Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Brand motorruimte geblust met poederblusser

Brand motorruimte geblust met poederblusser 06 juli 2008 19:03 #36082

Beste zeilgenoten,

Vorige week werd er een plaatje buiten in mijn kuip gelast, toen er rook uit de kajuit en het luik op het achterdek omhoog kwam. Brand! Ik hoorde het knapperen en zag vanuit de kajuit achter in de motorruimte vlammetjes. Ik had niets anders voorhanden dan een poederblusser en heb het brandje geblust via het achterluik. Bleek dat een houten beplanking achter het schot van de kuip vlam had gevat. Probleem; de hele machinekamer onder de poeder. Een ramp!!!

Mijn vraag aan u is de volgende; wat kan ik het beste wel doen / niet doen?

Hartelijk dank voor uw advies.

Klaas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand motorruimte geblust met poederblusser 06 juli 2008 20:39 #36094

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6603
Wat je het beste wel kunt doen is je lasser aansprakelijk stellen voordat je op eigen houtje allerlei acties onderneemt die een later verhaal moeilijker maken.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand motorruimte geblust met poederblusser 06 juli 2008 21:58 #36106

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Ik denk dat ik met mgbgt1975 mee ga. Ik kan zo geen tips vinden voor het netjes opruimen van de troep, behalve dat het zout in de blusser alles aantast wat het tegenkomt. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die deze rommel opruimen voor je.
Omdat het blusmiddel zout is, zou je zelf aan de slag kunnen gaan met veel water. Maar of dat nou zo bevorderlijk is voor je machinekamer? Belangrijk is denk ik wel dat je snel actie onderneemt. Hoe langer dat spul blijft zitten, des te erger wordt het. Maar je kan de elektronica alvast afschrijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand motorruimte geblust met poederblusser 07 juli 2008 17:29 #36195

Bedankt voor jullie medeleven en reactie. Ik heb inmiddels de verzekering gebeld en er komt een expert kijken.

Als ik eerlijk ben, dan ben ik een beetje huiverig om water te gebruiken, dit wordt ook door menigeen afgeraden. Het zout verdunt daardoor sterk en kruipt overal in.

Het probleem is ook dat mijn vlak in de machineruimte met lijnolie is besmeerd, kleverig spul dus. Dat zout zit daar lekker ingetrokken. Een ecte smeerboel dus. Aan de motor durf ik al helemaal niet te zitten.

Is er wellicht een middeltje dat de lijnolie samen met het bluszout oplost, verdunt, zodat het eenvoudig kan worden verwijderd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand motorruimte geblust met poederblusser 07 juli 2008 18:01 #36201

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Misschien de bekende mosterd; maar als de ellende achter de rug is kun je ter vervanging een schuimblusser (met vorstvrij schuim) aanschaffen. Voor de meeste branden aan boord bijna evengoed geschikt. Behalve een gasbrand, die doof je door de gaskraan dicht te draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand motorruimte geblust met poederblusser 07 juli 2008 20:47 #36223

Bedankt voor de tip, een poederblusser komt er bij mij nooit meer aan boord, dat kan ik je wel verzekeren. Ben erg benieuwd naar het oordeel van de expert. Ik houd jullie op de hoogte en zal zijn oordeel hier vermelden. Hartelijke groeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand motorruimte geblust met poederblusser 08 juli 2008 08:04 #36256

ga gelijk eens kijken wat voor blusser ik aan boord heb, volgens mij ook een poederblusser.

heb hem alleen gelukkignog nooit nodig gehad

wel een stomme lasser trouwens.
hij kan toch zelf ook wel raden dat de binnenkant in de gaten gehouden moet worden als er buiten gelast wordt
wat voor boot maakt niet uit, we varen toch allemaal in het zelfde water
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand motorruimte geblust met poederblusser 08 juli 2008 17:40 #36287

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Een koolzuursneeuwblusser (ook wel CO2 genoemd) zal de minste troep geven in je machinekamer. Jammer dat Halon verboden is vanwege de millieueffecten. Als ik een nieuwe blusser aan boord neem, wordt het een koolzuursneeuwblusser.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand motorruimte geblust met poederblusser 08 juli 2008 17:56 #36288

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Een koolzuursneeuwblusser (ook wel CO2 genoemd) zal de minste troep geven in je machinekamer.
CO2 is minder geschikt voor vaste brandstoffen, bij een metalen schip zal het meevallen, maar als er ook veel hout aan boord is zou ik er niet voor kiezen. Bovendien kan het ook verstikkend zijn voor het blussend personeel, dat geldt trouwens ook voor halon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand motorruimte geblust met poederblusser 08 juli 2008 20:53 #36340

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Het hangt dus helemaal af in wel stadium de brand zich verkeert. Halon als blusstof heeft al bij 5 procent een dovende werking en is bij dat percentage niet verstikkend voor mensen. Dit werd ons althans destijds vermeld bij diverse opleidingen voor brandweerpersoneel. De meeste kleinere boten hebben bij een open luik van de motorruimte ook genoeg kontakt met de buitenlucht, waardoor verstikkingsgevaar door het blusmiddel al nagenoeg verdwenen is. De juiste plaatsing van blusmiddelen is altijd een must om problemen te voorkomen, dus in kleine ruimten bij de ingang. Op m'n boot heb ik dan ook bij de ingang van de kajuit zowel als bij het vluchtluik een blusser. Nogmaals Halon mag niet meer maar om zo weinig mogelijk schade te krijgen ( ook aan je elektronische apparatuur ) blijf ik bij CO2 tot er een alternatief voor is.

De keus is aan jezelf

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand motorruimte geblust met poederblusser 24 aug 2008 11:44 #40859

Een groot voordeel van schuim ten op zichte van koolzuur is dat bij vloeistofbranden er een schuimlaag op komt zodat de vloeistof niet weer kan ontvlammen. Dit kan bij koolzuur wel weer gebeuren.
O god waar ben ik aan begonnen.

Fellowship 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brand motorruimte geblust met poederblusser 24 aug 2008 11:51 #40861

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Een koolzuursneeuwblusser (ook wel CO2 genoemd) zal de minste troep geven in je machinekamer. Jammer dat Halon verboden is vanwege de millieueffecten. Als ik een nieuwe blusser aan boord neem, wordt het een koolzuursneeuwblusser.

Ach Halon blust inderdaad perfect en definitief. Alleen is er een klein probleem; de blusser overleeft dit meestal niet. Halon is een prima blusgas voor zerr gesloten ruimten waarin zich geen mensen bevinden.

Aan boord is inderdaad de schuimblusser de beste keuze. :roll:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.252 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl