Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Probleem Volvo Penta MD11C

Probleem Volvo Penta MD11C 25 juli 2008 18:51 #37852

Beste zeilers,

Deze thread is voor me pa, die heeft een hallberg rassy 31 monsun, met een 27 pk sterke Volvo Penta MD11C, een 2 cilinder diesel met keerkoppeling en intercooler en in. Deze is uit 1977 en heeft een aantal problemen.

Hij is nu op vakantie, en had de laatste tijd wat last diesel lekkage. Er heeft al een monteur van volvo penta naar gekeken, en die heeft het een en ander aangedraaid.

De motor had ook problemen met starten, deed dit vrij moeizaam. Echter nu de monteur dus het een en ander aangedraaid heeft, start deze stukken beter!

Echter heeft me vader nu last van een lichte olie lekkage. Niet heel erg extreem, maar hij maakt zich er toch zorgen over. Hij denkt zelf dat het bij de oliesensor vandaan komt, maar je raad het al: gezien de leeftijd van het blok, en het vuil dat zich er op verzameld heeft, is het moeilijk te analyseren.

Heeft iemand tips over dit type blok? voorkomende issues, etc?

Daarnaast heeft iemand geadviseerd het blok te laten reviseren, echter is de vraag: is dat nodig? Volvo penta doet het zelf nieteens meer omdat ze zeggen dat het een on-ding is, en vol met problemen.

Anderen zeggen dat het een kogelhard blok is, en het 'eventuele' reviseren nog wel waard. Hoe word daar hier over gedacht?

Verder als laatste vraag, heeft iemand goeie adressen voor het reviseren of het nakijken van het blok?

Alvast bedankt voor eventuele hulp/reacties en tips.

Groeten,
Dennis
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Volvo Penta MD11C 01 aug 2008 08:06 #38229

Gelukkig stroomden de reacties binnen op dit topic.. (not) :mrgreen:

Maar het probleem is gelukkig al gefixt door een monteur uit hoorn, en mn ouders zijn verder gereisd.. Vanavond maar weer ns bellen waar ze gebleven zijn..

Dit topic mag iig gesloten worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Volvo Penta MD11C 04 aug 2008 06:44 #38380

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm.. oude Pentaatjes.... my favourites.. :D Ik loop nu pas tegen dit draadje aan, mochten er nog problemen zijn dan moet je het maar ff melden want wellicht dat ik kan helpen. Wat ik wel weet is dat zo'n MD11 normaal gesproken redelijk onverwoestbaar is. Het is een verbeterde versie van de MD2B en die staat in mijn boot nog steeds braaf zijn werk te doen. 8)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Volvo Penta MD11C 04 aug 2008 11:01 #38391

Ah kijk, een reactie!

Ik hoorde dat me vader weer wat problemen had met lekkage.. Ze hebben inmiddels de vakantie afgebroken, en ze liggen nu weer in de thuishaven..

Me vader twijfelt nu tussen vervangen of reviseren... Wat zou jij doen?
En wat mag zoiets kosten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Volvo Penta MD11C 04 aug 2008 12:48 #38405

  • Mr.T
  • Mr.T's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Ah kijk, een reactie!

Ik hoorde dat me vader weer wat problemen had met lekkage.. Ze hebben inmiddels de vakantie afgebroken, en ze liggen nu weer in de thuishaven..

Me vader twijfelt nu tussen vervangen of reviseren... Wat zou jij doen?
En wat mag zoiets kosten?

Vervangen voor een nieuwe, het blijft een oude motor ook na revisie.

gr. Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Volvo Penta MD11C 04 aug 2008 13:21 #38406

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Wat ik zou doen? Repareren!! Vervangen is een tamelijk kostbare hobby en je zult goed moeten overwegen of je dat er voor over hebt. Je moet toch al gauw op een 10.000 euro rekenen, inclusief inbouw. Als je het allemaal zelf doet dan kan het goedkoper maar een nieuwe motor is nou eenmaal behoorlijk aan de prijs.
Zelf zou ik het blok eerst goed schoonmaken aan de buitenkant om te bepalen waar de lekkage precies zit. Dan pas kan je bepalen wat wijsheid is. Volvo zelf reviseert inderdaad niet maar het valt me tegen dat ze het een onding noemen. De MD11 is tot de jaren '80 gebouwd dus zo slecht kan 'ie niet zijn... :wink:
Je kan ook contact opnemen met Dieselrepairs.nl, die zitten in Lelystad en beweren dat ze gespecialiseerd zijn in oudere motoren. Wellicht dat zij iets nuttigs kunnen zeggen hoewel ze niet helemaal door hadden wat een MD2b precies was. Maar goed, da's 1971... :) Als je een revisie wilt dan kun je het beste contact opnemen met Mulder Motoren, dat is een Volpvo dealer die misschien nog wel een ruilmotor op de plank heeft staan.
Het argument 'oude motor' lijkt mij in dit geval een non-issue. Een motor is een hulpmiddel in een zeilboot en de enige reden om voor een nieuwe motor te kiezen zijn zaken als minder verbruik en emissie-eisen. En dat zijn nou net dingen die bij een zeilboot niet meespelen omdat een motor daar vrijwel niet wordt gebruikt. Als het goed is tenminste.... :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Volvo Penta MD11C 04 aug 2008 14:14 #38407

  • Mr.T
  • Mr.T's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Wat ik zou doen? Repareren!! Vervangen is een tamelijk kostbare hobby en je zult goed moeten overwegen of je dat er voor over hebt. Je moet toch al gauw op een 10.000 euro rekenen, inclusief inbouw. Als je het allemaal zelf doet dan kan het goedkoper maar een nieuwe motor is nou eenmaal behoorlijk aan de prijs.
Zelf zou ik het blok eerst goed schoonmaken aan de buitenkant om te bepalen waar de lekkage precies zit. Dan pas kan je bepalen wat wijsheid is. Volvo zelf reviseert inderdaad niet maar het valt me tegen dat ze het een onding noemen. De MD11 is tot de jaren '80 gebouwd dus zo slecht kan 'ie niet zijn... :wink:
Je kan ook contact opnemen met Dieselrepairs.nl, die zitten in Lelystad en beweren dat ze gespecialiseerd zijn in oudere motoren. Wellicht dat zij iets nuttigs kunnen zeggen hoewel ze niet helemaal door hadden wat een MD2b precies was. Maar goed, da's 1971... :) Als je een revisie wilt dan kun je het beste contact opnemen met Mulder Motoren, dat is een Volpvo dealer die misschien nog wel een ruilmotor op de plank heeft staan.
Het argument 'oude motor' lijkt mij in dit geval een non-issue. Een motor is een hulpmiddel in een zeilboot en de enige reden om voor een nieuwe motor te kiezen zijn zaken als minder verbruik en emissie-eisen. En dat zijn nou net dingen die bij een zeilboot niet meespelen omdat een motor daar vrijwel niet wordt gebruikt. Als het goed is tenminste.... :lol:

Repareren is wat anders dan een revisie. Een revisie komt qua kosten op een behoorlijk bedrag. Dan is het verstandiger om een nieuwe motor te kopen. De nieuwe motor zal naast het gebruiksplezier de waarde van het schip positief beinvloeden. Verder is het argument 'oude motor' zeker geen non-issue. De MD11 serie rookt, laat olie achter op het water en zal niet de betrouwbaarheid hebben van een nieuwe. Juist op een zeilboot is het belangrijk dat de motor het doet op momenten dat hij het moet doen. Al dat revisiegeklooi van de heren reparateurs met die oudere series motoren, de goede zoals Mulder overigens daargelaten, levert lang niet altijd het gewenste resultaat op maar kost altijd wel veel geld.

Als de lekkage eenvoudig verholpen kan worden, prima en een juiste keuze. Revisie niet doen.

mijn 2 centen, Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Volvo Penta MD11C 04 aug 2008 17:32 #38421

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
De MD11 serie rookt enigszins maar hoort geen olie op het water achter te laten. En mits een beetje fatsoenlijk onderhouden is zo'n motor volkomen betrouwbaar. Persoonlijk heb ik meer vrtrouwen in een 'echte' scheepsmotor als een VP MD11 dan in een universeelblokje van Kubota of Mitshubishi, van Sole of Vetus, wat voorzien is van wat onderdelen om het geschikt te maken voor gebruik in een boot.
Op een zeilboot heb je juist het grote voordeel dat je in principe helemaal geen motor nodig hebt. Kwestie van de basismanouvres goed oefenen op zeil en je kan je prima redden als het ding het een keer niet doet. Been there, done that, ook met mijn huidige 33-voeter die 6 ton weegt.
Maar eenieder zal datgene moeten doen waar hij/zij zich het beste bij voelt... :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Volvo Penta MD11C 07 aug 2008 18:47 #38681

  • Shackle
  • Shackle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 234

Vervangen voor een nieuwe, het blijft een oude motor ook na revisie.

gr. Marcel

Wat een kort door de bocht opmerking, kan dit gestaafd worden met feiten?
Verder is het argument 'oude motor' zeker geen non-issue. De MD11 serie rookt, laat olie achter op het water en zal niet de betrouwbaarheid hebben van een nieuwe. Juist op een zeilboot is het belangrijk dat de motor het doet op momenten dat hij het moet doen. Al dat revisiegeklooi van de heren reparateurs met die oudere series motoren, de goede zoals Mulder overigens daargelaten, levert lang niet altijd het gewenste resultaat op maar kost altijd wel veel geld.

Als de lekkage eenvoudig verholpen kan worden, prima en een juiste keuze. Revisie niet doen.

mijn 2 centen, Marcel

Kan dit absoluut niet met je eens zijn. Ik ben misschien een beetje bevooroordeelt(heb zelf ook een MD11C in m'n bootje staan). Een VP MD11C staat juist bekend om zijn onverwoestbaarheid, degelijkheid en betrouwbaarheid. Met minimaal onderhoud bliven deze motoren draaien tot ze werkelijk echt uit elkaar lazeren. Tot die tijd een onwaarschijnlijk prettige en goede motor.

De opmerking dat deze niet de betrouwbaarheid heeft van een nieuwe is gebasseerd op? Mij is juist gebleken dat de nieuwere motoren misschien wel niet zo betrouwbaar zijn. Vol met elektronica, zo licht mogelijk dus relatief kwetsbaar qua sterkte van het blok. Juist een md 11c heeft geen stroom nodig om te kunnen starten, er is ook nog een zwengel bij de mijne. Revisie geklooi? Doe je de vele goede betrouwbare bedrijven naast Mulder niet te kort? Haisma in Harlingen is een prettig en betrouwbaar bedrijf die lof uit over de MD11 serie.

Rook en olie op het water, klopt dat doen oudere motoren. Moet ik me hier druk om maken? Eigenlijk wel, het milieu gaat ons allemaal aan. Echter voel ik me nog niet té bezwaard als een moderne diesel volaan langs komt jagen met een verbruik van heb ik jou daar. Die paar liter verbruik van mij met een miniem filmpje olie op het water... niet om het goed te praten maar dat verdampt wel.

Dat reviseren veel geld kost is een feit. Echter een md 11 is wel een echte motor. Krijg nog altijd veel complimenten als ik de groene dame start in een haven. Zo buurman, daar staat tenminste een echte motor in ipv een naaimachine... Ik zou toch voor revisie gaan om 3 redenen:

1/ ik doe het zelf dus geen directe kosten, alleen tijd en onderdelen dus relatief voordelig.
2/ de motor geeft mij een enorm gevoel van betrouwbaarheid, start ALTIJD en nog nooit een echt probleem gehad.
3/ emotie, een md11c is nog een "echte" motor, zware klappen, snel thuis zal ik maar zeggen.


Groet, Shackle
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Volvo Penta MD11C 07 aug 2008 19:05 #38685

Nu we het hier toch over de MD11 hebben.. Wij hebben ook zo'n knorrepotje in onze Dehler staan (lijkt een fluistermotor, tot het luik opengaat. Vorige eigenaar heeft geinvesteerd in isolatie).

Vorige week de boot opgehaald en het weekend wilde ik wat onderhoud doen, filtertjes, olie, impeller.. je kent het wel. Gewoon een lekker gevoel om dit allemaal even voor elkaar te hebben. Nu zit er aan de MD11 een VP Saildrive, deze zit voor een schroefje van het waterpompdekseltje.

2 dingen kan ik doen.. afdekkap van saildrive demonteren (durf ik niet zo goed..) of de waterpomp in z'n geheel demonteren ( 2 bouten). 1 van de bouten krijg ik los (met ringsleutel 13), echter de andere is zo slecht bereikbaar dat ik er alleen met een steeksleutel bijkom en dan lukt het nog niet.... dus kort gezegd... er zit nog steeds geen nieuwe impeller in. De Bilge is wel lekker schoon nu door al het water wat uit het blok stroomde :-)

Iemand een tip om dit toch voor elkaar te krijgen, mag toch niet zo moeilijk zijn lijkt me???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Volvo Penta MD11C 08 aug 2008 11:31 #38776

  • Shackle
  • Shackle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 234
Nu we het hier toch over de MD11 hebben.. Wij hebben ook zo'n knorrepotje in onze Dehler staan (lijkt een fluistermotor, tot het luik opengaat. Vorige eigenaar heeft geinvesteerd in isolatie).

Vorige week de boot opgehaald en het weekend wilde ik wat onderhoud doen, filtertjes, olie, impeller.. je kent het wel. Gewoon een lekker gevoel om dit allemaal even voor elkaar te hebben. Nu zit er aan de MD11 een VP Saildrive, deze zit voor een schroefje van het waterpompdekseltje.

2 dingen kan ik doen.. afdekkap van saildrive demonteren (durf ik niet zo goed..) of de waterpomp in z'n geheel demonteren ( 2 bouten). 1 van de bouten krijg ik los (met ringsleutel 13), echter de andere is zo slecht bereikbaar dat ik er alleen met een steeksleutel bijkom en dan lukt het nog niet.... dus kort gezegd... er zit nog steeds geen nieuwe impeller in. De Bilge is wel lekker schoon nu door al het water wat uit het blok stroomde :-)

Iemand een tip om dit toch voor elkaar te krijgen, mag toch niet zo moeilijk zijn lijkt me???

Hallo,

Misschien een idee om de steeksleutel iets platter te vijlen/slijpen? Dan is ie net wat dunner en past er wel tussen? Wel oppassen dat je hem niet té dun maakt en dus te zwak. Anders zit er weinig op dan demonteren denk ik...

Groet, Shackle
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Volvo Penta MD11C 08 aug 2008 15:10 #38802

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6161
Volgens mij moet een MD11c ongeveer 18pk hebben en een md17c was meen ik een 3 cilinder met 27pk.

mvg Jutter.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Volvo Penta MD11C 08 aug 2008 17:12 #38820

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Nope. De MD11c is een 23 pk, de MD17c is een 36pk motor. Het zijn de opvolgers van de MD2b en MD3b. Ook overwoestbare motortjes overigens... :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Volvo Penta MD11C 26 okt 2009 15:26 #95562

  • AvdG
  • AvdG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Wat is een normaal olieverbruik van een Volvo Penta MD11C? De mijn verbruikt ongeveer 0.5 L op 50 draaiuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Volvo Penta MD11C 26 okt 2009 16:08 #95566

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
verbruiken of lekken?

een verbruik van 0,5 l per 50 uur is in autotermen een verbruik van 1 liter per 5000 km. Niet iets om je zorgen over te maken.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Volvo Penta MD11C 27 okt 2009 09:10 #95684

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hou de uitlaatrook ook in de gaten, als die (erg) zwart wordt kan dat, in combinatie met een stijgend olieverbruik, duiden op versleten zuigerveren. Geen reden tot paniek of ongerustheid, meer pro-actief... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Volvo Penta MD11C 27 okt 2009 15:44 #95745

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
blauw is smeerolieverbruik,zwart overbelasting of lucht te kort
Hou de uitlaatrook ook in de gaten, als die (erg) zwart wordt kan dat, in combinatie met een stijgend olieverbruik, duiden op versleten zuigerveren. Geen reden tot paniek of ongerustheid, meer pro-actief... :wink:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Volvo Penta MD11C 28 okt 2009 07:11 #95818

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
raar spul die olie:
- als het erin gaat is het geel
- als het erin zit is het zwart
- en als het eruit komt is het blauw......

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Volvo Penta MD11C 28 okt 2009 07:36 #95821

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
raar spul die olie:
- als het erin gaat is het geel
- als het erin zit is het zwart
- en als het eruit komt is het blauw......
t

als ik erin gaat is het geel :o
- als ik erin zit is het zwart :lol:
- en als ik eruit komt is het blauw...... 8O

:oops: :oops:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Probleem Volvo Penta MD11C 28 okt 2009 11:45 #95838

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
- en als ik eruit komt is het blauw...... 8O

:oops: :oops:

dan doe je 't te wild!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl