Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28

Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 07 aug 2012 10:05 #307526

  • LaLinea
  • LaLinea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Mijn Dehler 28 uit 1988 is denk ik toe aan een nieuwe motor. Er zit nog een originele Volvo penta 9 PK motor in. Hij start moeilijk en er komt blauwe rook uit de uitlaat. De compressie is 17 bar (zou 20 tot 23 moeten zijn volgens de werf).

9 PK is ook wat aan de krappe kant voor dit schip, dus ik denk aan iets groters.

Wie heeft ervaringen / adviezen?

Ik zit met de volgende onderwerpen:
  1. Past een grotere motor op de fundering?
  2. Moet ik de keerkoppeling en de saildrive vervangen?
  3. Kan ik mijn klapschroef hergebruiken (2 jaar oud)?
  4. Een nieuw Volvo penta is verleidelijk, maar duur. Wat zijn de alternatieven? En wat heeft dat dan weer voor consequenties voor het hergebruik van de keerkoppeling en de saildrive?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 07 aug 2012 10:16 #307531

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12399
Goede monteur , kop evt hohnen, nieuwe pakkingen , startmotor reviseren en een nieuwe accu. Oh en de verstuiver checken...
Mijn Torretje is uit 77 en doet t nog goed, mss halve knoop minder na een niet geheel gelukte revisie/herinbouw, maar al met al een stuk goedkoper als een nieuwe motor/
Waarom meer PK's ??
Teveel gewicht verzameld in de loop de jaren??
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 07 aug 2012 10:30 #307542

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
Anjo schreef :
Waarom meer PK's ??
Teveel gewicht verzameld in de loop de jaren??

Iets meer pit zou inderdaad niet verkeerd zijn. Ook de Volvo 9pk onze Dehler 28 krijgt het wat moeilijk, vooral bij tegenwind en iets hogere golfslag. Loopt verder prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 07 aug 2012 10:35 #307544

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Motorrevisie kost niet niks, als er zoveel van af gehaald wordt, denk dan ook aan de zuigerveren. De klapschroef is mogelijk te verstellen voor andere toeren en motoren. Een vraagje aan Vetus zou al antwoord kunnen geven of de KK en de saildrive bij vervanging door bv een Vetus M2.06 16 pk te gebruiken zijn. Wel de types er bij vermelden. Dat is trouwens ook handig als je hier vragen stelt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 07 aug 2012 10:44 #307553

Wat dacht je van een Vetus M2.02 ( de vroegere M2C5) van 11 Pk of de M2.06 van 16 Pk ( zelfde motor) . Die kun je kopen metr een aanbvouwset voor een Volvo Penta saildrive maar ook met een hele nieuwe.
Vetus zuijn Mitsubishi net als de Sole ( zelfde motoren als de Vetus).
Andere mogelijkheid is de Beta , dat zijn Kubota's.
Deze drie merken zijn ongeveer even duur. Ik zou trouwens wel wachten tot een volgende Botenrentoonstelling want daar kun je altijd forse kortingen krijgen ( op de Hiswa te water weet ik niet). Ik heb op de Hiswa in 2003 zelf 20% korting , + betere motorsteunen + aanbouwset saildrive + een uitgebreider motorpaneel en €500 voor mijn oude VP MD5 gekregen voor mijn Vetus M2C5 ( de huidige M2.02).Kostte toen compleet €3500 En die heeft nu zo'n 1500 uur zonder problemen gedraaid.
Wel moet je goed uitmeten of je nieuwe motor past tenzij je de motorruimte wilt aanpassen.
Hou er trouwens wel rekening mee dat je vrijwel altijd ook een nieuwe schroef nodig hebt bij die grotere motor die ook een hoger toerental heeft dan je oude motor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 24 aug 2012 16:03 #312622

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
Een nieuwe/andere motor is een investering die je nooit meer terug ziet.
Krijg je alarmeringen bij volle kracht?
Wat is je bootsnelheid bij volle kracht?
Wat is je vaargebied?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 24 aug 2012 16:57 #312651

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Basnic schreef :
Een nieuwe/andere motor is een investering die je nooit meer terug ziet.
Krijg je alarmeringen bij volle kracht?
Wat is je bootsnelheid bij volle kracht?
Wat is je vaargebied?

Een nieuwe motor en schroef is een investering waar je iedere keer dat je hem nodig hebt van geniet.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 24 aug 2012 19:16 #312696

  • Basnic
  • Basnic's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 350
Gezien het aantal draai uren zou een motor uitwisseling niet een optie moeten zijn.
Wel ben ik van mening dat de motorsystemen erg slecht doordacht zijn. Hoe vaak ik wel niet iets lees over een Volvo Penta met koeling problemen veroorzaakt door kalkaanslag of sediment in motor of ze lopen slecht is treurig te noemen.
Misschien is de oorzaak ook wel te vinden bij monteurs en VP service onderdelen met enorm hoge prijzen of bizare oplossingen (zoals de motor moet eruit, zonder prijsopgave want het kan nog wel eens tegenvallen qua klustijd)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 25 aug 2012 07:27 #312744

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Goedkoop willen varen, zelf knutselen en denken dat professioneel onderhoud niet nodig is kan ook een oorzaak zijn.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 25 aug 2012 07:33 #312745

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1299
@TS: Je zegt dat je motor moeilijk start, maar gebruik je de koude start procedure wel?

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 25 aug 2012 07:37 #312747

ik zou de motor verprutsers niet de kost willen geven die aanraden om er een andere motor in te zetten, voor een dikke prijs en aanbieden de oude af te voeren.
die staat dan 14 dagen later " zo goed als nieuw (gespoten)" op marktplaats. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 25 aug 2012 13:19 #312828

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
Een goede monteur er bij halen.
Kost wat. maar dan is je motor weer goed of je weet precies wat er mee aan de hand is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 25 aug 2012 13:49 #312834

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
tsjaaa lastige keuze, of de motor reviseren of een nieuwe

Een nieuwe motor heeft wel wat voordelen denk ik, niet alleen de motor is nieuw maar ook de rest er om heen, ook is wellicht de technologie beter en misschien wel zuiniger en stiller.
vaak zijn nieuwe motoren ook lichter qua gewicht.

Ik zou voor een nieuwe gaan, kan je ook meteen iets meer pk's nemen, wel even de schroef laten berekenen, kan zijn dat met een nieuwe motor, het toerental anders is en je schroef niet meer optimaal werkt.

veel offertes aanvragen en beurzen aflopen, wil nog wel eens in je voordeel werken.


reviseren heb je een nieuwe motor van binnen (als het goed gebeurt) maar de rest er om heen blijft oud.

oja
Als je een prijs vraagt bij een revisie bedrijf en je krijgt als antwoord hangt af van wat we tegenkomen wees dan op je hoede.
Als het goed gebeurt, moet alles vervangen worden en kunnen ze de prijs precies vertellen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 25 aug 2012 15:11 #312875

Ikzelf heb in mijn Etap 28 (dus vergelijkbaar qua gewicht) 2 winters geleden mijn 30 jaar oude Volvo Penta laten vervangen door een nieuwe Yanmar 2YM15 incl. nieuwe saildrive SD20 en schroef. De polyester fundatie moest hierbij minimaal aangepast worden (2cm verhogen) dus dat viel reuze mee. De reden van hermotorisatie waren de dichtslibbende koelkanalen, slecht starten en de prijs van een revisie die niet in verhouding stond met de prijs van een nieuwe motor + saildrive + schroef en alles wat er nog bijkomt (waterlock, beluchter, zwanenhals en werkuren). Zoals hiervoor al geschreven kan je op watersportbeurzen vaak interessante aanbiedingen tegenkomen (scheelde bij mij bijna 3000 Euro)!

Succes ermee!
Mijn profielnaam dank ik aan m'n studententijd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 25 aug 2012 17:06 #312913

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
Een motor die slecht start.
Een zwakke compressie.
blauwe walm.

Dit kan gaan naar de zuigerveren die versleten zijn en of gebroken.
Tevens verstuivers controleren.


Dat kost minder als een nieuwe motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 25 aug 2012 17:11 #312916

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
dehler schreef :
Een motor die slecht start.
Een zwakke compressie.
blauwe walm.

Dit kan gaan naar de zuigerveren die versleten zijn en of gebroken.
Tevens verstuivers controleren.


Dat kost minder als een nieuwe motor.

En dan laat je dat doen, komt de monteur met de mededeling dat een gebroken veer zo'n mooie groef gemaakt heeft die er niet uit te halen is. Uren worden berekent en moet je alsnog naar vervanging kijken. Kan allemaal meevallen maar ook tegenvallen!.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 25 aug 2012 18:46 #312943

Deze winter de motor even open laten maken door een monteur voor een diagnose. Kun je daarna gewoon beslissen wat verstandig is. Ik heb zelf mijn motor vervangen voor een gelijksoortige en dat is goed te doen, zeker als je vlak voor de winterstalling even de takel kunt gebruiken.

Een nieuwe motor betekent ook dat je doorgaans alles moet vervangen of aanpassen dus dat de rekening veel hoger wordt Bij mij was dat een factor 2 van de aanschaf en plaatsingskosten van de nieuwe motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 06 sept 2012 19:10 #316822

  • ploogman
  • ploogman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 37
Duimen dat alles goed gaat maar wij hebben vanavond onze dehler duetta uit 1980 weggebracht om de motor (farymann fk3 te vervangen door een Solé mini 17. die sole's worden behoorlijk compleet geleverd! Wij hebben nauwelijks additionele kosten, maar ik pas nog even op met te hard juichen ;) Een vetus met minder pk's moest een paar duizend meer kosten.

over een paar dagen weet ik meer...
Laatst bewerkt: 06 sept 2012 19:10 door ploogman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 06 sept 2012 19:34 #316835

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Ruilmotor bij Drinkwaard?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 07 sept 2012 05:38 #316903

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Wij stonden ook voor de keus en week geleden: reviseren of nieuw.
Wij hebben uiteindelijk voor reviseren gekozen.
De Yanmar in onze Eurokruiser heeft het sinds 1987 goed gedaan, en volgens het revisie bedrijf moet het motortje na de revisie weer jaren kunnen draaien, mits goed onderhouden natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 07 sept 2012 05:44 #316905

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
ploogman schreef :
Duimen dat alles goed gaat maar wij hebben vanavond onze dehler duetta uit 1980 weggebracht om de motor (farymann fk3 te vervangen door een Solé mini 17. die sole's worden behoorlijk compleet geleverd! Wij hebben nauwelijks additionele kosten, maar ik pas nog even op met te hard juichen ;) Een vetus met minder pk's moest een paar duizend meer kosten.

over een paar dagen weet ik meer...

Goeie keuze, heb zelf ook een sole mini 17, draaid als een zonnetje.
Ik moest wel wennen aan het gloeien.
Het is hetzelfde blokje als de vetus ( mitsubishi )
Die gele vetus verf is denk ik heel duur.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 07 sept 2012 09:35 #317007

Ik zou voor een nieuwe motor gaan.
Heb drie jaar geleden mijn 35 jaar oude Volvo MD2B vervagen door een Beta marine.
Achteraf had ik dat veel eerder moeten doen. Wat een rust aan boord vergeleken met die oude stampende diesel die overigens prima was onderhouden en liep als een zonnetje. (goed verkocht op markt plaats)
Nu een viercylinder met 10 PK meer en 25KG lichter dan de oude motor.
Ook voor klienere vermogens heb je als snel een twee cylinder die rustiger loopt dan de huidige een cylinder en waarschijnlijk ook nog eens minder weegt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 07 sept 2012 15:23 #317082

  • ploogman
  • ploogman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 37
De oude FK3 die we vervangen moeten we 30 sec voorgloeien. Voorgloeien zijn we gewend, maar ik had begrepen dat je met die sole alleen vanaf lage temperaturen moet voorgloeien.

Maar goed, hopelijk kunnen we de boot komende week weer ophalen en is alles naar de zin!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 08 sept 2012 05:28 #317140

Ik ben nieuwgierig naar je ervaringen. Ik vaar met een Duetta van 82 met dezelfde motor, die heeft niet al te veel vermogen meer. Hoe snel kon jij nog varen met je oude motor ?

mvg
Marc
Neptune 22 - Neptune 25 - Dehler Duetta 86GS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nieuwe diesel voor mijn Dehler 28 08 sept 2012 20:02 #317247

  • ploogman
  • ploogman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 37
Ik zal je op de hoogte houden van de ontwikkelingen met de nieuwe motor! Hopelijk kunnen we de boot over een paar dagen weer ophalen.

Die ouwe FK3 had nog redelijk wat pit. Exacte snelheid weet ik niet meer, maar als we stationair voeren dan ging de boot al aardig vooruit.

Heb jij met je Duetta al klussen gedaan of in de planning? Wij denken eraan om de dekmatten te vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.302 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl