Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 4 0f 6 pk?

4 0f 6 pk? 19 mrt 2005 17:29 #5263

Wie weet wat het beste is voor een W570?

Ik wil een keuze maken uit:

Yamaha 6pk 2takt 27 kg 1650 euro

of

Yamaha 4pk 4takt 22 kg 1000 euro

Ik neig naar 4pk vanwege prijs en gewicht, maar is dat genoeg om op IJsselmeer van lagerwal weg te komen bij zeg bft8?
Qua mogelijkheden zijn motoren vergelijkbaar, alleen heeft de 4pk geen dynamo.

De 6 pk 4-takt valt af vanwege gewicht: 37 kg


Ik had de 6pk Yahama 2takt, geweldig mar gejat.
Blauwe Kraai, Monnickendam, Waarschip 570
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 4 0f 6 pk? 19 mrt 2005 22:53 #5264

volgens mij heb je aan de 4 pk voldoende zeker omdat deze ook meer vermogen heeft in de lagere toeren. Overigens moet je bij windkracht 9 niet op het IJsselmeer zitten en zeker niet aan lagerwal. De motor kan het misschien wel trekken maar kan de rest van de boot het ook?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 4 0f 6 pk? 20 mrt 2005 08:47 #5266

  • Dieter
  • Dieter's Profielfoto
Gaan we er dan van uit dat het schroef-pk's zijn? Het geleverde vermogen aan de schroef is wat anders dan aan de krukas...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 4 0f 6 pk? 20 mrt 2005 09:42 #5267

Hallo Max,

Wij hebben vorig Seizoen een Yamaha 4 PK 4 takt aangeschaft voor ons Waarschip 570, we hadden bij de aanschaf dezelfde twijfels als jij op dit moment hebt. Voor ons is het achteraf een goede aankoop geweest.

Het laden van een accu via de buitenboordmotor levert vaak niet veel op, je gebruikt tenslote de buitenboordmotor zo weinig mogelijk op een Waarschip 570.
Wij overwegen dit jaar een klein zonnepaneel je ICP (www.icpsolar.com/ssfamille.php3?id_rubrique=11) aan te schaffen voor het bij bijladen van de accu onder het varen.

groet

Johan

www.muzefalk.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 4 0f 6 pk? 20 mrt 2005 10:56 #5271

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Ik heb een 22 voeter met 4pk 2takt. Kom met Bfd 7 op Haringvliet nog tegen de wind in. Bij 570 hangt de BB uit het midden en bij zware golfslag slingert de boot zo erg dat de schroef soms helemaal boven komt. Zorg voor een BB steun die de schroef diep genoeg plaatst want met een luchtschroef heb je aan 10 pk nog niet genoeg.
Ik laad mijn accu via een zonnepaneeltje van 40x 40cm. De stuurautomaat en boordverlichting werkt erop en ik heb ook bij meerdaagse tochten waarbij 's nachts werd doorgevaren nooit zonder stroom gezeten. Als ik thuis kom laad ik de accu weer helemaal boordevol via een lader.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

4pk dus 21 mrt 2005 06:37 #5278

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Conclusie 4 pk moet genoeg zijn.
Ik was echt heel tevreden over mijn Yamaha uit 1989, zo zeer dat ik erg neig naar de Yamaha 4takt, maar zal de Honda optie (naar prijs en gewicht) ook bekijken. Laat weten wat het geworden is.
Blauwe Kraai, Monnickendam, Waarschip 570
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 4 0f 6 pk? 21 mrt 2005 07:57 #5279

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Hallo,


Denk ook eens aan een sailpower of een andere schroef, ik had op mijn 570 ook een yamaha 6pk (2takt) maar in z'n achteruit doet ie bijna niks wat erg lastig is met wind op de kont met zo'n licht bootje bij aanleggen, bruggen, etc.
Hierom een "double stew" schroef erop gezet en daardoor ging die achteruit bijna net zo hard als vooruit en had ie veel meer kracht tegen de wind in.

Overigens vond ik 6 pk wel erg lekker op dit bootje, hij ging 7 knopen en ik hou wel van wat reserve en dan hoef je ook niet altijd volgas te varen.

Groet,

Remco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 4 0f 6 pk? 30 mrt 2005 07:36 #5337

Yep ik ook een yamaha 8pk tjes uit het stenen tijdperk

Fantastische motor na de winter 3 x trekken en aan, normaal 1x en als je pech hebt 2.

Power genoeg maar bij flinke golfslag op t IJsselmeer heb je weinig meer aan de power omdat af en toe je schroef boven water komt!

Het grote nadeel van deze motoren is uiteraard het geluid, een hoop herrie, en dus meteen het zeil omhoog.

Met andere woorden een stil en betrouwbaar motortje kopen. Tja hoeveel power je nodig hebt, ik heb er ieder geval genoeg.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 4 0f 6 pk? 31 mrt 2005 06:33 #5362

Beste Bernhard,

Dank voor je uitgebreide info.
Ik ga toch voor het 4pk-4takt-Yamaha-experiment. Onder het motto als 4 genoeg is, waarom dan meer? Prijs en gewicht zijn doorslaggevend.
Nu had een vriend van mij deze 4pk op zijn Kolibri 560. Ik vond het een prima motor, hij vond mijn Yamaha 6 pk 2 takt stiller, maar daar was ik het niet echt mee eens. Ik denk dat ik in ieder geval geen miskoop doe.
Wat ik ook een bijkomend voordeel vind van zo'n lichte motor is de inwendige tank. De motor gebruik ik in principe alleen maar om het gat uit te varen 10-15 minuten per keer. Ik heb geen mooie inwendige tank in de boot en nu hoef ik niet altijd de 12 liter tank in de kuip.
Ik heb inderdaad ook aan een zware motor en meteen een andere steun gedacht, maar ik ben wel even uitgeklust (vorig jaar hele schip onder handen gehad) en wil zsm varen en er liggen nog een paar klusjes: roer moet nog kaalgehaald en opnieuw in de verf gezet, 3 kleuren toplicht in de mast, marifoonantenne en marifoon aansluiten kortom genoeg. Maar dan is de boot wel 24-uurs klaar en kunnen die gaan varen in augustus na twee weken Friesland.
Groet en een goed seizoen, Max
Blauwe Kraai, Monnickendam, Waarschip 570
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

werkschroef 31 mrt 2005 14:14 #5364

Bij Yamaha NL is door dealer nagevraagd of er een werkschroef te leveren was voor deze 4 pk 4 takt, dat is mogelijk, maar haalt volgens Yamaha niets uit.
werkschroef heeft bij Yamaha pas zin vanaf 8 pk
Maar de 4pk 4tkt kan wel 360 graden draaien dus in noodgevallen kun je wel 4 pk vol achteruit. Overigens dacht Yamaha dat deze combinatie W570-4pk4tkt op zich een goede mogelijkheid is.
Dit nog even ter info
Blauwe Kraai, Monnickendam, Waarschip 570
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

En hoe liep het af: 08 juni 2005 05:14 #5854

Boot ligt nog geen maand in het water met nieuw motortje en al en gisteravond bij de boot en .... foetsie
RVS-Antidiefstalbeveiliging weg, maar slede hangt er nog wel; slot kapot geknipt netjes ernaast en geen schade aan de boot lijkt het. Klasse! Je zou haast zeggen, dat het om botenliefhebbers gaat.
Alleen vraag ik me nu vertwijfeld af, hoe ik een volgend motortje zou moeten beveiligen tegen deze profies is geen kruid gewassen.
Blauwe Kraai, Monnickendam, Waarschip 570
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 4 0f 6 pk? 08 juni 2005 07:29 #5855

Balen!

Ze moeten eens leren van andermans spullen af te blijven!

Keert de verzekering nog een beetje redelijk uit?

Om deze reden ben ik ook wel blij dat ik zo'n oud beesje heb wordt niet zo heel snel gejat.

Nog een vraag over de werkschroef ik heb dus een 8pk van >20 jaar en ik kan echt nauwelijks achteruit varen. Vooruit veel power maar achteruit moet ik echt drijven en dan in zijn achteruit om te remmen.

Zijn hier geen goed werkende werkschroeven voor en hoeveel kostte deze? Dat ze pas bij 8 pk werken vind ik ook een raar maar ja als yamaha dat zegt heeft het misschien heel weinig zin, die schroeven werken met een andere "spoed" ofzo? Dat zou toch ook bij minder vermogen moeten kunnen.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slot + ophaalbare motorsteun 08 juni 2005 07:54 #5856

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Ranzig hoor, dat men niet van andermans eigendom kan afblijven!

Ik heb erg tegen de keuze van mijn motorslot zitten aanhikken.

Uiteindelijk het stazo smartlock gekozen. Dit is een goedgekeurd slot dat te combineren is met mijn zware rvs opklapbare motorsteun.

Dit slot zit maar op één knevel i.p.v. twee. Zo blijft de ruimte tussen de knevels vrij voor het handvat waarmee je de motorsteun optrekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 4 0f 6 pk? 08 juni 2005 18:07 #5858

1) Wat de verzekering gaat uitkeren, weet ik niet. Maar eigen riscico is 226 Euro dus die ben ik sowieso kwijt. Maar motor was gelukkig wel verzekerd.
2) Over hoe het zit met de werkschroeven, dat weet ik niet precies. Het eerdere advies kwam via hermans marine te IJmuiden een grote Yamaha- dealer (www.hermansmarine.nl) Schroeven/propellors zijn niet goedkoop, er staat me een bedrag van 150-180 Euro bij.
3) smartlock dus, ik ga eens kijken!
4) Overigens was ik prima te spreken over mijn aanschaf en de 4 pk leken mij voor de W570 zeer voldoende! Ook de achteruit leek tot nu toe prima te voldoen. Maar met mijn 15 jaar oude 6 pk 2 takt had ik in de achteruit ook geen echte kracht. Misschien zit er evolutie in schroeven?
Blauwe Kraai, Monnickendam, Waarschip 570
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.250 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl