Proost schreef :
Naast het inblazen van koele lucht moet je ook voldoende afzuig van warme lucht hebben. Alleen inblazen naast de consumptie van de motor voor de verbranding is niet genoeg om te koelen.
De motor liep opzich goed, en de temeratuur stabiliseerde zich zo om en nabij de 65-70 graden in de motorruimte (vond ik veel te hoog). Om die reden heb ik in het eerste jaar de 30cm van de uitlaat die niet water gekoeld word goed geisoleerd, dat scheelde al bijna 10 graden, daarna heb ik twee ventilatortjes in de pijp gemaakt en die brachten de temperatuur nog weer eens 5 graden naar beneden. Ik heb het vermoeden dat het brandstofverbuik iets terug gelopen is, maar zeker weten doe ik het niet.
Na wat rekenwerk kom ik theoretisch gezien op een luchtverversing in de motorruimte van 95 tot 100 keer keer per uur plus wat de motor zelf verbruikt. De inhoud van de motorruimte minus alles dat is ingebouwd is ongeveer 1.4m3 dus dan zou de pomp een debiet moeten hebben van 140m3 per uur, wat verliezen en weerstand in de pijp erbij en we maken dat 150m3 per uur. De motor zelf zou theoretisch een mengverhouding van diesel en lucht hebben van 1:17. Gebaseerd op een gemeten brandstof verbuik van 6.5 liter per uur zou de motor dus 110 liter lucht per uur nodig hebben. Dat is dus verwaarloosbaar op de al berekende 150m3/h
Bij een pijpdiameter van 125mm zou de stroomsnelheid van de lucht op ongeveer 3.4 m/s uitkomen bij een lucht toevoer van 150m3/h. De pijp die dan vervolgens naar het voordek loopt blaast de overtollige lucht uit.
De zoektocht gaat dus verder naar een pomp met een in en uitlaat van +/-125mm of 5" met een minimum debiet van 150m3/h en bij voorkeur op 24 volt.
Ik heb inmiddels wat websites van bus onderhoudsbedrijven bekeken en helaas zie ik even geen verplaatste volumes staan, maar wel heb ik een bvedrijf gevonden dat hier vlakbij de boot zit dat in bus onderdelen handeld dus ik ga daar woensdag even op bezoek.
Allen bedankt voor het meedenken, die bus tip was ik zelf niet opgekomen.