Ja, heb kort geleden ook voor dezelfde keuze gestaan.
Honda, Yamaha, of suzuki.
Het is toch weer Yamaha geworden, die had ik al de oude 9.9 pk High trust.
De oude Yamaha was te zwaar van gewicht, 50kg, deze motor was van het type 15 tot 25 pk.
De Honda lijkt dan interesant omdat de 8 en de 10 pk uit dezelfde serie zijn met een gewicht van 44.5 kg, alleen de nokkenas verschilt.
De nieuwe Yamaha 9.9 is nu ook afgeleid van de 8 pk ze hebben hier alleen de cilinderinhoud iets opgeboord.
Het gewicht is ook hier nu 44.5 kg, en 5.5 kilo minder aan de spiegel is pure winst.
Laat je niets wijsmaken over de hightrust van honda, want standaard hebben ze dat niet, hier moet een extra kit worden aangeschaften daar is men nog al vaag over.
De enige echte High trust is van Yamaha, er zit namelijk ook een zwaardere tandwielkast in, en niet aleen maar een grotere schroef.
Een ander nadeel van de Honda vind ik de bedieninshandle, deze zit voor de motor ipv er naast zoals bij Yamaha.
Als je voor afstands bediening kiest maakt dat nie uit, maar anders zit je met kantelen vaak in de problemen.
Ook misleidend is de folder met dat mooie groene zeilbootje, hier hangt een kortstaart aan de spiegel, staat mooi voor de foto.
Hier hoort natuurlijk een langstaart op :?
In werkelijkheid is de totale bouwlengte van de Honda langstaart groter dan die van een Yamaha langstaart.
Dus daarom een Yamaha, kwalitief zijn alle jappen goed.
Met genoemd B merk heb ik geen directe ervaring, maar ik zou me handen daar van af houden.
O ja, motortje loopt erg mooi stil en lijkt tot nu toe super zuinig