Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Electronica probleem nieuwe Volvo Penta D1-30

Electronica probleem nieuwe Volvo Penta D1-30 17 juli 2016 10:29 #752769

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Misschien weet 1 van de technisch geschoolde ZF-leden raad?

Drie en een halve maand geleden heb ik het 10 jaar Volvo Penta D1-20 blok incl. bedieningspaneel en bekabeling laten vervangen door D1-30 blok.t
Na ruim 3 maanden probleemloos functioneren weigerde vorige week zaterdag ineens het bedieningspaneel, ik kon het niet aanschakelen. Paar keer hoofdschakelaar omgezet maar nu resultaat. Terug naar de haven gesleept door een clublid en nader onderzoek aan boord. Nergens losse contacten, stekkers, accuspanning startaccu OK etc. etc. In oberleg met Volvo Penta heeft mijn vaste en deskundiger monteur afgelopen donderdag het knoppenpaneeltje (zie foto) vervangen en alles nog eens nagemeten. 10 maal gestart en alles OK.

Zaterdag (gisteren), waren we zeilend onderweg naar IJmuiden Ter hoogte van Uitdam wil ik de motor starten om even achteruit te varen ivm. de waterplanten. Bedieningspaneel schakelt opnieuw niet aan, net als vorige week. Maar dit is het paneel dat donderdag is vervangen onder garantie. Toch hetzelfde probleem als de vorige keer. Vervolgens heb ik de hoofdschakelaar (onder de kaartentafel) uit en weer aan gezet. Paneel springt nu wel aan en ik kan de motor starten. We besluiten op de motor terug te varen naar Monnickendam want ik vermoed nu toch een probleem met de hoofdschakelaar.

Terug in de haven heb ik (samen met de elektrotechnisch geschoolde bootbuurman) de hoofdschakelaar doorverbonden, daarmee kan ik de hoofdschakelaar uitsluiten als oorzaak van het probleem. Motorpaneel schakel ik vervolgens zonder problemen aan. Motor kan ik starten. Ik wil dit vervolgens een paar maal herhalen, wil daarom de motor uitzetten maar dat gaat nu niet. Een paar keer (langduriger) op de stop knop gedrukt, maar geen resultaat. Daarna de Start en stop knop gelijktijdig ingedrukt en dan stopt de motor wel. Daarna een paar maal opnieuw gestart en weer geprobeerd te stoppen maar stoppen blijft problematisch en gaat alleen als we Start en stop tegelijk indrukken.

Wat nu te doen?
- de monteur heeft het bedieningspaneel onder garantie vervangen, dat is dus niet het probleem
- ik heb de hoofdschakelaar doorverbonden zodat motor altijd direct stroom van de accu heeft, dat is dus ook niet het probleem
- de monteur heeft donderdag alle aansluitingen en verbindingen in de bedrading gecontroleerd, dat was allemaal prima in orde, dat is dus ook niet het probleem
- het enige dat ik nog kan bedenken is (wat de monteur al eerder suggereerde) dat het kastje op de motor niet goed werkt, dat hebben we nog niet uitgesloten
- alternatief: bedieningspaneel, bekabeling en kastje op de motor vervangen door de vorige generatie (die ook op de D1-20 zat). Ik heb eerlijk gezegd op dit moment geen vertrouwen meer in het elektrische systeem van deze motor. Voor alle duidelijkheid: Mijn vertrouwen de kennis en kunde van mijn servicemonteur is NIET aangetast.

Deze week beschouwen mijn vriendin en ik inmiddels als verloren voor de zeilvakantie, boot blijft de hele week in M’dam liggen. Ik wil morgen de hoofdschakelaar vervangen en dan dinsdag of woensdag gaan we een paar dagen op pad zonder boot. Hopelijk kan het probleem komende week dan in alle rust in overleg met Volvo Penta Nederland door de monteur worden opgelost.

Als iemand van de ZF-leden nog een alternatieve oplossing voor dit probleem heeft dan houd ik mij aanbevolen.
Bijlagen:
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electronica probleem nieuwe Volvo Penta D1-30 17 juli 2016 11:52 #752777

Zou het een breukje in een elektriciteitskabel kunnen zijn? Flink bewegen en trekken aan de kabelboom, kijken wat dat doet.
Zit de trekontlasting aan beide kanten goed vast?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electronica probleem nieuwe Volvo Penta D1-30 17 juli 2016 14:40 #752821

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Thomas, dat lijkt me niet waarschijnlijk omdat het doormeten van de bedrading vorige week niets vreemds liet zien. Hoofdschakelaar doormeting was niet 100% dus vandaar de doorverbinding.

Mijn verdenking gaat uit (o.a. na doornemen van de group 30 manual) naar het ook al eerder door de monteur gesuggereerde 'verdachte' MDI-kastje op de motor zelf.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Laatst bewerkt: 17 juli 2016 14:41 door Big Time.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electronica probleem nieuwe Volvo Penta D1-30 17 juli 2016 15:26 #752825

In dunne kabeltjes zijn kabelbreukjes soms lastig te detecteren. Ook ivm schudden en trillen. MDI kastje zou ik inderdaad ook goed nakijken/ verwisselen, zoals je zelf al suggereert. Maar waarom wil je het hele handeltje vervangen voor de oude bediening, heeft die soms een betere reputatie, of gewoon bij wijze van experiment?
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 17 juli 2016 15:32 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electronica probleem nieuwe Volvo Penta D1-30 17 juli 2016 15:29 #752827

Big Time schreef :
Motor kan ik starten. Ik wil dit vervolgens een paar maal herhalen, wil daarom de motor uitzetten maar dat gaat nu niet. Een paar keer (langduriger) op de stop knop gedrukt, maar geen resultaat. Daarna de Start en stop knop gelijktijdig ingedrukt en dan stopt de motor wel. Daarna een paar maal opnieuw gestart en weer geprobeerd te stoppen maar stoppen blijft problematisch en gaat alleen als we Start en stop tegelijk indrukken.

Dit is wel heel wonderlijk...
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electronica probleem nieuwe Volvo Penta D1-30 17 juli 2016 16:30 #752838

Starten met de Stop-knop heb je vast al geprobeerd?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electronica probleem nieuwe Volvo Penta D1-30 17 juli 2016 17:27 #752847

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
't is geen windoos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electronica probleem nieuwe Volvo Penta D1-30 17 juli 2016 17:40 #752851

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Het doormeten van de multilink kabel kan misschien het probleem zichtbaar maken, dat neem ik mee richting de monteur.

@baasklusje : starten lukt alleen met de startknop, uitzetten door start en stop beiden tegelijkertijd 2-3 seconden in te drukken.

Ik hoop morgen meer duidelijkheid te hebben en dan zien we weer verder.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electronica probleem nieuwe Volvo Penta D1-30 17 juli 2016 17:55 #752855

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7688
Vermoedelijk heb je dit ook al nagekeken, maar is de er geen probleem met de min leiding, corosie, slecht contact. Zowel de nul van de motor als die van het startpaneel nog eens kritisch nakijken.
Contactpunten goed kuisen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electronica probleem nieuwe Volvo Penta D1-30 18 juli 2016 08:07 #753005

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
grappig, zat ik me ook af te vragen of dat weleens de boosdoener kon zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electronica probleem nieuwe Volvo Penta D1-30 18 juli 2016 10:43 #753041

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Vanochtend met mijn vaste servicemonteur die de motor ook heeft ingebouwd al vroeg op de boot. Eerst alle reacties die ik op dit forum (waarvoor dank) en op FB had ontvangen besproken en bedrading, contacten en massa opnieuw gecontroleerd op corrosie, vuil, losse contacten etc.. Niets verdachts kunnen vinden.

Vervolgens het MDI-kastje vervangen door een vervangings-exemplaar dat op voorraad was. En toen we de beide kastjes vergeleken bleek dat bij het oudere vervangingsexemplaar de connectorpinnen bij 2 maal zo lang waren dan bij het oorspronkelijke kastje. Nameten leerde dat bij het oorspronkelijke kastje de pinnen maar over ca. 1 - 1,5 mm contact maken met de busjes in de stekker. Heel erg weinig contact oppervlak dus en erg storingsgevolg. Op de foto is het verschil ook goed te zien.

Vervolgens het bedieningspaneel een flink aantal malen in- en uitgeschakeld, motor gestart en gestopt, alle keren met 100% resultaat. Opvallend, motor reageert nu opmerkelijk sneller op het signaal van de stopknop dan voorheen. Ook dit is te verklaren door het betere contact a.g.v. de langere pins.

Vanavond even 'proefvaren', dan een paar dagen wandelen in de Harz (even geen boot zien) en begin volgende week de zeilvakantie opnieuw oppakken.
Bijlagen:
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electronica probleem nieuwe Volvo Penta D1-30 18 juli 2016 13:28 #753078

Mooi datje het gevonden hebt! Lullig dingetje, eigenlijk....

Zou het kunnen dat de korte pinnen naar binnen zijn gedrukt?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electronica probleem nieuwe Volvo Penta D1-30 18 juli 2016 15:01 #753094

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Baasklusje schreef :
Mooi datje het gevonden hebt! Lullig dingetje, eigenlijk....

Zou het kunnen dat de korte pinnen naar binnen zijn gedrukt?

Dat hebben we inderdaad onderzocht maar bleek niet het geval. De pinnen van het vervangingskastje zijn aimpelweg bijna 2 maal zo lang. Als je dan bedenkt dat de metalen busjes van de stekker 3 mm naar binnen zitten dan is duidelijk dat het contactippervlak tussen pin en busje nu zeker 3-4 maal zo groot is.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electronica probleem nieuwe Volvo Penta D1-30 19 juli 2016 06:35 #753212

goedkope Chinese electronica? :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electronica probleem nieuwe Volvo Penta D1-30 19 juli 2016 09:10 #753291

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
zuipschuit schreef :
goedkope Chinese electronica? :evil:

Als je de prijzen op de volvo onderdelen site bekijkt is het alles behalve goedkoop :whistle: (hun marge zal wel spectaculair hoog zijn)


Maar zo'n electronisch regeling is natuurlijk een risico.
Iemand een idee hoe makkelijk/mogelijk het is om een overbrugging klaar te hebben liggen.

Is de electronica in die blackbox noodzakelijk om de motor draaiende te krijgen of kan je gewoon door spanning op de startmotor zetten we motor starten ? Uiteraard heb je dan geen gloeibougies etc.

De motor stilleggen is ook elektrisch, nummer 15 op de tekening maar zou ook wel te overbruggen moet zijn met een simpele extra connectie.

www.marinepartseurope.com/en/v...7746500-30-8369.aspx
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electronica probleem nieuwe Volvo Penta D1-30 19 juli 2016 12:39 #753332

ik heb ook een d1-30. Deze zou je kunnen stilleggen met een klepje op de motor.
Heb het echt nog niet getest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electronica probleem nieuwe Volvo Penta D1-30 22 juni 2021 14:19 #1298059

  • Denevs12
  • Denevs12's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
hallo big time,
ik heb ook elektrische problemen. tijdens het varen ben ik stilgevallen; geen stroom op het instrumentenpaneel van de ene seconde op de andere. tot in het MDI kastje wel stroom. mijn motor was welgeteld 1,5 maand geinstalleerd, na ca. 20 uur varen. de dag nadien werkte alles terug perfect.
nu de dealer komt kijken zou het aan de elektrische installatie liggen en zal ik voor alle kosten opdraaien. nochthans is de motor in zijn geheel met het schip gekeurd en in bedrijf gesteld door erkende dealer.
hoe is het met uw probleem afgelopen?
op uw foto: welke is de goede aansluiting? hoe kan je dit zien?
groet,
sven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electronica probleem nieuwe Volvo Penta D1-30 22 juni 2021 20:06 #1298193

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Denevs12 schreef :
hallo big time,
ik heb ook elektrische problemen. tijdens het varen ben ik stilgevallen; geen stroom op het instrumentenpaneel van de ene seconde op de andere. tot in het MDI kastje wel stroom. mijn motor was welgeteld 1,5 maand geinstalleerd, na ca. 20 uur varen. de dag nadien werkte alles terug perfect.
nu de dealer komt kijken zou het aan de elektrische installatie liggen en zal ik voor alle kosten opdraaien. nochthans is de motor in zijn geheel met het schip gekeurd en in bedrijf gesteld door erkende dealer.
hoe is het met uw probleem afgelopen?
op uw foto: welke is de goede aansluiting? hoe kan je dit zien?
groet,
sven

Niet zomaar accepteren, anders de dealer welke alles geïnstalleerd heeft bellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electronica probleem nieuwe Volvo Penta D1-30 22 juni 2021 22:25 #1298241

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
De CDI kastjes geven veel problemen, vooral als ze op de originele plek op het motorblok gemonteerd zijn

Een oplossing die veel helpt (maar niet altijd) is het CDI kastje verplaatsen van het motorblok naar een vast schot , minder last van warmte / vibratie en langere levensduur vh CDI kastje
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electronica probleem nieuwe Volvo Penta D1-30 23 juni 2021 07:27 #1298273

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6249
zuipschuit schreef :
ik heb ook een d1-30. Deze zou je kunnen stilleggen met een klepje op de motor.
Heb het echt nog niet getest.


Interessant draadje, ik heb ook een vp 1 30, je weet maar nooit
Het is wel een oude post, maar Mss heeft iemand er nog wat aan
Links aan de zijkant,helemaal vooraan, net achter de olie vuldop zit een palletje met een veertje. Naar achteren drukken, en de motor stoot
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl