Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Olielampje en oliedrukschakelaar 1GM10

Olielampje en oliedrukschakelaar 1GM10 24 apr 2008 05:22 #31432

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10109
Beste collega Zeilers,

Dus volgende uitdaging...
Bij het op contact zetten dienen er twee lampjes te gaan branden 1 het olielampje 2 het charge lampje en ten derde dient de alarm buzzer te gaan. Ik haal bij een koude start 1 uit drie (alleen het charge lampje)...
deze laatste gaat ook netjes uit na het aanslaan van de motor.
Wanneer de motor heeft gedraaid en er volgt een warme start wil het wel gebeuren dat de buzzer een piep geeft welke direct dooft na het starten van de motor dus deze is niet defect....
Wat te controleren...
ik dacht:
1) olielampje er uithalen en controleren
2) olie drukschakelaar verwijderen en controleren
Wie vult de reeks aan....

Nu over op het onderwerp oliedruk het lampje en dus ook de buzzer blijven bij het op contact zetten vaak uit..(zie bovenstaande melding) soms bij een warme start hoor ik de buzzer wel.
In mijn ogen kan dit alleen worden veroorzaakt doordat of de
1) drukopnemer niet goed schakelt.
2) Het systeem blijft op druk (de schakelaar dient immers af te vallen voordat hij melding maakt van te lage druk)
komt 2 vaker voor of is dit theorie mogelijk en technisch onmogelijk?. Kan de toevoerleiding van de oliepomp waar de drukopnemer zit op druk blijven staan? zo ja dan zal er geen melding worden gemaakt van te lagedruk... en zal de controle voor het starten niet goed functioneren.
Zijn er meer mensen die deze situatie herkennen?

Groet,

Geert

p.s.
Het bedieningspaneel is de rechter dan het plaatje:
www.soverel33.com/Images/Boat/...ElectricalSystem.gif
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielampje en oliedrukschakelaar 1GM10 24 apr 2008 06:59 #31433

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794

Dit is toch wel iets meer motorgerelateerd dan jijzelf suggereerde, groom. Dus ik heb het topic voor je gemoved. Wel een goede keus om er een nieuw topic voor te maken overigens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielampje en oliedrukschakelaar 1GM10 24 apr 2008 10:19 #31438

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10109
Dank...
Het is natuurlijk dubbel de signaleringen zijn electra gerelateerd en de metingen hebben betrekking op de motor... Als het vermoeden dat de motor goed is juist is dan bijft qua werking of beter qua storing het electrische component over van daar... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielampje en oliedrukschakelaar 1GM10 24 apr 2008 19:04 #31455

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Ik zal van het weekend nog eens goed kijken hoe dat bij die van mij zit Geert. Wellicht kan ik je daarna helpen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielampje en oliedrukschakelaar 1GM10 24 apr 2008 19:38 #31459

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10109
In afwachting, en alvast bedankt voor de gedane moeite :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielampje en oliedrukschakelaar 1GM10 24 apr 2008 19:42 #31461

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Hier dan ook maar even :lol:

Wellicht nog een mogelijkheid:

Tussen de buzzer en de gevers van de alarmen zitten diodes. Ik weet niet precies waar maar ze staan in het schakelschema. Ik vermoed ergens bij de buzzer in de buurt. Deze zouden ook verrot kunnen zijn.

Het testen van de gevers zou niet moeilijk moeten zijn. Je kunt met een ohm-meter de weerstand meten tussen het contactje op de gever en de massa. Deze weerstand moet 0 zijn om alarm te geven. Dit zou het geval moeten zijn als de motor niet loopt.

de Buzzer staat in serie met alle alarmlampjes. Om uit te zoeken welke in storing is kun je ze een voor een loskoppelen.

Ik ben uitgegaan van het schema van vroege modellen met het kleine paneeltje.

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielampje en oliedrukschakelaar 1GM10 24 apr 2008 19:55 #31465

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10109
He ik krijg een deja vu... Had ik dat berichtje niet ook al ergens anders gelezen... :wink:
He bedankt ik ga inderdaad van het weekend eens de boel door meten.. zie echter op mijn schema geen diodebrug. de buzzer staat gewoon paralel over de max.temp schakelaar en de lagedruk (olie) schakelaar. dus in 1 van de twee waar dan piept hij. Mijn vermoeden is dan ook dat de oliedruk of hoog blijft.. of de opnemer hapert. Voor een warme start piept hij af en toe wel.. Dan valt het contact dus wel af....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielampje en oliedrukschakelaar 1GM10 26 apr 2008 18:11 #31513

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10109
Vandaag heerlijk wezen varen met het hel gezin ook de kinderen mee. Voor hun voor het eerst vol onder zeil.. Overstag gaan was wel even wennen maar op een gegeven moment snapten ze het aardig. Tot mijn zoontje vlak voor het overstag gaan nog even naar het toilet wilde.... :D :D Vergeet hij nooit weer. :wink:

Welnu back on topic. De volgende aanname wil ik eens toetsen stel er zit iets meer olie in dan de pijlstreep aangeeft. Kan het dan zijn dat de oliedruk opnemer bij een koude start (hij zit in mijn ogen net boven het normale olie pijl boven de karterbak gemonteerd) de oliedruk waarneemt van de verzamelde olie onderin. En bij een warme start is er reeds olie door het blok geslingerd zodat er onderin minder olie aanwezig is en dus de oliedrukopnemer zijn werk doet.. Lampje brand en piep gaat tot dat hij start. Dan gaat alles weer uit.. Gaarne jullie mening.

Geert
Geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielampje en oliedrukschakelaar 1GM10 28 apr 2008 06:41 #31550

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Het maakt technisch gezien niets uit waar de oliedruk schakelaar zit, zolang dat maar in het hoofdoliekanaal is, en daar zit ie dan ook altijd :D.
De oliepomp, een tandwielverdringerpomp, ja met scrabble win ik ook :P , word aangedreven door de nokkenas of soms door de krukas, er is dus alleen oliedruk als de motor draait.
Bij koude motor, olie is dik kan het enkele seconden duren voor dat de druk er is en bij direct weer afzetten ook weer voordat de druk weg valt.
Bij warme motor, olie is dun moet er direct oliedruk zijn en het valt ook direct weer weg als motor stopt.
Wel is het zo dat bij bedrijfstemperatuur de oliedruk wat lager is als bij koud, dit vanwege de dunnere olie.

Ik weet niet of je de eerder genoemde testjes al hebt uitgevoert, want wie niet meet, wie niet weet.
Eerst doen dus :!:

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielampje en oliedrukschakelaar 1GM10 28 apr 2008 12:47 #31561

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10109
Na veel puzzelen de Yanmar dealer in Lemmer gebeld deze gaf aan dat de kans groot is dat de oliedruksensor defect is. Ga er Donderdag een nieuwe inzetten... Jullie horen of dit de het is geweest :wink:

Geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielampje en oliedrukschakelaar 1GM10 30 apr 2008 14:54 #31626

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
En haal er dan ook direct wat olie uit. Teveel olie is zo mogelijk nog slechter voor je motor als (iets) te weinig.

PS. je wordt wel handig met een 1gm10. Zal ik onthouden als er met die van mij iets is... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olielampje en oliedrukschakelaar 1GM10 30 apr 2008 20:06 #31639

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10109
Als er iets is met je motor dan kun je me altijd vragen ik heb in iedergeval aardig wat documentatie en wie weet komen we er samen dan wel uit. :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.114 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl