Nou, gister de elektrische start set ingebouwd en aangesloten. Even puzzelen welke draad waarvoor was maar het is gelukt. Gewoon een kwestie van logisch nadenken en nameten. Starten lopen. Ik heb nog wel een vraag, de plus van de gelijkrichter geeft al een dikke 12 a 13V bij stationair en bij een beetje gas gaat dit over de 20V heen. Ik neem aan dat ik dit niet zomaar op mijn accu kan aansluiten?! Bij mijn 2cv zit er een spanningsregelaar maar die reduceert eigenlijk niet de door de dynamo opgewekte stroom maar regelt de stroom naar de dynamo zodat deze wel of geen stroom levert. de dynamo (spoel?) van de BBM levert neem ik aan altijd stroom (permanent magneet)?? Of hoort deze net zo te werken?
Ik vermoed dat er iets tussen de uitgaande plus van de gelijkrichter en de accu moet. Net zoiets als tussen het zonnepaneel en de accu. Maar wat? Of maakt het niet veel uit dat het voltage zo hoog is? (is het het amperage wat belangrijk is??).
Ter info, momenteel heb ik een 43 Ah autoaccu in mijn boot zitten. Ik heb een klein zonnepaneeltje en een simpele laadregelaar (
www.ebbm.nl/victron-blue-solar...XEAQYBCABEgKGG_D_BwE ) hiervoor. Incidenteel komt het voor (als ik bijv van De Kaag naar het IJsselmeer vaar) dat ik een dag lang op de motor vaar. Momenteel durf ik de laadstroom nog niet op de accu aan te sluiten.
Ik hoop dat iemand hier het antwoord op weet.
Grtz Douwe