Helemaal bij het rechte eind.
Bij een watergekoelde uitlaat bestaat de kans dat er een lichte oliefilm op het water komt./Uitlaatgassen plus koelwater.
Dat komt omdat de uitlaatgassen nog resten brandstof bevatten.Vooral na het starten heb je dat.De motor start met de brandstofpomp op 'vol open'.
De regulateur in de pomp geeft ,als de motor aanslaat brandstof die bij een bepaald toerental nodig is, maar al met al, in het begin dus teveel.
Maar dan heb je dus al diesel in je uitlaat .
Die blaas je dus samen met het koelwater naar buiten.Het is wel zo als een motor een tijdje flink onder belasting heeft gedraaid het minder zal zijn omdat dan de meeste onverbrande resten wel verdwenen zijn.
Een oudere motor kan ook bij stationair draaien een slechte verbranding hebben door compressieverlies of onregelmatig nevelende verstuivers.
Vraag je dan weer vermogen dan komt er weer diesel/roet mee wat ook weer een film geeft.
Echter zoals je weet: is 1 druppel diesel in het water al genoeg om het flink te verkleuren.
Al met al. Oudere motoren en dus ook Volvo Penta's zijn niet schoon.
Nieuwe diesel-eisen en common-rail inspuittechnieken voorkomen dat onverbrande diesel in het uitlaatsysteem komen.
Dus heb je een oudere diesel? .Een film op het water en een rokende uitlaat horen erbij...
He herkenbaar! Ik heb ook een Penta.
Ik heb ook altijd wat vettigheid in mijn water. Een heel licht vlekje in het water, als ik stillig zie ik dat.
Zo is na een poosje varen ook de achterkant wat vies met zwarte vuiligheid.
Ook ik gebruik geen olie en heb ook geen water in mijn olie en brandstof zitten.
Ik denk dat het te maken heeft met de uitstoot die een oudere diesel nou eenmaal heeft. Een niet 100% verbranding. Oude diesel roken ook bijna altijd wat.
Ik maak me er niet druk om.