MrDJ schreef :
ik heb ook een 2gm20 en vaar voornamelijk op zoet water.
wat ik voor de winter altijd doe!
olie verversen:
motor warm > olie met de vacuumpomp uit het blok zuigen > olie filter vervangen en vervolgens nieuwe olie erin. +/- 2 liter > motor draaien en control uitvoeren op dichtheid v/h filter en de juiste hoeveelheid olie.
koelwater systeem vol gooien met antivries:
ik haal eerst de thermostaat er uit zodat de motor niet warm hoeft te lopen en hierbij kan ik tevens de thermostaat controleren.
ik heb ooit eens uitgerekend ( en vele met mij op dit forum ) > de inhoud v/h koelwatersysteem is +/- 3 liter
afsluiter koelsysteem dicht zetten (als ik in het water lig )
ik haal de aanvoerslang van de waterpomp links onder aan het blok ( zit oook impeller in ) en zet een losse "tuin " slang op de waterpomp.
omdat ik deze werkzaamheden meestal alleen uitvoer.
ik zet een puts met water en een kan koelvloeistof met 3,5 liter ( afgemeten ) er naast.
ik kan de motor bij de motor starten en uitzetten!
ik hang de "tuin"slang in de puts en start de motor. er wordt nu water aangezogen.
vervolgens hang ik de slang in de kan met koelvloeistof en wacht tot de kan bijna leeg is.
ik zet nu de motor uit ( links midden zit de stop kabel! )
koelsysteem zit nu vol en voor controle even buiten in het water kijken of het een beetje blauw verkleurd is!
tuinslang verwijderen
ik zuig nu de echte toevoerslang tot an de afsluiter leeg en giet er ook antivries in en schuif de handel afsluiter een aantal keer snel heen en weer, vul vervolgens de slang weer en zet deze terug op de waterpomp.
nu eventueel de impeller verwijderen ( doekje erbij want alles kan blauw worden v/d anti vries en waterpomp weer sluiten.
motor winter klaar!
diesel technisch kunnnen de diesel filters vervangen worden ( dit doe ik om het jaar gezien mijn motor gebruik, ik heb altijd een reserve set bij me )
Rick
WoW, bedankt voor het heldere antwoord, ook de anderen natuurlijk, kan ik deze klus vol vertrouwen aanpakken