Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: kan iemand me helpen ?

kan iemand me helpen ? 22 mei 2008 19:12 #32885

  • dcourbois
  • dcourbois's Profielfoto
hallo,

kan iemand mij een tip geve of heeft iemand ideeen? voordat er binnenkort een waarschip 725 afgefikt word....

mijn dolphin motor, alles is aangelosten alles doet het koeling is goed....aant afstellen gegaan....achteruit doet het goed komt hij geweldig goed op touren! ok dan vooruit stationair beroerd iets gas ist redelijk gas geve houd hij in alsof er 6 mensen de motorvasthouden......weer afstellen niks doet het weer terug naar deze afstelling begint het hele verhaal opnieuw....

iemand ideeen????

heb er onderhand slapelozenachten van :cry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kan iemand me helpen ? 22 mei 2008 19:21 #32892

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
:? Klinkt alsof er niets mankeert aan je motor maar van alles aan je keerkoppeling. Ik zou daar eens gaan zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kan iemand me helpen ? 22 mei 2008 19:40 #32896

  • dcourbois
  • dcourbois's Profielfoto
ik heb geen keerkoppeling :oops:

vergeten te melden sorry, de motor start gewoon tegen de klok in of met de klok mee...

zit wel een centrifugaal koppeling in


gr dennis
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kan iemand me helpen ? 22 mei 2008 21:20 #32908

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Wel een heel interesant motortje, daar moet je zuinig op zijn.
Voor de geen die hem niet kennen, het gaat hier om een 2 cilinder tweetakt motor die je zowel links als rechtsom kunt starten via een dynastart.
De koppeling is een centrifugaal koppeling die pas bij verhoogt toerental inkomt.
De motortjes staan bekend als zeer betrouwbaar en onverwoestbaar.
Een nieuwe versie is er wel met keerkoppeling, dit is meer een commerciele move.

Ik zou alleen willen weten wat je nu precies hebt afgesteld en hoe :?:

Voor verdere info kijk hier, je hoeft geen zweeds te kennen er staat ook een hoop info in het engels.
kijk ook vooral bij de links onder aan genoemde site, hier staan oude tests en handleidingen, succes....

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kan iemand me helpen ? 23 mei 2008 10:01 #32933

  • dcourbois
  • dcourbois's Profielfoto
ron,

we hebben de ontsteking afgesteld, tijdstip....opening....

resultaat....vooruit loopt hij als een paard met 1 poot....achteruit perfect!


cabr. naja daar win je geen verschil mee....

bougies....zijn nieuw en goed!


enigste optie wat ik denk is de bobine? of een relais.....


gr dennis
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kan iemand me helpen ? 23 mei 2008 11:16 #32937

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik zou het toch in de ontsteking gaan zoeken: proberen de ontsteking iets later te zetten, steeds een beetje later tot ie achteruit niet meer lekker loopt (en dan weer een stukje terug natuurlijk). Het lijkt erop dat ie nu te vroeg ploft in de vooruit (krukas nog niet voorbij het dode punt).

Zijn er nog andere afwijkende geluiden hoorbaar als de motor vooruit loopt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kan iemand me helpen ? 23 mei 2008 11:30 #32938

Ik zou het toch in de ontsteking gaan zoeken: proberen de ontsteking iets later te zetten, steeds een beetje later tot ie achteruit niet meer lekker loopt (en dan weer een stukje terug natuurlijk). Het lijkt erop dat ie nu te vroeg ploft in de vooruit (krukas nog niet voorbij het dode punt).

Zijn er nog andere afwijkende geluiden hoorbaar als de motor vooruit loopt?

is het niet zo dat hij nu in de vooruit na het BDP vonkt, dus achteruit is dat vooronsteking
want in mijn ogen loopt een motor slechter op na onsteking dan op voorontsteking(k weet dat het niet logisch klinkt)

k weet dat mijn brommer(kreidler) beter loopt met wat voorontsteking en dat de auto ook vaak wat vooronsteking krijgt)

Arco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kan iemand me helpen ? 23 mei 2008 13:41 #32944

  • dcourbois
  • dcourbois's Profielfoto
jullie maken me het wel moeilijk! we hebben de ontsteking echt 3 uur verschillende posities gegeven en lukte echt niet.....is er verder denk je geen optie dan?

gr dennis
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kan iemand me helpen ? 23 mei 2008 14:23 #32945

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Je hebt toch twee stuks contactpunten een voor rechtsom en een voor links om :?:
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kan iemand me helpen ? 23 mei 2008 14:25 #32946

  • dcourbois
  • dcourbois's Profielfoto
uh ja voor 2 bougies toch?


zitten 2 afstelpunten op....


zal vanavond even een fototje maken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kan iemand me helpen ? 23 mei 2008 14:40 #32947

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Nee niet voor twee bougies, een set vooruit en een set achteruit, de afstelling voor de achteruitloop is dus goed, niets aan doen.
De afstelling voor de vooruitloop moet aangepast, en dit moet je zoeken in de openingsafstand, of gap.
Grotere opening is vroeger, kleinere opening is later, ik denk dat hier de oorzaak zit.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kan iemand me helpen ? 23 mei 2008 15:19 #32948

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Of gewoon even vervangen. omdat je vaker vooruit dan achteruit vaart zal de set van vooruit eerder op zijn. Het is dan ook niet vreemd dat achteruit goed gaat en vooruit niet.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kan iemand me helpen ? 23 mei 2008 16:51 #32951

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Of gewoon even vervangen. omdat je vaker vooruit dan achteruit vaart zal de set van vooruit eerder op zijn. Het is dan ook niet vreemd dat achteruit goed gaat en vooruit niet.

Volgens mij maakt dat niet uit, ze zitten allebei op de zelfde as en draaien mechanisch beide gelijk mee, ze worden alleen electrisch aan en afgeschakeld via een relais waneer je ahead of astern vraagt, het is een heel slim systeem.

Het werkt, als ik alles goed begrepen heb, alsvolgt, je start de motor in ahead, slaat aan draait stationair de centrifugaal staat vrij, geef gas de centrifugaal komt in en je vaart vooruit.
Nu wil je achteruit slaan, je moet nu eerst de motor op stop zetten, helemaal stil :wink:
Nu zet je de schakelaar op astern via enkele relais word de dynastart omgekeerd en de tweede set contactpunten in geschakeld, als deze goed staat afgesteld geeft deze nu vooronsteking, waar de andere set nu op naontsteking zou staan, maar deze is nu electrisch afgeschakeld.
De motor draait nu in tegengestelde richting, maakt voor de tweetakt geen moer uit :P .

Storing zit kennelijk in de afstelling van contactset vooruit, maar een relais aansluitfout kan ook mogelijk zijn, dat ie niet word omgeschakeld of zo iets.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kan iemand me helpen ? 23 mei 2008 18:46 #32955

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Contactpunten hebben nogal de neiging om vast te plakken en dat komt niet door de mechanische beweging maar door de electra. Is trouwens een teken dat je condensator ook aan vervanging toe is.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kan iemand me helpen ? 23 mei 2008 19:42 #32966

  • dcourbois
  • dcourbois's Profielfoto
ronb en de man met de moeilijke naam,


een vriend van mij is monteur en die is er zo lang mee bezig geweest....

maar de ontsteking lijkt gewoon goed te staan zo....

er zitten 2 contactpuntjes op, deze zijn beide toch voor de bougies neem ik aan?
( zo niet zou je mij es een uitleg kunnen geven )


wat bedoel je met relais die verkeerd aangesloten zijn of niet werken? hoe kan ik dit testen?


mvg dennis ( iniedergeval bedankt voor alle moeite! )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kan iemand me helpen ? 23 mei 2008 20:40 #32970

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
er zitten 2 contactpuntjes op, deze zijn beide toch voor de bougies neem ik aan?
( zo niet zou je mij es een uitleg kunnen geven )

Hier boven heb ik al uitgelegd hoe het, volgens mij, moet werken :roll:.
Je zou nog met een fototje komen, dacht ik.
Ja, de contactpunten zijn voor de bougies.
Nog een vraagje, heeft de motor hier voor altijd goed gelopen en/of is er van de winter wat met de bedrading verandert :?:
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kan iemand me helpen ? 24 mei 2008 08:48 #32987

  • dcourbois
  • dcourbois's Profielfoto
der waren 3 kabels kapot de buitenmantel was helemaal verrot deze is vervangen door nieuwe kabels....verder niks....hoe hij hiervoor gelopen heeft bij de vorige eigenaar scheen perfect te wezen je kon er nog net niet mee in planee komen vanwege de kiel....( vorige eigenaar is een heeeeeeele goede vriend van ons dus dat is vertrouwd )


ik ga zo naar de boot, rond 10 uur ben ik denk ik wel weer thuis met foto...

mijn excuus momenteel beetje hectisch hier qua drukte


gr dennis
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kan iemand me helpen ? 24 mei 2008 19:29 #33005

  • dcourbois
  • dcourbois's Profielfoto
hierbij de foto's....







gr dennis
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kan iemand me helpen ? 24 mei 2008 23:49 #33015

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Begin toch te denken dat Ron gelijk had met zijn opmerking over de openingsafstand van de puntjes.

Het lijkt (maar dat kan ook aan de foto liggen) dat de rechter helemaal dicht is en de linker open, terwijl de rechter nu ook open had moeten staan. Maar dan kan ook schaduw zijn op de foto.

Of is misschien het asje ingesleten en lijkt het vanaf boven gezien dat het palletje van de contactpuntjes al weggeduwd had moeten zijn maar is het asje ter hoogte van de contactpuntjes ingesleten (Als onderhoud geregeld een druppel olie op het filtje!).

Even voor de duidelijkheid, je hebt een contactpunt voor vooruit en een voor achteruit. Het middelste ' lage gedeelte' van het asje wat nu op 5 uur zit zal het bovenste dode punt van de zuiger zijn.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kan iemand me helpen ? 25 mei 2008 11:05 #33041

  • dcourbois
  • dcourbois's Profielfoto
klopt, de rechter staat volledig dicht. ik weet alleen niet waar de zuiger op dit moment staat, dus jij zou zegge eerst 1 kant afstellen, en dan die andere? maar weet jij ook zo ongeveer welke kant vooruit is of achteruit?


groetjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kan iemand me helpen ? 25 mei 2008 16:29 #33085

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
Volgens mij heb je 1 contactpuntje per cylinder. Het systeem heeft geen verdeler, maar twee bobines, 1 voor elke cylinder.

Duncan

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kan iemand me helpen ? 25 mei 2008 21:28 #33133

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Tja, ik heb er nog eens naar gekeken en het is ingewikkeld van eenvoud.
Dunca heeft gelijk, een contactset per bougie.
Even voor de goede orde, contactpunten zijn onderbreker contacten de boegie vonk dus op het moment van OPENEN :idea:

Hier is de afstel procedure;
Demonteer beide bougies, leg ze boven op het blok en laat de kabels zitten.
Draai nu de motor met de hand rechtsom, dit is de vooruitrichting.
Door het gaatje in de vliegwielbehuizing moet je nu een tegenovergesteld merkteken op het vliegwiel zien.

Je kan nu ook zien dat cil I bijna bdp staat.
De contact punt met de rode draad, deze is voor cil I moet nu net openen.
Dit kan je op diverse manieren controleren;
A- de bougie van I moet nu vonken
B- met de vloeitjes methode, doe een vloeitje tussen de dichte punten, draai de krukas, als het vloeitje los komt is dit het openings moment en moet het merkteken zichtbaar zijn.
C- met een controle lampje/spanningszoeker, sluit het lampje op de boordspanning en laat deze massa maken via de gesloten punten, lampje brand, draai de krukas, lampje gaat uit als punten openen, merkteken moet nu zichtbaar zijn :P , zoniet afstellen en opnieuw proberen.

De afstelling word bij deze motor verkregen door de punten wijder of krapper te zetten, de openings afstand is niet kritisch.
Dit kan betekenen dat de contactpuntafstand voor beide cilinders verschilt, dat geeft niet.
De grondplaat hoeft normaal niet versteld te worden, maar als daar al aan geschroefd is moet de basis afstelling weer terug gezet worden, dit is ongeveer de middenstand, dit moet dan wel als eerste gecorigeerd worden.

We horen het verder wel :D
Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kan iemand me helpen ? 25 mei 2008 21:33 #33134

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Heb net met Dennis op de MSN gezeten en hij heeft mij instructie boek van de motor toegestuurt. Een Contactpunt per draairichting. Wel een condensator en bobine per cylinder.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kan iemand me helpen ? 25 mei 2008 21:39 #33135

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
Heb net met Dennis op de MSN gezeten en hij heeft mij instructie boek van de motor toegestuurt. Een Contactpunt per draairichting. Wel een condensator en bobine per cylinder.

Hmmm. Ik begrijp het dan niet. Ik heb ook zo'n motor en ik weet waar Dennis dat boek vandaan heeft. :wink:

De motor heeft geen verdeler, hoe kan je dan twee cilinders aansturen met 1 contactpuntje? Volgens de manual ( ik kan het natuurlijk verkeerd hebben begrepen) zorgt een omkeerrelais en de speciale vorm van de nokjes van die de contactpuntjes aansturen voor het achteruit lopen.

Ik denk (en hoop) dat het omkeerrelais stuk is. Dat wordt ook in de manual als mogelijke storingsbron aangegeven.

Duncan

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kan iemand me helpen ? 25 mei 2008 21:59 #33139

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Als elke cylinder zijn eigen contactpunt gehad zou hebben, dan waren de nokjes exact elkaars tegenovergestelde geweest. De locatie die ze nu hebben gaat er een voor het bdp open en de andere na.

Omkeerrelais switched tussen beide contactpunten en draaid de werking van de dynamo om.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl