Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Electrisch varen; interessant voor een zeilboot?

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 05 nov 2022 22:07 #1435304

Orange Sunset schreef :
Maar ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar praktijkervaringen in besparen van diesel door langzamer te varen, maar dat zal meer op een motorboten forum besproken worden schat ik.
Ik heb een commonrail diesel in mijn boot en die heeft uiteraard elektrische inspuiting. De hoeveelheid brandstof die gebruikt word is digitaal uit te lezen in liters per uur. Ik heb ooit ens een staatje gemaakt met snelheid vs brandstof verbruik en dus in liters per mijl. De conclusie daaruit was dat langzamer varen als 3 knopen op de diesel geen zin had met og op brandstof verbruik en dat daarna het brandstof verbruik met ongeveer het kwadraad toeneemt tov de afgelegde afstand. Ik heb dat ook eens gedaan met vieze bodem en daarbij was het laagste brandstof verbruik per mijl rond de 2.2 knopen snelheid.

Normaal motorend op zee door een windstilte of door de fjorden vaar ik met en schoon onderwaterschip ongeveer 6.2 tot 6.6 knopen en gebruik dan 0.75 tot 0.8 liter per afgelegde mijl. Als de boot vies is dan loopt dat al op tot 1 liter per mijl bij een snelheid van 5 knopen.

Als je nieuwschierig bent zal ik eens door mijn paperassen op de boot zoeken om te zien of ik die staatjes nog heb liggen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 05 nov 2022 22:08 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 05 nov 2022 22:17 #1435305

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Actieradius is een uitdaging, zie onder maar weer eens. De grote voordelen vind ik bedieningsgemak, lage toeren met motorzeilen en in de haven en de stilte.

Laatst toenemende wind tegen op IJsselmeer. Boot had 2 weken in Lemmer niet ad lader gelegen, Kleine verbruikers en geen zonnepaneel. Toch leger dan ik gehoopt had. Voldoende wind, maar wisselend toch wat gemotorzeild: onder de 2 knp gaat ie bij, boven de drie zet ik m uit. Gaat heerlijk, juist ook bij scherpe koersen. <500W, dat houd ik wel ff vol (100%=10KWh) en dan ga ik 3 ipv 1.8 knp.

Het werd snel donker, het ging steeds harder waaien, Enkhuizen in zicht. Kruisen ging maar zo-zo met slecht passende werkfok (ondertuigd mede daarom ook eerder wat motorzeilen). Nog 2 mijl, zeil eraf en op de motor.

En toen had ik meer vermogen nodig dan ik had gedacht en ging het snel: 2.5-3.0 kW geven en dan gaat de accu snel omlaag in spanning door het hoge gevraagde vermogen, en loopt natuurlijk ook sneller leeg. 45.1 45.0. Bij 44 gaat het spanningsalarm af, en ik zag dat ik zo de Compagnieshaven niet zou bereiken. Het was pikdonker in slecht bekend water vol onverlichte obstakels, de wind trok aan ik zag het zeilend ook niet echt zitten en voor anker nee dank u. (Ons plan B was op ruime koers bv Medemblik).

Uiteindelijk nét gehaald. Een puur informatief bedoeld belletje naar de kustwacht lresulteerde meteen in dat de KNRM uitrukte, gelukkig heb ik mijn ego allang geleden verloren, heb ze uitgebreid bedankt, we voeren net de haven binnen toen ze er aan kwamen en ze zeiden vrolijk dat ze blij waren iets te doen te hebben. Heb vriendin ook maar donateur gemaakt :-)

Ik denk dat het onder de wal/in het Krabbengat net wat minder waaide/gunstiger stroomde en met iets minder vermogen iets meer voortdrijving hadden en dan verandert het getal actieradius snel in je voordeel.

Maar het waren weer te spannende momenten, op de geëlectrificeerde Westerly Nomad Raccoon, bij nacht, ontij en een windvoorspelling van 40 knopen op het IJsselmeer.

Het is zalig zoemen maar zorg voor volle accu’s bij vertrek een belangrijke les voor de e-zeiler die hieruit geleerd kan worden. (En in de planning voor voldoende reservevermogen voor een vluchthaven ook).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 05 nov 2022 22:42 #1435308

Ik heb 3 keer zonder diesel gezeten. Dus dat kan ook nog.
Overigens was mijn hoofdreden de pest herrie van een diesel. Zelfs bij stationair.
Ik vaar voor mn rust.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 07:16 #1435318

Zou een generator een goede backup zijn voor de all electrics ? Voor <1k heb je al opties.


www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-...t-3200w-benzinemotor
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 07:39 #1435320

Hoeveel mensen bouwen hun auto om van een diesel naar elektrisch?

Voor boten zou ik verwachten dat het begint met de nieuwe boten.

De Winner 900 wordt nu standaard met pod geleverd...
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 08:22 #1435325

Jumpinjack schreef :
Hoeveel mensen bouwen hun auto om van een diesel naar elektrisch?

Voor boten zou ik verwachten dat het begint met de nieuwe boten.

De Winner 900 wordt nu standaard met pod geleverd...

Hoeveel mensen vervangen überhaupt het motorblok van hun auto? Inderdaad… dus de vergelijking gaat niet helemaal op denk ik…

Ik verwacht dat het doorzet, zodra de accu prijs nog verder daalt…

En dan gaat de diesel eruit als tie op is. Een boot gaat (meestal) langer mee dan de motor die erin ligt.

Dus de diesel in ons huidige bootje blijft er gewoon in. Goede geluidsisolatie, tweecilinder, dan maakt ie echt niet veel herrie meer in de kuip (natuurlijk, een 1 cilinder, ongeisoleerd is een ander verhaal.

Als tegen de tijd dat we onze volgende boot kopen (zou zomaar een kleine kajuitcatamaran kunnen zijn) de accu prijs nog niet heel veel gedaald is, wordt het voor ons hybride denk ik.
2 electrische pod motoren in de rompen, en in de kuip een (ophaalbare) 9pk Yamaha buitenboord.

Voordelen van elektrisch (geruisloos motorsteunen, goed en makkelijk manoeuvreren, grote accu ank voor andere electrische zaken aan boord), en fossiel (lang kunnen varen als het nodig is)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 09:45 #1435343

Roozeblij schreef :
Ik heb 3 keer zonder diesel gezeten. Dus dat kan ook nog......

En wat ook nog kan: stilvallende dieselmotor door verstopte filter (is mij overkomen onder zéér precaire omstandigheden) (dat filter was dubbel-verstopt, want ik had 'm nog nooit eerder ontdekt)
of gescheurde toevoerleiding (is mij ook overkomen),
of toch nog een beetje water in de brandstofpomp (ja hoor, ook bij mij)
of een lege tank omdat de brandstofretourleiding gebroken was waardoor er 700 liter brandstof onder de tank lag ipv erin (is mij ook overkomen)
of een brandstof-opvoerpomp die een dagje vrij nam (jep, ook gebeurd).
Of bijna brand omdat 1 van de 6 hogedrukleidingen gescheurd was waarbij een fijne brandstofnevel precies op dat korte ongekoelde stukje uitlaat tussen cilinderkop en watergekoeld spruitstuk spoot (ook dat is mij overkomen)
of een elektronische toerenregeling die opeens alleen nog maar volgas wil (ja, ook)
of een lege startaccu, onwillig startrelais, verbrande stopmagneet, kapotte gloeispiraal, leeggelopen startluchtfles enz enz. (ook allemaal zelf ervaren)

Gezien de vele topics over dieselmotorproblemen op dit forum, ben ik niet de enige met deze ervaringen...

Ik hou van dieseltechniek. Heb twee weken geleden weer genoten in het Historische Verbrandings Motoren museum in Papendrecht.
Maar elke dieselmotor heeft veel meer potentiële faal-punten dan een relatief simpele elektromotor.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 06 nov 2022 09:46 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 09:48 #1435344

En diesel stinkt.
Onder mijn dieseltank zat een in 40 jaar door diesel doordrenkte plank hout... Daar kom je niet, totdat je de hele boel eruithaalt.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 09:55 #1435345

Roozeblij schreef :
En diesel stinkt.
Onder mijn dieseltank zat een in 40 jaar door diesel doordrenkte plank hout... Daar kom je niet, totdat je de hele boel eruithaalt.

Zeker. En wat een gore vetkuil wordt dat na een tijdje, daar onder de motor. Alleen bij Jollenbaas blijft het op raadselachtige wijze brandschoon. ;)
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 09:58 #1435347

Vermogen direct beschikbaar bij manouvreren is ook een pluspunt, als je bv van een diesel met heel zwaar vliegwiel af komt. Daar heb je niet eens een grote accu voor nodig (wel een die veel stroom kan leveren)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 10:02 #1435350

en je hoeft niet te starten en eventueel voorgloeien enzo. Mijn motor staat altijd standby.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 10:24 #1435359

Berghout-2 schreef :

Ik hou van dieseltechniek. Heb twee weken geleden weer genoten in het Historische Verbrandings Motoren museum in Papendrecht.
Maar elke dieselmotor heeft veel meer potentiële faal-punten dan een relatief simpele elektromotor.

Klopt. Diesel is de nieuwe stoommachine. Dat wordt uitgefaseerd, en komt in het rijtje van paard en wagen, en houten boten. Allemaal zaken die prachtig zijn, maar vooral om naar te kijken en luisteren. Niet om zelf te onderhouden… qua boten dan gewoon electrische aandrijving en polyester of staal…

Over betrouwbaarheid weet ik niet of electrisch noodzakelijkerwijs veel betrouwbaarder is dan een onderhouden dieselmotor.
Als je een electrisch systeem niet goed installeert en onderhoud is het ook onbetrouwbaar… (zie de vele draadjes op dit forum over electra problemen aan boord…

Maar qua comfort is electrisch varen natuurlijk het hét summum.
Varen op de motor met onze Midget 15 met een electromotor (helemaal stil) was zooo rustgevend en fijn. Ik vond het als zeilen zonder het gedoe met die lijnen en lappen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 10:34 #1435364

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Berghout-2 schreef :
Ik hou van dieseltechniek. Heb twee weken geleden weer genoten in het Historische Verbrandings Motoren museum in Papendrecht.

Is dat tegenwoordig een beetje makkelijk te bezoeken? In het verleden was dat nogal problematisch heb ik begrepen, iets met alleen voor groepen of iets in die geest. Individueel of met z'n tweeën langskomen kon niet, geloof ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 10:37 #1435366

Uiteraard moet je wel deugdelijk installeren. Dat is een inkoppertje. Maar dat moet je een diesel ook.

Problemen die ik verwacht bij elektrisch is dat de motor controller te heet wordt. Dan grijpt de controller in en zal de motor afknijpen tot hij weer afkoelt. Dat wil je niet natuurlijk.
Ik had dit bij de eerste controller, tijdens een proefvaart op het markermeer ging ie al snel afbouwen...
Daarna de controller op een grote alu plaat gezet. En een zwaarder type gekocht.
Maar in feite valt dat ook onder deugdelijk installeren.

Terzijde, voor wie een RGBL1860 controller gebruikt. Software versie 2.10 werkt niet goed bij mij.
Door roboteq werd aanbevolen om de eerdere versie 2.01 te gebruiken. Die gaat wel goed.

En de motor klinkt een stuk prettiger bij sinusodial aandrijving dan bij trapezodial mode.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 06 nov 2022 10:38 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 11:11 #1435374

Het toverwoord bij electrisch varen is net als bij electrisch rijden de infrastructuur Allereerst natuurlijk de mogelijkheden om op te laden. De soms wat brak aangelegde walstroom zal op veel plaatsen nu niet berekend zijn op het steeds op het maximum belasten van de installatie door meerdere gebruikers We hebben allemaal wel eens een havenmeester gezocht omdat de stroom er uit geklapt was.
Meer kennis bij de toeleverende markt en bij watersportbedrijven over hoe een deugdelijke installatie er uit ziet zodat niet alleen fanatieke hobbyisten maar ook de modale bootjesbezitters erin kan stappen.
Bij nieuwbouw zien we al dagzeilers uitgerust met een electromotor. Bij het ontwerp is er vaak extra aandacht besteed aan de weerstand door het water waardoor al bij weinig vermogen er een aanvaardbare snelheid wordt bereikt. Ook in de markt voor motorboten zien we dat de ontwerpen voor elektrisch varen vaak al bij een lager vermogen een aanvaardbare snelheid bereiken.
Een aantal jaren geleden toen er verbouwd werd bij mijn wsv heb ik het onderwerp electrisch varen en walstroom wel eens voorgelegd tijdens de jaarlijkse jaarvergadering . Dat werd al direct afgehouden. Duur om aan teleggen en de leden hadden er niet direct wat aan. Dat laatste was zeker waar, maar infrastructuur leg je meestal voor langere tijd aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 11:16 #1435377

Ik laad met 20 ampere @ 56 volt. Het lijkt me dat 5 ampere op walspanning tegenwoordig geen issue meer is.

toevallig net geinformeerd bij onze wsv houtrib havenmeester. Mijn aansluiting is gezekerd op 10 ampere.

Het laden kost wellicht wat meer tijd , maar ach. :)

Veel grotere lader kan ik ook niet kwijt. Die huidige is al een fors apparaat.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 06 nov 2022 11:19 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 11:21 #1435379

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
dehler31abc schreef :
Zou een generator een goede backup zijn voor de all electrics ? Voor <1k heb je al opties.


www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-...t-3200w-benzinemotor

Die gaat er uiteindelijk wel komen, maar zonnepanelen staan hoger op mijn lijstje, ook om minder adhankelijk v walstroom toch 100% geladen te blijven, en zeilend op een mooie zomerdag zou je je uurtje motorgebruik en kleine verbruikers wel terug verdienen, dat maakt mi de actieradius in termen van “aantal dagen zonder havenstop” een stuk groter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 11:46 #1435388

Wadloper schreef :
Berghout-2 schreef :
Ik hou van dieseltechniek. Heb twee weken geleden weer genoten in het Historische Verbrandings Motoren museum in Papendrecht.

Is dat tegenwoordig een beetje makkelijk te bezoeken? In het verleden was dat nogal problematisch heb ik begrepen, iets met alleen voor groepen of iets in die geest. Individueel of met z'n tweeën langskomen kon niet, geloof ik.

Het motorenmuseum is geen gewoon museum waar je op elke tijd naar binnen kunt lopen.
Maar volgende maand hebben ze de jaarlijkse open dag, waar ze een fantastisch evenement van maken. Dan worden de motoren (voor zover mogelijk) ook gestart.
Het is een echte aanrader om er naartoe te gaan, je bent er úren zoet. Koffie en broodjes krijg je gratis.
Voorwaarde is wel dat je donateur bent (of dat ter plekke wordt, het is de 25 euro dik waard!).

De open dag is op de eerste zaterdag van de kerstvakantie.
shvp.nl/
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 11:58 #1435389

Thijs, je kan volgens mij 200 Watt wegfietsen. Zet je zo een fiets aan boord. En kan je daarmee de lithiuns weer laden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 12:02 #1435390

Thijs1971 schreef :
zonnepanelen staan hoger op mijn lijstje, ook om minder adhankelijk v walstroom toch 100% geladen te blijven, en zeilend op een mooie zomerdag zou je je uurtje motorgebruik en kleine verbruikers wel terug verdienen, dat maakt mi de actieradius in termen van “aantal dagen zonder havenstop” een stuk groter.


Hoeveel geïnstalleerd PV vermogen voorzie je, dat dat significante invloed heeft?

Ordegrootte: Roos laadt zijn 7 kWh pakket met 1 kW walstroom, in ongeveer 7 uur dus… Wat voor PV vermogen geeft merkbare voordelen op deze schaalgrootte?

Het verbruik van wat apparatuur en koelkast bijhouden is soms al een uitdaging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 12:18 #1435391

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
Jumpinjack schreef :
Hoeveel mensen bouwen hun auto om van een diesel naar elektrisch?

Voor boten zou ik verwachten dat het begint met de nieuwe boten.

De Winner 900 wordt nu standaard met pod geleverd...

Zo lang de elektriciteitsprijs gekoppeld is aan de gas en olieprijs is dit gedoemd te mislukken.
Zo lang de CO2 productie voor het aanmaken van de accu's niet meegerekend wordt in de totale CO2 productie van dergelijke installaties, zien we een vals beeld.
Al deze overdreven optimistische geluiden over de elektrische wagens ergeren mij blauw, want weinigen schijnen te beseffen dat voor dat die wagens 1 km gereden hebben ze al voor 300'000 Km CO2 hebben uitgestoten, voornamelijk voor hun accupack.
De schandalige werkomstandigheden in de Kobaltmijnen met slavenarbeid en kinderarbeid nemen we er ook zonder enig probleem bij.
SCHANDALIG.

De enige realistische oplossing is H2 .
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 12:28 #1435396

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Tony2920 schreef :
Al deze overdreven optimistische geluiden over de elektrische wagens ergeren mij blauw, want weinigen schijnen te beseffen dat voor dat die wagens 1 km gereden hebben ze al voor 300'000 Km CO2 hebben uitgestoten, voornamelijk voor hun accupack.
Overdrijven is ook een vak.
deleninjebubbel.be/?faq=hoevee...an-de-batterijen-uit
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 12:42 #1435402

Thijs1971 schreef :
dehler31abc schreef :
Zou een generator een goede backup zijn voor de all electrics ? Voor <1k heb je al opties.


www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-...t-3200w-benzinemotor

Die gaat er uiteindelijk wel komen, maar zonnepanelen staan hoger op mijn lijstje, ook om minder adhankelijk v walstroom toch 100% geladen te blijven, en zeilend op een mooie zomerdag zou je je uurtje motorgebruik en kleine verbruikers wel terug verdienen, dat maakt mi de actieradius in termen van “aantal dagen zonder havenstop” een stuk groter.

Zonnepanelen zijn handig natuurlijk maar voor het voorbeeld dat je eerder gaf geen oplossing, dan wil je direct adequaat vermogen als je accu bijna leeg is. Zo'n generator die ik linkte geeft 230v ac of 12dc en waarschijnlijk heb jij 48dc nodig? De installateur van je elektromotor kan daar vast wel een oplossing voor bedenken.

Generator is ook handig om voor anker of in haven (als er geen walstroom voorhanden is ) de boel bij te laden want met zonnepanelen lukt je dat niet op reis. Primair zou je natuurlijk willen dat het een echte backup is bij situaties zoals je beschreef en direct je elektromotor kan aansturen.

Als je werkt met een beperkt budget en keuzes moet maken zou ik eerder investeren in een goede generator oplossing dan zonnepanelen in jouw specifieke geval (volledig elektrische aandrijving).
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 06 nov 2022 12:51 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 12:47 #1435406

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Berghout-2 schreef :
Het motorenmuseum is geen gewoon museum waar je op elke tijd naar binnen kunt lopen.

Nee, dat was al duidelijk!
Maar volgende maand hebben ze de jaarlijkse open dag, waar ze een fantastisch evenement van maken. Dan worden de motoren (voor zover mogelijk) ook gestart.
Het is een echte aanrader om er naartoe te gaan, je bent er úren zoet. Koffie en broodjes krijg je gratis.
Voorwaarde is wel dat je donateur bent (of dat ter plekke wordt, het is de 25 euro dik waard!).

De open dag is op de eerste zaterdag van de kerstvakantie.
shvp.nl/

Goeie tip! Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch varen; interessant voor een zeilboot? 06 nov 2022 12:49 #1435407

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2086
Jumpinjack schreef :
Hoeveel mensen bouwen hun auto om van een diesel naar elektrisch?

Voor boten zou ik verwachten dat het begint met de nieuwe boten.

De Winner 900 wordt nu standaard met pod geleverd...

Motorisering van nieuwe zeilboten is op dit moment 50/50 electrisch en verbrandingsmotoren, in mijn ervaring. Bij open boten zelfs dichter bij 100%; hermotorisering van een oude, open boot bijna altijd electrisch.

En dan spelen er meestal helemaal geen wollige milieuredenen mee om die keuze te maken; men doet het niet om de wereld te redden, maar omdat het minder herrie maakt, minder stinkende troep aan boord geeft en vaak ook nog minder ruimte in beslag neemt.
Bovendien vaart het, zeker in vergelijking met een kleine diesel, veel prettiger, omdat je altijd het volledige koppel tot je beschikking hebt.

Gr, Arent

À propos; zelfs de grotere jongens gaan intussen overstag.
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 06 nov 2022 12:59 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.332 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl