Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bukh DV10 met Saildrive overhaul

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 29 nov 2016 12:48 #788355

  • EJA0000
  • EJA0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97
Dit is helaas geen gevalletje locktite meer….

Er zijn idd vier boutjes. Bij een van de boutjes was de inbus al helemaal rond. Ik vermoed dat de vorige eigenaar na een poging het maar heeft opgegeven. De andere voorste inbus was primaen kreeg ik er prima uit. De gene die er achter zit kreeg ik niet los en zit nog steeds muur vast ondanks dat ik er volle kracht op kan zetten.

Eerst de voorste geprobeerd waarvan het gat al rond was met een tegendraadse tool. Had super veel grip en kon belachelijk veel kracht zetten. Veel meer dan dat zo’n klein boutje normaal kan hebben. Uiteindelijk moest het ergens fout gaan en brak de tool af. Dit stuk was er met geen mogelijkheid uit te krijgen. Dus met de beste boortjes verkrijgbaar boren en nog eens boren. Continue de boortjes slijpen en verder gaan. Met slechts 0,1 mm progressie per keer. Uiteindelijk na 6 uur boren was had ik de tool weg geboord en was ik door het eerste schroefje heen en was de klapschroef gelukkig nog onbeschadigd. Normaal is dan alle spanning weg en zou de dunne huls er uit moeten komen. Maar deze zit muur vast! Dit boutje is in dit boor (lees slijt) proces loei en loei heet geweest. Locktite is bij deze huls zeker niet meer aan de orde.


Afgebroken tegendraadse tool


Uitgeboord met de "huls" nog vast in de schroefdraad

Uiteindelijk besloten om door te boren en dus ook het achterste schroefje uit te boren. Als dit was gelukt dan hou je alleen een losse dunne huls over en kan je de bus er waarschijnlijk wel uit tikken.

Maar helaas…. Kan een hoop redenen en excuses bedenken waarom het is gebeurt en waarschijnlijk een combinatie van allemaal maar dat veranderd niets. Maar deze mega harde boor is vast geslagen in het tweede inbus gat en afgebroken. Dit stukje zit muur vast en zo diep dat ik er weinig meer mee kon. Ga er binnenkort nog over nadenken. Tot nu toe is de schroef nog “onbeschadigd” dus is er nog hoop.

Ik ben in totaal wel meer dan 10 uur, verspreid over meerdere dagen, bezig geweest met deze flauwe kul. Ook het achterste schroefje van de andere kant zit muur vast. Zelfs met een slagschroevendraaier gebeurt er niets en met special tools kan ik maximale kracht op het boutje zetten. Als ik dit door zet dan breekt er weer iets af.

Gezien er geen anode op het blok / saildrive / schroef zat begin ik mij af te vragen of dit er iets mee te maken kan hebben. Heb ooit een keer eerder zoiets meegemaakt, maar dan wel in een totaal andere setting. Grote bouten waren door waarschijnlijk door langdurige blootstelling aan elektrolyse een soort van vast gelast. Zelfs bij het openslijpen van een van de boutgaten zat de bout nog helemaal vast en vergroeid aan de binnen schroefdraad. Geen idee of dat tussen RVS en volgens mij is de schroef een soort brons ook kan gebeuren.

Ik lees het locktite verhaal overal terug en eigenlijk snap ik dit niet. Mogelijk zit ik er helemaal naast maar mijn eerste reactie is dat het geen belaste boutjes zijn maar borg boutjes die slechts voorkomen dat een as gaat schuiven of roteren. Tevens zijn de boutjes al dubbel uitgevoerd en klemmen ze dus ook nog eens elkaar. Ook zijn er verschillende soorten locktite. Soorten speciaal bedoeld om te borgen en die krijg je echt wel los zonder warm te stoken. Waarom mensen vaak een Locktite gebruiken die bedoeld is voor hele zware bouten of om kleine boutjes nooit meer los te krijgen voor klapschroef boutjes is mij een raadsel.
Waarschip 1010 met een Bukh DV10-L Saildrive
Laatst bewerkt: 29 nov 2016 12:50 door EJA0000. Reden: foto commentaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 29 nov 2016 14:10 #788387

EJA0000 schreef :
Waarom mensen vaak een Locktite gebruiken die bedoeld is voor hele zware bouten of om kleine boutjes nooit meer los te krijgen voor klapschroef boutjes is mij een raadsel.

Mij niet hoor.
Gewoon weer een gevalletje van RTFM , dan gebeurt zoiets niet.
En daarbij ijn de handleidingen van dat soort spul nog heeel klein ook. :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 05 jan 2017 13:13 #797409

EJA0000 schreef :

Gezien er geen anode op het blok / saildrive / schroef zat begin ik mij af te vragen of dit er iets mee te maken kan hebben.

Die hoort er wel op hoor, en om de anode van de saildrive te vervangen moet wel iedere keer de schroef eraf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 05 jan 2017 15:42 #797452

Martinwmd schreef :
EJA0000 schreef :

Gezien er geen anode op het blok / saildrive / schroef zat begin ik mij af te vragen of dit er iets mee te maken kan hebben.

Die hoort er wel op hoor, en om de anode van de saildrive te vervangen moet wel iedere keer de schroef eraf

Er bestaan ook deelbare saildriveanodes waarbij de schroef er niet af moet. Maar of die er ook zijn voor die Bukh saildrive weet ik niet.
Snuffel eventueel een rond op de links achter deze plaatjes: www.google.nl/search?q=deelbar...HSnECqwQsAQIJQ&dpr=1
Ad
Laatst bewerkt: 05 jan 2017 15:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 05 jan 2017 16:11 #797455

Yellow Boat schreef :
Martinwmd schreef :
EJA0000 schreef :

Gezien er geen anode op het blok / saildrive / schroef zat begin ik mij af te vragen of dit er iets mee te maken kan hebben.

Die hoort er wel op hoor, en om de anode van de saildrive te vervangen moet wel iedere keer de schroef eraf

Er bestaan ook deelbare saildriveanodes waarbij de schroef er niet af moet. Maar of die er ook zijn voor die Bukh saildrive weet ik niet.
Snuffel eventueel een rond op de links achter deze plaatjes: www.google.nl/search?q=deelbar...HSnECqwQsAQIJQ&dpr=1
Ad
Daarom bouw ik er nu een yanmar saildrive in, daar kan idd een deelbare anode op
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 01 nov 2019 02:45 #1097425

EJA0000 schreef :
Reparatie van het controle paneeltje….
De controle lampjes waren allemaal geheel verteerd en niet meer aangesloten. (...) Uiteindelijk heb ik ze toch gevonden bij CONRAD. Kosten gemiddeld een euro per stuk exclusief verzend kosten.

De maten zijn ipc gelijk maar de veerklipjes waarmee deze zich vast zet zijn net wat steviger uitgevoerd. Uiteindelijk moest ik dus de gaten 1,5 millimeter breder maken en 0,2 mm hoger. Met een klein veiltje is dit zo gedaan.

Heb toevallig vandaag dit paneeltje gedemonteerd, zelfde verhaal: helemaal weggeteerd. Supertip die signaal lampjes bij conrad! Ik heb nu van elke kleur 3 besteld, dus 9 lampjes voor in totaal 11 euro inc btw.

Bij shop.clouds.nl vragen ze voor een origineel bukh lampje 10 euro - per stuk!

Is mij wel een potje lekker mindful veilen waard :-)

Heel mooi werk wat je levert! Leuk en leerzaam om te lezen. Ik ben wel benieuwd hoe het met het blok is afgelopen, of ie nog goed loopt..
I'm listening
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 04 juni 2021 22:06 #1292343

  • EJA0000
  • EJA0000's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 97
Grappig, was mijn eigen bericht al lang weer helemaal vergeten.

Nu dus vele jaren later heb ik deze boot nog steeds en het blokje loopt nog als een trein.

Zoals in het topic wel aangegeven het blok uitgebouwd, nogmaals helemaal nagelopen en schoongemaakt van binnen als vanbuiten en alles netje gemaakt. Kon niets afwijkends vinden. Daarna nooit meer problemen gehad.

Alleen na een paar jaar wat zweten van olie langs de pakking van de dieselopvoerpomp. Maar dit is niets spannend. Ga ik wel voor de zomervakantie nog de pakking van vervangen om het op te lossen.

Ook een paar plekjes waar de verf niet meer zo netjes is. Oa op het uitlaatpijpje dat natuurlijk warm word. Maar deze is nog steeds rood. Op het vliegwiel dat van ijzer is blijft condenswater staan in de randjes. Maakt technisch niet uit maar nu na een paar jaar zit daar vliegroest.
Waarschip 1010 met een Bukh DV10-L Saildrive
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 05 juni 2021 06:27 #1292361

Mooi verslag is er boven komen drijven! Leerzaam en inspirerend!
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 met Saildrive overhaul 07 sept 2022 00:26 #1421172

  • MartinC
  • MartinC's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Hi. Martin here

Sorry my Dutch is non-existent. I used Translate to understand the posts

I have a Northshore 27 with a Bukh DV8/10LSME here in Terrigal, an hour north of Sydney.
I just found this thread and have read the whole thing - solid gold for an LSME owner, thank you.
I will post a link to this on the Bukh Owners page in Facebook and other places

The one thing you didn't mention is what I am doing at the moment.
My poor Bukh has been completely submerged for a period of time and I am trying to get the flywheel off to examine the generator
I think it, the regulator and the starter will all need to be replaced
Then I will go through your posts and figure out what else I need to do - big job!

I also have to find where a very slow leak means I end up with salt water in the cabin!
Currently suspicious of the saildrive, but with little evidence
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.287 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl