Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoe startmotor Lombardini demonteren

Hoe startmotor Lombardini demonteren 09 dec 2014 15:08 #578595

  • gvc
  • gvc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
De startmotor van mij Lombardini LDW502 is doorgebrand. Ik zie echter niet hoe ik die motor kan demonteren. Ik zie namelijk maar 1 bout zitten, bij de groene pijl op de foto hieronder. Bij de rode pijl verwacht ik ook een bout maar daar is niets te zien. Iemand een idee hoe dit verder moet? Ik hoop dat de saildrive er niet af moet om langs binnen bij de bout te kunnen.


Bijlage startmotor.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 09 dec 2014 15:13 door gvc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe startmotor Lombardini demonteren 09 dec 2014 15:28 #578601

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Zouden 2 bouten moeten zitten volgens de boekjes, ik heb de ldw602.
Wellicht zit de starter maar met 1 bout vast ?
Kan je wel een gat voelen waar de ander bout zou moeten zitten ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe startmotor Lombardini demonteren 09 dec 2014 15:30 #578603

Tja , die kun je niet zien zitten maar hij is er echt wel.Nog wat verder naar achteren om het hoekje waar je hem niet kunt zien.
Probeer maar eens met een klein spiegeltje en een sterke zaklamp.
Bij mijn Vetus kan ik hem ook niet zien zitten en er ook alleen bij mer een lang doppendoos verlengstuk en een cardanisch draaistuk helemaal van voren tussen slangen en andere onderdelen door.
Eigenlijk zou ik zelfs de hele warmtewisselaar ervoor moeten demonteren.
Kijk anders ook eens in de workshop manual:
www.motoren.ath.cx/Download.ph...anual_Lombardini.pdf

Zit er trouwens echt een ventilator op die motor of kloppen de tekeningen in die workshop manual niet? :huh: Zal wel de algemene tekening van de basismotor zijn maar dat maakt niks uit bij jouw vraag.
Zo te zien moet je er vrij makkelijk bij kunnen met een dopsleutel en een lang verlengstuk.
Maar misschien gaat een echte startmotorsleutel ook wel: www.google.nl/search?q=startmo...1517&bih=714&dpr=0.9
Hebben ze o.a. bij Hornbach.
Ad

Bijlage Naamloos_2014-12-09.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 09 dec 2014 15:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe startmotor Lombardini demonteren 09 dec 2014 15:32 #578605

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2043
Volgens mij zit er inderdaad 1 bout aan de binnenkant...
hierbij het werkplaatsboek (in engels)

Bijlage WorkShopManual_Lombardini.pdf niet gevonden


Op het plaatje op pagina 33 zie je de bout zitten...

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe startmotor Lombardini demonteren 09 dec 2014 15:52 #578615

  • gvc
  • gvc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
nardus schreef :
Zouden 2 bouten moeten zitten volgens de boekjes, ik heb de ldw602.
Wellicht zit de starter maar met 1 bout vast ?
Kan je wel een gat voelen waar de ander bout zou moeten zitten ?
Er is heel weinig plaats tussen de startmotor en het motorblok. Ik heb er niet tussen kunnen zien of voelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe startmotor Lombardini demonteren 09 dec 2014 15:55 #578617

  • gvc
  • gvc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Yellow Boat schreef :
Tja , die kun je niet zien zitten maar hij is er echt wel.Nog wat verder naar achteren om het hoekje waar je hem niet kunt zien. Probeer maar eens met een klein spiegeltje en een sterke zaklamp. Bij mijn Vetus kan ik hem ook niet zien zitten en er ook alleen bij mer een lang doppendoos verlengstuk en een cardanisch draaistuk helemaal van voren tussen slangen en andere onderdelen door. Eigenlijk zou ik zelfs de hele warmtewisselaar ervoor moeten demonteren.
Kijk anders ook eens in de workshop manual:
www.motoren.ath.cx/Download.ph...anual_Lombardini.pdf

Zit er trouwens echt een ventilator op die motor of kloppen de tekeningen in die workshop manual niet? :huh: Zal wel de algemene tekening van de basismotor zijn maar dat maakt niks uit bij jouw vraag.
Zo te zien moet je er vrij makkelijk bij kunnen met een dopsleutel en een lang verlengstuk.
Maar misschien gaat een echte startmotorsleutel ook wel: www.google.nl/search?q=startmo...1517&bih=714&dpr=0.9
Hebben ze o.a. bij Hornbach.
Ad

Bijlage Naamloos_2014-12-09.jpg niet gevonden

De workshop manuals die je op internet vind zijn allemaal voor de luchtgekoelde versies van deze motoren. Op de marine versie zit geen ventilator. Sommige dingen zitten dus net iets anders in elkaar dan in de manuals, vandaar de vraag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe startmotor Lombardini demonteren 09 dec 2014 16:04 #578620

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2043
Mischien een inbusbout?

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe startmotor Lombardini demonteren 09 dec 2014 16:05 #578621

  • gvc
  • gvc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
mrtnm schreef :
Volgens mij zit er inderdaad 1 bout aan de binnenkant...
hierbij het werkplaatsboek (in engels)

Bijlage WorkShopManual_Lombardini.pdf niet gevonden


Op het plaatje op pagina 33 zie je de bout zitten...
Martijn :)
Ik had het werkplaatsboek bekeken maar de bout op pagina 33 was me niet opgevallen op. Dat zou dus betekenen dat de saildrive er af moet, dat kost men enkele dagen werk (de doorvoer door de romp is netjes dichtgemaakt met een glasvezel plaat). Spijtig dat dit zo onhandig geregeld is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe startmotor Lombardini demonteren 09 dec 2014 16:12 #578624

  • gvc
  • gvc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
mrtnm schreef :
Mischien een inbusbout?

Martijn :)

In een recentere versie van het werkplaatshandboek vond ik trouwens het volgende terug:

Bijlage startmotor2.jpg niet gevonden


Maar dat is dus ook weer voor de luchtgekoelde versie dus volgens mij klopt het niet volledig. De onderste bout kon ik bijvoorbeeld losdraaien zonder hem aan de andere kant tegen te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe startmotor Lombardini demonteren 09 dec 2014 16:15 #578625

Zit de bovenste/achterste bout van de startmotor dan aan de achterkant erin gedraaid?En dat het hele vliegwielhuis eraf moet?
Kan ik me eigenlijk niet voorstellen omdat er dan schroefdraad in het gat van de dynamo zou moeten zitten.
Of de bout zit door en door in het blok geschroefd en er zit aan de voorkant geen bout maar een moer.Dat heb ik inderdaad vaker gezien. Maar ook dan kan de moer er aan de voorkant gewoon af.Die bout zal niet losdraaien want je draait hem immers juist vast als je de moer eraf draait.
Alleen zorgen dat de moer er later weer soepel afgaat anders kun je de bout wel losdraaien.
Ik zal er straks eens een tekeningetje van maken hoe ik denk dat het zit.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe startmotor Lombardini demonteren 09 dec 2014 16:19 #578627

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 691
Grappig, ik heb net precies hetzelfde gehad, (ook een LDW 502 M) en toevallig afgelopen week de startmotor gedemonteerd. De gereviseerde zit er al weer in.

Hij zit inderdaad met twee bouten vast. De bout rechtsboven is het lastigste te bereiken. het is een inbus, maat 8 Om er iets beter bij te kunnen hebben we ook het relais los gemaakt dat er iets voor is gemonteerd. (3 bouten en een stekker losmaken)

Je hebt een hele lange inbussleutel nodig om er bij te komen, 23 cm. Een vriend van me heeft er een gelast voor me, met een 17 mm moer er op, waar dan weer een ratel of sleutel op past. De bouten zaten erg vast.

Als je via pb je mail stuur kan ik je wel een foto mailen, of eventueel mag je het ding van me lenen.

Ik heb een gereviseerde gehaald bij vd Bos in Haarlem, een bekend revisiebedrijf,. Daar hadden ze hem al gereviseerd op de plank liggen. Ik denk dat ze inmiddels die van mij weer gereviseerd hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe startmotor Lombardini demonteren 09 dec 2014 16:27 #578628

Firebolt schreef :
Grappig, ik heb net precies hetzelfde gehad, (ook een LDW 502 M) en toevallig afgelopen week de startmotor gedemonteerd. De gereviseerde zit er al weer in.

Hij zit inderdaad met twee bouten vast. De bout rechtsboven is het lastigste te bereiken. het is een inbus, maat 8 Om er iets beter bij te kunnen hebben we ook het relais los gemaakt dat er iets voor is gemonteerd. (3 bouten en een stekker losmaken)

Je hebt een hele lange inbussleutel nodig om er bij te komen, 23 cm. Een vriend van me heeft er een gelast voor me, met een 17 mm moer er op, waar dan weer een ratel of sleutel op past. De bouten zaten erg vast.

Als je via pb je mail stuur kan ik je wel een foto mailen, of eventueel mag je het ding van me lenen.

Ik heb een gereviseerde gehaald bij vd Bos in Haarlem, een bekend revisiebedrijf,. Daar hadden ze hem al gereviseerd op de plank liggen. Ik denk dat ze inmiddels die van mij weer gereviseerd hebben.

Veel beter gaat het met een passende inbusdop en een verlengstuk zoals op het plaatje.
Geen normale inbussleutel gebruiken want daarmee mol je die inbusbout.
Heb ik een hele set van want mijn oude MD5A en de saildrive zit vol inbusbouten.
Wel jammer dat ik het plaatje al af had :(
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe startmotor Lombardini demonteren 09 dec 2014 16:31 #578633

  • gvc
  • gvc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Firebolt schreef :
Grappig, ik heb net precies hetzelfde gehad, (ook een LDW 502 M) en toevallig afgelopen week de startmotor gedemonteerd. De gereviseerde zit er al weer in.

Hij zit inderdaad met twee bouten vast. De bout rechtsboven is het lastigste te bereiken. het is een inbus, maat 8 Om er iets beter bij te kunnen hebben we ook het relais los gemaakt dat er iets voor is gemonteerd. (3 bouten en een stekker losmaken)

Je hebt een hele lange inbussleutel nodig om er bij te komen, 23 cm. Een vriend van me heeft er een gelast voor me, met een 17 mm moer er op, waar dan weer een ratel of sleutel op past. De bouten zaten erg vast.

Als je via pb je mail stuur kan ik je wel een foto mailen, of eventueel mag je het ding van me lenen.

Ik heb een gereviseerde gehaald bij vd Bos in Haarlem, een bekend revisiebedrijf,. Daar hadden ze hem al gereviseerd op de plank liggen. Ik denk dat ze inmiddels die van mij weer gereviseerd hebben.
Dit advies is goud waard, ik zal vannacht alvast beter slapen ;) Morgen alvast de solenoid (relais) er eens afhalen om een beter zicht op de zaak te krijgen. Je beschrijving van de inbussleutel is duidelijk (waarschijnlijk moet hij net lang genoeg zijn om achter de startmotor uit te komen). Hopelijk kan ik zelf iets fabriceren, anders ga ik graag in op je aanbod. Alvast bedankt voor de tip!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe startmotor Lombardini demonteren 09 dec 2014 16:40 #578637

  • gvc
  • gvc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Yellow Boat schreef :
Firebolt schreef :
Grappig, ik heb net precies hetzelfde gehad, (ook een LDW 502 M) en toevallig afgelopen week de startmotor gedemonteerd. De gereviseerde zit er al weer in.

Hij zit inderdaad met twee bouten vast. De bout rechtsboven is het lastigste te bereiken. het is een inbus, maat 8 Om er iets beter bij te kunnen hebben we ook het relais los gemaakt dat er iets voor is gemonteerd. (3 bouten en een stekker losmaken)

Je hebt een hele lange inbussleutel nodig om er bij te komen, 23 cm. Een vriend van me heeft er een gelast voor me, met een 17 mm moer er op, waar dan weer een ratel of sleutel op past. De bouten zaten erg vast.

Als je via pb je mail stuur kan ik je wel een foto mailen, of eventueel mag je het ding van me lenen.

Ik heb een gereviseerde gehaald bij vd Bos in Haarlem, een bekend revisiebedrijf,. Daar hadden ze hem al gereviseerd op de plank liggen. Ik denk dat ze inmiddels die van mij weer gereviseerd hebben.

Veel beter gaat het met een passende inbusdop en een verlengstuk zoals op het plaatje.
Geen normale inbussleutel gebruiken want daarmee mol je die inbusbout.
Heb ik een hele set van want mijn oude MD5A en de saildrive zit vol inbusbouten.
Wel jammer dat ik het plaatje al af had :(
Ad
Die inbusdoppen en verlengstukken hebben ze in de autogereedschappenzaak achter de hoek. Dat wordt dan mijn eerste tussenstop morgenvroeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe startmotor Lombardini demonteren 09 dec 2014 16:54 #578645

  • gvc
  • gvc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Firebolt schreef :
Ik heb een gereviseerde gehaald bij vd Bos in Haarlem, een bekend revisiebedrijf,. Daar hadden ze hem al gereviseerd op de plank liggen. Ik denk dat ze inmiddels die van mij weer gereviseerd hebben.
Ik heb trouwens al een nieuwe motor besteld via EBay. 116€ incl. levering, dat is ongeveer een derde van wat hij hier kost. Enkel af te wachten of het wel het juiste type is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe startmotor Lombardini demonteren 09 dec 2014 17:21 #578657

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28837
BOSCH 0 001 107 062

DW (R) 12V 1.1 KW LOMBARDINI

www.bosch.com.au/car_parts/en/...al_ID_Starters_A.pdf




ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe startmotor Lombardini demonteren 09 dec 2014 17:25 #578661

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28837
gvc schreef :
In een recentere versie van het werkplaatshandboek.....

Heb jij dat?.......
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe startmotor Lombardini demonteren 09 dec 2014 17:53 #578670

  • gvc
  • gvc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
WADnWIND schreef :
gvc schreef :
In een recentere versie van het werkplaatshandboek.....
Heb jij dat?.......
Dit zijn de 2 recenste die ik gevonden heb (die voor mij relevant kunnen zijn want mijn motor is van 2006): Voor een deel bevatten deze manuals dezelfde informatie, maar enkele hoofstukken zijn toch uniek.
Laatst bewerkt: 09 dec 2014 17:55 door gvc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe startmotor Lombardini demonteren 09 dec 2014 18:21 #578679

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 691
Let op dat de bits niet te breed zijn. De ruimte tussen de motor en de startmotor is vrij smal. Ik had geen zin om nog een keer heen en weer te rijden, met het risico dat het niet zou passen, daarom heb ik gevraagd het te lassen., het lassen was een vriendendienst.

Die motor van ebay heb ik uiteraard ook gezien. Welk merk? Onduidelijk. Er staat ook een Bosch op, maar die is duurder. Het Typenummer is ook net anders. De verkoper kon het passen ook niet helemaal garanderen, samen met verzendkosten enz.......
Bij de revisiezaak kon ik letterlijk zien dat hij zou passen, en het is weer een Bosch. Ik heb nu 127 betaald, met een jaar garantie.

De bouten zaten bij mij trouwens niet met een moer aan de andere zijde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe startmotor Lombardini demonteren 09 dec 2014 18:58 #578691

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28837
gvc schreef :
WADnWIND schreef :
gvc schreef :
In een recentere versie van het werkplaatshandboek.....
Heb jij dat?.......
Dit zijn de 2 recenste die ik gevonden heb (die voor mij relevant kunnen zijn want mijn motor is van 2006): Voor een deel bevatten deze manuals dezelfde informatie, maar enkele hoofstukken zijn toch uniek.

Thnks!!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe startmotor Lombardini demonteren 09 dec 2014 19:22 #578695

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
gvc schreef :
WADnWIND schreef :
gvc schreef :
In een recentere versie van het werkplaatshandboek.....
Heb jij dat?.......
Dit zijn de 2 recenste die ik gevonden heb (die voor mij relevant kunnen zijn want mijn motor is van 2006): Voor een deel bevatten deze manuals dezelfde informatie, maar enkele hoofstukken zijn toch uniek.

Deze zijn idd beter dan mijn '99 revisie. Bedankt hiervoor !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe startmotor Lombardini demonteren 09 dec 2014 19:52 #578704

  • gvc
  • gvc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Firebolt schreef :
Die motor van ebay heb ik uiteraard ook gezien. Welk merk? Onduidelijk. Er staat ook een Bosch op, maar die is duurder. Het Typenummer is ook net anders.
Had je dan dezelfde aanbieding gevonden want volgens de beschrijving van welke ik vermelde is het een Bosch (nieuw in originele verpakking), type 0001107062 (wat ook door WADnWIND voorgesteld werd), referentienr 5840 194 0 (wat de code van Lombardini is).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe startmotor Lombardini demonteren 09 dec 2014 22:55 #578736

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 691
Klinkt goed,. ik wilde ook zekerheid hebben, a.s. Weekend moet er gevaren worden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe startmotor Lombardini demonteren 10 dec 2014 15:46 #578875

  • gvc
  • gvc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Het zat toch nog net iets anders in elkaar. Bovenaan zit een bout met een kop van ongeveer 14cm lang (diameter 13). Na het verwijderen van de solenoïde en waterkoelingslang erboven kan je die met een gewone steeksleutel los schroeven.

Bijlage startmotor3.jpg niet gevonden



Nu enkel nog uitzoeken of het mogelijk is om de nieuwe motor te monteren zonder de solenoïde er eerst af te halen. Ik vrees dat er dan onvoldoende ruimte is voor de steeksleutel.
Laatst bewerkt: 10 dec 2014 15:55 door gvc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe startmotor Lombardini demonteren 10 dec 2014 16:03 #578877

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Aardig lopen hakken zie ik. Ging niet echt makkelijk dus?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl