Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Smeerolie ervaring Action

Smeerolie ervaring Action 14 aug 2016 21:24 #759463

Ik heb een paar jaar geleden hier eens tijd in gestoken en de specifocaties van de action olie vergleken met die van vetus 15W40 . Hieruit bleek dat de action specificaties lager waren dan van de vetus olie. Als je googled op API smeerolie standaard zie je ook dat de action olie specificates gedateerd zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie ervaring Action 15 aug 2016 06:39 #759475

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6062
ik bestel mijn olie voor de auto altijd in duitsland bij taxiteile, met wat filtertjes en wat andere noodzakelijke onderhouds middelen, en soms is de olie daar van een topmerk 2-3-4 x zo goedkoop dan bij halfords ofzo.

ik mijn oude benz gaat ook goede olie, waarom niet ? die 15 euro verschil op zoveel km is te verwaarlozen, dat bespaar ik mij dan ook weer dik terug met de auto onderdelen die daar dan weer soms spotgoedkoop zijn te bestellen .
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 15 aug 2016 06:40 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie ervaring Action 15 aug 2016 08:55 #759501

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1827
Het gaat hier om de aloude discussie over het verschil tussen een A-merk, zoals de motorolie van een van de bekende multinationals, en B-merken zoals de whitelabel olie van de Action. Hierbij is de kwaliteit van het B-merk niet noodzakelijkerwijs in alle gevallen lager, doch in ieder geval minder stabiel omdat het, veel meer dan bij een A-merk, onderhevig is aan de turbulentie van specifieke marktomstandigheden.

Het belangrijkste is dat je je van dat verschil bewust bent in dit meeneemt in je uiteindelijke aankoopbeslissing.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie ervaring Action 15 aug 2016 08:59 #759502

Voor mij is het die paar tientjes verschil per jaar echt niet waard, om er niet 100% zeker van te zijn dat ik de goede olie in mijn Vetus Mitsubishi gebruik.
Die paar tientjes bezuinig ik liever op een ander manier.

In het tijdperk 'made in China' heb ik geen enkel vertrouwen in (te) goedkope produkten, ongeacht specificatie's.
En ja, dan betaal ik soms wat te veel voor iets... so be it !
Maar ik slaap prima :woohoo:
Sail now, work later!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie ervaring Action 15 aug 2016 10:06 #759519

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Ik gebruik zelf al jaren nagenoeg altijd Techno olie (fiets-o-fit, sneek) van de action. Nog nooit nare ervaringen mee gehad.

Voor mijn huidige projectje heb ik wederom gekozen voor de 15w40 mineraal. (in de handleiding staat 10w30 mineraal als advies, maar gezien onze temperaturen lijkt me 15w40 wel een iets betere keuze.)

Ik heb geen slechte ervaringen met deze olie. ik prefereer zelfs een minerale olie in scheepsdiesels.

Deze zijn meestal gebaseerd op jaren 70 ontwerpen en ik ben van mening dat een half of vol syntheet te geavanceerd is, en gezien het beperkte gebruik, risico op pakkingen die oplossen in de vol syntheet enz. enz.

en stabiliteit... gezien de inhoud van 0,8 liter olie maakt het geen lor uit of ik een kan van 4 of 5 liter haal of een flesje van 1 liter.

Ik tap het er voor de winter toch weer af, en dan nieuw er in. Dat ik action olie gebruik heeft niets met het geld te maken. ik denk namelijk niet dat olie die 5 jaar in de kan heeft gestaan nog heel erg bruikbaar zal zijn. ook in de motor gaat de olie harder achteruit doordat de motoren niet vaak op temperatuur komen het water verdampt dus niet uit de olie. ook zit je met lage temperaturen in schepen die veel stil liggen en dus grotere kans op condens in de motor. dat komt ook in de olie terecht Voor de winter vervangen geeft me gewoon een beter gevoel.

en over made in china: het hele blok wat ik heb is made in china. tot nu toe is er kwalitatief geen enkel verschil met de yanmar versie te vinden die overigens ook in china geproduceerd wordt. dus definieer te goedkoop even... want dit motortje kost nieuw minder dan 1/5e van het origineel. made in china valt of staat bij de kwaliteitscontrole. en als dat verschil in prijs ook doorgevoerd wordt op de markt door er geen A merk op te zetten... waar ben je dan huiverig voor? In de jaren 70 had je dit vooroordeel ook met Japan.
Laatst bewerkt: 15 aug 2016 11:07 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie ervaring Action 15 aug 2016 11:17 #759536

@ Mephisto
Met alle respect, ik waag te betwijfelen of een discusie hierover zinvol is.
Ik gun ieder zijn eigen keus. En zoals jij ook zegt, gaat om je eigen gevoel daarin. (Vandaar dat ik mijn nachtrust benoem) ;)

Ik heb alleen slechte ervaringen met te goedkope spullen, van fietsen, telefoons, tot wasknijpers... :(
'Made in China' is inderdaad niet goed geformuleerd. Er worden wel degelijk goede spullen gemaakt in China, maar die liggen meestal niet bij de Action. (Op enkele voordelige merkartikelen na waarmee ze klanten naar hun winkel lokken) :whistle:
Sail now, work later!
Laatst bewerkt: 15 aug 2016 11:54 door Noord kardinaal. Reden: Toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie ervaring Action 15 aug 2016 12:01 #759544

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Die discussie hoeven we gelukkig niet te voeren. Die discussie is al zo vaak gevoerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie ervaring Action 15 aug 2016 12:04 #759546

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30105
Mephisto schreef :
ik prefereer zelfs een minerale olie in scheepsdiesels.

Deze zijn meestal gebaseerd op jaren 70 ontwerpen en ik ben van mening dat een half of vol syntheet te geavanceerd is, en gezien het beperkte gebruik, risico op pakkingen die oplossen in de vol syntheet enz. enz.

en stabiliteit... gezien de inhoud van 0,8 liter olie maakt het geen lor uit of ik een kan van 4 of 5 liter haal of een flesje van 1 liter.

Die aannames gelden dan wel voor jou zelf?
Mijn motorblok is laat 90er jaren met het FOCS systeem, niet echt een ouderwets ontwerp, soort commonrail. MADE in EU. (Italy/Germany)

Béétje motor heeft toch al 2-3 liter olie nodig, anders is het een brommer :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 aug 2016 12:05 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie ervaring Action 15 aug 2016 12:16 #759550

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 869
En dan nog iets als ik dit jaar de 100 motor uren haal is dat veel, eind van het seizoen gaat er weer verse in.

Voor de auto is het anders dat blijft er 35k inzitten voor het roetfilter gebruik de voorgeschreven olie.

Bij misterauto vandaan dat scheelt een paar centen. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie ervaring Action 15 aug 2016 12:31 #759552

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Ik ken de focs goed en ja dat is een iets moderner concept maar laat 90 er jaren zou ik het echt niet willen noemen. het is nog steeds een mechanische injector met in plaats van een brandstofpomp die nav de positie van de krukas druk om en om op de leiding zet een leiding op hoge druk met dan de aansturing in de injector door de nokkenas aangedreven. mechanisch en niet electrisch zo als bij de common rail diesels volgens het fiat systeem. het is dus niet wat in de autowereld als common rail verkocht wordt. en is ook gewoon jaren 80 90 technologie. VAG is er groot mee geworden ( bekend als SDI)

edit: een echte commonrail loopt veel rustiger als deze omdat een common rail electrisch is aangestuurd en niet mechanisch



En zelfs voor die voldoet 15w40 mineraal. ik zou er zelf een 10 w 40 synthetische olie in gooien als ik de onderhoudshistorsie zou kennen. Wanneer die niet bekend is gewoon mineraal.

Maar dan nog zou ik die jaarlijks voor de winter er uit halen en vervangen.

dat is nog steeds persoonlijk maar je kan helaas zo lastig van buitenaf bepalen hoe de koolafzetting/vervuiling zich verhoudt. En indien keerringen niet al te fris meer zijn kan een synthetische olie Inderdaad vreemde lekkages aan het licht brenge door het sterker reinigende vermogen in combintieme met gekrompen rubbers.

2 a 3 liter olie in een dieseltje van een normaal zeiljachtje is inderdaad vanaf 2 pitters normaal echter hebben de industrie varianten vaak 50 procent kleinere carters

edit: tijd gaat hard, het systeem van bosch wat samen met VAG ontwikkeld is, is vanaf 1998 tot en met 2006 toegepast: nl.wikipedia.org/wiki/Turbocharged_Direct_Injection
In 1998 verscheen er een nieuw inspuitsysteem met pompverstuivers. Hierbij heeft elke cilinder een aparte pomp die de brandstof onder hoge druk injecteert voor een zeer fijne verneveling. Het pompverstuiver principe is ontwikkeld door Volkswagen in samenwerking met Bosch. Tevens was in die tijd het common-rail systeem in opmars. Bij common-rail wordt de brandstof eveneens onder zeer hoge druk door een leiding geperst en verdeeld over de cilinders. De common-rail inspuiting van die tijd ging tot een maximale druk van 1.350 bar. Volkswagen vond echter dat deze druk niet hoog genoeg was en dacht dat er meer uit een dieselmotor te halen viel. Zodoende werd er samen met Bosch de pompverstuiver ontwikkeld. Het resultaat was een pompje dat een druk kan halen van 2.025 bar, wat aanzienlijk meer is dan de druk van common-rail. Een ander voordeel van pompverstuivers is dat er meerdere inspuitingen en een verschillende hoeveelheid brandstof per arbeidsslag plaats kunnen vinden, afhankelijk van de situatie van de motor. Een motor met pompverstuivers levert zijn maximale trekkracht ook eerder dan een common-rail motor. Het nadeel van deze techniek is dat de ontwikkelingskosten erg hoog zijn en Volkswagen afhankelijk was van de techniek van Bosch. Daarom werd er besloten dat Audi zich ging concentreren op de ontwikkeling van een common-rail systeem en Volkswagen op het pompverstuiver systeem.
en die Wikipedia klopt weer eens voor geen meter want een blik bij de RDW leerde dat een Volkswagen Caddy met een 1.9 SDI half 1994 op kenteken werdt gezet
Laatst bewerkt: 15 aug 2016 13:37 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie ervaring Action 15 aug 2016 13:04 #759568

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30105
interessant...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie ervaring Action 15 aug 2016 13:35 #759574

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
best wel ja. zeker om te zien dat die Italianen van Lombardini voor een Duits systeem gekozen hebben in plaats van het modernere fiat systeem. blijkbaar heeft het amerikaanse kohler toch meer invloed als ik dacht. (Lombardini is al sinds 1999 een onderdeel van kohler en worden geproduceerd in Changzhou)
Laatst bewerkt: 15 aug 2016 13:42 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie ervaring Action 15 aug 2016 16:14 #759613

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7739
Och die paar liter smeerolie die in de motor gaat, wat maakt dat eigenlijk uit in kosten. Een volledige synthetische olie is gewoon superieur boven minerale of een half synthetisch olie. In mijn Volvo MD7a nooit een probleem gehad met een keerring of een pakking.

Ding heeft wel interkoeling en een thermostaat van 80 o C. De motor draait op een goede bedrijfstemperatuur. Dat is wel belangrijk.

De Long-life auto beurten zijn allemaal gebaseerd op een volledig synthetisch olie.

Olie gaat voor mij heel seizoen mee en voor de winterstalling vernieuw ik de olie en het filter en spuit via luchtfilter en inlaatkleppen ook nog wat olie op de zuigers.

In hoeverre is de kwaliteit van de Action olie steeds hetzelfde ? Of kopen ze de olie zo goedkoop mogelijk in van diverse leveranciers.

Het is gewoon onduidelijk waar het vandaan komt. Zijn het rest partijen ? Is het tweede soort ?

Merk tandpasta zou ik er wel durven kopen, maar een product als smeerolie zeker niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie ervaring Action 15 aug 2016 17:27 #759619

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Ik ben geen olie-deskundige, ver van dat. Ik weet wel dat er allerlei soorten toevoegingen in gestopt worden, en ik vraag me regelmatig af of die wel zinvol zijn.

Als het over brandstoffen gaat weet ik er iets meer van, ik heb een keer een goede uitleg gehad van een deskundige. Ook in brandstoffen, zowel benzine als diesel gaan toevoegingen. Een gedeelte daarvan gaat erbij om economische redenen, een deel om financiële redenen, en een deel wordt toegevoegd vanwege het milieu. Maar veel van de toevoegingen in brandstof zijn niet ten bate van de consument, en zeker ook niet ten voordele van de motor die erop moet lopen.

Om de belangrijkste even te noemen: in benzine gaat standaard vijf procent alcohol. Om dat er goed in te mengen gaan er diverse chemicaliën bij (welke precies heb ik niet onthouden). Een direkt gevolg hiervan is dat een motor die nog met een carburateur werkt niet meer lekker loopt. Om dat te verbeteren moeten er grotere sproeiers in, zowel de hoofdsproeier als de stationair-sproeier. Daarnaast komt er in de vlotterbak een soort smurrie te zitten, grijs of zwart, en dat kan de hele boel verstoppen. Ook tast al die troep de pakkingen aan. Een ingespoten motor heeft hier minder last van, en de huidige motoren worden al ontworpen om op benzine met alcohol en andere toevoegingen te draaien.

Voor diesel geldt iets soortgelijks, alleen is het daar bio-diesel (gezuiverd frituurvet onder andere) die voor vijf procent wordt toegevoegd. En ook hier geldt dat oudere dieselmotoren hier slechter op lopen, en veel sneller vervuilen, vooral het inspuitsysteem natuurlijk. Moderne diesels worden ook al weer ontworpen om op die troep lekker te lopen, maar bij zowel benzine als dieselmotoren komt dat voornamelijk door allerlei elektronische hulpjes in de vorm van sensors, die de inspuiting anders regelen voordat het mis gaat. Een oude motor heeft dat niet, en kan er ook niet mee worden uitgerust.

En dan denk ik, misschien wat naïef, dat hetzelfde ook geldt voor motorolie. En dan zie je dat de goedkope benzine-merken geen speciale benzine met extra kracht verkopen, maar alleen gewone 95 (ja, ook met alcohol, maar minder dure chemicaliën erbij, zo is me verteld). Dan verwacht ik iets soortgelijks bij de verkopers van goedkope olie: minder rotzooi in de olie, minder geavanceerd, minder goed voor moderne motoren maar des te beter voor oudere typen.

Mocht er hier op het forum een olie-chemicus zijn dan hoor ik graag zijn kant van het verhaal...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie ervaring Action 15 aug 2016 19:11 #759633

Mephisto schreef :
Ik ken de focs goed en ja dat is een iets moderner concept maar laat 90 er jaren zou ik het echt niet willen noemen. het is nog steeds een mechanische injector met in plaats van een brandstofpomp die nav de positie van de krukas druk om en om op de leiding zet een leiding op hoge druk met dan de aansturing in de injector door de nokkenas aangedreven. mechanisch en niet electrisch zo als bij de common rail diesels volgens het fiat systeem. het is dus niet wat in de autowereld als common rail verkocht wordt. en is ook gewoon jaren 80 90 technologie. VAG is er groot mee geworden ( bekend als SDI)

edit: een echte commonrail loopt veel rustiger als deze omdat een common rail electrisch is aangestuurd en niet mechanisch



En zelfs voor die voldoet 15w40 mineraal. ik zou er zelf een 10 w 40 synthetische olie in gooien als ik de onderhoudshistorsie zou kennen. Wanneer die niet bekend is gewoon mineraal.

Maar dan nog zou ik die jaarlijks voor de winter er uit halen en vervangen.

dat is nog steeds persoonlijk maar je kan helaas zo lastig van buitenaf bepalen hoe de koolafzetting/vervuiling zich verhoudt. En indien keerringen niet al te fris meer zijn kan een synthetische olie Inderdaad vreemde lekkages aan het licht brenge door het sterker reinigende vermogen in combintieme met gekrompen rubbers.

2 a 3 liter olie in een dieseltje van een normaal zeiljachtje is inderdaad vanaf 2 pitters normaal echter hebben de industrie varianten vaak 50 procent kleinere carters

edit: tijd gaat hard, het systeem van bosch wat samen met VAG ontwikkeld is, is vanaf 1998 tot en met 2006 toegepast: nl.wikipedia.org/wiki/Turbocharged_Direct_Injection
In 1998 verscheen er een nieuw inspuitsysteem met pompverstuivers. Hierbij heeft elke cilinder een aparte pomp die de brandstof onder hoge druk injecteert voor een zeer fijne verneveling. Het pompverstuiver principe is ontwikkeld door Volkswagen in samenwerking met Bosch. Tevens was in die tijd het common-rail systeem in opmars. Bij common-rail wordt de brandstof eveneens onder zeer hoge druk door een leiding geperst en verdeeld over de cilinders. De common-rail inspuiting van die tijd ging tot een maximale druk van 1.350 bar. Volkswagen vond echter dat deze druk niet hoog genoeg was en dacht dat er meer uit een dieselmotor te halen viel. Zodoende werd er samen met Bosch de pompverstuiver ontwikkeld. Het resultaat was een pompje dat een druk kan halen van 2.025 bar, wat aanzienlijk meer is dan de druk van common-rail. Een ander voordeel van pompverstuivers is dat er meerdere inspuitingen en een verschillende hoeveelheid brandstof per arbeidsslag plaats kunnen vinden, afhankelijk van de situatie van de motor. Een motor met pompverstuivers levert zijn maximale trekkracht ook eerder dan een common-rail motor. Het nadeel van deze techniek is dat de ontwikkelingskosten erg hoog zijn en Volkswagen afhankelijk was van de techniek van Bosch. Daarom werd er besloten dat Audi zich ging concentreren op de ontwikkeling van een common-rail systeem en Volkswagen op het pompverstuiver systeem.
en die Wikipedia klopt weer eens voor geen meter want een blik bij de RDW leerde dat een Volkswagen Caddy met een 1.9 SDI half 1994 op kenteken werdt gezet
SDI heeft niets te maken met pompverstuiver of niet hoor,
SDI wil zeggen dat het de versie is zonder turbo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie ervaring Action 15 aug 2016 19:16 #759635

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
S staat voor Saugdiesel oftewel Niet Geblazen dus zonder turbo
D staat voor Direct
I Injection

de gewone diesel met een traditionele verdelerpomp en gewone verstuivers is nooit als SDI verkocht. deze heeft ook altijd voorkamers gehad.
SDI = altijd direct ingespoten dus zonder voorkamer en met pompverstuivers.
Laatst bewerkt: 15 aug 2016 19:22 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie ervaring Action 15 aug 2016 19:22 #759638

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13960
en W&W kom je hier een beetje verder mee?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie ervaring Action 15 aug 2016 19:52 #759648

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30105
sy helios schreef :
en W&W kom je hier een beetje verder mee?

wat denk je? :huh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie ervaring Action 15 aug 2016 20:59 #759671

:laugh: :laugh:
Sail now, work later!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie ervaring Action 16 aug 2016 13:33 #759789

Mephisto schreef :
S staat voor Saugdiesel oftewel Niet Geblazen dus zonder turbo
D staat voor Direct
I Injection

de gewone diesel met een traditionele verdelerpomp en gewone verstuivers is nooit als SDI verkocht. deze heeft ook altijd voorkamers gehad.
SDI = altijd direct ingespoten dus zonder voorkamer en met pompverstuivers.

Dan hebben een hele hoop mensen het niet begrepen incl rdw als ze een caddy / inca 1.9 SDI te koop aanbieden, allemaal "normale" brandstof pomp van voor <2001 / 2002.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie ervaring Action 16 aug 2016 14:52 #759805

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
een bosch Vp37 zou er op moeten zitten. en die heeft inderdaad een leiding per verstuiver. zo als bij een "normale" pomp. echter is het een centrifugaalpomp in plaats van een lijnpomp

je kan het alleen aan de verstuivers goed zien


en ja, de VW Marine motoren hebben ook deze techniek.
bij de lombardini is het ook een centrifugaalpomp in combinatie met injectoren die ook door de nok gestuurd worden. het deel wat VW gebruikt om de verstuiver bij te sturen (vroeger open e.d.) wordt bij de Lombardini mechanisch geregeld. daarom moet je van die stelschrief op de injectoren afblijven. maar de techniek is precies dezelfde.

de 1.9 SDI in de inca is vanaf modeljaar 99 beschikbaar geweest, een inca van na half 1998 met SDI aanduiding is dus inderdaad een direct ingespoten VP37 met pompverstuivers.
Laatst bewerkt: 16 aug 2016 14:59 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie ervaring Action 16 aug 2016 15:07 #759809

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 545
Ik heb tegen mijn eigen verwachtingen en overtuiging toch moeten concluderen dat er wel degelijk verschil zit tussen de olie van de action en andere duurdere merken. Ik was altijd van mening: olie=olie zolang het aan de eisen voldoet en de juiste index is. Ergo ik ben na aanschaf van mijn auto een aantal jaar geleden (bmw 325i uit 1991) direct overgegaan op action olie welke ik zeer regelmatig ververste. Elke 5-10 duizend want het kost toch geen drol. Ik houd er van als de motor mooi schoon van binnen blijft dus daarom vervang ik het zo vaak (ook het filter trouwens).

Toch merkte ik dat als ik weer een tijdje de olie niet had vervangen, 8-duizend km verder oid, dat de motor soms een hard tikkend geluid maakte na een koude start. Dit was dan na een paar seconden weer weg maar het klonk echt zeer verontrustend (niet licht tikkende kleppen oid). Na een oliewissel was het weer een tijd weg. Toen dus toch de conclusie getrokken dat er misschien iets mis was met de olie.

Sindsdien ben ik er minerale castrol olie in gaan gooien en ben inmiddels weer een paar oliewissels verder. Zelfs met een uitschieter van meer dan 15k verder heb ik NIETS meer gehoord van dat tikken. Ik merk ook dat de olie er bij een wissel een stuk glibberiger uit komt, als je het tussen je vingers voelt is de castrol olie echt significant 'gladder'. De action olie kwam er een stuk dunner en stroever uit.

Tot zo ver mijn ervaring met action olie en ik was er dus ook echt van overtuigd dat al die dure olie pure onzin was!
Laatst bewerkt: 16 aug 2016 15:12 door Bant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie ervaring Action 16 aug 2016 15:12 #759812

Als het tikken te erg werd deden we vroeger een beetje zaagsel bij de olie.
Dat hielp ook een tijdje heel goed tegen het lawaai.
Verkoopt de Action ook zaagsel? Misschien op de konijnenafdeling?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie ervaring Action 16 aug 2016 15:25 #759817

"Glibberig", "glad" en "stroef". Tsja, ook dit draadje over olie verloopt net als al die andere draadjes de laatste 5 jaar.

Moeten we niet gewoon concluderen dat we er geen snars van snappen en maar wat verhalen/gedachtes en incidentele ervaringen naroepen? Het zou goed zijn als hier zich een insider uit de blending-techniek zou melden. Al was het alleen al om het vaak voorkomende verhaal "synthetische olie lost pakkingen op" uit de wereld te helpen. Of was het het laagje vuil wat een pakking die op haar laatste benen liep dicht hield en door bepaalde dopes opeens schoongewassen werd?

Ik doe niet meer mee, koop om die reden (kom niet verder dan specificaties lezen) maar gewoon "merk-olie". Geen idee of de A in Action voor een A-merk staat. En maakt Shell, Castrol, Kroon etc dan nog uit, of zijn die allemaal gelijk (en beter dan olie van de Action)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Smeerolie ervaring Action 16 aug 2016 17:22 #759841

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Ik denk dat we ons helemaal gek laten maken.

als voorbeeld een drum gulf superfleet 15w40 van 206 liter kost 2,27 per liter.

en als ik een 1000 liter IBC laat komen zit ik op 1,51 euro per liter

oftewel hoe meer je koopt hoe goedkoper het wordt.

Ik denk niet dat je het in kwaliteit moet zoeken, maar in marge.
door handig herverpakken maak je al snel 30% marge.

je zet meer liters om voor totaal meer geld maar neemt genoegen met hetzelfde salaris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl