Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Workshop buitenboordmotor onderhoud

Workshop buitenboordmotor onderhoud 23 mei 2016 15:04 #737971

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27134
Top!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop buitenboordmotor onderhoud 23 mei 2016 15:26 #737980

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
ilCigno schreef :
:laugh:

Mijn motortje loopt ook weer in ieder geval, het beloofde verslagje komt er aan.

Ben benieuwd, heb ook zo'n oude Suzuki (DT2.2). Heb jij ergens nog een onderdelen leverancier kunnen vinden ? De dealers bij mij in de buurt melden dat er geen onderdelen meer leverbaar zijn, hoewel ik op US websites zie dat ze daar nog wel onderdelen leveren.

Het rubbertje in mijn brandstofkraan is gedeeltelijk opgelost. De dealers raadden daarom aan om tijdens de winterstalling alle brandstof (ook uit de carburateur) af te tappen, omdat niet alle onderdelen bestand zijn tegen de huidige benzine met bio-ethanol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop buitenboordmotor onderhoud 23 mei 2016 16:49 #737998

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Bij Nederlandse webshops is inderdaad niets meer te krijgen. In de US, Rusland, Frankrijk en vooral op Ebay zijn echter nog volop onderdelen te vinden, al zijn de verzendkosten vaak een flink struikelblok. De impeller is nog wel overal te krijgen omdat die voor meerdere types wordt gebruikt. Je zou ook bij Zomerschoe in Alphen a/d Maas kunnen proberen, die heeft een enorme hoeveelheid aan oude motoren en onderdelen liggen. Wel bellen ipv mailen, als je de zaak bezocht hebt weet je waarom...

Het brandstofkraantje lijkt mij een redelijk universeel dingetje, niet specifiek Suzuki. Hier staat bijvoorbeeld vast wel iets passends tussen.

Ik heb inmiddels de mengsmering vervangen door Aspen, tijdens de workshop was goed te zien bij de motor van Wadnwind (die technisch grotendeels identiek was aan de Suzuki) wat 'vergommen' van oude brandstof in de praktijk betekent.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 23 mei 2016 16:50 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop buitenboordmotor onderhoud 23 mei 2016 17:14 #738009

Koelwaterleiding gesoldeerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop buitenboordmotor onderhoud 23 mei 2016 19:44 #738116

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27134
CeesS schreef :
De dealers raadden daarom aan om tijdens de winterstalling alle brandstof (ook uit de carburateur) af te tappen, omdat niet alle onderdelen bestand zijn tegen de huidige benzine met bio-ethanol.

Geldt dat ook voor Aspen bezine???
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop buitenboordmotor onderhoud 23 mei 2016 19:46 #738118

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27134
ilCigno schreef :
tijdens de workshop was goed te zien bij de motor van Wadnwind (die technisch grotendeels identiek was aan de Suzuki) wat 'vergommen' van oude brandstof in de praktijk betekent.

waren daar geen foto's van?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop buitenboordmotor onderhoud 23 mei 2016 19:59 #738135

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
WADnWIND schreef :
CeesS schreef :
De dealers raadden daarom aan om tijdens de winterstalling alle brandstof (ook uit de carburateur) af te tappen, omdat niet alle onderdelen bestand zijn tegen de huidige benzine met bio-ethanol.

Geldt dat ook voor Aspen bezine???

Nee, alleen voor Euro95 waar tegenwoordig 5% bioethanol wordt toegevoegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop buitenboordmotor onderhoud 23 mei 2016 21:42 #738190

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Inderdaad: hoe heb je de koelwaterleiding weer goed gekregen? Gesoldeerd, nieuw gebogen, epoxy?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop buitenboordmotor onderhoud 23 mei 2016 22:30 #738201

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Zoals beloofd nog een verslagje en wat foto's van deze workshop. Op zaterdagmorgen werden we ontvangen door Alweereengijp (Pepijn) in de loods bij zijn woning. Omdat de loods nog niet echt bedrijfsmatig in gebruik was, bleef er meer dan voldoende ruimte beschikbaar voor het sleutelen aan de motoren. We werden ontvangen met koffie en heerlijke taart die Apea had meegenomen.

Het aantal deelnemers was tevoren niet helemaal duidelijk, uiteindelijk waren we met zijn vijfen: Alweereengijp, WADnWind, Apae, BraveHeart en ik. Later kwam ook Aernoudt nog even kijken, maar die hield het bij goede adviezen. Al snel werden de motoren ontmanteld en werden de bakjes met onderdelen steeds voller.


Erg handig dat je nu bij elkaar kon kijken hoe de boel in elkaar zit. Omdat er alleen 2-takt motoren waren bleek de techniek onder de kap verassend hetzelfde te zijn. De interne opbouw van de 2.3Pk Evenrude van WADnWind en de 2.2 Pk Suzuki DT2 van mij vertoonde zelfs zó veel overeenkomsten dat de motor wel eens uit dezelfde Japanse fabriek zou kunnen komen. Made in USA, ja ja...

Alleen de bijna antieke Goiot motor van Apae was een buitenbeentje, al was ook daar de opbouw zelfs voor beginnelingen zoals wij heel goed te volgen. Dit mede dankzij de zeer deskundige begeleiding van Pepijn, die iedereen met raad en daad bijstond.

De eerste complicatie deed zich voor toen het staartstuk van mijn Suzuki erg vast bleek te zitten. Toen het eenmaal met het nodige geweld los schoot, bleek een vastgecorrodeerd messing koelwaterpijpje de oorzaak. Deze was ook gescheurd, maar aan de scheur te zien mogelijk al bij eerdere pogingen van vorige eigenaren. Dit konden we ter plekke niet oplossen, dus maar verder met de rest van de motor.

Ook de carburateur kreeg een schoonmaakbeurt in de professionele ultrasoon reiniger van Pepijn. Wat een mooi apparaat zeg! Alles was daar in ging kwam er weer als nieuw uit. Dat lukt je nooit met een doek en een tandenborstel.

Door het losgetrokken koelwaterpijpje moest de motor toch echt helemaal uit elkaar, dat was de enige manier om hem weer correct te monteren. Een geluk bij een ongeluk, want nu konden we de behoorlijk verkalkte koelwaterkanalen ook meteen goed reinigen.

Maar bij het demonteren van de staart van het blok ontstond de tweede complicatie: een vastzittende bout draaide ik kapot. Ook hier had de corrosie 23 jaar de tijd gehad om zich in te vreten. Met vereende krachten werd dit opgelost. Eerst de bout vlakslijpen en een centerpunt zetten:

Dan met opeenvolgende boortjes het boutje uitboren. Gelukkig lukte het om de boutresten er uit te trekken zonder de schroefdraad van het blok al te zeer te beschadigen. Met een nieuw boutje was het probleem verholpen.


Mijn trouwe Suzuki was nu wel helemaal schoon, maar kon door de kapotte buis niet meer werkend de workshop verlaten.

Na gedane arbeid dronken we nog een welverdiend (alkoholvrij) biertje en ging ik weer op huis aan met een kofferbak vol onderdelen en de wetenschap dat mijn buitenboordmotor vrijwel geen geheimen meer voor mij kende. Impeller vervangen? eitje! Staartstukolie verversen? geen probleem! Koelwaterkanalen schoonmaken? doe ik! Carburateur schoonmaken? even door de ultrasoon halen! Erg leerzaam dus en een hele gezellige dag gehad. Dank aan iedereen en met name Pepijn voor de gastvrijheid en goede begeleiding.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 24 mei 2016 16:57 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop buitenboordmotor onderhoud 23 mei 2016 22:36 #738204

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Thuis kwam nog de afronding van de workshop, het weer samenbouwen van de motor tot een werkend geheel. Daarvoor moest eerst het probleem met het koelwaterpijpje worden opgelost. Wat speuren op het net leverde wel een hit op met een nieuw pijpje, maar verzending uit Frankrijk bleek relatief kostbaar. Het is maar een heel simpel koperen buisje. Pepijn had aangegeven dat ik het ook bij een remleidingen specialist zou kunnen laten maken, maar dat heb je ook niet zo snel geregeld. Omdat zelf repareren verder geen extra risico's zou geven ging ik dat eerst maar proberen. Het mooiste zou zijn om de scheur met hardsoldeer te maken, maar daar had ik de spullen niet voor in huis. Wel een gewone soldeerbrander en soldeertin voor drinkwaterleidingen. Dat is relatief zacht, maar de buis wordt permanent gekoeld en een klein lek zou geen schade aan de motor geven, hooguit dat de koeling onvoldoende is door een te klein debiet aan koelwater door het blok.

Na goed schoonmaken en ontvetten heb ik het buisje ingeklemd zodat de breuk helemaal dichtgedrukt werd.

Daarna gewoon rondom een laag soldeertin er overheen gelegd. Mijn angst dat het te veel naar binnen zou kruipen en de openening inwendig af zou sluiten bleek gelukkig ongegrond. Met wat vijlen en schuren (er moest nog een rubber afdichting overheen kunnen schuiven) lijkt de reparatie behoorlijk goed gelukt te zijn.

Daarna het buisje heel voorzichtig weer in de juiste hoek gebogen. Het monteren van de motor verliep nu verder simpel, alle onderdelen waren immers mooi schoon en waar nodig ingevet.

En 'the proof of the pudding is in the eating': hij start en loopt weer als een zonnetje!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 23 mei 2016 22:41 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop buitenboordmotor onderhoud 24 mei 2016 10:28 #738320

Dat is mooi gelukt! En fijn dat hij ook weer loopt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop buitenboordmotor onderhoud 24 mei 2016 11:44 #738353

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Mooi werk Timo!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop buitenboordmotor onderhoud 24 mei 2016 14:03 #738423

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop buitenboordmotor onderhoud 25 mei 2016 14:34 #738769

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Aangemoedigd door het succes van de workshop, ben ik ook met m'n vorig jaar aangeschafte, maar steeds kwakkelende Suzuki DT2.2 aan de gang gegaan. Het motorgedeelte gescheiden van de staart, geschrokken van de vervuiling. De zuiger en veren zien er gelukkig nog perfect uit. Alles goed schoongemaakt, inclusief carburateur.
De mengselschroef afstelling hersteld, vanaf dicht moet die ongeveer 1 slag open. Stond veel te rijk afgesteld. Start nu als de beste en loopt als een zonnetje ! Dank mannen, voor het geven van het zetje dat ik nodig had om de zaak goed aan te pakken.




















Laatst bewerkt: 25 mei 2016 14:36 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop buitenboordmotor onderhoud 25 mei 2016 14:41 #738772

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Mooi Cees, héél herkenbaar allemaal.
Wat een goed motortje is het toch hé!

Edit: bij de 6e foto: ik hoop dat je deze waarschuwing in het workshop manual gelezen hebt:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 25 mei 2016 14:54 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop buitenboordmotor onderhoud 25 mei 2016 14:56 #738776

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27134
Mooi Cees,
De foto's gaan weer het archief in!
De reden dat ik nog niet hetzelfde gedaan heb, ondanks de te verwachten vervuiling in het koelcircuit, is dat ik niet weet waar ik de juiste pakking vandaan moet halen. Ik heb nog niet écht gezocht. Alle tips zijn welkom.
Om er nu 1 van een oude zeekaart te maken kan wel, maar een kant en klare is makkelijker.

Dat de pakking stuk gaat is vrijwel zeker denk ik.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop buitenboordmotor onderhoud 25 mei 2016 15:09 #738780

De twee pakkingen die tot nu toe tevoorschijn komen zijn heel gebleven. De boutjes, die vind ik het meest spannend.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop buitenboordmotor onderhoud 25 mei 2016 15:15 #738782

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
ilCigno schreef :
Mooi Cees, héél herkenbaar allemaal.
Wat een goed motortje is het toch hé!

Edit: bij de 6e foto: ik hoop dat je deze waarschuwing in het workshop manual gelezen hebt:

Ik heb i.d.d. de splines onder & boven licht ingevet. Ik kan me niet voorstellen dat dit enige schade oplevert, alles draaide na montage heel soepel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop buitenboordmotor onderhoud 25 mei 2016 15:24 #738785

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
WADnWIND schreef :
Mooi Cees,
De foto's gaan weer het archief in!
De reden dat ik nog niet hetzelfde gedaan heb, ondanks de te verwachten vervuiling in het koelcircuit, is dat ik niet weet waar ik de juiste pakking vandaan moet halen. Ik heb nog niet écht gezocht. Alle tips zijn welkom.
Om er nu 1 van een oude zeekaart te maken kan wel, maar een kant en klare is makkelijker.

Dat de pakking stuk gaat is vrijwel zeker denk ik.

De pakking was nu 0,9 mm dik, zal er wel als 1 mm pakking ingegaan zijn. Met het nodige beleid is die pakking wel te redden bij de demontage. Ik heb nu het pasvlak aan de motorzijde voorzien van een hele dunne laag siliconen vloeibare pakking, aan de staartstuk zijde is het pasvlak licht ingevet, met het idee dat bij een eventuele volgende demontage de zaak goed te scheiden is. Bovendien zit aan die zijde in het contour van de pakking een smalle verhoging in het gietstuk, die plaatselijk extra druk op de pakking geeft voor een goede afdichting.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop buitenboordmotor onderhoud 25 mei 2016 16:56 #738816

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Bij mij was de pakking tussen blok en staartstuk er ook heel uitgekomen. Heb hem licht gereinigd en zonder enige toevoeging weer gemonteerd, ik kon zo gauw geen nieuwe vinden. Alles lijkt weer dicht te zitten.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop buitenboordmotor onderhoud 26 mei 2016 07:01 #739004

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
CeesS schreef :
ilCigno schreef :
Mooi Cees, héél herkenbaar allemaal.
Wat een goed motortje is het toch hé!

Edit: bij de 6e foto: ik hoop dat je deze waarschuwing in het workshop manual gelezen hebt:

Ik heb i.d.d. de splines onder & boven licht ingevet. Ik kan me niet voorstellen dat dit enige schade oplevert, alles draaide na montage heel soepel.

Timo, heb het handboek nog 'even' doorgelezen. Had ik natuurlijk voor de demontage en montage moeten doen (RTFM). Ik vraag me trouwens af hoeveel BBM bezitters de moeite nemen het hele manual door te nemen.
Gelukkig ben ik gerustgesteld t.a.v. het invetten van de splines : let op de volgende zin na het kadertje dat je plaatste, en de uiteenzetting van het belang van het gangbaar houden van de splines :



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop buitenboordmotor onderhoud 26 mei 2016 07:29 #739014

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Youtube filmpjes :



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop buitenboordmotor onderhoud 26 mei 2016 08:47 #739050

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
De waarschuwing betreft volgens mij vooral een overdaad aan vet bovenop de spline. Als dat bij de montage van de as opgesloten wordt in de spline behuizing kan het nergens meer heen. Als je dan de motor weer monteert drukt het de as uit zijn positie, met schade aan de onderste tandwieloverbrenging tot gevolg. Er is dus niets mis met licht invetten, zoals eigenlijk het manual ook al aangeeft.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop buitenboordmotor onderhoud 26 mei 2016 09:17 #739064

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Ah, je moet dus wel de splines invetten, maar daarna even een doekje over de kop van de as halen, om te voorkomen dat je door het vet dat niet weg kan een te hoge druk krijgt bij aandraaien.
Er zit op de foto's een klein beetje vet waar het niet hoort, maar lijkt me neit zopveel dat je je zorgen hoeft te maken.

Wel nuttig, zo'n servicemanual. Als ik ze heb, pak ik ze toch graag erbij tijdens het sleutelen, zeker de eerste keer. Wie 'm heeft voor een Goiot ;) : ik heb heel graag een kopietje!
Laatst bewerkt: 26 mei 2016 09:19 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Workshop buitenboordmotor onderhoud 27 mei 2016 06:41 #739226

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Vond op internet een Japanse leverancier van onderdelen voor de Suzuki BBM, die alles nog kan leveren. Lage prijzen, waarschijnlijk wel duur transport.

Zie www.megazip.net/zapchasti-dlya...chnyh-motorov/suzuki
Laatst bewerkt: 27 mei 2016 06:44 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.289 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl