Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: vetus M Line

vetus M Line 02 okt 2015 21:07 #668983

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Heb dit voorjaar een M4.55 laten plaatsen. Hier het topic www.zeilersforum.nl/index.php/...f-vetus?limitstart=0 Bevalt prima. Een van de lichtste en kleinste blokken (voor rond de 50Pk dan, weet niet hoe dat ligt bij andere vermogens). Loopt prima, geen klachten. Is Nederlands en zijn goed bereikbaar en ook hulpvaardig. Service en garantie gelukkig geen ervaring mee.

Blokje zit slim in elkaar en alles lijkt goed bereikbaar, Meeste zaken waar je onderhoud aan moet plegen zitten voor mij precies aan de juiste kant qua bereikbaarheid. Nog niet aan gesleuteld uiteraard behalve dan 3x een olieverversing.

Yanmar had wel mijn voorkeur maar die hebben toch een wat andere prijs...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 03 okt 2015 08:11 #669032

Guia IV schreef :
Heb dit voorjaar een M4.55 laten plaatsen. Hier het topic www.zeilersforum.nl/index.php/...f-vetus?limitstart=0 Bevalt prima. Een van de lichtste en kleinste blokken (voor rond de 50Pk dan, weet niet hoe dat ligt bij andere vermogens). Loopt prima, geen klachten. Is Nederlands en zijn goed bereikbaar en ook hulpvaardig. Service en garantie gelukkig geen ervaring mee.

Blokje zit slim in elkaar en alles lijkt goed bereikbaar, Meeste zaken waar je onderhoud aan moet plegen zitten voor mij precies aan de juiste kant qua bereikbaarheid. Nog niet aan gesleuteld uiteraard behalve dan 3x een olieverversing.

Yanmar had wel mijn voorkeur maar die hebben toch een wat andere prijs...

Dat geldt echetr alleen voor de 4 cilinders uit de M(itsubishi) lijn. Bij de 2 en 3 cilinders zit de koelwaterpomp nog steeds op een onmogelijke plaats waardoor een impeller vervangen een :evil: :evil: :evil: klus is.
Drinkwaard verkoopt trouwens deze mitsubishi motoren ook onder eigen merk en die hebben de koelwaterpomp voorop gezet.www.drinkwaard.com/producten/s...ishi-scheepsmotoren/ Zijn dacht ik ook nog goedkoper.
Overigens kan ik die kap over de v-snaar ook niet echt handig vinden, spanning controleren moet je eerst. Heeft Drinkwaard volgens mij niet.
Ad
Vetus 3 cil:

Drinkwaard 3 cil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 03 okt 2015 09:33 #669050

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 717
Er zijn twee driecilinderblokken van Mitsubishi:
A: 952 cc 3600 rpm boring 76 slag 70
B: 1318 cc 3000 rpm boring 78 slag 92

De eerste heeft de koelwaterpomp op de moeilijke plaats zitten, de tweede - de driecilinderversie van het Vetus M4 blok, maar zonder turbo) heeft de koelwaterpomp gewoon op de voorkant zitten.

Drinkwaard gaat primair voor goedkoop, kan je zien ook. Ze monteren het pompje op de krukaspulley, maakt meer toeren dus kleiner en goedkoper pompje, maar het hangt wel aan de lagers ipv aan het blok.
Door de band genomen is de kwaliteit van de marinisering van de Mitsubishiblokken van Vetus en Sole beduidend hoger, maar daardoor zijn ze ook wat duurder, zoals met alles.

Aad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 03 okt 2015 09:44 #669052

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
En de 2 cilinders van Vetus draaien ook hun rondjes prima. Natuurlijk ook van Mitsubishi. Misschien is de 16 pk wel genoeg voor de TS.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 03 okt 2015 10:07 #669057

Is die kap over de V-snaar niet een (CE?) verplichting ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 03 okt 2015 10:46 #669065

Noballast schreef :
Is die kap over de V-snaar niet een (CE?) verplichting ?

Zou best eens kunnen maar als ik zo'n motor zou kopen ging hij er wel meteen af.
Overigens schrijft CE niet zozeer het hoe ( die kap dus) voor maar dat er voorzieningen moeten worden getroffen om aanraken van draaiende delen te voorkomen.
Volgens mij doe je dat sowieso al met de kap van de motorruimte.
Precies over dit voorschrift heb ik al heel wat discussie gehad met fabrikanten want sommige fabrikanten nemen die regel wel erg nauw.Komt waarschijnlijk ook omdat Vetus in dit geval de motor als "eindproduct" ziet en niet als onderdeel van een boot.Kennelijk kijken Drinkwaard en Sole er anders tegenaan.Daar zie je die kap ook niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 03 okt 2015 18:27 #669153

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1030
even terug naar mij :)

net als Guia IV vind ik het prijsverschil (1500 Euris) met Yanmar dusdanig groot dat ik daarom naar Vetus neig. Ik vroeg me alleen af waar dat prijsverschil vandaan komt. Is Vetus dan ook kwalitatief minder of betaal je bij Yanmar voor de naam ?

Dus als ik Vetus neem dan moet ik even opletten dat de koelwaterpomp voorop zit. Ik geloof dat dat een 'optie' is.

Niemand hier zegt: "Vetus, dat moet je NOOIT doen".

Is het waar dat de Vetus motoren bij de stillere horen ? Daar adverteren ze mee.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 03 okt 2015 18:43 #669159

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Wanneer je aan de linkerkant van de motor (gezien vanaf de V-snaar) genoeg ruimte hebt is er voor onderhoud aan de waterpomp positie toch geen probleem?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 03 okt 2015 19:18 #669162

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7689
Proost schreef :
Wanneer je aan de linkerkant van de motor (gezien vanaf de V-snaar) genoeg ruimte hebt is er voor onderhoud aan de waterpomp positie toch geen probleem?.

Ik heb in 2011 mijn MD7A vervangen door een M2O2 . Aan stuurboordzijde in de hondekooi een toegangsluik naar de machineruimte gemaakt om aan olie, fuel filter, fuelpomp en oliepijstok te kunnen. Het blijft behelpen !
Al deze zaken zaten bij Volvo aan BB zijde en nu aan Stb.
Vetus motor werkt goed, alternator van de M2O2 gaf te hoge laadspanning tot 15,6V
Garantieclaim ingediend in 2012 tot op vandaag niet bevredigend opgelost door de bende prutsers van Vetus.

Voor je een Vetus koopt bekijk of je overal gemakkelijk aan kunt.

Ik kan Vetus niet aanraden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 03 okt 2015 20:22 #669177

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zo zie je maar, ik kan Vetus wel aanraden. Heb de M2.06 tot volle tevredenheid. Heb zelf aan stuurboordzijde een wegneembaar deel gemaakt en dat maakt zelfonderhoud makkelijker, maar een monteur zal zich niet druk maken als het wat moeilijker te bereiken is. Heeft ook gereedschap en inzicht wat daarvoor nodig is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 03 okt 2015 20:34 #669180

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7689
Proost schreef :
Zo zie je maar, ik kan Vetus wel aanraden. Heb de M2.06 tot volle tevredenheid. Heb zelf aan stuurboordzijde een wegneembaar deel gemaakt en dat maakt zelfonderhoud makkelijker, maar een monteur zal zich niet druk maken als het wat moeilijker te bereiken is. Heeft ook gereedschap en inzicht wat daarvoor nodig is.

Heb ik enkele vraagjes voor je.
- oliepijlstokje vind jij dat handig zoals bij de M2O2 en M2O6 ?
- Koelwaterpompje, bij mij met 3 vijzen, en o-ring als afdichting, werkt perfect.
(Ik krijg bij vervang-set altijd o-ring, papierdichting.)
- Laadspanning bij jou al gemeten ? Hoort nooit hoger te worden als 14,4V.
Maar bij mij loopt deze op tot 15,6 V (zeer slecht voor de Accu).
Blijkbaar zijn er 2 series van alternatoren in gebruik, een serie die er geen last van hebben de andere wel.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 04 okt 2015 08:40 #669219

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
In het verleden is het al vaker aan de orde geweest, die plaats van de waterpomp.
Het gaat er niet om of iets handiger geplaatst is, maar of je ermee kunt leven. Kleine ongemakken die eens in de zoveel tijd zich voordoen bij iets wat verder tot tevredenheid functioneert, zullen mij niet er van weerhouden om te zeggen dat ik tevreden ben. Waarom moet ik de laadspanning meten wanneer het naar mijn idee goed gaat? Mijn accu's aan boord gaan meer dan 8 jaar mee. Zal het laadsysteem dan in orde zijn?
Onderhoud kan ik zelf doen, alhoewel ik het ook wel laat doen wanneer omstandigheden dat vereisen.

Blijft dat de èèn hiervoor kiest en de ànder daarvoor. Allemaal hetzelfde karretje er in maakt het ook saai. ;)

Zit me af te vragen of het wijs is om te sleutelen wanneer dit echt bezwarend is bij aanschaf van een motor. Ruimte in de motorkamer, enige kennis van motoren en twee rechter handen, meer heb je niet nodig. Als iets niet past, moet je gaan verbouwen of een andere motor kiezen.
Snap niet helemaal waarom afkeur wordt uitgesproken wanneer iemand anders z'n tevredenheid uit.
Zelf zeggen dat je Vetus af raadt , maar gelijk in de aanval door negatief te doen wanneer iemand zegt dat ie tevreden is over Vetus. :sick:
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 04 okt 2015 08:40 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 04 okt 2015 09:06 #669220

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2420
bij mij staat er een vetus mitsubishi 33 pk in, de m4.14. Inmiddels al meer dan 2000 uren naar volle tevredenheid. Mooie stille motor. Zou direct weer een Vetus nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 04 okt 2015 09:27 #669224

Heb een 5 jaar oude M3.28. Valt weinig van te zeggen. Ding krijgt jaarlijks z'n beurtjes, nu met 500 uur op de klok volgend jaar een groter beurtje. Niks aan stuk gegaan verder. Andere bootjesmensen valt het altijd op hoe stil het ding is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 04 okt 2015 10:11 #669229

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Hebben jullie allemaal zulke krappe motorruimtes zonder een luik van bovenaf in de kuipvloer? :dry:
Bij mijn stalen kajuitzeilboot kan ik er van alle kanten bij ruim rondom de motor, heb nog nooit een motor beoordeeld op indeling van belangrijke onderdelen. Of dat de impellor nou voor of achter zit. :laugh:
Hier stond vroeger een Vetus M2.06.

Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 04 okt 2015 10:17 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 04 okt 2015 15:45 #669278

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27843
Toekomst schreef :
Is er al iemand die ervaring heeft met de Vetus M Line ? Deze komt qua prijs scherp uit de hoek. Ik heb het over de M3.29 of eentje lichter. Mij lijkthet wel wat

Ik vaar sinds 2008 met een M3.09. Niets dan lof voor deze motor. Loopt rustig en relatief zuinig.
De service-onderdelen zoals olie- en brandstof-filters, impellers voor de waterpomp en v-snaren zijn makkelijk verkrijgbaar, tegen redelijk prijzen.

Wat qua rustig en trillingvrij lopen trouwens ook aanbevelenswaardig is als je toch een nieuwe motor gaat installeren, is het toepassen van een flexibele koppeling zoals een Python-drive of iets soortgelijk.
Als ik voorop sta en de boot vaart met kruissnelheid hoor en voel ik de motor niet lopen.

Dergelijke koppelingen kosten iets, maar ik zou er een meenemen in het budget. Een investering waar je geen spijt van krijgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 04 okt 2015 18:23 #669318

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Het voordeel van zo'n python drive koppeling is ook dat het uitlijnen niet zo nauw luistert.
Dan kun je veel soepelere rubbers nemen voor onder de steunen.
Ook zijn er nog hydraulische motorsteunen op de markt.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 04 okt 2015 18:56 #669324

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27843
Fly-Tour schreef :
Het voordeel van zo'n python drive koppeling is ook dat het uitlijnen niet zo nauw luistert.

Sterker nog: het is uitdrukkelijk niet de bedoeling de zaak perfect uit te lijnen. Dat staat zelfs in de installatiehandleiding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 04 okt 2015 19:21 #669340

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7689
Proost schreef :
8-- snip
Waarom moet ik de laadspanning meten wanneer het naar mijn idee goed gaat? Mijn accu's aan boord gaan meer dan 8 jaar mee. Zal het laadsysteem dan in orde zijn?

U moet niks, en als je accu's 8 jaar mee gaan heb je het probleem niet.

Proost schreef :
Onderhoud kan ik zelf doen, alhoewel ik het ook wel laat doen wanneer omstandigheden dat vereisen.

Blijft dat de èèn hiervoor kiest en de ànder daarvoor. Allemaal hetzelfde karretje er in maakt het ook saai. ;)


Snap niet helemaal waarom afkeur wordt uitgesproken wanneer iemand anders z'n tevredenheid uit.
Zelf zeggen dat je Vetus af raadt , maar gelijk in de aanval door negatief te doen wanneer iemand zegt dat ie tevreden is over Vetus. :sick:

Ik zeg niet dat ik Vetus af raadt, wel dat ik Vetus niet kan aanraden.
En ik zie al helemaal niet waar ik in de aanval ga of negatief ga doen over iemand die wel tevreden is over Vetus.
Ik stel alleen een paar vragen waar ik benieuwt naar ben.
U leest veel meer in mijn vragen als er in bedoelt zit.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 04 okt 2015 19:22 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 04 okt 2015 20:27 #669369

Ook hier prima ervaringen meet eeen Vetus M.4.14 Let wel op het periodiek onderhoud van de warmtewisselaar. Volgens het boekje ierdere 800 uur schoonmaken, maar belangrijker is het daarbij vervangen van de O- ring tussen de eindkap van de warmtewisselaar en de expansietank. Behalve afdichting is dit ook een isolator tusseen de verschillende materialen op die plek. Bij mij bleek de slangtule van de expansietank afgerot, en dat is een duur ding :( (en volgens Vetus was het niet tijdig vernieuwen van de O-ring de oorzaak)

Bij homokineten wordt vrijwel altijd de Python genoemd. Is dat een kopie van de Aquadrive ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 04 okt 2015 21:00 #669385

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18225
Fly-Tour schreef :
Hebben jullie allemaal zulke krappe motorruimtes zonder een luik van bovenaf in de kuipvloer?
Ik kan niet helemaal inschatten of je dit serieus bedoeld of juist met een wat sarcastische ondertoon. Ik zal in ieder geval de vraag beantwoorden: ja, motorruimtes op zeilboten zijn notoir krap. Boven de 34 voet begint het meestal wat te worden, daaronder is het woekeren met de ruimte. Een luik in de kuipvloer zie je niet veel, omdat het lastig is om dit zo te maken dat het én waterdicht te sluiten, én gemakkelijk te openen is. Vaak zijn er wel vanuit de achterhut of hondekooi aanvullende luikjes gemaakt om bij de motor te komen, maar dan nog moet je je meestal dubbelvouwen om aan de motor te werken.

Het is dus een groot voordeel als alle onderdelen die regelmatig inspectie en onderhoud nodig hebben (filters, Vsnaren, impellerpomp) aan de voorzijde zitten onder de trap. Dat geldt ook als je het onderhoud uitbesteed, want als er onderweg iets mis is moet je het toch echt zelf doen!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 04 okt 2015 21:01 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 05 okt 2015 08:04 #669455

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
>en volgens Vetus was het niet tijdig vernieuwen van de O-ring de oorzaak

Mèh... als ze nou eens een anode in die warmtewisselaar hadden gezet?
De meeste Vetus warmetwisselaars lekken dus nu op de eindkappen!
Ik ben van huis uit marconist en scheeps elec en geen WTK maar die kappen zijn conisch en je trekt dus altijd die kleine O-ringen plat...

Ik zie wel eens klachten over de waterdichtheid van het bedieningspaneel.

Verders is de plaats van de koelwaterpomp, de olie en brandstof-filters én de oliepeilstok ronduit klote.

Mijn M2.06 liep wel mooi hoor, nooit grote problemen gehad. Om even posityief te eindigen: ook het NL handboek is duidelijk en compleet.
Hielkoos schippert Drascombe Coaster "Fiddler's Green" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 05 okt 2015 08:49 #669469

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27843
Hielkoos schreef :
Verders is de plaats van de koelwaterpomp, de olie en brandstof-filters én de oliepeilstok ronduit klote.

Eigenlijk is alleen de plaatsing van de waterpomp ècht problematisch.
De peilstok moet je, als je er vanaf de zijkant niet bij kunt, inderdaad op de tast zoeken en terugplaatsen, maar als je eenmaal weet waar hij zit, lukt dat wel.
Het oliefilter zit in dezelfde buurt. Bij het wisselen werk je ook min of meer op de tast, maar ook dat is te doen. Truc is wel om het filter er handvast op te zetten. Als je gereedschap nodig hebt om het ding te verwijderen, wordt het vervelender.
het fijnfilter zit bovenop de motor, daar kun slecht bij als je niet toevallig een motorluik in de kuip hebt. Nou heb ik dat toevallig wel, dus dat scheelt. Pleister op de wonde is misschien dat van alle te vervangen dingen dat fijnfilter (als je ook een groffilter hebt, tenminste) niet echt vaak vervangen hoeft te worden. Het kan honderden uren mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 05 okt 2015 09:52 #669500

Noballast schreef :
Let wel op het periodiek onderhoud van de warmtewisselaar. Volgens het boekje ierdere 800 uur schoonmaken, maar belangrijker is het daarbij vervangen van de O- ring tussen de eindkap van de warmtewisselaar en de expansietank. Behalve afdichting is dit ook een isolator tusseen de verschillende materialen op die plek.

Vreemd , in het handboek van mijn Vetus M2C5 staat dat reinigen onder "indien noodzakelijk"
En als ik de tekening van de warmtewisselaar zo bekijk kan ik me niet voorstellen dar er dankzij die O-ringen heelemaal geen contact meer is tussen de pijpenbundel en het huis.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vetus M Line 05 okt 2015 11:05 #669528

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7689
Bij mijn Vetus M2O2 zou ik onderhand ook die warmtewisselaar eens uit elkaar willen halen.
Zit er nu van 2011 in, maar die 800 draaiuren heb ik nog lang niet bereikt.
Heeft iemand daar ervaring mee, lijkt dezelfde te zijn als in vele andere M type motoren.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl