Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 23 @12:00AM - 12:00PM
Wintermeeting 2019
   

Wedstrijd  

zo dec 16 @11:00AM -
Grevelingencup wedstrijd 3
zo jan 13 @11:00AM -
Grevelingencup wedstrijd 4
zo feb 10 @11:00AM -
Grevelingencup wedstrijd 5
zo mrt 10 @11:00AM -
Grevelingencup inhaalwedstrijd
za mrt 23 @11:00AM -
Grevelingencup finale
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yanmar 3YM30 of 3YM30AE

Yanmar 3YM30 of 3YM30AE 10 dec 2014 17:21 #578888

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
Ik ga zeer binnenkort de motor voor mijn boot aanschaffen. De schroefas installatie met stuwdruklager alsmede de fundatie is gereed en gebaseerd op de Yanmar 3ym30. De schroef is een Gori 3 blads klapschroef in de maat 16,5x12x3RH, uitgerekend op de Yanmar 3YM30 met een reductie van (vooruit/achteruit) 1:2,62/1:3,06 en die zijn max vermogen afgeeft bij 3600 rpm.

Een bijzonderheid van de Gori klapschroef is dat deze ook nog een overdrive functie heeft. D.w.z. vooruit varend in z'n reverse stand, met minder rpm toch dezelfde boot speed (op vlakke zee). Hoe dat gaat uitpakken moet de praktijk nog uitwijzen, Yanmar Benelux geeft aan dat de motor het wel moet kunnen hebben. Ik ben benieuwd. :dry:

Nu wordt de 3YM30 vervangen door de 3YM30AE die zijn max vermogen bereikt bij 3200 rpm. Wel interessant maar als ik dezelfde prop berekening (laat) maken komt hier een hogere pitch uit, 13 ipv 12. Maar de 12" schroef heb ik dus al aangeschaft.

Wat is wijsheid, de "oude" 3YM30 aanschaffen of toch de nieuwe 3YM30AE, afgezien van mogelijke financiele gevolgen. Aangezien de hele installatie is voorbereid op deze Yanmar zijn ander motoren ook niet meer in beeld.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30 of 3YM30AE 10 dec 2014 17:31 #578890

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 833
Het gaat er eigenlijk om bij welk toerental de schroef optimaal presteert, en dat dat toerental overeenkomt met het optimale toerental van de motor... Dat ligt igg ver onder de 3600 of 3200 rpm.

Een nieuwer type motor welke minder toeren draait (slijtage) is in dat licht gehouden aantrekkelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30 of 3YM30AE 10 dec 2014 17:33 #578893

Hebben ze misschien ook een keerkoppeling met kleinere reductie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30 of 3YM30AE 10 dec 2014 17:59 #578896

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5646
Die motor is ook te krijgen met een 1:2,21 reductie. Dan is je schroefas toerental bij max. toerental van de motor wat meer gelijk:

3600rmp motor / 2,61 = 1380rmp schroefas
3200rmp motor / 2,21 = 1448rmp schroefas

Ik zou in ieder geval voor de nieuwe proberen te gaan. Minder toeren vind ik fijner, alleen al voor de herrie (mijn 3GM30 komt niet boven de 3100rmp uit, toch eens de schroef laten aanpassen).
Laatst bewerkt: 10 dec 2014 18:13 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30 of 3YM30AE 12 dec 2014 09:41 #579205

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
Philip schreef :
Die motor is ook te krijgen met een 1:2,21 reductie. Dan is je schroefas toerental bij max. toerental van de motor wat meer gelijk:

3600rmp motor / 2,61 = 1380rmp schroefas
3200rmp motor / 2,21 = 1448rmp schroefas

Ik zou in ieder geval voor de nieuwe proberen te gaan. Minder toeren vind ik fijner, alleen al voor de herrie (mijn 3GM30 komt niet boven de 3100rmp uit, toch eens de schroef laten aanpassen).
Ja inderdaad, er is ook nog een lagere reductie, had ik even niet aan gedacht. Bedankt.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30 of 3YM30AE 12 dec 2014 10:22 #579217

Zo weinig ander toerental maak maar weinig uit op de benodigde schroef.
Zou een ongeveer 2,5% kleinere schroef en 5% minder spoed betekenen.
Dus die 16,5 * 12 zou dan eigenlijk 16,1*11,4 moeten worden. "Afgerond"16*11,5
Maar als die nieuwe motor voor die trimaran van je is zou ik me er niet druk om maken omdat dat geen echte verdringer is .
Vicprop rekent trouwens een schroef uit van 15,7*11,4 voor die andere KK met het nieuwe type motor voor jouw trimaran( voor de breedte en de holte maar wat geschat)
Je schroef is eigenlijk wat te groot en je zult dus mogelijk het maximumtoerental/vermogen niet halen.

Ik zou Gori vragen e.e.a nog een keer uit te rekenen voor die andere motor/kk combinatie.
Ik kan me overigens niet voorstellen dat ze eventueel die schroef of alleen de bladen niet willen ruilen als hij nog ongebruikt is.
Ad
Laatst bewerkt: 12 dec 2014 10:25 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30 of 3YM30AE 12 dec 2014 14:50 #579280

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
Yellow Boat schreef :
Ik zou Gori vragen e.e.a nog een keer uit te rekenen voor die andere motor/kk combinatie.
Ik kan me overigens niet voorstellen dat ze eventueel die schroef of alleen de bladen niet willen ruilen als hij nog ongebruikt is.
Ad
Dat had ik dus al gedaan en dan komt er 16,5x13 uit, zie de eerste post.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30 of 3YM30AE 12 dec 2014 15:05 #579284

Noballast schreef :
Yellow Boat schreef :
Ik zou Gori vragen e.e.a nog een keer uit te rekenen voor die andere motor/kk combinatie.
Ik kan me overigens niet voorstellen dat ze eventueel die schroef of alleen de bladen niet willen ruilen als hij nog ongebruikt is.
Ad
Dat had ik dus al gedaan en dan komt er 16,5x13 uit, zie de eerste post.

Ja , dat weet ik wel maar nu heb ik het uitgerekend voor die andere KK overbrenging van het nieuwe type motor , dus 3200 rpm en 2,21 .

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30 of 3YM30AE 12 dec 2014 16:05 #579293

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
OK, thanks.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30 of 3YM30AE 05 feb 2015 09:49 #594169

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
In het draadje van Guia IV over de nieuwe motor komt het ook al even ter sprake, de afstelling van de motor in relatie tot het vermogen.

Wat is er voor nodig om deze Yanmar motor bij een lager toerental hetzelfde vermogen te laten leveren? Hoe zullen ze dat gedaan hebben ?
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30 of 3YM30AE 05 feb 2015 10:26 #594178

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3196
Poeh,

Dat zit diep in de configuratie van de motor. Dus: vorm, doorsnede, lengte van in- en uitlaat kanalen, klep timing, etc.

Dat is makkelijk te verkloten, maar niet zo makkelijk postief te beinvloeden.

Als ik het goed begrijp zal de nieuwe motor zijn max vermogen bij een lager toerental halen?

Dan de volgende vraag: two speed of all speed regulateur? Bij een two speed zou er het gevaar van over-toeren kunnen zijn. Bij een all speed is dat er ook niet. Alleen krijgt de motor niet genoeg te doen. Niet zo erg, en bij golfslag en tegenwind misschien wel prettig zelfs.

En wat YB zegt: de verschillen zijn niet zo heel groot. Daarbij kan ik me voorstellen dat de formules voor een tri net niet helemaal op gaan. Ik zou t gewoon een jaartje aanzien met de bestaande prop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30 of 3YM30AE 05 feb 2015 11:47 #594206

Elke motor zal bij eenlager toerental een lager vermogen kunnen leveren.
Kan niet anders want er wordt immers per minuut minder diesel ingespoten wat dus ook minder vermogen oplevert.
Meer diesel zou immers ook meer verbrandingslucht nodig hebben en dat kan alleen met een (turbo)compressor.
Inderdaad kan misschien de efficientie wat verhoogd worden maar dat zal nooit erg veel zijn.
Het maximaal vermogen zal altijd ongeveer tussen 35 en 38% liggen van de verbrandingswaarde van de ingespoten hoeveelheid diesel ( beide in KW ( KJoules per seconde) c.q. Kjoules per KG per seconde ).
Tenminste voor de kleinere dieseltjes die in de meeste jachten worden gebruikt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30 of 3YM30AE 05 feb 2015 11:54 #594208

Vergeet niet dat als je toerental van de schroefas gaat verlagen bij gelijk blijvend vermogen dat er meer torsie kracht op de as staat, je as word dus zwaarder belast, is die daar op berekend?

Persoonlijk zou ik kijken of de reductie van je andere kk geen trillingen zal veroorzaken (interferentie), en dan beoordelen of dat gaat werken met de schroef, as en lagers die je al hebt. Als dat niet het geval is, of neit ideaal, dan zou ik zelf gewoon de oudere motor kopen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30 of 3YM30AE 05 feb 2015 12:12 #594215

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
@YB de vraag is hoe hebben ze het dan wel gedaan ? Zelfde motor, gelijkblijvend vermogen bij lager toerental.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30 of 3YM30AE 05 feb 2015 12:40 #594226

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4754
Noballast schreef :
@YB de vraag is hoe hebben ze het dan wel gedaan ? Zelfde motor, gelijkblijvend vermogen bij lager toerental.

Het is mogelijk dat de oude motor met een grotere lucht overmaat werkte.
Als je met een kleinere luchtovermaat gaat werken kun je meer brandstof inspuiten t.o.v dezelfde aangezogen luchthoeveelheid en produceert de motor een hoger vermogen bij hetzelfde toerental.
Maar dat zijn ontwerpdetails waar de motorfabrikant meer van af weet.
Er zullen uiteraard nog wel meer kleine trucjes zijn.
Ook automotoren zonder turbo zijn in de loop der jaren veel sterker geworden bij dezelfde cilinderinhoud en toerentallen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30 of 3YM30AE 12 feb 2015 12:30 #596627

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
Ik zie nu dat de cilinderinhoud van de AE versie met 152cc is toegenomen. Dat verklaart een hoop.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3YM30 of 3YM30AE 19 feb 2015 22:18 #598657

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5899
Noballast schreef :
Philip schreef :
Die motor is ook te krijgen met een 1:2,21 reductie. Dan is je schroefas toerental bij max. toerental van de motor wat meer gelijk:

3600rmp motor / 2,61 = 1380rmp schroefas
3200rmp motor / 2,21 = 1448rmp schroefas

Ik zou in ieder geval voor de nieuwe proberen te gaan. Minder toeren vind ik fijner, alleen al voor de herrie (mijn 3GM30 komt niet boven de 3100rmp uit, toch eens de schroef laten aanpassen).
Ja inderdaad, er is ook nog een lagere reductie, had ik even niet aan gedacht. Bedankt.

Uit rendementen- en efficiency oogpunt kiest een schroevenfabrikant altijd het laagste toerental met de grootste diameter. Die ogenschijnlijk kleine verandering in reductie heeft een enorm effect op de hydrodynamica en met name op het rendement en de aan de bladranden optredende verschijnselen bij een toerental van 1300 en meer (diameter afhankelijk)

Er zitten dus blijkbaar nog meer haken en ogen aan indien het toerental van de schroefas toeneemt als gevolg van een andere reductie.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.228 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl