Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Motor project

Re: Motor project 16 jan 2015 16:58 #587793

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Yellow Boat schreef :
Raar trouwens dat er geen hoger afgestelde thermostaat te krijgen is want de 2GM20 is ook als indirect gekoeld model verkocht.
Alleen heet die meen ik 2GM20F.
Misschien is daar wat onder te vinden?
Alleen of dat dan ook past weet ik ook niet. :S
Ad
Beeeetje laat antwoord maar wellicht leest iemand dat ooit na:

Nee dat past niet. De indirect gekoelde versies van de GM series hebben ook een ander thermostaathuis en dus ook geheel andere thermostaat dan de direct gekoelde versies:


versus




Martec levert thermostaten die bij een wat hogere temperatuur open gaan dan de normale direct gekoelde exemplaren. Die worden trouwens ook bij diversen buitenboord motoren gebruikt en via die weg goedkoper. Met die 'martec' thermostaat zit ik nu rond de 65 graden maar wil eigenlijk nog een stukje warmer, +/-80. Volgende stap is een slangthermostaat, veel gebruikt bij motorfietsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor project 25 apr 2015 19:29 #619559

  • ned1108
  • ned1108's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Inmiddels een ombouwpoging gewacht met beperkt succes. Ik heb een tweedehands martec koeler gereviseerd en geïnstalleerd. De thermostaat komt uit een kart 50 graden inline omdat mijn motor geen thermostaat heeft.... Nu ging het redelijk goed. Hij zwaar belasten loopt de temperatuur iets op. Naar stationair gaat de temperatuur wel verder omhoog. Wat zou hiervan de oorzaak zijn (helaas heeft mijn temp meter geen cijfers en had ik geen infraroodmeter bij me.
Ik dacht zelf aan onvoldoende capaciteit van mijn motor koelwaterpomp (buitenwacht). Martec koeler is tot 17pk en mijn motor is 12 pk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor project 25 apr 2015 19:34 #619564

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De orginale bij geleverd elektrische pomp van Martec heet een te kleine capaciteit , dit kom ik zo vak tegen dat die Martec dingen niet doen wat ze beloven en zeker bij een oude motor is het vaak geen succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motor project 25 apr 2015 19:39 #619568

  • ned1108
  • ned1108's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Hoeveel pompcapaciteit zou ik moeten hebben? Deze johnson pomp heeft iets meer capaciteit dan mijn originele koelwaterpomp? Omdat het bij stationair draaien juist warm wordt zoek ik eigenlijk bij de buitenwaterpomp omdat die met het toerental meeloopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor project 23 nov 2018 07:20 #999217

  • Billip
  • Billip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Ik ben van plan om mijn md17 om te bouwen door gebruik te maken van een ec100 van Bowman en een expansievat en een extra circulatiepomp.
Kan iemand een schets maken hoe het expansievat moet aangesloten worden en welke diameters voor de aansluitingen best gebruikt worden.
Volgens de martec inbouwbrochure wordt bv de bypass weggenomen, maar dan moet er een grote tegendruk ontstaan als de thermostaat dicht is.
Patrick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor project 23 nov 2018 16:06 #999380

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Billip schreef :
Ik ben van plan om mijn md17 om te bouwen door gebruik te maken van een ec100 van Bowman en een expansievat en een extra circulatiepomp.
Kan iemand een schets maken hoe het expansievat moet aangesloten worden en welke diameters voor de aansluitingen best gebruikt worden.
Volgens de martec inbouwbrochure wordt bv de bypass weggenomen, maar dan moet er een grote tegendruk ontstaan als de thermostaat dicht is.

Laat schema Martec even zien.
Normaal; koelwater gedeeltelijk door motor en wissellaar.
Koud: koelwater bypassed wisselaar
Heet; Volle flow door wisselaar
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor project 23 nov 2018 17:56 #999423

  • Billip
  • Billip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
De bypass wordt dichtgedaan met een plug.
Op de site van Bowman wordt gezegd dat er een bypass moet aanwezig zijn.
Mijn voornaamste vraag is echter: hoe sluit je een expansievat aan op een warmtewisselaar ec100 zonder reservoir?
Patrick
Laatst bewerkt: 23 nov 2018 17:59 door Billip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor project 23 nov 2018 17:59 #999424

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
een expansievat kun je in principe overal wel aansluiten. Desnoods met een t-stukje. Het water moet ergens in het systeem kunnen uitzetten, waar maakt niet uit. Ik heb hem gewoon geplaatst waar ik hoogte heb en waar ik bij kan om te vullen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor project 23 nov 2018 18:06 #999426

  • Billip
  • Billip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Had ik ook gedacht.
Mijn vat heeft onderaan 2 aansluitngen en bovenaan 1 aansluitng.
Op sommige tekeningen zie je het koelwater door het vat lopen.
Heb je een mechanische circulatiepomp gebruikt of een elektrische?
Patrick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor project 23 nov 2018 18:08 #999427

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
ik een mechanische. Mijn vat heeft onderaan een aansluiting en een kleine bovenaan. Die keline bovenaan gaat naar het hoogte punt in het systeem zodat dat onlucht wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Motor project 23 nov 2018 18:14 #999429

  • Billip
  • Billip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Ik gebruik ook een mechanische van max 2300 toeren bij een max motor toerental van 3000 toeren.
Hartelijk bedankt voor de ondersteuning.
Patrick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.238 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl