Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: vire 7

vire 7 16 nov 2012 11:19 #339663

Heb vorige week een vire7 gekocht voor in onze zeilboot. Motortje had tien jaar stilgestaan kon hem voor €75 overnemen. Helemaal nagekeken, schoongemaakt, olie ververst..enz. Start ik hem, loopt ie als een zonnetje.Nu alleen nog een dynastart erop en geen geklungel meer met een buitenboord motor volgend seizoen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vire 7 16 nov 2012 18:10 #339792

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Niet gek, maar waarom een benzine binnenboordmotor?. Dat is toch niet echt prettig. Wat veiligheid betreft moet je met benzine goed ventileren dmv een vonkvrije ventilator.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vire 7 17 nov 2012 09:44 #339918

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1001
Gefeliciteerd. Mooi en betrouwbaar motortje, jaren mee gevaren. Eenvoud troef. Handleiding vind je trouwens zo op internet als je die niet zou hebben. Had ook zo'n vonkvrije ventilator, maar zorg ook voor niet-electrische permanente ventilatie als je stil ligt. Met een goed afgesloten motorruimte en ventilatie via de kuip ruik je binnen niets.
Clouds in lopik heeft onderdelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vire 7 17 nov 2012 13:58 #339951

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
De vire 7 is als scheepsmotor ontwikkeld en gebouwd. Speciale carburateur erop die echt afsluiten en dus niet staat te dampen.

Als je de leidingen en de tank goed hebt aangelegd mag je niets, en doen bedoel ik ook echt niets, ruiken.

Super betrouwbare motor, zeer eenvoudig winter klaar te maken. En als je dat doet; let even op de anode bout. Zo nodig vervangen.
Bij zeer koud weer, zoals vandaag, kan een gewone bougie overigens zomaar vet slaan. 2x vervangen tijdens het varen en de motor is warm genoeg en het euvel is voorbij.

De dynastart is wel een verhaal apart, daar kun je een ei op bakken. Zorg dus voor een verse koele lucht stroom.

Kortom de enige echt geschikte benzine motor voor in een zeiljacht. (Vergeet de Albin en dat soort prehistorische motoren)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vire 7 17 nov 2012 14:09 #339953

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ook bij deze motor hoor je 2 minuten de motorruimte te ventileren

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vire 7 17 nov 2012 15:07 #339965

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Uiteraard. (Had ik moeten vermelden)

Nog even over varen in de kou.

Als je dat regelmatig doet is het trucje met de bougie verwisselen niet handig. De oorzaak zit in de te stroperige olie in de keerkoppeling. Er moet in de winter eigenlijk een andere in, maar ja wie vaart er nu in de winter (behalve ik zei de gek)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vire 7 17 nov 2012 15:12 #339966

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Fer schreef :
Ook bij deze motor hoor je 2 minuten de motorruimte te ventileren

Mvg Fer

En dat is niet handig als je snel moet zijn in een noodsituatie. Levensgevaarlijk die benzinedraaiers.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vire 7 17 nov 2012 16:40 #339986

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Tja ik hou me maar op de vlakte als dieselmonteur ;) maar een ventilator is wel een must, uiteraard moet de afzuiging van uit de bilge geburen (onder de motor bv)


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vire 7 17 nov 2012 20:58 #340041

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Ik had dus lang geleden zo'n motor in mijn eerste kajuit-zeiler.
Daar kreeg ik altijd dat argument van 'levens gevaarlijk'.

Wat ik levensgevaarlijk vind is een buitenboord motor of een plastic benzine jerrycan voor de buitenboord motor in een bakskist. Dit gaat altijd lekken. En die startmotoren, relais en alternatoren produceren vast wel eens een vonkje.

Blijft over het argument van 2 minuten ventileren. Klopt.
Ik kan mij herinneren dat wij uit voorzorg de afzuiginstallatie wel eens aan hadden staan en de motor dus achteraf niet gestart hoefde te worden.

Misschien is een oplossing een continu in blazende solar ventilator bovenin en een vrije afvoerslang onderin een optie?

(Wil Fer het brood niet uit de mond stelen, maar een goede Vire kost bijna niets, behalve dure benzine, maar dat is maar een tiental liters per jaar. De investering in een diesel kan dus nooit uit)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vire 7 17 nov 2012 23:25 #340076

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Mijn brootje rosbief steel je niet uit me mond hoor daar moet je heel sterk voor zijn :laugh:


Ik ben allergies voor benzine maar het makt mij niet uit wat voor motor je heb zolang je maar en verantwoord me omgaat, en dat betekend bij benzine motoren dan je VOOR het startten tenminste 2 minuten de mororruimte ventileer.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vire 7 18 nov 2012 08:55 #340127

Ik had vroeger een VP MB2A/50S benzinemotortje met saildrive in een vrijwel luchtdichte motorkast. Ik liet de ventlator blazen ipv zuigen met uiteraard nog een vrije luchtslang naar buiten.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vire 7 17 juni 2021 11:48 #1296249

Wij hebben in onze Midget er ook 1 staan. Is helaas aan het einde van zijn latijn. Niet goed meer te repareren. We zouden heel er graag een nieuwe vire7 er in zetten. Iemand een idee of die nog beschikbaar zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vire 7 17 juni 2021 11:49 #1296250

Of 2dehands
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vire 7 17 juni 2021 12:34 #1296270

MatroosGuusje schreef :
Wij hebben in onze Midget er ook 1 staan. Is helaas aan het einde van zijn latijn. Niet goed meer te repareren. We zouden heel er graag een nieuwe vire7 er in zetten. Iemand een idee of die nog beschikbaar zijn?

Er moet wel heel veel kapot zijn wil je de motor niet meer kunnen reviseren.
Als je die motor echt wil behouden, dan zou ik hem uitbouwen, demonteren en kijken wat er allemaal op zijn eind loopt.
Je kan wel een 2e handse insleutelen,..wie weet de exacte staat van de motor, dat is een gok.
Reviseren kost wellicht meer maar dan weet je ook exact de staat van je motor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vire 7 17 juni 2021 12:36 #1296271

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6662
Wat ik zo snel online (vireengines.com) tegenkom, is de Vire7 tot 2002 geproduceerd. De kans dat je 20 jaar later een nieuw exemplaar gaat vinden lijkt me nul. Een goede tweedehands kan natuurlijk wel.
Maar er zullen ook modernere kleine 7 pk inboard motortjes zijn, die wel nieuw leverbaar zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vire 7 17 juni 2021 13:20 #1296284

Als de Vire 7 tot 2002 nog is geproduceerd, dan zouden onderdelen nog verkrijgbaar moeten zijn. Volgens mij is er een wet/regel ofzo dat motoronderdelen tot 20 jaar na stoppen productie beschikbaar moeten zijn om de mensen die dan bijv in 2002 nog een vire hebben gekocht nog te kunnen ondersteunen.

Maar wat is nu eigenlijk mis met de motor? Is er al een monteur heen komen kijken?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vire 7 17 juni 2021 13:25 #1296287

Op de site de Apae linkte staat ook een gereviseerde Vire7 te koop:

vireengines.com/index.php?id_p...ry=vire+7&results=77
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vire 7 17 juni 2021 13:53 #1296299

Je kunt hem ook naar een revisie bedrijf brengen.
Zo'n bedrijf zit er bv in Hollandscheveld.
Die krijgen alles klaar
Voorheen Domper voorheen Re-fresh
Lid sinds 2011
Met vriendelijke groeten Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vire 7 17 juni 2021 20:18 #1296394

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1001
Probeer clouds in ijsselstijn eens, repaeert en verkoopt ze
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vire 7 18 juni 2021 07:34 #1296494

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8314
Nou Limosa, benzine heeft nog wel een paar meer nadelen, dan alleen de gevraagde discipline met motorruimte ventilatie.

Dampen verzamelen zich net als gas onder in de boot en zijn meteen brandbaar. Dus ook buiten de motorruimte. Diesel heeft dit niet.

Als er een slang lekt/breekt/losraakt heb je direct brandbaar spul in je boot. Diesel heef dit niet.

Elke bezinemotor kan nog wel eens een vlam uit de inlaat spugen. Zeker een tweetakt. Diesel heeft dit nauwelijks

Zelfs voor buitenboordmotoren heeft de US Navy om diesel buitenboord motoren gevraagd. Puur vanwege brandgevaar aan boord.

www.mercurymarine.com/en/us/en...ard/diesel-outboard/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vire 7 22 juni 2021 12:56 #1298036

Die konden helaas niet reviseren. Enkel onderdelen leveren. Wat ook heel fijn is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vire 7 22 juni 2021 12:58 #1298037

Hoe heet dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl