Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: lucht in brandstof systeem

lucht in brandstof systeem 12 sept 2016 12:33 #767048

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
CeesS schreef :
Het oplossen van brandstofaanvoerproblemen vergt een strikt systematische aanpak. Bij het vinden van de oorzaak kun je het beste beginnen met het gedeelte na de opvoerpomp, dat staat onder overdruk en is gemakkelijk te ontluchten. Zet aan de toevoerzijde van de opvoerpomp een stuk slang en hang dit in een jerrycan met diesel.

wel oppassen dat de tank hierbij niet overvuld raakt door diesel uit de jerrycan die via de retour naar de tank wordt gepompt (als dat hier ook zo is)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 12 sept 2016 12:36 #767051

HPV schreef :
CeesS schreef :
Het oplossen van brandstofaanvoerproblemen vergt een strikt systematische aanpak. Bij het vinden van de oorzaak kun je het beste beginnen met het gedeelte na de opvoerpomp, dat staat onder overdruk en is gemakkelijk te ontluchten. Zet aan de toevoerzijde van de opvoerpomp een stuk slang en hang dit in een jerrycan met diesel.

wel oppassen dat de tank hierbij niet overvuld raakt door diesel uit de jerrycan die via de retour naar de tank wordt gepompt (als dat hier ook zo is)

Das nog eens een goede tip... Daar zou ik waarschijnlijk niet aan gedacht hebben todat de buurman me komt waarschuwen dat de diesel via de tankontluchting de haven in stroomt... :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 12 sept 2016 18:43 #767170

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
HPV schreef :
wel oppassen dat de tank hierbij niet overvuld raakt door diesel uit de jerrycan die via de retour naar de tank wordt gepompt (als dat hier ook zo is)

Dit is bij de 1GM10 niet aan de orde, het membraan in de opvoerpomp wordt in één richting bediend door de nokarm, de terugweg is veerbelast, en dat zorgt ervoor dat de pomp precies levert wat afgenomen wordt. Er is dus helemaal geen retour. Er is wel een lekretour vanaf de verstuiver, maar dat is in het HD gedeelte, en daar zie je hooguit af en toe een druppel lekolie voorbijkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 12 sept 2016 18:52 #767177

CeesS schreef :
HPV schreef :
wel oppassen dat de tank hierbij niet overvuld raakt door diesel uit de jerrycan die via de retour naar de tank wordt gepompt (als dat hier ook zo is)

Dit is bij de 1GM10 niet aan de orde, het membraan in de opvoerpomp wordt in één richting bediend door de nokarm, de terugweg is veerbelast, en dat zorgt ervoor dat de pomp precies levert wat afgenomen wordt. Er is dus helemaal geen retour. Er is wel een lekretour vanaf de verstuiver, maar dat is in het HD gedeelte, en daar zie je hooguit af en toe een druppel lekolie voorbijkomen.

Gebruikt de handpomp ook de veer?
Anders is de veer misschien stuk en is dat de verklaring dat hij met de hand pompen wel loopt..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 12 sept 2016 19:34 #767203

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Als je systematisch te werk gaat zoals eerder aangegeven, kom je vanzelf bij het probleem uit.

Yanmar levert geen losse onderdelen voor de opvoerpomp, alleen complete units. En die zijn prijzig.
Laatst bewerkt: 12 sept 2016 19:37 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 12 sept 2016 19:49 #767211

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Heb niet zo gauw een doorsnede van de Yanmar opvoerpomp bij de hand, maar qua principe moet je hier aan denken (de afbeelding is van Volvo Penta) :

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 14 sept 2016 16:58 #767790

  • Aprodite
  • Aprodite's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 68
beste mensen, van alles geprobeerd,,

het laatste is met een 'valtank' voldoende druk creëren om de eventuele slechte werking van de opvoerpomp uit te sluiten, heel snel te ontluchten via filter en bij aanvoer hoge druk pomp. dan starten en zo het bij de verstuiver het er toch uit moeten spuiten lijkt mij, maar het druppelt slechts.

1 klopt mijn conclusie dat de hoge druk brandstof pomp het probleem is? en zo ja wat zou ik er aan kunnen doen?

2 klopt het dat als je via het gat waar de opvoerpomp zit, met de pink voelt en er een loszittend brede ring zit waar de opvoerpomp hevel tegen aan komt? moet dat niet vast zitten?( zie foto via link)


goo.gl/photos/GcxYUAXhU17aJrSc8
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 14 sept 2016 18:07 #767808

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 844
Ja,die ring hoort vast te zitten.Kan volgens mij ook niet los want ik denk dat hij mee gegoten is....anders een electrisch pompje er op zetten en het gat van de originele pomp met een vlka staal plaatje afdekken.

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 14 sept 2016 18:09 #767809

  • Aprodite
  • Aprodite's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 68
dank je wel, ik heb al een pompje besteld via ebay inderdaad..maar dan nog moet er wel onder hoge druk brandstof bij de verstuiver uitkomen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 14 sept 2016 19:03 #767827

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 844
Ja als je inspuitpomp niet goed is dan helpt dit ook niet B)
Maar en opvoerpompje levert niet zo heel veel druk hoor.ik denk max. 2 bar??Je inspuitpomp verhoogd de druk naar..100-150 bar?Ik weet het niet precies,gok maar wat :whistle:

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 14 sept 2016 19:31 #767838

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
De hoeveelheid diesel die per arbeidsslag wordt ingespoten, is maar heel klein. Reken maar eens terug - het brandstofverbruik bij 3000 toeren per minuut is ongeveer 1,5 L/hr. Die 1,5 liter wordt verdeeld over 60x3000=180000 inspuitingen, oftewel 0,08 ml per arbeidsslag. Dus op het oog beoordelen of de HD pomp voldoende diesel levert is vrijwel onmogelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 14 sept 2016 20:13 #767846

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6937
wat ik gedaan heb met mijn 1gm10 is het filterhuis welke linksachter op de motor zit geschroefd is alles gedemonteerd en het hele filterhuis in de oud ijzer bak gegooid.
na behoorlijk gezeur met af en toe lucht in systeem was ik het een beetje zat.
het filterhuis heeft veel te veel aansluitingen ,ontluchtingsdoppen en ook nog eens een o ring om de filterkamer af te dichten.
ik vaar nu 5 jaar zonder problemen met 1 aanvoerslang vanaf de tank met daartussen een inlinefilter van een ford transit. verder alleen een retourslang naar de tank.
een paar meter brandstofslang en een filter kosten ongeveer 3 tientjes en een uurtje werk.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 15 sept 2016 05:58 #767889

  • Aprodite
  • Aprodite's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 68
Dank voor jullie enthousiaste reacties Ik denk toch dat ik in dit stadium een monteur ernaar moeten laten kijken Wordt vervolgd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 15 sept 2016 06:40 #767898

Aprodite schreef :
Dank voor jullie enthousiaste reacties Ik denk toch dat ik in dit stadium een monteur ernaar moeten laten kijken Wordt vervolgd

Succes! Ik ben benieuwd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 15 sept 2016 07:02 #767908

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Aprodite schreef :
Dank voor jullie enthousiaste reacties Ik denk toch dat ik in dit stadium een monteur ernaar moeten laten kijken Wordt vervolgd
Lijkt me heel verstandig, laat nog eens horen hoe het afgelopen is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 16 sept 2016 06:49 #768127

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ben ook heel nieuwsgierig. Heb zo'n beetje hetzelfde probleem, al heeft mijn motor nog geen klap gemist sinds ik dit constateerde (35 motor uren later).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 16 sept 2016 07:46 #768141

  • Aprodite
  • Aprodite's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 68
Tsja nu is het voorstel van het bedrijf de motor bij hen in de zaak te brengen. Demonteren dus ... :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 16 sept 2016 12:05 #768225

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
lekker makkelijk....andere reparateur?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 16 sept 2016 13:24 #768259

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
De hele motor demonteren lijkt me in dit stadium nogal overdreven - je zou kunnen beginnen met de opvoerpomp (nr 31) te demonteren en te (laten) controleren. Met de inwendige aandrijving (nokkenas nr 13) is normaal gesproken niets aan de hand, alleen het verhaal van de plastic ring achter de bevestiging van de pomp kan ik niet thuisbrengen.

Hier een dwarsdoorsnede van de 1GM10 ter plaatse van de opvoerpomp :

Laatst bewerkt: 16 sept 2016 13:28 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 16 sept 2016 15:14 #768303

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Misschien heb ik het gemist maar waar loopt je retour leiding naar toe? Die zit toch toevallig niet op de waterafscheider?
Als dat zo is, zou dat wel eens de oorzaak kunnen zijn. Hoort op de tank te zitten.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 16 sept 2016 15:30 #768306

  • Aprodite
  • Aprodite's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 68
Die zit op het eerste filter. Het is een duo filter Delhi. Nu ligt hij los. Dat doet toch verder niks.?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 16 sept 2016 18:24 #768331

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
zeekraal schreef :
Misschien heb ik het gemist maar waar loopt je retour leiding naar toe? Die zit toch toevallig niet op de waterafscheider?
Als dat zo is, zou dat wel eens de oorzaak kunnen zijn. Hoort op de tank te zitten.

En er hoort een terugslagklep tussen, tenminste dat heb ik zo geleerd.

Ik heb ook zo een soort probleem gehad, na 1,5 uur viel de motor uit, dan weer ontluchten en dan deed hij het weer 1,5 uur. Na weken zoeken en alles proberen erachter gekomen dat het in de aanzuigbuis van de tank zat. Ik ben gaan testen met een jerrycan, aanzuigslang en retourslang van de motor rechtstreeks in de jerrycan. Eerst met filter daarna zonder filter. Zo kan je dingen uitsluiten. Ik kwam dus uiteindelijk bij een kapotte aanzuigbuis in de tank uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 16 sept 2016 18:33 #768334

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Aprodite schreef :
Die zit op het eerste filter. Het is een duo filter Delhi. Nu ligt hij los. Dat doet toch verder niks.?

Er hoort wel diesel uit te komen als de motor draait, tenzij je hem hebt afgedopt natuurlijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 16 sept 2016 19:04 #768340

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
We draaien nu in rondjes rond, sommige oplossingen zijn nu al vaker langsgekomen. En nu zegt de TS dat de retour op het Delphi filter is aangesloten ?? In een grijs verleden sloot Yanmar de lekleiding vanaf de verstuivers aan op een banjobout midden op het fijnfilter. Die methode heeft Yanmar al jaren geleden verlaten, hoewel er nog steeds een aansluiting midden op het fijnfilter zit, die nu simpel is afgestopt met een boutje. De reden voor deze wijziging is het moeilijke ontluchten in de 'oude' situatie.

Mocht je lekleiding toch met de 'oude' methode op het fijnfilter zijn aangesloten, dan heb ik hier al eens de ontluchtingsmethode daarvoor beschreven :
www.zeilersforum.nl/index.php/...chtingssyteem#654068
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lucht in brandstof systeem 16 sept 2016 19:06 #768341

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Als, op welke manier ook, de pomp lucht aanzuigt wordt die door de retour leiding, in jouw geval, in het filter geblazen. Net zo lang tot de bel groot genoeg is om geen brandstof meer door te laten.
Loopt de retour terug in de tank, dan dient die als ontluchter (die moet trouwens ook bijna tot op de bodem van de tank doorlopen).
Vergis je niet in de mogelijkheid op lekken. En vuiltje tussen de sluitring of een gebruikte ring weer gebruiken...........kassa!
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 16 sept 2016 19:08 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.377 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl