Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: versleten demperplaat en splineas volvo penta 2002

versleten demperplaat en splineas volvo penta 2002 02 sept 2013 20:48 #433442

  • NED55552
  • NED55552's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Ik heb een Volvo Penta 2002 met een saildrive 120 s uit 1988 Ik had er over gelezen en afgelopen zomer zat ik op de Waddenzee ineens zonder aandrijving. De motor draaide goed maar er kwam een gierend geluid uit de motorruimte. Ik had al twee keer vastgezeten in het fontijnkruid bij Hoorn en op het Wad heb ik ook een vastloper gehad in de schroef. Hierdoor bleek dat mijn motor van de trillingdempers was afgetrokken.
Nadat door een monteur de motor van de saildrive was losgekoppeld bleek zowel de demperplaat als de splineas van de saildrive versleten te zijn. Of de vastlopers in het fontijnkruid daar debet aan zijn, zal ik nooit te weten komen, maar de as en de starre demperplaat hebben ongetwijfeld een opdonder gehad.
De oude demperplaat zat star op het vliegwiel gemonteerd. Nu is een nieuwe flexibele demperplaat van Volvo gemonteerd.
De splineas is niet vervangen, maar ik heb een gereviseerde schakelkast ( 120 C )op de bestaande saildrive laten plaatsen. Volgens de monteur zijn de tandwielen van een gereviseerde schakelkast beter op elkaar afgestemd.
Jammer dat er nu een hoge toon in de saildrive zit, die ik daarvoor nooit gehoord heb. Het advies is om komende winter het staartstukolie af te tappen en deze op slijtage van metalen laten testen.


Ik ben benieuwd wie dit herkent c.q. ook deze ervaring heeft opgedaan.

eddy
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: versleten demperplaat en splineas volvo penta 2002 03 sept 2013 10:25 #433577

zingen van tanden uit een tandwielkast (de hoge toon) is een indicatie dat de tandflanken niet goed opelkaar ingrijpen.
Reden hiervoor kunnen zijn,
1.) versleten tandflanken waardoor er teveel speling is
2.) bramen op de tandflanken
3.) slecht uitgelijnde tandwielen.
In alle gevallen zal dit resulteren in het "opvreten" van de tandflanken. In het geval van bramen zul je die waarschijnlijk in je olie terugvinden. Aan de aftappluig van je saildrive zit een magneet waar alle staalprut op zit tijdens het aftappen.
Afgelopen jaar had ik water in de saildrive als gevolg van een lekkende kering. Gevolg was dat ik de hele schroefas uitgenomen heb om de binnenkant van de saildrive goed door te spoelen en alle metaal restjes via het grote gat kon verwijderen. Lager laten vervangen en tandwielen controleren op slijtage.


Tandwielen van een gereviseerde kast (voor zover ze bijelkaar horen) zijn idd beter opelekaar ingelopen. Uitgaande tandwiel van de schakelkast op oude tandwiel van je saildrive (die horen van oorsprong dus niet bijelkaar!) kan leiden tot wringen, overmatige slijtage of zingen !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: versleten demperplaat en splineas volvo penta 2002 03 sept 2013 14:28 #433661

  • NED55552
  • NED55552's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Bedankt voor deze technische benadering. Hiermee kan ik een verdere analyse maken en met de monteur doorspreken.

eddy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.265 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl