Ik ken de focs goed en ja dat is een iets moderner concept maar laat 90 er jaren zou ik het echt niet willen noemen. het is nog steeds een mechanische injector met in plaats van een brandstofpomp die nav de positie van de krukas druk om en om op de leiding zet een leiding op hoge druk met dan de aansturing in de injector door de nokkenas aangedreven. mechanisch en niet electrisch zo als bij de common rail diesels volgens het fiat systeem. het is dus niet wat in de autowereld als common rail verkocht wordt. en is ook gewoon jaren
80 90 technologie. VAG is er groot mee geworden ( bekend als SDI)
edit: een echte commonrail loopt veel rustiger als deze omdat een common rail electrisch is aangestuurd en niet mechanisch
En zelfs voor die voldoet 15w40 mineraal. ik zou er zelf een 10 w 40 synthetische olie in gooien als ik de onderhoudshistorsie zou kennen. Wanneer die niet bekend is gewoon mineraal.
Maar dan nog zou ik die jaarlijks voor de winter er uit halen en vervangen.
dat is nog steeds persoonlijk maar je kan helaas zo lastig van buitenaf bepalen hoe de koolafzetting/vervuiling zich verhoudt. En indien keerringen niet al te fris meer zijn kan een synthetische olie Inderdaad vreemde lekkages aan het licht brenge door het sterker reinigende vermogen in combintieme met gekrompen rubbers.
2 a 3 liter olie in een dieseltje van een normaal zeiljachtje is inderdaad vanaf 2 pitters normaal echter hebben de industrie varianten vaak 50 procent kleinere carters
edit: tijd gaat hard, het systeem van bosch wat samen met VAG ontwikkeld is, is vanaf 1998 tot en met 2006 toegepast:
nl.wikipedia.org/wiki/Turbocharged_Direct_InjectionIn 1998 verscheen er een nieuw inspuitsysteem met pompverstuivers. Hierbij heeft elke cilinder een aparte pomp die de brandstof onder hoge druk injecteert voor een zeer fijne verneveling. Het pompverstuiver principe is ontwikkeld door Volkswagen in samenwerking met Bosch. Tevens was in die tijd het common-rail systeem in opmars. Bij common-rail wordt de brandstof eveneens onder zeer hoge druk door een leiding geperst en verdeeld over de cilinders. De common-rail inspuiting van die tijd ging tot een maximale druk van 1.350 bar. Volkswagen vond echter dat deze druk niet hoog genoeg was en dacht dat er meer uit een dieselmotor te halen viel. Zodoende werd er samen met Bosch de pompverstuiver ontwikkeld. Het resultaat was een pompje dat een druk kan halen van 2.025 bar, wat aanzienlijk meer is dan de druk van common-rail. Een ander voordeel van pompverstuivers is dat er meerdere inspuitingen en een verschillende hoeveelheid brandstof per arbeidsslag plaats kunnen vinden, afhankelijk van de situatie van de motor. Een motor met pompverstuivers levert zijn maximale trekkracht ook eerder dan een common-rail motor. Het nadeel van deze techniek is dat de ontwikkelingskosten erg hoog zijn en Volkswagen afhankelijk was van de techniek van Bosch. Daarom werd er besloten dat Audi zich ging concentreren op de ontwikkeling van een common-rail systeem en Volkswagen op het pompverstuiver systeem.
en die Wikipedia klopt weer eens voor geen meter want een blik bij de RDW leerde dat een Volkswagen Caddy met een 1.9 SDI half 1994 op kenteken werdt gezet