Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vervanging voor alternator

Vervanging voor alternator 06 okt 2012 03:46 #327143

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Op mijn VP heb ik een valeo alternator staan type A13N234
www.mareng.co.uk/volvo-penta-1...-2002060a-p-595.html

Ik zou een goedkope (tweedehands) reserve , die past uiteraard , op de kop willen tikken , je weet maar nooit.
Heeft iemand een idee naar welk type - dat courant gebruikt wordt in de auto industrie - ik op zoek moet gaan.
Kwestie van iets te vinden waar geen gouden maritiem prijskaartje aan hangt.

Bedankt en beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging voor alternator 06 okt 2012 08:27 #327197

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Wat naar voren komt met Google, de regelaar komt uit China. Een alternator is niet zo moeilijk uit te bouwen. Neem hem mee naar een automaterialenhandel, mogelijk weten ze een vervanger.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging voor alternator 06 okt 2012 09:26 #327213

Ik heb verleden maand deze: Het opgegeven Ebay item id is ongeldig, controleer de id nummer.
gekocht. Uitvoering was exact dezelfde als op mijn VP motor aanwezig was.
De vervanging deed ik louter uit voorzorg, de oude (nog orginele) werkte nog, maar na zoveel jaren dienst komt er toch een eind aan, en dan meestal op een moment waar je dat nou net niet kunt gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging voor alternator 06 okt 2012 09:39 #327216

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Ik vraag me af of je zo voor alles geen reserve moet hebben.
Startmotor, koelwaterpomp, gehele motor, enz. enz.
Je hebt toch ook nog je zeilen om op thuis te komen?
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 06 okt 2012 09:40 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging voor alternator 06 okt 2012 10:00 #327218

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
douwe schreef :
Ik vraag me af of je zo voor alles geen reserve moet hebben.
Startmotor, koelwaterpomp, gehele motor, enz. enz.
Je hebt toch ook nog je zeilen om op thuis te komen?

2 jaar geleden kwam ik in Portimao (Algarve) een Nederlander tegen die al een week aan het wachten was voor de levering van een nieuwe alternator.
Ik weet niet welke reizen jij doet Douwe , maar bij lang zeilen geraken de accu's vroeg of laat leeg , ook de startaccu.
En daar sta je dan.

Start de motor maar bij gebrek aan wind wanneer de starter de geest heeft gegeven.
Daar sta je dan weer.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging voor alternator 06 okt 2012 10:31 #327227

En o.a. daarvoor heb ik nou een zonnepaneel. Duurt wel 2-3 dagen ( als je geen andere stroomvreters gebruikt tenminste) maar dan is de startaccu weer vol.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging voor alternator 06 okt 2012 11:00 #327230

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26270
sailbleu schreef :
2 jaar geleden kwam ik in Portimao (Algarve) een Nederlander tegen die al een week aan het wachten was voor de levering van een nieuwe alternator.
Wat zegt dat? Misschien dat die Nederlander niet de moeite had genomen om locaal te informeren naar naar een vervangende alternator. De Algarve (ook Portimao) heeft een hele reeks jachthavens en daarnaast nog een vissersvloot. Het lijkt me sterk als er binnen een straal van 50 km geen bedrijf te vinden is dat je aan een vervangende alternator helpen kan. De voertaal in de Algarve is al bijna Engels (het stikt van de Engelsen), dus qua communicatie moet er ook uit te komen zijn.
Ik weet niet welke reizen jij doet Douwe , maar bij lang zeilen geraken de accu's vroeg of laat leeg , ook de startaccu.
En daar sta je dan.
Op dergelijke lange tochten ben je toch niet afhankelijk van de motor om je accu's op peil te houden, hoop ik? Ik zou investeren in een zonnepaneel, inplaats van in een reserve-alternator.

--
stegman
Laatst bewerkt: 06 okt 2012 11:01 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging voor alternator 06 okt 2012 11:12 #327232

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Als na lang zeilen de startaccu leeg is, is er iets fundamenteel mis met de electrische installatie.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging voor alternator 06 okt 2012 18:20 #327347

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Nu ga je me toch niet vertellen Sailbleu dat je zelf nog niet op het idee bent gekomen eerst eens bij een autosloper rond te kijken?
Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging voor alternator 06 okt 2012 20:10 #327376

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
sailbleu schreef :
douwe schreef :
Ik vraag me af of je zo voor alles geen reserve moet hebben.
Startmotor, koelwaterpomp, gehele motor, enz. enz.
Je hebt toch ook nog je zeilen om op thuis te komen?

2 jaar geleden kwam ik in Portimao (Algarve) een Nederlander tegen die al een week aan het wachten was voor de levering van een nieuwe alternator.
Ik weet niet welke reizen jij doet Douwe , maar bij lang zeilen geraken de accu's vroeg of laat leeg , ook de startaccu.
En daar sta je dan.

Start de motor maar bij gebrek aan wind wanneer de starter de geest heeft gegeven.
Daar sta je dan weer.

Beste groeten

Ik maak ook reizen met motorschepen over de hele wereld.
Daar hebben we ook geen reserve startmotoren enz.enz. aan boord!
Zelfs geen zeilen
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 06 okt 2012 20:12 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging voor alternator 06 okt 2012 20:46 #327377

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
douwe schreef :
sailbleu schreef :
douwe schreef :
Ik vraag me af of je zo voor alles geen reserve moet hebben.
Startmotor, koelwaterpomp, gehele motor, enz. enz.
Je hebt toch ook nog je zeilen om op thuis te komen?

2 jaar geleden kwam ik in Portimao (Algarve) een Nederlander tegen die al een week aan het wachten was voor de levering van een nieuwe alternator.
Ik weet niet welke reizen jij doet Douwe , maar bij lang zeilen geraken de accu's vroeg of laat leeg , ook de startaccu.
En daar sta je dan.

Start de motor maar bij gebrek aan wind wanneer de starter de geest heeft gegeven.
Daar sta je dan weer.

Beste groeten

Ik maak ook reizen met motorschepen over de hele wereld.
Daar hebben we ook geen reserve startmotoren enz.enz. aan boord!
Zelfs geen zeilen

:laugh: je start op lucht... (Wel twee compressors)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging voor alternator 07 okt 2012 01:28 #327380

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
zeekraal schreef :
Nu ga je me toch niet vertellen Sailbleu dat je zelf nog niet op het idee bent gekomen eerst eens bij een autosloper rond te kijken?
Grt, Leo.

Beste Leo , ik hoopte dat iemand me een shortcut zou kunnen aanbrengen en een type van auto-alternator kon aanwijzen dat compatibel is met mijn scheeps-alternator mbt de constructie ervan zodat de bevestigingsbouten passen , maar ook - wat zeer belangrijk is - de scheiding van negatieve pool tov de behuizing.
Ik heb het nooit uitgetest en ben er dus niet zeker van dat een auto-alternator binnenin ook gescheiden is van de massa.
Mijn motorblok werkt niet als massa zie je, één en ander heeft- zoals je weet- te maken met elektrolyse.Althans met het vermijden ervan.

Ik had me wel enigzins verwacht aan reacties die de noodzaak van het meezeulen van reserve onderdelen in vraag zouden stellen.
Dat alles hoort immers ook bij een forumwerking.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging voor alternator 07 okt 2012 01:45 #327381

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Stegman ,

ik heb 2 grote zonnepanelen achteraan (uitschuifbaar).
Deze week schaf ik er 2 flexibele (80 Watt elk) bij voor op de bimini , ik heb een air breeze windmolen , tegen volgend seizoen is mijn schroefasgenerator operationeel en een ingebouwde 2800 watt generator levert mij de soms noodzakelijke 220 volt.
Dus ik kan best wel even zonder alternator ( dat geldt niet voor iedereen) , maar dat alles kan je inboordmotor niet starten wanneer je tegen de wind een haven moet binnenlopen of een nauwe rif-passage door moet.
Maw , die reserve alternator is maar één item op mijn lijst van reserveonderdelen , een startmotor staat mee bovenaan.
Denken dat je totaal zonder motor de wereld kan rondzeilen is volgens mij een illusie , en overgeleverd worden aan de genade van de lokale herstellers op weet ik welk godverlaten tropisch oord geeft me dat gevoel van onmacht waarvan ik (en velen anderen) niet van (zal) houden.

Beste groeten
Laatst bewerkt: 07 okt 2012 01:47 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging voor alternator 07 okt 2012 05:28 #327394

Ik ben deze eens tegengekomen op een botententoonstelling: www.a-l-shop.de/advanced_searc...volvo+penta&x=15&y=9
Als je trouwens zoekt op "startmotoren"en "dynamo's" of "alternators".
Vindt je er ook wel in Nederland.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging voor alternator 07 okt 2012 06:24 #327400

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
roberteb schreef :
douwe schreef :
sailbleu schreef :
douwe schreef :
Ik vraag me af of je zo voor alles geen reserve moet hebben.
Startmotor, koelwaterpomp, gehele motor, enz. enz.
Je hebt toch ook nog je zeilen om op thuis te komen?

2 jaar geleden kwam ik in Portimao (Algarve) een Nederlander tegen die al een week aan het wachten was voor de levering van een nieuwe alternator.
Ik weet niet welke reizen jij doet Douwe , maar bij lang zeilen geraken de accu's vroeg of laat leeg , ook de startaccu.
En daar sta je dan.

Start de motor maar bij gebrek aan wind wanneer de starter de geest heeft gegeven.
Daar sta je dan weer.

Beste groeten

Ik maak ook reizen met motorschepen over de hele wereld.
Daar hebben we ook geen reserve startmotoren enz.enz. aan boord!
Zelfs geen zeilen

:laugh: je start op lutcht... (Wel twee compressors)
Betreft ook schepen met electrisch startende motoren(caterpilar)
Maar je hebt wel gelijk ,want ook in dit laatste geval staat er ook nog een generator te draaien die via acculaders de accu.s op peil houden.
Dus wat zou sailblue denken van een klein generator setje 220 volt als noodvoorziening! Ik neem tenminste aan dat Sailbleu de accu's ook op kan laden via walstroom.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 07 okt 2012 06:37 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging voor alternator 07 okt 2012 07:05 #327406

Windmolentje, zonpanelen met hoog vermogen, schroefas generator, alternator op de motor.
Je bulkt dus van de laadmogelijkheden?
Waarover maak je dan zorgen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging voor alternator 07 okt 2012 07:17 #327409

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12610
volgens mij gaat het om een defecte alternator te kunnen vervangen zonder van derden afhankelijk te zijn en niet primair om laadvermogen. idem de behoefte aan een reserve startmotor.

ik herken me wel in dat standpunt, maar dat is makkelijk praten nadat je alles dubbel hebt door een motorrevisie; ja zelfs een kop ligt reserve aan boord..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging voor alternator 07 okt 2012 08:55 #327423

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Saeftinghe schreef :
Windmolentje, zonpanelen met hoog vermogen, schroefas generator, alternator op de motor.
Je bulkt dus van de laadmogelijkheden?
Waarover maak je dan zorgen?

Je vergat mijn inverter generator van 2800 watt erbij te vermelden Saeftinghe :-)
Ondanks al die stroomleveranciers heb ik enkele weken geleden toen ik van Cabo Finisterre (Noord-West Spanje) de golf van Biscaye overstak naar huis zeilde (8 dagen nonstop zeilen) regelmatig de motor moeten bijstarten om samen met alle andere stroomleveranciers de accu's op peil te houden. Een alternator/starter die halverwege die overtocht hun geest geven stellen je dan voor een probleem. Denk ook even aan een trans Atlantische overtocht van 3 weken in dat verband.
Mogelijk heb ik teveel stroomafnemers aan boord , en mogelijk minimaliseren schippers die niet zulke reizen maken het stroomverbruik aan boord.
Ik heb geen windvaan , dus mijn stuurautomaat draait dan 24/24 . Niet te onderschatten verbruik hoor.
2 koelkasten , en ga zo maar verder.
En dan heb ik nog niet over plotters/radar die voortdurend aan staan.

@ SY Helios ,
you're on the case man.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging voor alternator 07 okt 2012 09:31 #327426

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Teveel verbruikers of te weinig accu-capaciteit. Heb je wel eens een berekening gemaakt van je dagelijks verbruik?

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging voor alternator 07 okt 2012 11:19 #327446

Ha.. Sailbleu, let ik weer even niet goed op, meer dan 2,5 kw vergeten :(

Maar het punt waarom het gaat is een geladen start accu?
Wanneer juist aangesloten (dus alleen om te starten)is die accu altijd vol.
Alternator kapot (zeldzaamheid), dan laad je even met wind of zon of die generator (start met een touwtje?)

De startmotor is dan een groter risico om niet te kunnen starten.

Zo van wat ik lees heb ik dezelfde verhouding aan boord, alles een beetje kleiner.
Bijna 200 Wp zonpaneel, een soortgelijk windmolentje, dat (na opnieuw wikkelen) al bij 7 knoop wind stroom begint te leveren, en dan de alternator.
Als verbruiker: Koelkast 15 Ah per dag, instrumenten, verlichting en automaat te samen ook zoiets.
Maar dan die computers, dat zijn de grootste stroomvreters, 200 AH per dag.
Zomers heb ik stroom over, `s winters ietsje aan de krappe kant.
Je laad mogelijkheden zijn groot genoeg
Bij zorg om niet te kunnen starten zou ik eerder aan een startmotor denken.
En die 230 volt 2800 watt generator zou heel wat praktischer zijn wanneer je daarmee 2 goedkope alternators van 12 volt zou kunnen aandrijven.
(100 ampere)
Die 230 volt generators zijn doorgaans slechts 1 fase wisselstroom. Dat, via je walstroom lader, zal niet veel meer dan 10% van de gebruikte brandstof in bruikbare elektra omzetten.
Een 12 alternator is 3 fase.
3 fase vergeleken met 1fase stroomopwekking heeft een zeer groot rendementverschil, ik meen, zo uit het hoofd, groter dan 150%
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging voor alternator 07 okt 2012 11:25 #327447

Vergat ik weer iets te vermelden :(

Probeer stroom te verbruiken wanneer de zon schijnt of de molen draait, dan heb je een rendement van 100 %van de aangeboden stroom.

Stop je het eerst in de accu a 80% en haal je het er later weer uit ook a 80%, dan heb je maar 64% van de opbrengst om te verbruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging voor alternator 07 okt 2012 12:27 #327463

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Voor mij zou belangrijk zijn om te weten of bepaalde motorfuncties niet zonder de altenator kunnen. Anders is het gebruik van een tweede startaccu het meest simpele om startklaar te zijn. Gewoon aansluiten met A/B schakelaar.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging voor alternator 07 okt 2012 12:44 #327467

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12404
TS wil gewoon een reserve altenator..............
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging voor alternator 07 okt 2012 12:47 #327470

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Anjo schreef :
TS wil gewoon een reserve altenator..............

Ja,ja, maar dit als hij niet gauw iets vind he!.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervanging voor alternator 07 okt 2012 17:30 #327546

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26270
sailbleu schreef :
Denken dat je totaal zonder motor de wereld kan rondzeilen is volgens mij een illusie , en overgeleverd worden aan de genade van de lokale herstellers op weet ik welk godverlaten tropisch oord geeft me dat gevoel van onmacht waarvan ik (en velen anderen) niet van (zal) houden.
Het klinkt misschien hard, maar je hebt een wereldbeeld en houding tegenover alles wat je niet kent, die mij doet denken dat je met zo'n instelling niet aan dergelijke reizen moet beginnen. Zo simpel is het, naar mijn idee.
Op een wereldreis ontkom je er niet aan om te dealen met wat je tegenkomt. Jij beweert dat het onmogelijk is om zonder motor de wereld rond te zeilen. Ik beweer dat het onmogelijk is op wereldreis te gaan en daar echt van te genieten als je per definitie de mensen die je onderweg tegenkomt wantrouwt.
Natuurlijk moet je goed opletten wie je tegenover je krijgt, maar bij voorbaat alle handel met lokalen uitsluiten, maakt het allemaal wel èrg inflexibel.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.308 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl