Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geforceerde beluchting van motorkamer

Geforceerde beluchting van motorkamer 10 aug 2020 16:46 #1193817

Rikken schreef :
Voor jachten lijkt een ventilator op de motor mij ook prima geschikt om de motor ruimte te koelen. Op grotere schepen uiteraard niet
Als koeling nodig zou zijn voor zulke kleine vermogens dan zou dat inderdaad een goed idee kunnen zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geforceerde beluchting van motorkamer 10 aug 2020 18:56 #1193883

Beste Allen,
Ik krijg de indruk dat menigeen een blij gevoel krijgt door op die draadje te reageren, want zoveel bloemlezingen heb ik sinds lange tijd niet gehoord. Door de enorme hoeveelheid reacties raak ik het spoor bijster. Een aantal dagen geleden reageerde ik op een bericht van @ErikdeJong dat hij jaren geleden had gemaakt. Mijn vraag was (dacht ik oei oei oei) simpel: "Erik, dit is mijn MK, daar is nu geen mechanische ventilatie en na een paar minuten varen ruik ik van verre al de geur van de MK. Welke fan heb ik nodig om die geur af te zuigen, en hoe gaat dat het beste in zijn werk?"
Vervolgens duikelden de 'deskundigen' over elkaar heen, en tot overmaakt van Google-fanatisme is er inmiddels een lezing 'ventilatoren die door motoren worden aangedreven' ontstaan.
(Kans is dat ik nu met pek en veren van het Forum wordt verdreven, maar a la).
Bestaat er een kans dat ik (leek als ik ben) gewoon ergens een antwoord kan lezen waar in staat:
1. je hebt zoveel nodig (bedankt Erik, dat heb ik van jou gehad)
2. de motoren verbruiken zoveel lucht (bedankt Erik, dat heb ik van jou gehad) en...
3. om die vieze luchtjes die desondanks toch ontstaan, heb je deze fans nodig (+link van de pagina)
4. dan ga ik die kopen, aansluiten en leef ik nog lang en gelukkig.
Laatst bewerkt: 10 aug 2020 18:56 door hjvanessen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geforceerde beluchting van motorkamer 10 aug 2020 19:36 #1193895

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1648
Je vroeg ook nog waar dat dan staat te lezen. Dat antwoord heb ik je gegeven, met link naar het deel van de website van Perkins waar je de installatie handleiding van jouw blok zou kunnen vinden.

RTFM.
Laatst bewerkt: 10 aug 2020 19:37 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geforceerde beluchting van motorkamer 10 aug 2020 19:45 #1193903

@hj: zo werkt het op ZF in de praktijk niet: je zult ervaringen, vuistregels, berekeningen, inzichten en bullshit reacties krijgen.

Met alles dat geschreven is moet je er zelf inzicht uit proberen te halen zodat je weet hoe het werkt en je keuze kunt maken.

Wil je een kant-en-klare, op vuistregels of berekeningen gebaseerde oplossing, dan kun je beter naar een bedrijf gaan dat dit soort installaties kan bouwen, voor engineering of ook uitvoering.

Wat is er nog niet duidelijk nu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geforceerde beluchting van motorkamer 10 aug 2020 19:48 #1193906

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Ik begrijp het niet helemaal. De meeste motoren hebben het luchtfilter/luchtinlaat in de motorruimte. Als de motor draait zuigt deze een flinke hoeveelheid lucht aan. Van belang is derhalve voldoende ventilatie roosters beschikbaar te hebben, zodat voldoende frisse buitenlucht door de motor kan worden aangezogen.

Waar is dan een afzuig ventilator handig voor ? Om voor het starten eventuele gassen af te zuigen.

En als de motor gestopt is staat deze altijd nog wat na te dampen is het handig als je deze dampen kan afzuigen, in plaats dat deze in de boot blijven hangen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geforceerde beluchting van motorkamer 10 aug 2020 19:59 #1193913

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1669
hjvanessen schreef :
Beste Allen,
Ik krijg de indruk dat menigeen een blij gevoel krijgt door op die draadje te reageren, want zoveel bloemlezingen heb ik sinds lange tijd niet gehoord. Door de enorme hoeveelheid reacties raak ik het spoor bijster. Een aantal dagen geleden reageerde ik op een bericht van @ErikdeJong dat hij jaren geleden had gemaakt. Mijn vraag was (dacht ik oei oei oei) simpel: "Erik, dit is mijn MK, daar is nu geen mechanische ventilatie en na een paar minuten varen ruik ik van verre al de geur van de MK. Welke fan heb ik nodig om die geur af te zuigen, en hoe gaat dat het beste in zijn werk?"
Vervolgens duikelden de 'deskundigen' over elkaar heen, en tot overmaakt van Google-fanatisme is er inmiddels een lezing 'ventilatoren die door motoren worden aangedreven' ontstaan.
(Kans is dat ik nu met pek en veren van het Forum wordt verdreven, maar a la).
Bestaat er een kans dat ik (leek als ik ben) gewoon ergens een antwoord kan lezen waar in staat:
1. je hebt zoveel nodig (bedankt Erik, dat heb ik van jou gehad)
2. de motoren verbruiken zoveel lucht (bedankt Erik, dat heb ik van jou gehad) en...
3. om die vieze luchtjes die desondanks toch ontstaan, heb je deze fans nodig (+link van de pagina)
4. dan ga ik die kopen, aansluiten en leef ik nog lang en gelukkig.

Geen idee wat het kost, maar hier kunnen ze je op alles antwoord geven.
Veel succes.

Laatst bewerkt: 10 aug 2020 19:59 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geforceerde beluchting van motorkamer 10 aug 2020 20:07 #1193923

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1669
Maar het mooie van een forum is dat er zelden kant en klare oplossingen komen. Iedereen denkt anders over een probleem en kijkt er met een andere invalshoek naar. Op die manier komen er ook oplossingen voorbij waar je misschien nog nooit aan gedacht had of oplossingen die je geweldig leken maar die anderen zeer slecht bevallen zijn.
Door op deze manier te werken komt de beste oplossing voor jou ook boven drijven.


Zo begrijp ik nu pas uit de laatste reactie dat het voornamelijk om de geur te doen is en niet zo zeer om koeling.
De beste aanpak daarvan is zorgen dat er nergens olie of andere vloeistof lekt.
En realiseer je dat een machinekamer nooit geurvrij gaat worden.
Laatst bewerkt: 10 aug 2020 20:08 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geforceerde beluchting van motorkamer 10 aug 2020 20:15 #1193931

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Rikken schreef :
Maar het mooie van een forum is dat er zelden kant en klare oplossingen komen. Iedereen denkt anders over een probleem en kijkt er met een andere invalshoek naar. Op die manier komen er ook oplossingen voorbij waar je misschien nog nooit aan gedacht had of oplossingen die je geweldig leken maar die anderen zeer slecht bevallen zijn.
Door op deze manier te werken komt de beste oplossing voor jou ook boven drijven.


Zo begrijp ik nu pas uit de laatste reactie dat het voornamelijk om de geur te doen is en niet zo zeer om koeling.
De beste aanpak daarvan is zorgen dat er nergens olie of andere vloeistof lekt.
En realiseer je dat een machinekamer nooit geurvrij gaat worden.

Wat denk je van de carter ontluchting, die vrij veel via de lucht inlaat loopt. Deze dampen afzuigen is een goede zaak om de ruimte fris te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geforceerde beluchting van motorkamer 10 aug 2020 20:20 #1193933

Die heb ik op mijn woonschip naar buiten geleid: zijn giftige dampen, waarbij je die vettigheid al hememaal niet in het luchtfilter (laat staan door de turbo) wilt leiden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geforceerde beluchting van motorkamer 10 aug 2020 21:26 #1193959

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Nachtvlinder schreef :
Die heb ik op mijn woonschip naar buiten geleid: zijn giftige dampen, waarbij je die vettigheid al hememaal niet in het luchtfilter (laat staan door de turbo) wilt leiden.

Moderne motoren hebben een EGR klep, waarbij uitlaatgassen ook gedeeltelijk worden teruggeleid naar de luchtinlaat van de motor.

Deze kleppen zijn dan ook gevoelig voor vervuiling. Carter dampen komen ook weer in de inlaat van de motor. Dat je carter dampen naar buiten afvoert, dat heb ik nog nooit gezien.

Echter met een afzuigventilator kun je de ongewenste dampen na het stop zetten van de motor naar buiten afvoeren.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geforceerde beluchting van motorkamer 10 aug 2020 22:46 #1193967

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1530
hjvanessen schreef :
dit is mijn MK, daar is nu geen mechanische ventilatie en na een paar minuten varen ruik ik van verre al de geur van de MK.
Dan zijn je luchthappers te groot. Maak eens eentje dicht, dan krijg je meer onderdruk in je ruimte. Kan bijna niet dat warme oliedampen dan nog ontsnappen naar de rest van je schip :blink:
Ben wel benieuwd hoe de vork nu eigenlijk in de steel zit.

Geïnspireerd door deze discussie heb ik wel alvast mijn motor gepimpt want die rochelde ook nogal:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geforceerde beluchting van motorkamer 11 aug 2020 03:55 #1193974

JotM schreef :
Je vroeg ook nog waar dat dan staat te lezen. Dat antwoord heb ik je gegeven, met link naar het deel van de website van Perkins waar je de installatie handleiding van jouw blok zou kunnen vinden.

RTFM.


HAHAHA, die link had ik al bezocht, maar heb er niets aan omdat er alleen M motoren op staan en niet de T die ik heb. In de handboeken/manuals/literatuur die ik heb van mijn T, komt die info niet voor. Elke pagina bekeken en elk woordje gescand. Maar vond het een beetje onbeleefd om te zeggen: hier heb ik geen reet aan, want je deed toch je best.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geforceerde beluchting van motorkamer 11 aug 2020 03:58 #1193975

Nachtvlinder schreef :
@hj: zo werkt het op ZF in de praktijk niet: je zult ervaringen, vuistregels, berekeningen, inzichten en bullshit reacties krijgen.

Met alles dat geschreven is moet je er zelf inzicht uit proberen te halen zodat je weet hoe het werkt en je keuze kunt maken.

Wil je een kant-en-klare, op vuistregels of berekeningen gebaseerde oplossing, dan kun je beter naar een bedrijf gaan dat dit soort installaties kan bouwen, voor engineering of ook uitvoering.

Wat is er nog niet duidelijk nu?

Het is inmiddels duidelijk hoe ZF werkt. Daar had ik me in vergist, maar ben wel wat wijzer geworden.
't is goed zo, ik lees alles nog eens door en trek dan mijn plan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geforceerde beluchting van motorkamer 11 aug 2020 04:41 #1193978

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6731
hjvanessen schreef :
JotM schreef :
Je vroeg ook nog waar dat dan staat te lezen. Dat antwoord heb ik je gegeven, met link naar het deel van de website van Perkins waar je de installatie handleiding van jouw blok zou kunnen vinden.

RTFM.


HAHAHA, die link had ik al bezocht, maar heb er niets aan omdat er alleen M motoren op staan en niet de T die ik heb. In de handboeken/manuals/literatuur die ik heb van mijn T, komt die info niet voor. Elke pagina bekeken en elk woordje gescand. Maar vond het een beetje onbeleefd om te zeggen: hier heb ik geen reet aan, want je deed toch je best.

Uit de handleiding;

In most applications in temperate climates, the engine will draw air from the engine room. If this is the case
then, as a rough guide, it can be taken that every horsepower produced by the engines requires, as a minimum,
0.25 sq.ins. of vent area. If the boat is likely to be used in hot climates, and if engine room ventilation fans
are fitted, then a vent area of 0.5 sq.ins. per horsepower should be provided,


Geld voor alle diesels. ;)
I am a digitarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough damage to our society.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geforceerde beluchting van motorkamer 11 aug 2020 05:17 #1193980

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1648
hjvanessen schreef :
JotM schreef :
Je vroeg ook nog waar dat dan staat te lezen. Dat antwoord heb ik je gegeven, met link naar het deel van de website van Perkins waar je de installatie handleiding van jouw blok zou kunnen vinden.

RTFM.


HAHAHA, die link had ik al bezocht, maar heb er niets aan omdat er alleen M motoren op staan en niet de T die ik heb. In de handboeken/manuals/literatuur die ik heb van mijn T, komt die info niet voor. Elke pagina bekeken en elk woordje gescand. Maar vond het een beetje onbeleefd om te zeggen: hier heb ik geen reet aan, want je deed toch je best.

In dat geval staat je oplossing kort en bondig beschreven door RooieDirk: gewoon luchtdicht afsluiten die machinekamer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 11 aug 2020 08:56 #1194056

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1648
Erikdejong schreef :
boarderbas schreef :
...
... Jij schrijft dat dit je vak is en jij doet waarschijnlijk heel wat gecompliceerdere dingen als een machinekamer ventilatie op een scheepje. Wat je daarbij ook vergeet is dat het ontwerpen van schepen mijn vak is en dat in ieder schip een machinekamer zit welke gespecificeerd moet worden. Dit is dus niet de eerste keer dat ik het doe en is zelfs een van de kleinste machinekamers waar ik ooit het luchtverbruik voor uitgerekend heb. Om wat realiteit terug te brengen in dit verhaal zal ik je een voorbeeld geven. Ik ben nu bezig met het ontwerp van een 25m lang onderzoeksvaartuig. Daar zit ongeveer 3500 manuur aan werk in en we gebruiken daar te pas en te onpas dit soort vuistregels. Als we alles daadwerkelijk zouden uitrekenen dan komen we op grofweg dezelfde specs uit maar het hele ontwerp process neemt dan opeens 10.000 uur in beslag. In de praktijk werken deze vuistregels verbazingwekkend goed. Het is niet voor niets dat de gehele scheepsbouw wereld er mee werkt.
Toch verbaast mij dit wel, aangezien ISO 8861 niet op de aangehaalde vuistregel is gebaseerd (maar op de warmte-productie van diverse systemen in de machinekamer) en o.a. IMO naar deze norm verwijst (MSC/Circ.834 - 6.2.2 obv SOLAS Ch.II-1 Part C).
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geforceerde beluchting van motorkamer 11 aug 2020 12:32 #1194122

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 507
Kleine motor ruimtes op jachtjes zoals de meesten van ons bezitten hebben geen geforceerde ventilatie nodig. En als iemand dat wel nodig vind moet hij een ventilatie systeem toevoegen.
Het is echt nodig als er personen in de MK aanwezig moeten zijn,die in een redelijke temperatuur hun werk moeten kunnen uitvoeren.
Laatst bewerkt: 11 aug 2020 12:36 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 11 aug 2020 15:28 #1194201

JotM schreef :
Toch verbaast mij dit wel, aangezien ISO 8861 niet op de aangehaalde vuistregel is gebaseerd (maar op de warmte-productie van diverse systemen in de machinekamer) en o.a. IMO naar deze norm verwijst (MSC/Circ.834 - 6.2.2 obv SOLAS Ch.II-1 Part C).
In de scheepsbouw werk je niet met ISO voorschriften, maar met klasse.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 11 aug 2020 22:09 #1194331

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1648
Wat je wilt. DNV-GL verwijst in hun rules naar dezelfde norm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geforceerde beluchting van motorkamer 19 aug 2020 11:38 #1197123

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Erikdejong schreef :
samvh schreef :
Vraag is of het zin heeft daarvoor een motorruimte afzuiging te maken.
Voegt in jouw geval helemaal niets toe en ik zou het mooi zo laten. heb jij ooit een te warmte motorkamer gehad? Eenmaal een uurtje of 5-6 gemotord dan veranderd er niets meer. Ik ben enkele jaren terug overgestapt van een enorme 6 cylinder, 6 liter diesel naar een zeer compacte 2 liter, 4 cylinder yanmar. Bij die eerste had ik zeker extra ventilatie nodig om de ruimte op een acceptabele temperatuur te houden. Eenmaal overgestapt op de Yanmar was dat niet meer nodig. ik heb dus ook de fan en de bijbehorende ventilatie kanalen verwijderd.

Bovenstaand beantwoordt de kwestie mbt de machinekamer zelf. Voor wat betreft de aangezogen verbrandingslucht, is een apart kanaal toch wel zinvol? Hoe koeler de verbrandingslucht, hoe beter niet?
Moet ik wel iets met de carter ontluchting vanuit het kleppendeksel, die wordt nu na de inlaat teruggevoerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geforceerde beluchting van motorkamer 19 aug 2020 13:10 #1197150

samvh schreef :
Moet ik wel iets met de carter ontluchting vanuit het kleppendeksel, die wordt nu na de inlaat teruggevoerd.

Dat moet ook zo , of wil je dat gewoon naar buiten afvoeren wat ook al vele jaren simpelweg verboden is. Ik weet el dat er daardoor vervuiling kan optreden in inlaatkleppen of turbo maar dan is er meestal een andere oorzaak , bijvoorbeeld versleten zuigerveren
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Geforceerde beluchting van motorkamer 19 aug 2020 13:25 #1197152

Er niet mee werken is niet het zelfde als er niet mee moeten werken. Zoals JoTM laat zien, word er veel afgeleid, verwezen en gevat in derivaten. Omdat ingenieursvolk lui is (of in ieder geval niet de tijd krijgt die ze zouden moeten krijgen), worden er daarom vaak vuistregels bedacht. En wat van hand tot hand en mond tot mond gaat, gaat uiteindelijk erg afwijken van wat werkelijk/juist is.

Mijn eerste klusje was het ontwerpen van een afvoer van een overstortventiel. De technisch leidinggevende vond het gek dat ik kwam vragen wat daar de eisen aan waren. "Gewoon groot genoeg maken". Na wat rondvragen bleek de eis te zijn dat de interne diameter niet kleiner dan equivalent rond 13mm mocht zijn. Ik vond dat ook terug en een geelgeworden afdelingshandboek.

Ik vond dus ook oude ontwerpen waar een rechthoekig kanaal van 5x27mm gebruikt was.

Op de vraag of bochten, lengte, en kanaalvorm (dus de weerstand van het geheel) niet belangrijk was, kreeg ik de "wie denk je wel dat je bent, zo doen we het al 70 jaar" preek.

Blijkbaar was ik in die 70 jaar de eerste die het normblad er op nasloeg (nadat ik het had laten kopen), want daar stonden toch echt eisen aan de kanaalvorm , lengte en aantal bochten in!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geforceerde beluchting van motorkamer 19 aug 2020 15:59 #1197199

samvh schreef :
Voor wat betreft de aangezogen verbrandingslucht, is een apart kanaal toch wel zinvol? Hoe koeler de verbrandingslucht, hoe beter niet?
Klopt, en al zou je het alleen maar doen voor de geluidsbeperking binnen de boot. Bij mij aanboord heb ik de motorkast luchtdicht gemaakt en dan een koker onder de vloer door helemaal naar achteren om daar de lucht vandaan te laten zuigen. Op die manier heb je veel minder lekgeluid uit de machinekamer vandaan en geen diesel of olie geurtjes meer in de boot nadat je de motor uitzet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geforceerde beluchting van motorkamer 20 aug 2020 17:44 #1197566

3Noreen schreef :

Uit de handleiding;

In most applications in temperate climates, the engine will draw air from the engine room. If this is the case
then, as a rough guide, it can be taken that every horsepower produced by the engines requires, as a minimum,
0.25 sq.ins. of vent area. If the boat is likely to be used in hot climates, and if engine room ventilation fans
are fitted, then a vent area of 0.5 sq.ins. per horsepower should be provided,


Geld voor alle diesels. ;)

Mooi. Dat komt met mijn 350pk, en een 0.30 sq.ins. of vent area uit op zo'n 677cm2.
Of te wel een gaatje van 30x25cm zou voldoende moeten zijn, en dat heb ik nu. Nu nog een fan er op en klaar.
Simpel zeg. ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geforceerde beluchting van motorkamer 21 aug 2020 08:04 #1197731

Nou , zo simpel is dat niet hoor.
Jouw gat is maar liefst rond bijna 30 cm en daarvoo een ventilator vinden zal niet meevallen.Dan kom je gauw in d eprofessionele toepassingen .
Maar hoeft ook niet hoor. Die 30 cm geldt alleen voor vrije ventilatie , dus zonder ventilator.
Met een ventilator wordt dat al gauw veel kleiner maar om dat te berekenen heb je wel de curve van die ventilator nodig zoals bijv. in de manual van deze staan die in veel watersportshops te koop is ( o.a. bij Kniest).www.xylem.com/siteassets/brand...al/inline-blower.pdf
Ik schat dat je dan hooguit op 15 cm uitkomt , afhankelijk van de lengte van leiding of slang.
Kan het wel eventueel voor je uitrekenen hoor als je lengte en aantal bochten en soort leiding opgeeft ( geribbelde slang of gladde buis).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.321 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl