Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: olie of brandstof in koelwater Volvo md7a

olie of brandstof in koelwater Volvo md7a 19 juli 2008 20:38 #37460

  • koffie
  • koffie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
In mijn Westerly Centaur zit een originele Volvo Penta Md7a.
De boot en de motor zijn van 1977 en de motor is naar mijn weten niet gereviseerd.
De motor gebruikt geen druppel olie en loopt als een trein.

Ik heb alleen mijn bedenkingen over het koelwater, er komt namelijk brandstof in het oppervlakte water, niet schokkend veel maar in de haven krijg ik wel een heel klein brandstof spoor.
Vandaag heb ik wat koelwater in een glas opgevangen en dit was bagger vet, dat lijkt me niet de bedoeling.

Wie weet een mogelijke oorzaak en of een oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: olie of brandstof in koelwater Volvo md7a 21 juli 2008 09:10 #37583

He herkenbaar! Ik heb ook een Penta.

Ik heb ook altijd wat vettigheid in mijn water. Een heel licht vlekje in het water, als ik stillig zie ik dat.
Zo is na een poosje varen ook de achterkant wat vies met zwarte vuiligheid.

Ook ik gebruik geen olie en heb ook geen water in mijn olie en brandstof zitten.


Ik denk dat het te maken heeft met de uitstoot die een oudere diesel nou eenmaal heeft. Een niet 100% verbranding. Oude diesel roken ook bijna altijd wat.

Ik maak me er niet druk om.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: olie of brandstof in koelwater Volvo md7a 21 juli 2008 18:13 #37650

  • chrysler
  • chrysler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Helemaal bij het rechte eind.

Bij een watergekoelde uitlaat bestaat de kans dat er een lichte oliefilm op het water komt./Uitlaatgassen plus koelwater.
Dat komt omdat de uitlaatgassen nog resten brandstof bevatten.Vooral na het starten heb je dat.De motor start met de brandstofpomp op 'vol open'.
De regulateur in de pomp geeft ,als de motor aanslaat brandstof die bij een bepaald toerental nodig is, maar al met al, in het begin dus teveel.
Maar dan heb je dus al diesel in je uitlaat .

Die blaas je dus samen met het koelwater naar buiten.Het is wel zo als een motor een tijdje flink onder belasting heeft gedraaid het minder zal zijn omdat dan de meeste onverbrande resten wel verdwenen zijn.
Een oudere motor kan ook bij stationair draaien een slechte verbranding hebben door compressieverlies of onregelmatig nevelende verstuivers.
Vraag je dan weer vermogen dan komt er weer diesel/roet mee wat ook weer een film geeft.
Echter zoals je weet: is 1 druppel diesel in het water al genoeg om het flink te verkleuren.
Al met al. Oudere motoren en dus ook Volvo Penta's zijn niet schoon.
Nieuwe diesel-eisen en common-rail inspuittechnieken voorkomen dat onverbrande diesel in het uitlaatsysteem komen.
Dus heb je een oudere diesel? .Een film op het water en een rokende uitlaat horen erbij...

He herkenbaar! Ik heb ook een Penta.

Ik heb ook altijd wat vettigheid in mijn water. Een heel licht vlekje in het water, als ik stillig zie ik dat.
Zo is na een poosje varen ook de achterkant wat vies met zwarte vuiligheid.

Ook ik gebruik geen olie en heb ook geen water in mijn olie en brandstof zitten.


Ik denk dat het te maken heeft met de uitstoot die een oudere diesel nou eenmaal heeft. Een niet 100% verbranding. Oude diesel roken ook bijna altijd wat.

Ik maak me er niet druk om.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.092 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl