Sinds ik mijn Eurokruiser MKIII Deluxe twee jaar geleden heb aangeschaft, had de keerkoppeling welke aan de inboard Yanmar 1GM10 hangt af en toe kuren.
Soms zette ik hem in zijn voor- of achteruit, waarna er gewoon helemaal niets gebeurde voor een paar seconden. Met een doffe dreun schoot hij dan uiteindelijk in versnelling en had ik weer voortstuwing.
Er was mee te werken, want ik was er inmiddels aan gewend geraakt.
Tot mijn grote vreugd was dit effect geheel verdwenen na een olie wissel van de keerkoppeling.
Tot ik mijn schroef ging vervangen van twee- naar die blads schroef.
Toen had ik in eens dat de koppeling ging slippen, en af en toe luid bonken als ik te snel het gas er op zette.
Een nieuwe olie wissel mocht niet baten, het probleem bleef, dus er moest echt iets aan gedaan worden.
Gezien een 2é hand keerkoppeling van hetzelfde type bijna niet te vinden is, en een nieuwe behoorlijk in de papieren loopt, heb ik besloten voor revisie te gaan.
Navraag bij diverse bedrijven naar de kosten gaf een voorspelling van een heftige rekening. Een aantal bedrijven vroeg voor deze klus bijna even veel als een nieuwe keerkoppeling
Nou heb ik vroeger zelf diesel motoren staan reviseren, dus heb ik de klus zelf maar aangenomen.
Nauwkeurig en systematisch werken, bouwtekeningen en nuchter mechanica verstand.
Wat kan er fout gaan.....
Vorig weekeinde eindelijk de koppeling van de Yanmar afgekregen en gisteren aan de revisie begonnen.
Bij het loshalen van de flens viel mij gelijk al iets op.
Het lijkt wel of iemand de keerkoppeling al een keer open heeft gehad.
Er zit hier en daar een soort kit / vloeibare pakking tussen de flens en de bak.
Daarnaast mis ik wat onderdelen vergeleken met de bouw/revisie tekeningen.
Er hoort een set shims op de input as te zitten, maar ik kan ze niet vinden. (onderstaande tekening pos: 9 )
Het eerste mysterie is dan ook: Waar zijn de shims gebleven?
Iemand bekend met de binnenzijde van de KM2-A?