Zoals beloofd nog een verslagje en wat foto's van deze workshop. Op zaterdagmorgen werden we ontvangen door Alweereengijp (Pepijn) in de loods bij zijn woning. Omdat de loods nog niet echt bedrijfsmatig in gebruik was, bleef er meer dan voldoende ruimte beschikbaar voor het sleutelen aan de motoren. We werden ontvangen met koffie en heerlijke taart die Apea had meegenomen.
Het aantal deelnemers was tevoren niet helemaal duidelijk, uiteindelijk waren we met zijn vijfen: Alweereengijp, WADnWind, Apae, BraveHeart en ik. Later kwam ook Aernoudt nog even kijken, maar die hield het bij goede adviezen. Al snel werden de motoren ontmanteld en werden de bakjes met onderdelen steeds voller.
Erg handig dat je nu bij elkaar kon kijken hoe de boel in elkaar zit. Omdat er alleen 2-takt motoren waren bleek de techniek onder de kap verassend hetzelfde te zijn. De interne opbouw van de 2.3Pk Evenrude van WADnWind en de 2.2 Pk Suzuki DT2 van mij vertoonde zelfs zó veel overeenkomsten dat de motor wel eens uit dezelfde Japanse fabriek zou kunnen komen. Made in USA, ja ja...
Alleen de bijna antieke Goiot motor van Apae was een buitenbeentje, al was ook daar de opbouw zelfs voor beginnelingen zoals wij heel goed te volgen. Dit mede dankzij de zeer deskundige begeleiding van Pepijn, die iedereen met raad en daad bijstond.
De eerste complicatie deed zich voor toen het staartstuk van mijn Suzuki erg vast bleek te zitten. Toen het eenmaal met het nodige geweld los schoot, bleek een vastgecorrodeerd messing koelwaterpijpje de oorzaak. Deze was ook gescheurd, maar aan de scheur te zien mogelijk al bij eerdere pogingen van vorige eigenaren. Dit konden we ter plekke niet oplossen, dus maar verder met de rest van de motor.
Ook de carburateur kreeg een schoonmaakbeurt in de professionele ultrasoon reiniger van Pepijn. Wat een mooi apparaat zeg! Alles was daar in ging kwam er weer als nieuw uit. Dat lukt je nooit met een doek en een tandenborstel.
Door het losgetrokken koelwaterpijpje moest de motor toch echt helemaal uit elkaar, dat was de enige manier om hem weer correct te monteren. Een geluk bij een ongeluk, want nu konden we de behoorlijk verkalkte koelwaterkanalen ook meteen goed reinigen.
Maar bij het demonteren van de staart van het blok ontstond de tweede complicatie: een vastzittende bout draaide ik kapot. Ook hier had de corrosie 23 jaar de tijd gehad om zich in te vreten. Met vereende krachten werd dit opgelost. Eerst de bout vlakslijpen en een centerpunt zetten:
Dan met opeenvolgende boortjes het boutje uitboren. Gelukkig lukte het om de boutresten er uit te trekken zonder de schroefdraad van het blok al te zeer te beschadigen. Met een nieuw boutje was het probleem verholpen.
Mijn trouwe Suzuki was nu wel helemaal schoon, maar kon door de kapotte buis niet meer werkend de workshop verlaten.
Na gedane arbeid dronken we nog een welverdiend (alkoholvrij) biertje en ging ik weer op huis aan met een kofferbak vol onderdelen en de wetenschap dat mijn buitenboordmotor vrijwel geen geheimen meer voor mij kende. Impeller vervangen? eitje! Staartstukolie verversen? geen probleem! Koelwaterkanalen schoonmaken? doe ik! Carburateur schoonmaken? even door de ultrasoon halen! Erg leerzaam dus en een hele gezellige dag gehad. Dank aan iedereen en met name Pepijn voor de gastvrijheid en goede begeleiding.