel olie in dat eruit gegooid is????)

Het probleem is dat we heel slecht bij de motor kunnen zonder dat we de hele dieseltank etc uit moeten bouwen. De verstuiver is misschien nog wel te verwijderen, alleen heb ik geen idee hoe dat moet. Zijn die nog te koop en zoja wat zal dit ongeveer moeten kosten. ( of moeten die worden gereviseerd?)

Oliefilter en luchtfilter gaan we nog vervangen. Waar kan ik die kopen voor een farryman 10 pk A30 ?

wat veel vragen he, ik het er totaal geen verstand van en ben allang blij dat ik hem aan de praat heb gekregen.
De boot ligt overigens in Andijk.

( wellicht had ik beter een roeiboot kunnen aanschaffen gezien mijn zeer beperkte kennis van motoren!!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP, Rokende farymann 1 cilinder 05 nov 2007 20:55 #23284

Ik heb er ook een in de kievit 820 liggen.
Deze is door de vorige eigenaar gereviseerd (zuigerveren, koppakking, krukas en drijfstang lagers..)
Sinds ik hem heb behalve oliepeilen nog niet naar gekeken (Is het volgende programmapunt).
Ik heb hem tot heden tot halfgas belast.. loopt ie mooi, ca 31/2-4 knopen over het water.
Laatst even wat meer gas gegeven (net boven de 4 knopen) enb toen begon deze ook zwart te roken. Ik ben toen gestopt.. mijn indruk was dat hij warm liep. Bij inspectie (bij draaiende motor) bleek ook dat ie langs de peilstok olie rondspatte... Het deksletje op de peilstok was los waardoor de stok te diep in het carter kon zakken. Daardoor blaast/spettert ie olie naar buiten niet heel erg maar belangrijk is volgens mij dat hij dan geen carterdruk kan opbouwen (mag overigens niet heel veel zijn want dan lekken de zuigerveren/ klepstelen))
Ik ga eerst filters vervangen, nieuwe olie er in, een wierpot plaatsen (zit er niet in) de impeller (in de waterpomp) checken (ik kijk geregeld of ie water spuugt uit de uitlaat)
Eventueel dan pas zwaarder belasten...
Wat ik bij mijn oude citroen dieseltje wel eens deed was reinigingsvloeistof in de diesel gooien en dan rijden... dan roet ie ooik even flink maar is dan schoon.... dat zou hiervoor wellicht ook een oplossing zijn.

Tips over Koppakking: koelwater langs de kop: meest een scheur in de kop. "Slagroom" in oliebijvuldop: koppakking lekt water naar de olie (kan bij sommige automotoren ook het gevolg zijn van teveel stadsritjes/ koud weer) Hoe dat bij boten zit weet ik zo niet.
Olie in het water...lekkende klepstelen/ zuigerveren. Iets dikkere olie wil wel eens wat helpen.... (te dunnen olie in oude moteren leidt tot zeer veel olieverbruik...)
succes... bij twijfel: geen plankgas..... zou ik zeggen
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP, Rokende farymann 1 cilinder 07 nov 2007 19:11 #23339

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
grijzige rook uit een diesel duidt op een slechte en onvolledige verbranding. Vaak duidt het op verstopte brandstoffilters of op vervuilde injectors. Ik zou daarom de filters in het brandstofsysteem vervangen en kijk ook naar een groffilter dat vaak in de opvoerpomp zit (staalgaasje). Tevens injectorreiniger/dieselmotorreiniger van Holts (autoshop) toevoegen. Werkt echt prima. Een oud busje van mijn bedrijf loopt weer alls nieuw en het was echt een hakkeplofje geworden. Bij de meeste diesels gaat na een tijd de carterpanpakking doorzweten. Is nu eenmaal zo en er is weinig tegen te doen.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP, Rokende farymann 1 cilinder 08 nov 2007 12:01 #23372

  • Palermo
  • Palermo's Profielfoto
Bij grijze rook kan het volgende aan de hand zijn.

Verstopte lucht filter
Verstopte inlaat
Verkeerde brandstof of te oud
Virus is de brandstof (Voornamelijk in diezel) Te herkennen aan dikke stroperige smurie. Tabletten voor te verkrijgen
Defecte hogedrukbrandstofpomp (Plump pomp) (Defecte helix) Komt weinig voor.
Lekkage in inlaarspruitstuk
Defecte retour leiding
defecte of vervuilde verstuivers.
ik kan er nog wel meer noemen..

Als je de verstuivers gaat vervangen moet je wel oppassen.
Daar staat hogedruk op. mocht hij af gaan kan hij ja hand zeer lelijk verwonden. Verstandig is om het door iemand te laten doen.

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP, Rokende farymann 1 cilinder 08 nov 2007 15:05 #23379

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Virus is de brandstof (Voornamelijk in diezel) Te herkennen aan dikke stroperige smurie. Tabletten voor te verkrijgen
.

Ik denk dat je bacteriën bedoeld, een virus is afhankelijk van levende (gastheer) cellen om te overleven en die komen niet in diesel voor :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP, Rokende farymann 1 cilinder 08 nov 2007 16:35 #23381

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
een virus is afhankelijk van levende (gasheer) cellen om te overleven

Sja, ik weet er alles van :( ik heb al jaaaren het zeilvirus :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP, Rokende farymann 1 cilinder 08 nov 2007 17:20 #23382

  • Palermo
  • Palermo's Profielfoto
Ok bacteriën.
Mijn opleidings leraar het over een virus.
en nee ik zit niet op een arts school :)

Evengoed we hebben het over het zelfde
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP, Rokende farymann 1 cilinder 08 nov 2007 19:20 #23389

. . Het deksletje op de peilstok was los waardoor de stok te diep in het carter kon zakken.
Wat is dat voor soort bemanningslid????? :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP, Rokende farymann 1 cilinder 09 nov 2007 15:43 #23411

. . Het deksletje op de peilstok was los waardoor de stok te diep in het carter kon zakken.
Wat is dat voor soort bemanningslid????? :lol:

:) Wanneer je dat zo terug leest wel enigzins dubbelzinnig... (Een deksletje op mijn peilstok is mijn natte droom zullen we maar zeggen)

Wat betreft de technische info:
mijn garagehandleiding van de A30 geeft het volgende:
inspuitpomp: bosch 0.414.151.990
vernevelaar (nozzle) 0.433.271.184
brandstoffilter: Purolator PM 456
oliefilter: purolator pc27
olie: 10W30

bijgaand internet link van de handleiding:
www.caldwellgenealogy.com/kin/...struction_manual.pdf

Als ik jou was (ga ik zelf ook doen): eerst een goede beurt geven of laten geven (Zeker ook alle filters..). Goedje in de diesel zodat de injector schoonbrand en de motor ontroet wordt. Blijf je problemen houden dan pas verder zoeken. Relvant is meer of de motor warm loopt, olieverbuikt of water in de cylinder krijgt. Sommige oude motoren roeten nu eenmaal meer ...
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP, Rokende farymann 1 cilinder 22 feb 2012 15:28 #265328

  • popeyez
  • popeyez's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Het is al een tijdje geleden, dat rokende Farymannetje, maar toch nog even een vraag.
Was dat een A40?
En hoe is het er mee afgelopen?
Ik zoek nog onderdelen van zo'n motor.

Mijn mening over de grijze rook is slechte verbranding door slechte pomp of verstuiver of brandstof.
Zwarte rook komt meestal voor bij overbelasting. Te grote schroef??
Of heel slechte inspuiting.
Als er "iets"leeft in de brandstof houden motoren er meestal op een bepaald moment mee op omdat de filters zo ertsopt raken dat er geen diesel bij de pomp komt.

Maar als er misschien brokken Farymann A 40 over zijn....l.
Popeyez
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP, Rokende farymann 1 cilinder 22 feb 2012 19:22 #265382

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1212
Kijk eens op Marktplaats In Ermelo staat een A40 te koop waar Tot nu toe honderd euro voor geboden is. Me de zoekterm Farymann vind je nog meer Farymann motors,als ik het werkplaatshandboek bekijk dan krijg ik de indruk dat veel onderdelen uitwisselbaar zijn tussen de verschillende types.

Mocht je nog geen werkplaatshandboek hebben dan kun je dat via mijn site downloaden.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Laatst bewerkt: 22 feb 2012 19:23 door Pylk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP, Rokende farymann 1 cilinder 22 feb 2012 19:32 #265384

  • popeyez
  • popeyez's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Bedankt, ik had hem gezien, wilde bellen, maar had nog niet ontdekt dat het een A 40 was.
Nu wel.
Groet van Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP, Rokende farymann 1 cilinder 22 feb 2012 19:39 #265387

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Als ik het zo bekijkt is dit een stationeer motor en geen scheepsmotor dit maakt niet zo veel uit als het om onderdelen gaat maar niet alles is te gebruiken zoals de regulateur die is bij deze motor ander dan bij een scheepsregulateur.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP, Rokende farymann 1 cilinder 22 feb 2012 19:47 #265390

  • popeyez
  • popeyez's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
gaat evt om de onderdelen. Die worden echt wat schaars.
Alleen vervelend dat je er zo slecht bij kunt in een schip door die horizontale cilinder.
Het lijkt bijna dat ze vanwege de breedte het schip eromheen gebouwd hebben.
Maar misschien waren ze zo slim hem tijdens de plaatsing ff te kantelen.
Maar de cilinder en de kop zijn nauwelijks bereikbaar

Ik heb contact. Nogmaals dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: HELP, Rokende farymann 1 cilinder 18 juni 2012 06:00 #294808

  • nat pak
  • nat pak's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
als je slecht zicht hebt is soms een makeup spiegeltje de oplossing!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

HELP, Rokende farymann 1 cilinder 01 nov 2016 09:29 #780457

goeden dag,

het lijkt er op dat de verstuiver versleten is je zou hem er uit moeten
halen en even laten afpersen dan weet je het zo Maar 90 procent is het de verstuiver
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

HELP, Rokende farymann 1 cilinder 01 nov 2016 09:36 #780464

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Zou het niet na 9 jaar zijn opgelost?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

HELP, Rokende farymann 1 cilinder 24 sept 2019 16:20 #1086632

wat ben je ongeveer kwijt om een ferryman 11 pk te reviseren met een gebroken krukas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

HELP, Rokende farymann 1 cilinder 24 sept 2019 20:15 #1086786

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1198
Welk type is het?
Ik heb nog een krukas liggen.
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

HELP, Rokende farymann 1 cilinder 24 sept 2019 21:58 #1086832

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
tonvandenberg schreef :
wat ben je ongeveer kwijt om een ferryman 11 pk te reviseren met een gebroken krukas

Ongeveer net zoveel als een goede gebruikte motor
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.312 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl