Tijd voor een ervaringsverhaal, al is het maar van een bescheiden bootje.
Ik vaar electrisch. Klein licht bootje van 1200kg kaal; loa 6.75; lwl620. Ik vaar IJsselmeer en als het even kan Noordzee. Heb Pinksteren small ships race naar Lowestoft gevaren, vervolgens naar Harwich en van daar weer retour naar IJmuiden.
Tweede pinksterdag lange tijd geen wind, wel veel mist.
Wat me tijdens die tocht plezierde was dat ik geen aanvechting had de motor te starten: dat hoort er niet meer bij voor mij, als het even kan.
Ik had vroeger een 2cilinder tweetakt stinkertje: Johnson 4pk. Niet slecht, maar ook niet leuk.
Anderhalf jaar geleden heb ik een torqeedo 2kw electrische bbmotor geïnstalleerd. Motor hangt aan bracket op soort rails aan het spitse gat van mn bootje. Omhoog en omlaag. Nieuwe is lichter dan de oude: weegt nu 17kg. Heeft langstaart, schroef steekt dieper dan de ouwe.
Waarom ik het allemaal deed? Gewoon, omdat het me leuk leeek zo'n project op te pakken eigenlijk.. Om de uitdaging.
De torqeedo blinkt uit in type motor en uitgekiende en grote! schroef. Eerlijk gezegd denk ik dat er niet veel efficiënter te krijgen is voor 2kw.
Lees meer over motor of
Lees meer over schroef
Aan batterijen heb ik 6 stuks lithium ion van 12V90aH voor 24 volt bij 270aH. Pakket weegt minder dan 90kg. Prijs is al gedaald tot €400 per stuk, excl BTW.
Klik hier
Ik heb een hoog rendabel zonnepaneel op carbon-poot met flex-koppeling tot optimale richtbaarheid, met ppmt regelaar die de boel oppept tot een gemeten laadstroom van meer dan 4A bij max 28volt.
Ik heb twee acculaders van elk 12V20A; relatief klein, maar wegens dunne lijntjes in de havens zo gekozen. In een lange nacht laden komt er dan toch wel genoeg in. De accu's kunne overigens een lader aan van hun eigen amperage: ik zou op beide 12volts banken een lader van 270A mogen hangen: in een uur vol!
De acculaders gebruik ik eigenlijk weinig: zonnepaneel houdt haventje in haventje uit goed bij. Noordzeekanaal is wat anders: dan gaat ie wel even aan de lader.
Mijn ervaring met een en ander zijn prima, zeer tevreden met al het plezier van uitpuzzelen en vervolgens zeer tevreden met de prestaties en eigenschappen van het geheel.
De motor haalt op vol vermogen, gemeten 2,5kw, het bootje tot 6,5knoop op gps over de grond. Harder dan het oude stinkertje. doe ik nooit, of heeeel soms, voor de gein, of om een sluis aan te varen, gedurende enkele minuten.
Ik vaar vaak op 1000 watt. Vaart ie bijna 5knopen. Motor heeft veel hoger koppel dan de stinker, trekt beter tegen golven op.
Bij 600 watt vaart ie rond de 4,5 knoop. Mijn batterij pakket houd dat wel.. 8 uur vol. 35mijl is dan niet slecht, misschien nog wel meer.
Bij 150 watt vaart ie nog bijna 2 knoop, heel wat meer dan 100 mijl, bijna 150 mijl: das een hele tijd windstilte!
Het geeft rust: ik heb me voorgenomen niet meer altijd de motor te starten als mijn snelheid onder de 2 knopen zakt. Behalve als de zon schijnt: dan zet ik m op 100 watt en maak ik m'n eigen wind met de motor zeilende bij!