Sonador schreef :
Ok, bedankt Wadloper.
Ik zat zo te struinen en kwam de handleiding tegen voor een 3 voudige lipseal van vetus.
Onder het kopje service en handleidingen staat er een handleiding
www.vetus.com/nl/schroefassyst...hroefafdichting.html
En daar word er expliciet bij verteld hoeveel liter water per uur hij moet zien.
En op de website van allpa hebben ze het er ook over dat het een watertoevoer is.
Nergens staat er dat het is voor ontluchting.
Hoewel het ruwe principe hetzelfde is, is die Vetus afdichting een wat ander ding dat de afdichting van Allpa. Die laatste is een veredelde uitvoering van de klassieke Volvo-seal. De Allpa seal heeft inderdaad een ontluchtingsnippel. De volvo-seal heeft die niet. Daar moet je knijpen om de lucht eruit de krijgen. Bij de Volvo seal is de enige watertoevoer het water dat door de schroefaskoker komt, c.q. in de schoefaskoker tegen het seal aan staat.
Bij de Vetus-seal uit jou link gaat men ervan uit dat er ook water via de nippel wordt aangevoerd. Dat daar bij een bepaald een bepaald aantal liters per uur wordt genoemd, is een beetje vreemd. In mijn beleving doet dat er namelijk niet toe, zo lang er maar water in de toevoerslang staat. Omdat het meestal van hogerop wrodt aangevoerd, zal er ook altijd een zekere, hoewel vrij minimale druk op staan. Eventuele luchtbellen vanuit de schoefaskoker zullen ook door de mat water gevulde slag nog opstijgen naar hogerop. Ook bij wateraanvoer werkt de nippel dus als ontluchting.
Ik heb zelf een iets eerdere versie van de seal uit jouw link. Krijgt bij water uit de slang die ook water in de uitlaat brengt. Bij de aftakking die daarvoor zorgt, zit ook een extra aftakking die ergens in het bovenboord in de buitenlucht uitkomt.