Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za nov 07 @ 1:00PM - 05:30PM
Wadvaren voor Dummies
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ervaring met separ filter/waterafscheider

ervaring met separ filter/waterafscheider 23 mrt 2015 10:37 #608555

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 324
Ik las laatst in het blad van de Ned Ver van Toerzeilers een goed artikel over een separ filter/waterafscheider om het probleem van vervuiling in de dieseltank nog beter te kunnen aanpakken. De filmpjes op Youtube zijn zeer overtuigend en ik overweeg aanschaf omdat ik een sterk vermoeden heb van een vervuilde tank (ik heb de boot pas en nog niets kunnen checken).
Heeft iemand ervaring met deze filters?
Daarnaast vraag ik me af welk type separ het meest geschikt is voor mijn motor (VP TMD 31B)?
bvd
Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met separ filter/waterafscheider 23 mrt 2015 10:56 #608567

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7253
prima filter

ik heb er nog wat liggen als het goed is
Laatst bewerkt: 23 mrt 2015 10:58 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met separ filter/waterafscheider 23 mrt 2015 11:08 #608579

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6795
Ik heb er een (de SWK 2000/5 met hitteschild). Een heerlijk ding. Degelijk gemaakt, zeer gemakkelijk filters wisselen, goede afstap kraan (geen lullig plastic dopje oid). De bekende Delphi filters degraderen tot regelrechte rommel zodra je zo'n Separ een keer in je handen gehad hebt.

Groot voordeel is dat je het vervang filter van bovenaf vervangt. Geen aftappen nodig en geen mogelijkheden tot lekkende pakkingen oid.

Vervangfilters zijn duurder dan delphi (17 euro) maar veel groter en zouden dus in principe langer mee moeten gaan. Ik vervang hem om de twee jaar. En als je dat niet wilt kun je voor 60 euro of zo een RVS filter kopen die je zelf kan schoonmaken. Nooit meer kosten voor vervang filters. Die heeft wel een wat grotere maasgrootte: 60 micron in plaats van 10 of 30.

Er is één maar: Separ claimt dat hun filters mede zo goed zijn door scheiding door middel van centrifugaal werking. zie ook die youtube filmpjes. Bij mij (2 liter per uur en nauwelijks retour) is de omloopsnelheid daar te laag voor. Maar de 'gewone' scheiding door bezinking gebeurt nog steeds goed. Kijk dus niet te veel naar die filmpjes bij kleine motoren, tenzij er veel diesel uit de retour komt.

Blijft over de stevige prijs.



Overigens zou ik bij een vervuilde tank het probleem bij de bron aanpakken, hoe goed je filter ook is. :dry: Ook die raken vol en verstopt.
Laatst bewerkt: 23 mrt 2015 11:17 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met separ filter/waterafscheider 23 mrt 2015 11:34 #608587

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 324
Philip, bedankt voor de info. Mijn motor verbruikt zo'n 5 l p/u dus misschien is dat genoeg voor die centrifugaal werking. Als het ding goed werkt heb ik wat minder probleem met de prijs, de motor slaat altijd af op een moment dat het echt niet uitkomt (Murphy) en dan maakt dat beetje meer ook niet uit.
Uiteraard ga ik de tank inspecteren en pak ik het probleem (als het er is) daar ook aan.
Ik lees ook goede dingen over magneetfilters als een extra bestrijding van micro organismen, heb je daar toevallig ook ervaring mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met separ filter/waterafscheider 23 mrt 2015 11:50 #608599

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
wat voor filter zit er nu dan? en motor
had met de filters van delfi ook problemen van afslaan
Nu separ al weer jaren er in probleem opgelost
voordeel razendsnel wisselen van filter en geen zooi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met separ filter/waterafscheider 23 mrt 2015 12:22 #608613

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11368
Separ is een goed en makkelijk filter maar toch heb ik er rottigheid mee gehad.
Onder in de waterafscheider kreeg ik kleine, zo goed als onzichtbare, barstjes onder in het glas van de waterafscheider.
Het gevolg was dat bij vollekracht, wanneer de Bukh er flink aan lurkt, er minuscule luchtbelletje het filter in borrelde en het toerental terugliep.

Omdat ik het zelf niet vinden kon, hebben we er in Denemarken een monteur bij gehaald.
Die kon het eerst ook niet vinden maar uiteindelijk, toen we de motor met de schroef in zijn werk, vollekracht lieten draaien, zagen we terwijl hij een zaklamp achter het glas hield, verschillende kleine bellenbaantjes opstijgen.

Volgens de monteur zijn de barstjes ontstaan door het bevriezen van water in de afscheider.
Het zou kunnen natuurlijk maar toch... het euvel trad pas op na tientallen motoruren - zowel in Holland als op de vakantie trip - toen we al halverwege het Kielerkanaal waren, dus heb ik zo mijn twijfels.
Lang leve de uitvinders van ruitenwisser en slingerruit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met separ filter/waterafscheider 23 mrt 2015 12:40 #608624

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 324
Filter weet ik even niet maar motor is een VP TMD 31B.
vorige eigenaar heeft een keer op het Wad de KNRM moeten bellen vanwegen een vervuild filter. Nieuw filter erin en hij liep weer. Ik heb de boot net dus dacht ik ook gelijk aan een vervuilde tank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met separ filter/waterafscheider 23 mrt 2015 12:47 #608630

Separ zijn goede filters en ik zou niet twijfelen om een dergelijk systeem te installeren. De filterhuizen van Racor zijn vergelijkbaar en op hetzelfde princiepe gebaseerd, maar in mijn ervaring van betere kwaliteit. De filter elementen van Racor kosten ook minder (€5 per stuk).

Een ander systeem waar je naar zou kunnen kijken is Fleetguard, schijnt ook erg goed te zijn, maar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 23 mrt 2015 12:48 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met separ filter/waterafscheider 23 mrt 2015 13:27 #608648

Heb met Separ en Racor filters gewerkt en inderdaad de Racor is iets beter en bij deze kun je de filter wisselen zonder gereedschap, zit een vleugelmoer op het deksel. Maar beide zijn onovertroffen vergeleken met de CAV / Delphi filters.

Van de centrifugale werking moet je inderdaad niks van verwachten maar daar heb je tegenover weer dat het tijd heeft om te bezinken. Centrifugale scheiding is pas interessant als de vloeistof 7500 omw-1 maakt bij een grotere diameter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met separ filter/waterafscheider 23 mrt 2015 14:03 #608660

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3040
Een van de eerste zaken die we preventief vervangen hebben aan boord is het standaard gemonteerde Volvo Penta diesel groffilter (zonder echte waterafscheider) door de Separ SKW-2000. Wij hebben de versie met vacuum meter bovenop, waardoor we kunnen zien wanneer het drukverschil over het filter toeneemt: een aanwijzing dat het filter of de dieselslang verstopt raakt en vervangen/gereinigd moet worden (ervan uitgaande dat je de afsluiter bij de tank open hebt staan).

Gezien de extra risico's die biodiesel met zich meebrengt en het feit dat niet elke motorstoring onder zeil of met ankeren (tijdelijk) opgelost kan worden verhoogt een investering in een betrouwbare brandstoftoevoer de veiligheid van schip en bemanning. Dat mag wat mij betreft best wat kosten.

De Separ biedt grote voordelen ten opzichte van het dichte groffilter dat we hadden:

• water en prut bezinkt goeddeels voordat de diesel door het hoger gelegen filter gaat, waardoor het filterelement minder snel verstopt raakt als er een probleem is ontstaan in de tank
• je kunt dankzij de doorzichtige kom zien wanneer zich een probleem aan het ontwikkelen is en dankzij het makkelijke aftappen creëer je tijd om de oorzaak op te lossen of een haven/ankerplek te bereiken voordat er motor uitval optreedt
• door het geringe verbruik van dieselmotoren in zeiljachten is het centrifugaal effect weliswaar minder of niet aanwezig, maar hebben water en prut naar mijn idee ook meer tijd om te bezinken voordat de diesel door het filter wordt gezogen
• de door Philip en Hennie al genoemde voordelen, zoals het eenvoudige vervangen van het filterelement en de degelijke constructie

Wij hebben nog geen (serieuze) dieselproblemen gehad waarbij het ontbreken van de centrifugaalwerking van de Separ al dan niet een punt zou kunnen zijn. Misschien heeft Remco daar wel (praktijk) ervaring mee, gezien zijn specifieke antwoord?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 23 mrt 2015 14:09 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met separ filter/waterafscheider 23 mrt 2015 15:02 #608682

Hans V schreef :
Wij hebben nog geen (serieuze) dieselproblemen gehad waarbij het ontbreken van de centrifugaalwerking van de Separ al dan niet een punt zou kunnen zijn. Misschien heeft Remco daar wel (praktijk) ervaring mee, gezien zijn specifieke antwoord?

Diesel is pak hem beet 0,890 kg/dm3 en water 1 kg/dm3 en om deze te kunnen scheiden door centrifugale krachten heb je veel snelheid nodig, er zijn daar formules voor.

Maar omdat de filter een grote inhoud heeft stroomt het langzaam door en heeft het water, wat zwaarder is de tijd om uit te zakken naar de bodem. Ze werken prefect en heb ze gebruikt met 12 cilinder Carterpillars en dit filtermodel was maar twee maten groter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met separ filter/waterafscheider 23 mrt 2015 15:55 #608711

Prettige filters lijkt mij!

Wie weet waar ik een overzichtje kan vinden hoe groot de retourstroom is bij de vaak gebruikte scheepsmotoren, Yanmar, VP etc? Is die een fractie van wat gebruikt wordt of wel 10x zo hoog?

Indien het laatste geval: zijn er filtersystemen op de markt die wél een werkend centrifuge-effect hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met separ filter/waterafscheider 23 mrt 2015 16:04 #608713

Nachtvlinder schreef :
Indien het laatste geval: zijn er filtersystemen op de markt die wél een werkend centrifuge-effect hebben?
Niet voor motoren die maar een paar liter brandstof in een uur gebruiken. Daarvoor is de omloop snelheid niet voldoende, en een klein pompje als op deze motoren zit kan ook niet voldoende druk opbouwen om dat voor elkaar te krijgen.

De enige optie die je hebt als je perse centrifugaal wilt filteren, is een flinke brandstofpomp op je aanvoerleiding zetten, daar een centrifugaal filter in, en dan je tankinhoud afentoe door je filter pompen met grote snelheid. Dit is een zij-systeempje op je brandstof tank en moet je echt gescheiden houden van je motor. Op grotere schepen is dit niet ongebruikelijk, en het is een heel handig 'bij de handje' als je eens vuile brandstof hebt getankt, maar al snel overkill als je maar een paar liter brandstof op jaarbasis gebruikt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 23 mrt 2015 16:06 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met separ filter/waterafscheider 23 mrt 2015 16:12 #608719

Dank je. Maar ook buiten dat dus grote voordelen zie ik!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met separ filter/waterafscheider 23 mrt 2015 16:38 #608744

Van de centrifugale werking moet je niet teveel verwachten. Dit wordt normaal gesproken gedaan door centrifuges die 7500 toeren maken, zoek maar eens op Alfa Laval purifiers. Er zit een hele theorie achter dat je met een beetje werveling geen water uit je brandstof kan krijgen.

Fleetguard heeft wel een filter element die het water als het ware uit de brandstof stript,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met separ filter/waterafscheider 23 mrt 2015 16:48 #608751

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5227
happybuccaneer schreef :
Van de centrifugale werking moet je niet teveel verwachten. Dit wordt normaal gesproken gedaan door centrifuges die 7500 toeren maken, zoek maar eens op Alfa Laval purifiers. Er zit een hele theorie achter dat je met een beetje werveling geen water uit je brandstof kan krijgen.

Fleetguard heeft wel een filter element die het water als het ware uit de brandstof stript,

Dit is een nietszeggend reclame filmpje.
Wat er afgetapt wordt zat misschien al in het filter.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 23 mrt 2015 16:51 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met separ filter/waterafscheider 23 mrt 2015 17:17 #608765

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6795
Als je dan toch die centrifugaal werking gelooft en wilt gebruiken kan je altijd nog een (flink) dieselpompje er bij kopen. Die separ dingen hebben twee in- en uitgangen dus met wat fitting spul en kogelkraantjes heb je dan je eigen centrifuge maken. Om de zoveel tijd je dieselvoorraad er door heen jassen.

Ikzelf geloof dat het zonder ook prima gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met separ filter/waterafscheider 23 mrt 2015 17:39 #608775

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5227
Philip schreef :
Als je dan toch die centrifugaal werking gelooft en wilt gebruiken kan je altijd nog een (flink) dieselpompje er bij kopen. Die separ dingen hebben twee in- en uitgangen dus met wat fitting spul en kogelkraantjes heb je dan je eigen centrifuge maken. Om de zoveel tijd je dieselvoorraad er door heen jassen.

Ikzelf geloof dat het zonder ook prima gaat.

Ben het helemaal met je eens.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met separ filter/waterafscheider 23 mrt 2015 18:00 #608798

douwe schreef :

Dit is een nietszeggend reclame filmpje.
Wat er afgetapt wordt zat misschien al in het filter.

Nee dat is omdat siliconen water afstoot en niet doorlaat en de diesel er gewoon langs gaat. Is een allang bewezen methode, zit weinig niks zeggend aan ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met separ filter/waterafscheider 08 sept 2019 15:47 #1081284

  • Andy
  • Andy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
Bij mij lekt het af tap kraantje van het Separ filter sinds ik GTL ben gaan ranken. Iemand een idee hoe dit op te lossen. Hangt nu een flesje onder maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Laatst bewerkt: 08 sept 2019 15:48 door Andy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met separ filter/waterafscheider 08 sept 2019 16:23 #1081289

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9465
Stoppen met GTL tanken :)
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met separ filter/waterafscheider 08 sept 2019 16:31 #1081294

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1477
Ik heb ook een Separ filter en tank ook GTL, maar heb geen last van lekkage. Ik heb voorheen met gewone diesel wel eens een heel klein beetje doorslag gehad, maar het kraantje een paar maal open en dicht verhielp dat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met separ filter/waterafscheider 10 sept 2019 12:27 #1082010

  • Andy
  • Andy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
Probleem opgelost. was niet het kraantje maar er zit een elektrische verklikker op. De rubbertjes waren vergaan en daar was het gaan lekken. Nieuwe rubbertjes. Opgelost.

oorzaak was waarschijnlijk wel de GTL maar dit heeft het proces hooguit versneld.

geen reden om te stoppen met GTL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaring met separ filter/waterafscheider 12 sept 2020 09:08 #1205533

  • PietO
  • PietO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 241
Andy schreef :
Bij mij lekt het af tap kraantje van het Separ filter sinds ik GTL ben gaan ranken. Iemand een idee hoe dit op te lossen. Hangt nu een flesje onder maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Hier hetzelfde probleem met GTL: lekt druppels bij de metalen hendel van het kraantje (niet andere kant of aansluiting aan glas). Ook na het meermaals draaien blijft het lekken. Hangt ook een opvangflesje onder maar lekt niet door het slangetje dat aan het aftapkraantje zit. De druppels lopen via de buitenkant van het slangetje in het flesje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.252 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl