Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Glycol in het blok of niet?

Glycol in het blok of niet? 01 nov 2008 09:23 #48202

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Collega's.

Zoals vermeld ligt onze trots op zijn bokje nummer 12.
Welnu gisteren voor het eerst het blokje winterklaar gemaakt. We waren er toch.
Allereers het watercircuit van mijn 1 cylinder held.



En nu komt het:
1) ik zet de de afsluiter bij de huiddoorvoer dicht (kingston cock (leuk voor lingo))
tussen dit punt en de impeller zit natuurlijk nog mijn wierpot deze ontbreekt op de tekening.
2) draai mijn wierpot open.
3) Vul deze met gemengede glycol -15 C
4) emmer onder de uitlaat (ik ben zo millieu vriendelijk) :wink:
5) start de motor
6) blijf de wierpot vullen tot er gycol uit de uitlaat komt
7) nog even doordraaien...
8) wierpot afsluiten
9) einde procedure.

Echter mijn koelsysteem is uitgevoerd met een thermostaat. zie tekening.
Deze laat in mijn ogen alleen koelwater door de motor wanneer deze te warm wordt. Anders stuurd hij het direct door naar de mixing Elbow en hop de uitlaat in.
Nu was het gisteravond en donker.
Mijn vraag klopt dit of gaat er altijd een deel door de motor zodat ik er zeker van kan zijn dat het blok nu beschermd is. (ik ga voor de zekerheid nog wel even een glas onder het aftapkraantje plaatsen om te controleren).
Wie kan hier meer over vertellen.

Opgebokte zeilgroet,

Geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Glycol in het blok of niet? 01 nov 2008 09:48 #48204

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
:D Dag Geert,

Als ik mij niet vergis heb jij ook een Yanmar 1GM10. Uit dat blok kan je eerst het water uit laten lopen wat er in zit (kraantje aan de linker zijkant als je ervoor staat, ik zal even zoeken of ik er nog een fototje van heb.) Dan springt de thermostaat meteen open en wordt het hele blok opnieuw gevuld als je de motor laat draaien.

Er zijn twee alternatieve mogelijkheden:
1. Eerst de thermostaat verwijderen en dan de procedure die jij beschrijft herhalen en
2. De motor eerst goed warm laten lopen (een half uurtje goed gebruiken) en dan de procedure die jij beschrijft herhalen. Maar ja, dan is het wel zo handig dat ie in het water ligt... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Glycol in het blok of niet? 01 nov 2008 10:42 #48207

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Dank voor je reactie Henk,

Ik heb inderdaad de zelfde tuf kachel zoals je weet.
Zal inderdaad de volgende keer het aftapkraantje open draaien..
p.s. ik weet waar die zit.
Komt er al glycol uit dan is het de eerste keer al goed gegaan :wink:
Zo niet gooien we de wierpot weer vol en starten maar.

p.s. bleef jij nou de winter liggen?

Zeilse Groet,

Geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Glycol in het blok of niet? 01 nov 2008 10:49 #48208

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Thermostaat eruit en vullen maar in jouw geval :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Glycol in het blok of niet? 01 nov 2008 12:05 #48211

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175

p.s. bleef jij nou de winter liggen?

Zeilse Groet,

Geert

Dat was ik wel van plan, maar mijn roer zit al weer vast (wil niet opklappen) en dan kan ik niet droog vallen. Dus de boot gaat er toch uit (eind november) en dan ga ik dat probleem eens eens en voor altijd fixen deze winter...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Glycol in het blok of niet? 01 nov 2008 14:39 #48218

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
... een Yanmar 1GM10. Uit dat blok kan je eerst het water uit laten lopen wat er in zit. Dan springt de thermostaat meteen open en wordt het hele blok opnieuw gevuld als je de motor laat draaien.
Zo doe ik het ook en het werkt prima, eerst het blok aftappen en pas daarna vullen met antivries. Komt het spul uit de uitlaat is de motor (en uitlaatsysteem) gevuld en beschermd.
Niks geen geknoei met verwijderen van de thermostaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Glycol in het blok of niet? 01 nov 2008 15:23 #48221

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Of nog eenvoudiger het water aftappen en het blok droog laten staan, met een direct gekoelde motor ook een prima mogelijkheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Glycol in het blok of niet? 01 nov 2008 15:55 #48224

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Of nog eenvoudiger het water aftappen en het blok droog laten staan, met een direct gekoelde motor ook een prima mogelijkheid.

Dat zou ik niet doen. Er komt dan wat veel lucht bij met alle narigheid van oxidatie (en roestvorming erbij....). De dringende tip die ik vorig jaar van de monteur kreeg was om het blok vooral vol met koelvloeistof/antivries/glycol te zetten. En om daarvoor het olie en brandstof filter en de olie te vervangen :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Glycol in het blok of niet? 01 nov 2008 20:44 #48234

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Bij een direct gekoelde motor maakt het niets uit, een groot deel van de motor staat het hele seizoen ook al gedeeltelijk droog, tevens voor degene die door willen varen in de winter, een eenvoudig manier om de motor vorst vrij te houden en niet iedere keer met antivries te knoeien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Glycol in het blok of niet? 01 nov 2008 20:48 #48235

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Bij een direct gekoelde motor maakt het niets uit, een groot deel van de motor staat het hele seizoen ook al gedeeltelijk droog, tevens voor degene die door willen varen in de winter, een eenvoudig manier om de motor vorst vrij te houden en niet iedere keer met antivries te knoeien.

Heb je dat dan zelf wel eens gedaan? Ik ben benieuwd. Vooral hoe het afliep na de nachten met -10 en minder (en ja, die komen ook nu nog elke winetr voor alleen helaas niet zo lang achter elkaar...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Glycol in het blok of niet? 01 nov 2008 20:55 #48236

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
ja, ik doe het zelf altijd en leeg is er geen enkele kans op bevriezen

Het droog staan in geen probleem ivm corossie, het zuurstofrijke water wat er normaal door heen loopt is wat dat betreft veel schadelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Glycol in het blok of niet? 01 nov 2008 21:02 #48237

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Ik ben weer de nodige kennis rijker..
Dank allen.
Henk: Ga je het roer fixen en dan hop weer het water in of laat je hem wat langer op het droge?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Glycol in het blok of niet? 01 nov 2008 21:10 #48238

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
ja, ik doe het zelf altijd en leeg is er geen enkele kans op bevriezen
Je moet dan niet vergeten de waterpomp ook leeg te laten lopen, ijs zou hier ook schade kunnen aanrichten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Glycol in het blok of niet? 01 nov 2008 21:24 #48242

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Hoog tijd dat ik ook zo'n aftapkraantje ga vinden. Ik ben de tipgever die kwam met dit idee dan ook zeer erkentelijk! Vorig jaar heb ik helemaal niets gedaan aan vorstbeveiliging van de motor en hoewel het allemaal goed is gegaan zit/zat het me toch niet echt lekker ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Glycol in het blok of niet? 01 nov 2008 21:24 #48243

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Inderdaad, pomp loopt leeg in de wierbak, deze maak ik droog, er blijft dan een heel klein beetje water in de pomp achter, door de pomp een keer rond te draaien is deze ook leeg. Met een aftap kraan op de motor en een emmertje laat ik de motor leeg lopen.

Voor het starten van de motor is het voldoende om de buitenboordkraan open te zetten. Mogelijk moeten anderen even de wierbak vullen om de waterpomp aan te laten zuigen.

Ik verbaas me erover dat het zo vreemd lijkt om de motor droog te laten staan, tot in de jaren 70 een heel normaal iets, nu komt het over als raar.

Nog even voor de goede orde dit is alleen voor direct gekoelde motoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Glycol in het blok of niet? 02 nov 2008 10:13 #48278

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Mijn blok is ook direct gekoeld, maar blijft volstaan met water na draaien. Hier lees ik dat de boel leegloopt, daar heb ik nog nooit iets van gemerkt. Mijn blok blijft vol water. Voor de winter laat ik het water eruit lopen en vul hem op met koelvloeistof. Zorgt voor preventie en een beetje reiniging. Kwaad kan het zeker niet :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Glycol in het blok of niet? 02 nov 2008 10:25 #48284

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Henkvd bedoeld denk ik ook dat hij de motor met behulp van het aftapkraantje leeg laat lopen. Ik vind het wel een optie. Ga volgend weekend de motor ook aftappen en vervolgens (in iedergeval dit jaar) alsnog vullen met glycol (hen nog een aardig voorraadje).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Glycol in het blok of niet? 02 nov 2008 10:47 #48289

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Inderdaad, met een aftapkraan het blok leeg laten lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Glycol in het blok of niet? 02 nov 2008 11:34 #48296

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Oke duidelijk, was in de veronderstelling dat dit gebeurde bij een motor zodra deze uitgezet werd :wink:

Zelf tap ik de motor onder aan het blok af, haal even de slang los welke vanaf de waterpomp komt. Is die ook meteen leeg. :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Glycol in het blok of niet? 02 nov 2008 16:44 #48312

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Henk: Ga je het roer fixen en dan hop weer het water in of laat je hem wat langer op het droge?

Nee als ie dan toch op het droge staat, dan maar de hele winter en een nieuw af laagje erop... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Glycol in het blok of niet? 03 nov 2008 09:03 #48365

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Als ik mijn motor winterklaar weg zet haal ik ook altijd de impellor uit de buitenwaterpomp.

mvg Jutter.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Glycol in het blok of niet? 03 nov 2008 12:08 #48375

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2339
Waarom zou je de impeller verwijderen.

In het werkplaatshandboek staat wel geadviseerd om de pomp open te maken en daarmee het laatste restje water te verwijderen uit de pomp. Beetje dubro op de impeller, terugplaatsen en klaar.

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Glycol in het blok of niet? 03 nov 2008 14:51 #48387

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik heb het ook een keer in een blad gelezen bij winterklaar tips om de impeller eruit te halen en in een boterhamzakje met talkpoeder te bewaren.
Zal zeker beter zijn dan hem onder spanning en in de kou te laten zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Glycol in het blok of niet? 03 nov 2008 15:26 #48389

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Hierbij wat info voor het bewaren van de impeller.
Deze moet in de winter gedemonteerd.
Tip: wees niet (te) zuinig, monteer elk jaar een nieuwe ...

Groet,
Jack

Aanbeveling voor opslag van rubber artikelen:

Temperatuur en vochtigheid
Rubberartikelen moeten koel en droog worden opgeslagen. De beste opslagtemperatuur ligt bij ca. 15°C. De temperatuur mag de 25°C niet overschrijden. Opslag in de nabijheid van radiatoren of verwarmingen moet daarom worden vermeden. De relatieve vochtigheid moet minder dan 65% zijn.

Licht en ozon
Licht en ozon hebben een nadelige invloed op het rubber. De artikelen dienen tegen direct zonlicht en kunstlicht met een hoog uv-gehalte te worden beschermd. Ozongenererende apparaten als elektromotoren en hoogspanningsinrichtingen mogen niet in de directe nabijheid van opgeslagen rubber artikelen in bedrijf zijn.

Contact met andere media
Rubberartikelen mogen niet in contact komen met vloeistoffen, gassen of halfvaste stoffen die een mogelijk effect op het rubber hebben. In geen geval mogen de artikelen door straling worden aangetast.

Contact met metalen en andere rubbermaterialen
Contact met zowel metaal als ander rubbermateriaal moet worden vermeden. Zeker zware metalen als koper en mangaan hebben een schadelijke invloed op de kwaliteit.
Met name gekleurde materialen beïnvloeden elkaar sterk.

Vervorming
Rubberartikelen moeten zoveel mogelijk spanningsvrij worden opgeslagen. De artikelen moeten vrij zijn van rek, samendrukking, vervorming of andere soorten van
spanning.

Verpakkingsmiddelen
De artikelen kunnen het best in containers, dozen met inpakpapier of polyethylene zakken worden opgeslagen. Het opslagmateriaal dient vrij te zijn van bijvoorbeeld kopernaftanen en creosoten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Glycol in het blok of niet? 03 nov 2008 18:12 #48418

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Tip: wees niet (te) zuinig, monteer elk jaar een nieuwe ...
Zolang de lamellen nog soepel zijn, niet zijn versleten en er geen haarscheurtjes zichtbaar zijn als je de lamellen sterk buigt is er geen reden de impeller te vervangen.

Wel zou je bij een motor die erg lange tijd heeft stilgestaan de impeller preventief kunnen vervangen, al is de motor nieuw. Je weet immers niet of deze motor al een paar jaar op de schap heeft gestaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.376 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl