Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Reparatie of vervanging motor (MD7A)

Reparatie of vervanging motor (MD7A) 07 juli 2016 08:01 #750430

  • smitty
  • smitty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Hallo allemaal,
Mijn boot wordt voortgestuwd door een VP MD7a met bouwjaar 1978. De motor is een vlotte starter en loopt als een zonnetje. Tot vorige week heb ik er nooit problemen mee gehad.
Vorig jaar had ik last van een stijgende oliepeil. Er is toen een membraam vervangen van de opvoerpomp het probleem leek opgelost te zijn, echter vorige week overkwam mij iets naars.
Mijn MD7a sloeg volledig op hol. Hij maakte ontzettend veel toeren en produceerde veel rook het was een hels kabaal. Ik kon hem niet uitzetten, gelukkig na enkele minuten nam het toerental af en kon ik de motor op de normale manier uitzetten. We waren enorm geschrokken te meer ook omdat we net onderweg waren met een boot vol vriendinnetjes van mijn dochter vanwege haar verjaardagsfeestje feestje. Ik heb de boot niet meer durven starten, bovendien dacht ik dat hij volledig kapot gelopen was. Pas 's avond heb ik goed de motor durven inspecteren en constateerde dat er olie onder de motor lag, de V snaar was eraf gelopen en het oliepeil was extreem hoog. (wat het op hol slaan verklaarde)Ik heb de motor toch even geprobeerd te starten en dat lukt meteen, bovendien liep hij als een zonnetje. Vanzelfsprekend de motor maar direct weer uit gedaan. Mijn angst dat de hele motor kapot was was gelukkig even weg.
Maarja wat is er nu aan de hand? Na eerste inspectie van de opvoerpomp, lijkt deze in orde te zijn. Wat zouden nog meer oorzaken kunnen zijn.
De monteur dacht aan de brandstofpomp. Dit zou dan mogelijk een dure reparatie/revisie kunnen gaan worden. Heeft iemand een andere suggestie

Wat moet ik nu doen? Is wellicht een nieuwe motor verstandiger?

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven
Laatst bewerkt: 07 juli 2016 08:01 door smitty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie of vervanging motor (MD7A) 07 juli 2016 08:57 #750449

Je diesel is op hol geslagen. Als je olieniveau stijgt dan komt er diesel of koelwater bij. In beide gevallen wordt je oliedruk te hoog en komt er olie in het inlaattraject en wordt dit je brandstof. Aangezien diesel een zelfontbrander is stopt dit niet als je bv de sleutel omdraait of de accu loskoppelt. Het smoren van de motor door de luchtinlaat af te sluiten is een oplossing. Als er diesel bij je olie komt wordt de olie ook heel dun en zoekt dan zijn weg naar o.a. het inlaattraject. Ik zou eerst bepalen of het diesel of koelwater is wat er bij je olie komt en dat aanpakken. In veel gevallen zorgt een op hol geslagen diesel voor veel motorschade. Als de motor kapot is zou ik de motor laten reviseren of een revisie inruilmotor nemen. Is veel goedkoper dan een nieuwe en minstens zo betrouwbaar. Succes.
Laatst bewerkt: 07 juli 2016 09:04 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie of vervanging motor (MD7A) 07 juli 2016 10:23 #750484

  • Sobat
  • Sobat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 276
Ik ben dit jaar overgegaan van een Yanmar 2QM15 1981 naar een Betamarine 16. Simpel om het feit dat een revisie (bij mij) tussen de 3000 en 3500 euro zou kosten en een nieuwe Beta nog geen 5000. Oke, dat is 1500 euro verschil, een hoop centen!!! Maar... als je een 81 jarige oude dame een facelift geeft komt er op haar geboortebewijs toch geen andere leeftijd te staan, het blijft een oud ...!



groeten

Sjoerd
Volksboot 480
Neptun 22
Beneteau First 30
Rondje(gelopen op)Helgoland
Laatst bewerkt: 07 juli 2016 10:24 door Sobat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie of vervanging motor (MD7A) 07 juli 2016 12:03 #750502

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
oliepeil stijgt niet uit zichzelf, daar komt of brandstof of koelwater bij. Op zoek gaan naar een lek dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie of vervanging motor (MD7A) 07 juli 2016 12:04 #750503

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 852
Het belangrijkste is of je kunt laten achterhalen waar die diesel in de smeerolie vandaan komt. Ik ga er van uit dat het diesel is omdat de motor er mee op hol is geslagen. Als er water in het carter is gekomen wordt dat een emulsie waarvan ik niet verwacht dat de motor er op gaat lopen.

Je moet sowieso het carter leeg laten lopen dus dat zie je direct. Twee keer spoelen met goedkope olie voordat je er weer kwaliteit in doet. Ook niet meer de motor starten, de smerende eigenschappen van de motorolie zijn nagenoeg volledig weg.
Hoewel op hol slaan natuurlijk niet goed is, leerde het opnieuw starten dat de motor in weze niet stuk is. Dus ik zie niet direct een reden om een motor die altijd goed gelopen heeft zomaar te vervangen.

Ik ken deze specifieke motor niet goed genoeg om je te voorzien van tips aangaande de mogelijke diesel lekkage naar het carter.

Succes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie of vervanging motor (MD7A) 07 juli 2016 15:43 #750538

  • smitty
  • smitty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Dank voor de reacties.
Het blijkt dieselolie te zijn wat in het carter zit. De opvoer pomp incl membraan lijkt in orde te zijn.
Er wordt nu gedacht aan de brandstof pomp. Als deze stuk is zou hij gereviseerd moeten worden. Daar gaat veel tijd (uurloon) in zitten. Zou er nog een andere oorzaak kunnen zijn?


Indien reviseren of repareren niet meer zinvol is, heb ik een motor van een kennis Die ik kan overnemen. Dat betreft een Vetus m2 d5. Hoe kan ik erachter komen of deze past? De inbouw afmetingen van de Vetus heb ik echter van een md7a met koppeling kan ik nergens vinden. De md7a is rechts draaiend van de Vetus is mij dat onbekend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie of vervanging motor (MD7A) 07 juli 2016 16:11 #750539

Even wat ter zijde :lol:

Het is opmerkelijk te noemen dat 's avonds toen je het olie peil controleerde deze extreem hoog was.


Een diesel die op hol slaat draait net zo lang door tot er zowat geen druppel motor olie in het carter meer aanwezig is, en dan door gebrek aan smering en "brandstof" piepend zijn laatste adem uitblaast.

Wat ik denk, let op ik denk het............was er niet bij moet het met de lettertjes doen.


Je hebt een verstuiver die staat te piesen in de cilinder, gaat hij ook heel hard van lopen, heel erg roken. of de oorzaak brandstofpomp en of verstuiver is geen idee, niet te zien vanuit hier.

Als hij op zijn carter op hol was gegaan, was het carter leeg geweest.

Dat denk ik er over :dry:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 07 juli 2016 16:12 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie of vervanging motor (MD7A) 07 juli 2016 19:26 #750571

  • smitty
  • smitty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Bedankt, dat klinkt idd logisch. Morgen weet ik hopelijk meer.
Als een verstuiver piest of iig niet goed is, verwacht je dan niet dat de motor niet goed loopt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie of vervanging motor (MD7A) 07 juli 2016 20:55 #750601

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Een Vetus M2 D5 is eventueel een mooi alternatief. Deze zal zeker passen.Er zal misschien wat aangepast moeten worden aan de fundatie/steunen.
Bovendien ben je gelijk 70 kg. aan gewicht kwijt uit de boot.

Een Md7 weegt volgens mij 170 kg, een Vetus rond de 100 kg.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 07 juli 2016 20:57 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie of vervanging motor (MD7A) 07 juli 2016 20:57 #750602

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Diesel in het carter kan komend door de opvoerpomp ook al is het membraan vervangen zou ik dit toch op nieuwe controleren door het vacuüm te controleren



De verstuiver kunnen piesen wat ze willen maar je carter vol gooien lijkt em onwaarschijnlijk , de motor loopt goed en hoor niets over diesel uit de uitlaad

De hogedruk pomp op deze motor is een rotatiepomp en hanht dan aan de motor en wond aangedreven door een as, deze as zou kunne lekken . De pomp word diesel gesmeerd


Zorg dat je een goede monteur in handen neemt voordat je overhaaste beslissingen neemt, buinhazen genoeg helaas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie of vervanging motor (MD7A) 07 juli 2016 21:19 #750606

Fer schreef :
De verstuiver kunnen piesen wat ze willen maar je carter vol gooien lijkt em onwaarschijnlijk , de motor loopt goed en hoor niets over diesel uit de uitlaad

Ik geloof niet dat ik suggereerde dat de verstuiver het carter aan het vol piesen was ;)

Maar een diesel die spontaan op hol slaat en niet uit te krijgen is loopt meestal op zijn...... :whistle:

En 1 ding weet ik zeker een dieseltje wat heel veel toeren draait, krijgt ook veel van iets wat op brandstof lijkt, waarvandaan ook..............

Hoef je geen Fer, Beun de haas of Einstein voor te zijn

Verder blijft het allemaal gis werk, dus leuk om over te ouwe hoeren wat het zou kunnen zijn, het blijft ouwe hoeren ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 07 juli 2016 21:20 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie of vervanging motor (MD7A) 07 juli 2016 21:36 #750613

Klinkt inderdaad niet als "op hol slaan", daar is in principe geen stoppen aan (totdat er iets kapot knalt of vast loopt).

Zou het kunnen dat de regulateur even van slag is geweest door de te dun geworden olie? Dat is toch een mechanisch ding met gewichtjes die in een oliebadje draaien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie of vervanging motor (MD7A) 08 juli 2016 16:24 #750773

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Als een diesel op hol slaat is dit meestal het gevolg van carterventilatie.

De MD7a heeft een verbinding van het carter op het kleppendeksel naar de luchtinlaat.

Dus als deze brandbare lucht aanzuigt dan is het op hol slaan een logisch gevolg.

In het verleden hadden VW diesels hier ook last van. Later is er een voorziening aangebracht in de vorm van een smoorklep.

Als je soms nog onderdelen of een andere opvoer of injectie brandstof pomp nodig hebt. Ik heb hier een complete motoronderdelen set.

Alsmede een complete originele Volvo indirecte koeling warmtewisselaar set inclusief mechanische circulatiepomp. Ik heb zelf een Martec indirecte koelingset in gebruik.

Van deze tweede motor is alleen het motorblok gebruikt.

Heb ook nog een nieuwe ontkolings pakkingset en een set originele Volvo zuigerveren. Probleem in mijn motor was dat er enige zuigerveren vastzaten.

De brandstof injectiepomp is een Bosch er zijn ook uitvoeringen met een CAV brandstofpomp. Die zijn niet uitwisselbaar omdat de aansluiting anders is.

Zojuist mijn eigen MD7a gereviseerd.

Groet,


Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie of vervanging motor (MD7A) 08 juli 2016 18:04 #750803

  • smitty
  • smitty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Er is geconstateerd dat niet de opvoer pomp maar de (hoge druk) brandstofpomp lekt. De motor loopt uitstekend en heeft een goede compressie. Wat wellicht toch voor behoud van deze motor pleit.
Nu alleen op zoek naar een revisie bedrijf om deze pomp te herstellen. Of zou zelf repareren mogelijk zijn.
Indien iemand tips heeft of wellicht een goede pomp weet, hoor ik het graag.

P.s. Wat is dit toch een fijn forum, vele behulpzame leden dat kun je echt wat mee. Bedankt daarvoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie of vervanging motor (MD7A) 08 juli 2016 18:15 #750806

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12574
zelf ooit een CAV HD pomp bij Buchli Harderwijk vervangen door een revisie model.
Oude inleveren en goede meenemen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie of vervanging motor (MD7A) 08 juli 2016 18:16 #750807

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De motor is met verschillenden pompen uitgevoerd en zou dan ook de huidige pomp repareren of zeker weten dat je deze zelfde pomp kan kopen

Het gaat om een seal van de aandrijfas neem ik aaan of heeft de monteur dat niet aangeven
Laatst bewerkt: 08 juli 2016 18:40 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie of vervanging motor (MD7A) 08 juli 2016 20:50 #750846

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Is het Bosch pomp of een CAV pomp. Er staat een plaatje op de pomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie of vervanging motor (MD7A) 09 juli 2016 16:24 #750996

brambo schreef :

In het verleden hadden VW diesels hier ook last van. Later is er een voorziening aangebracht in de vorm van een smoorklep.

Niet alleen VW mochten ze willen :laugh: :laugh:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie of vervanging motor (MD7A) 11 juli 2016 09:02 #751287

  • smitty
  • smitty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Fer schreef :
De motor is met verschillenden pompen uitgevoerd en zou dan ook de huidige pomp repareren of zeker weten dat je deze zelfde pomp kan kopen

Het gaat om een seal van de aandrijfas neem ik aaan of heeft de monteur dat niet aangeven


Het lijkt idd een soort keer ring te zijn. Er is te zien dat deze lekt. Deze "pakking" wordt nu vervangen en hopelijk is dit het probleem geweest. Het lijkt er dus op dat de pomp niet vervangen/gereviseerd hoeft te worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie of vervanging motor (MD7A) 17 juli 2016 06:39 #752733

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
even een opmerking tussendoor: iemand schreef, zou de smeerolie in de regelateur te dun zijn vanwege de gasolie in de smeerolie.
Staat de regelateur niet in zijn eigen smeerolie dan? afgesloten van de smeerolie in de carterpan?

En persoonlijk zou ik eerst verstuivers afpersen, brandstofleidingen controleren, pomp onderzoeken en kijken of revisie mogelijk is voordat ik een heel blok ga wisselen.
Laatst bewerkt: 17 juli 2016 06:40 door BartWNL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie of vervanging motor (MD7A) 17 juli 2016 07:50 #752742

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281



Dit is de Bosch brandstofinjectie pomp. Heeft slechts een keerring naar het motorcarter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie of vervanging motor (M 17 juli 2016 08:45 #752749

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
BartWNL schreef :
even een opmerking tussendoor: iemand schreef, zou de smeerolie in de regelateur te dun zijn vanwege de gasolie in de smeerolie.
Staat de regelateur niet in zijn eigen smeerolie dan? afgesloten van de smeerolie in de carterpan?

En persoonlijk zou ik eerst verstuivers afpersen, brandstofleidingen controleren, pomp onderzoeken en kijken of revisie mogelijk is voordat ik een heel blok ga wisselen.


Waar je de lekkage moet zoeken hangt an het type pomp af, als je een blokpomp het kan jet aan de plunjers liggen die lekken maar het carter maar de md7 het een rotatie pomp en kan dit niet.mde pomp kan alleen lekken via de aandrijfas .

De regulateur kan spatolie gesmeerde zijn of droog of met diesel, ook dit hangt van het type pomp af,.
De rotatiepomp heet een ingebouwde regulateur die door dieselolie word gesmeerd .

Diesel lekkage naar het carter kan een vervelde dure reparatie zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie of vervanging motor (MD7A) 18 juli 2016 13:05 #753075

  • smitty
  • smitty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
De brandstoppomp had een aantoonbare lekke bij buitenste keerring. Dus lekte er hoogstwaarschijnlijk diesel in het carter via de aandrijfas. Deze keerring is inmiddels vervangen, de binnenste overigens keerringen niet, aangezien dan de pomp eigenlijk compleet gereviseerd moet worden.

Inmiddels heb ik de boot weer opgehaald en loopt de motor als een zonnetje. De komende tijd spannend afwachten of er iets veranderd met het oliepeil.
Ik heb overigens wel het idee dat de motor bij de eerste keer direct na het starten wat meer rookte. Het is echt zo'n zwarte diesel lucht. Zou dat verdwijnen nadat hij eerst een paar uren flink heeft gedraaid en alles weer goed schoonbrand is??

Iedereen ontzettend bedankt voor de input, dit heeft ons zeker op het goede spoor gezet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie of vervanging motor (MD7A) 04 aug 2016 17:40 #756901

  • hans1966
  • hans1966's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Ik had met mijn MD7b ook een diesel lekkage in het carter. Eerste instantie de opvoerpomp gereviseerd. Later bleek er weer diesel bij de olie te zijn gekomen dus weer opzoek. Bleek dat bij mijn motor ook de as op de pomp lekte en één van de twee verstuivers pieste en de ander ook niet echt lekker werkte. Pomp wordt gerepareerd en de verstuivers beide vervangen en ik hoop dat ik van het weekend na twee weken stil liggen weer lekker kan varen.
Een man zonder passie is als de Chinees zonder nasi.
Laatst bewerkt: 04 aug 2016 17:43 door hans1966.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie of vervanging motor (MD7A) 29 juni 2020 15:33 #1179921

  • Albert
  • Albert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Weet iemand of er nog oude goed werkende brandstofpompen te krijgen zijn?
Onze MD7a heeft water bij de diesel gehad, de verstuivers waren stuk en opvoerpomp is vervangen. Maar nog steeds zit er diesel bij de olie. Wrsch dus als gevolg van defecte rotatiepomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.298 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl