Volgens mij werkt het dat het water via slang 16 (die is nu los)de thermostaat in loopt. En als de motor nog niet warm is dan loopt het er via slangaansluitin 13 het er aan de bovenkant weer uit.
Als de motor op temperatuur is dan daat de thermostaat open en dan gaat het via de thermostaat het systeem in.
Dat T-stukje zou wel eens voor koeling kunnen zijn op het moment dat de motor nog niet warm is, zodat ie niet gelijk te heet wordt.
Ja obsolete betekent niet meer leverbaar en niet overbodig. Dat hele blok waar de koeling in plaats vind is ook obsolete. Ik had zo gehoopt dat het overbodig was dat T-stukje.
Ik krijg slang 18 slecht los want pijp 19 loopt achter een brandstofleiding langs en kan ik dus niet weghalen. Ik kan het open snijden en dan straks varvangen voor andere slang (die iets te dik is maar met slangenklemmen kan je wonderen verichten
)
Als ik met een koperdraad in dat T-stuk duw hoor ik vooral veel roest.