Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Onderhoud yanmar 2GM20

Onderhoud yanmar 2GM20 11 nov 2014 05:08 #569834

  • fpricken
  • fpricken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 374
Hallo, mijn boot heeft een yanmar 2GM20, en staat nu op het droge.
Graag wil ik een onderhoud doen, maar ben niet 100% zeker van de te nemen stappen.
Technisch ben ik zonder twijfel sterk, maar wil voor de eerst keer toch wat hulp.
Wie wil me helpen om dus een eerste keer dit uit te voeren?
De motor is heel goed bereikbaar. Zie foto, onder de tafel
Uiteraard tegen een kleine vergoeding...
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 11 nov 2014 05:08 door fpricken. Reden: Foto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 11 nov 2014 06:39 #569849

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
fpricken schreef :
Hallo, mijn boot heeft een yanmar 2GM20, en staat nu op het droge.
Graag wil ik een onderhoud doen, maar ben niet 100% zeker van de te nemen stappen.
Technisch ben ik zonder twijfel sterk, maar wil voor de eerst keer toch wat hulp.
Wie wil me helpen om dus een eerste keer dit uit te voeren?
De motor is heel goed bereikbaar. Zie foto, onder de tafel
Uiteraard tegen een kleine vergoeding...

Bij zo'n vraag altijd handig te vermelden waar de boot ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 11 nov 2014 07:50 #569870

  • fpricken
  • fpricken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 374
koko schreef :
fpricken schreef :
Hallo, mijn boot heeft een yanmar 2GM20, en staat nu op het droge.
Graag wil ik een onderhoud doen, maar ben niet 100% zeker van de te nemen stappen.
Technisch ben ik zonder twijfel sterk, maar wil voor de eerst keer toch wat hulp.
Wie wil me helpen om dus een eerste keer dit uit te voeren?
De motor is heel goed bereikbaar. Zie foto, onder de tafel
Uiteraard tegen een kleine vergoeding...

Bij zo'n vraag altijd handig te vermelden waar de boot ligt.

Inderdaad B)

SAS van Goes , zeeland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 11 nov 2014 08:46 #569884

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5945
Op de wal zou ik het onderhoud beperken tot aftappen van de zeewater koelcircuit en verwijderen van de impellor. Deze droog bewaren en in het voorjaar weer monteren. Ook oliewissel van de saildrive (heb je die?) kan nu goed gedaan worden. Olie wisselen motor kan beter na warmdraaien,dus in het water, gebeuren.Liefst voor het uit takelen maar dat is nu niet aan de orde. Zoetwater tank moet ook leeg en je toilet even doorspoelen met AV en buitenboord afsluiters open laten (kogelafsluiters halfopen). Wat wil je verder nog aan onderhoud doen?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 11 nov 2014 09:01 #569886

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7993
Ik heb ook een 2GM20. De eerste keer onderhoud heb ik uitbesteed aan een Yanmar monteur met het uitdrukkelijke verzoek er bij dat ik hem op de vingers wilde kijken. Veel van geleerd. Het heeft me toen wel wat meer gekost maar daarbij waren gelijk de kleppen gesteld, snaren vervangen, anodes gecontroleerd en meer van dat soort dingen.

Zou dat, als ik ooit een andere boot koop met een andere motor weer zo doen...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 11 nov 2014 09:23 #569896

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 858
ik heb ook een 2gm20 en vaar voornamelijk op zoet water.

wat ik voor de winter altijd doe!


olie verversen:

motor warm > olie met de vacuumpomp uit het blok zuigen > olie filter vervangen en vervolgens nieuwe olie erin. +/- 2 liter > motor draaien en control uitvoeren op dichtheid v/h filter en de juiste hoeveelheid olie.


koelwater systeem vol gooien met antivries:

ik haal eerst de thermostaat er uit zodat de motor niet warm hoeft te lopen en hierbij kan ik tevens de thermostaat controleren.

ik heb ooit eens uitgerekend ( en vele met mij op dit forum ) > de inhoud v/h koelwatersysteem is +/- 3 liter
afsluiter koelsysteem dicht zetten (als ik in het water lig )
ik haal de aanvoerslang van de waterpomp links onder aan het blok ( zit oook impeller in ) en zet een losse "tuin " slang op de waterpomp.
omdat ik deze werkzaamheden meestal alleen uitvoer.

ik zet een puts met water en een kan koelvloeistof met 3,5 liter ( afgemeten ) er naast.

ik kan de motor bij de motor starten en uitzetten!

ik hang de "tuin"slang in de puts en start de motor. er wordt nu water aangezogen.

vervolgens hang ik de slang in de kan met koelvloeistof en wacht tot de kan bijna leeg is.

ik zet nu de motor uit ( links midden zit de stop kabel! )
koelsysteem zit nu vol en voor controle even buiten in het water kijken of het een beetje blauw verkleurd is!

tuinslang verwijderen
ik zuig nu de echte toevoerslang tot an de afsluiter leeg en giet er ook antivries in en schuif de handel afsluiter een aantal keer snel heen en weer, vul vervolgens de slang weer en zet deze terug op de waterpomp.

nu eventueel de impeller verwijderen ( doekje erbij want alles kan blauw worden v/d anti vries en waterpomp weer sluiten.

motor winter klaar!

diesel technisch kunnnen de diesel filters vervangen worden ( dit doe ik om het jaar gezien mijn motor gebruik, ik heb altijd een reserve set bij me )



Rick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 11 nov 2014 09:24 #569897

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5945
Watersportbedrijf Arne, Oranjeplaat in Arnemuiden en v/d rest Wemeldinge zijn Yanmar dealers in de buurt.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 11 nov 2014 09:27 #569901

  • MrDJ
  • MrDJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 858
Koezt schreef :
Ik heb ook een 2GM20. De eerste keer onderhoud heb ik uitbesteed aan een Yanmar monteur met het uitdrukkelijke verzoek er bij dat ik hem op de vingers wilde kijken. Veel van geleerd. Het heeft me toen wel wat meer gekost maar daarbij waren gelijk de kleppen gesteld, snaren vervangen, anodes gecontroleerd en meer van dat soort dingen.

Zou dat, als ik ooit een andere boot koop met een andere motor weer zo doen...

Dit heb ik destijds ook laten doen ( behalve kleppen stellen )
Een persoon met ervaring en even meekijken en vooral foto's maken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 11 nov 2014 16:39 #570107

  • fpricken
  • fpricken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 374
MrDJ schreef :
ik heb ook een 2gm20 en vaar voornamelijk op zoet water.

wat ik voor de winter altijd doe!


olie verversen:

motor warm > olie met de vacuumpomp uit het blok zuigen > olie filter vervangen en vervolgens nieuwe olie erin. +/- 2 liter > motor draaien en control uitvoeren op dichtheid v/h filter en de juiste hoeveelheid olie.


koelwater systeem vol gooien met antivries:

ik haal eerst de thermostaat er uit zodat de motor niet warm hoeft te lopen en hierbij kan ik tevens de thermostaat controleren.

ik heb ooit eens uitgerekend ( en vele met mij op dit forum ) > de inhoud v/h koelwatersysteem is +/- 3 liter
afsluiter koelsysteem dicht zetten (als ik in het water lig )
ik haal de aanvoerslang van de waterpomp links onder aan het blok ( zit oook impeller in ) en zet een losse "tuin " slang op de waterpomp.
omdat ik deze werkzaamheden meestal alleen uitvoer.

ik zet een puts met water en een kan koelvloeistof met 3,5 liter ( afgemeten ) er naast.

ik kan de motor bij de motor starten en uitzetten!

ik hang de "tuin"slang in de puts en start de motor. er wordt nu water aangezogen.

vervolgens hang ik de slang in de kan met koelvloeistof en wacht tot de kan bijna leeg is.

ik zet nu de motor uit ( links midden zit de stop kabel! )
koelsysteem zit nu vol en voor controle even buiten in het water kijken of het een beetje blauw verkleurd is!

tuinslang verwijderen
ik zuig nu de echte toevoerslang tot an de afsluiter leeg en giet er ook antivries in en schuif de handel afsluiter een aantal keer snel heen en weer, vul vervolgens de slang weer en zet deze terug op de waterpomp.

nu eventueel de impeller verwijderen ( doekje erbij want alles kan blauw worden v/d anti vries en waterpomp weer sluiten.

motor winter klaar!

diesel technisch kunnnen de diesel filters vervangen worden ( dit doe ik om het jaar gezien mijn motor gebruik, ik heb altijd een reserve set bij me )



Rick

WoW, bedankt voor het heldere antwoord, ook de anderen natuurlijk, kan ik deze klus vol vertrouwen aanpakken B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 11 nov 2014 17:17 #570128

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
He, een Feeling ;) Ik heb er sinds kort ook een.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 12 nov 2014 06:03 #570345

  • fpricken
  • fpricken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 374
O.E.B. schreef :
He, een Feeling ;) Ik heb er sinds kort ook een.
Leuk, indien je niet te ver ligt kunnen we eens afspreken , lijkt me goed om weetjes uit te wisselen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 12 nov 2014 09:19 #570372

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
fpricken schreef :
O.E.B. schreef :
He, een Feeling ;) Ik heb er sinds kort ook een.
Leuk, indien je niet te ver ligt kunnen we eens afspreken , lijkt me goed om weetjes uit te wisselen.

Vlissingen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 12 nov 2014 09:25 #570374

  • fpricken
  • fpricken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 374
O.E.B. schreef :
fpricken schreef :
O.E.B. schreef :
He, een Feeling ;) Ik heb er sinds kort ook een.
Leuk, indien je niet te ver ligt kunnen we eens afspreken , lijkt me goed om weetjes uit te wisselen.

Vlissingen :)
niet te ver dus :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 07 dec 2014 21:27 #578100

2GM20 FV met indirecte koeling:
Vandaag motorpech op de Westerschelde. Impeller in de prak.

Hele ding los en open - en idd er mist 1 lamel en de verdikking aan de bovenkant van een andere. Verrassend dat dit voldoende al is om de hele toestroom van water compleet stil te leggen. Het huis is brandschoon.

1. Hoe weet ik of de boel vermalen is of dat het stuk rubber nog ergens zit.
2. Wat moet ik doen om het te vinden en belangrijker
3. Hoe krijg ik het er uit...


Gelukkig ondanks varkensweer en (of juist daarom) genua aangeslagen, anker bij de hand, gereedschap en spare allemaal aan boord. Een absolute must om het zelf te doen omdat je dan precies denkt te weten weet wat te doen.

Als je het beter doet draai je EERST de afsluiter van de saldrive dicht en niet zoals ik eerst huis los van motorblok, slang los en er dan achterkomen dat het water zo je bilge inloopt en flink ook.... slang omhoog en opgelost maar niet zoals het moet....

Daar zit het rubber van de impeller dus zeker niet..maar nu nog het deel dat naar de motor loopt
Laatst bewerkt: 07 dec 2014 21:32 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 07 dec 2014 21:34 #578103

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Als jet stukje nog in de motor zit zal deze voor de warmtewisselaar liggen
Laatst bewerkt: 07 dec 2014 21:35 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 07 dec 2014 21:34 #578104

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Ik heb een Perkins prima 50, daar liggen afgebroken ken schoepen voor de warmtewisselaar en loop t de zaak warm.
Zoek dus met de stroom mee naar de eerste versmalling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 07 dec 2014 21:39 #578106

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Een impeller zou je maar 1 seizoen moeten gebruiken, die kans dat een impeller binnen een jaar stuk gaat is kleiner.

Zorg altijd dat je een reserve impeller aanboord hebt , een gebruiken is natuurlijk ook goed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 07 dec 2014 21:50 #578111

Exact het is op zo'n moment toch een lekker om de boel voor elkaar te hebben én alles zo uit de dichtgeplakte yanmar tas met spares te kunt pakken.


Niet te vergeten het juiste gereedschap bij je moet hebben om het los te halen ring steek sleutel 12 - platte schroevendraaier en combinatietang
Laatst bewerkt: 07 dec 2014 22:01 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 07 dec 2014 22:08 #578119

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik kijk ervan op dat een impeller met (laten we zeggen) anderhalve schoep de hele waterhuishouding lam legt.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 08 dec 2014 09:51 #578179

Faran schreef :
Ik kijk ervan op dat een impeller met (laten we zeggen) anderhalve schoep de hele waterhuishouding lam legt.

Ik ook!
Ik denk dat de pomp mogelijk naast water ook lucht aanzuigt want dan kan ik het wel verklaren.
Dus niet alleen de impeller wisselen maar ook zoeken naar lucht inlek. Dat gaat het best door de aanzuigslang tijdelijk te verwisselen door een doorzichtige PVC slang.
Tja , of de pomp is versleten en die ene schoep eraf deed hem de das om. :(
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 12 dec 2014 18:00 #579323

Net terug van de boot en op zoek naar de losse lamel. De slangen naar en van de ontluchter losgemaakt en de uiteinden van de warmtewisselaar- niets.

Toen een kleine schroevendraaier in de ontluchter( Y - vorm) gestoken en dat voelde wel heel zacht... Met tangetje lamel er uitgepakt. De verdikking zat als een stop voor het gat. Niet zo gek dus dat het vastbliep. Gepast op de kapotte onderdeel en verder geen missende rubber delen.

Deze winter van plan om over te stappen op een andere ontluchter maar of dar een goed idee is betwijfel ik nu wel omdat alle rubber dan zeker voor ragfijne buisjes van de wisselaar terecht komt.

Helaas had ik het impellerhuis al los want had wel een keer willen testen of ik in dit systeem met een lamel minder in geval van nood het koel water ook weer door het systeem kan krijgen.

@Yellow Boat. Ontluchter is,niet helemaal jofel meer en sluit niet 100% meer of en daardoor loopt die opvoer slang denk ik leeg. Dus je aanname klopte. Dank.
Laatst bewerkt: 12 dec 2014 18:40 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 12 dec 2014 18:21 #579331

  • CO26
  • CO26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 376
noggeentweerechterhanden schreef :
Net terug van de boot en op zoek naar de losse lamel. De slangen naar en van de ontluchter losgemaakt en de uiteinden van de warmtewisselaar- niets.

Toen een kleine schroevendraaier in de ontluchter( Y - vorm) gestoken en dat voelde wel heel zacht... Met tangetje lamel er uitgepakt. De verdikking zat als een stop voor het gat. Niet zo gek dus dat het vastbliep. Gepast op de kapotte onderdeel en verder geen missende rubber delen.

Deze winter van plan om over te stappen op een andere ontluchter maar of dar een goed idee is betwijfel ik nu wel omdat alle rubber dan zeker voor ragfijne buisjes van de wisselaar terecht komt.

Helaas had ik het impellerhuis al los want had wel een keer willen testen of ik in dit systeem met een lamel minder in geval van nood het koel water ook weer door het systeem kan krijgen.
Ik heb hetzelfde probleem gehad en overweeg nu om een 2e wierpot na de pomp te plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 12 dec 2014 18:39 #579335

Faran schreef :
Ik kijk ervan op dat een impeller met (laten we zeggen) anderhalve schoep de hele waterhuishouding lam legt.

Zo'n verdringerpompje heeft per definitie toch alle 3 de schoepjes nodig voordat er iets te verdringen valt??

Wel waardeloze constructie inderdaad voor zo'n belangerijke functie! Beetje vergelijkbaar met alle RM69 wc perikelen die hier regelmatig langs komen: Micky Mouse kwaliteit. Maar goed, heb nog geen motoren gezien die het buitenwater op een andere manier verpompen. Elk jaar vervangen dan maar: in de RAM (zie draadje over destructief onderzoek van Wadnwind) ga je dan van 3D naar 3B, prima ;)
Laatst bewerkt: 12 dec 2014 18:40 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 12 dec 2014 18:47 #579337

Deze heeft / had er 6

Van belang is ook braaf ieder jaar een verse te halen en niet zoals ik heb gedaan 3 in een keer. 1 er in 1 reserve en 1 voor volgend seizoen. Heb je niks aan. En wie weet hoe lang ze al in de shop hebben gelegen.

Nog een tip. In de afdekkleppen van de warmtewisselaar zitten ook 2 rubberen lange halve maantjes. Die leken ook ernstig aan vervanging toe. Winterklusje + weer lopend maken kraantje achteraan.
Laatst bewerkt: 12 dec 2014 18:51 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 2GM20 12 dec 2014 18:59 #579338

Dankje voor het delen, ik ga nu ook preventief elk jaar vervangen.

Wist niet dat ze er ook met meer schoepen bestaan.

Als je een goed wierfilter hebt, zou je dan geen centrifugaal pomp kunnen gebruiken hiervoor? Ontluchten is wel iets lastiger, maar daarna is zo'n pomp wel zelfaanzuigend. Heeft iemand dat wel eens gezien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.294 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl