Het oplossen van brandstofaanvoerproblemen vergt een strikt systematische aanpak. Bij het vinden van de oorzaak kun je het beste beginnen met het gedeelte na de opvoerpomp, dat staat onder overdruk en is gemakkelijk te ontluchten. Zet aan de toevoerzijde van de opvoerpomp een stuk slang en hang dit in een jerrycan met diesel. Open de ontluchting op het fijnfilter, en pomp met de handbediening net zo lang tot er diesel uit de ontluchtingsschroef van het fijnfilter komt, en zet dan de schroef dicht. Open nu de ontluchtingsschroef op de HD pomp (dit is de ontluchtingsschroef op de HD pomp), en ga met de handbediening pompen tot er geen luchtbellen meer verschijnen. Zet de schroef dicht, de motor moet nu kunnen starten. Tijdens het lopen zet je nogmaals de ontluchtingsschroef op het filter open en kijkt of er misschien nog luchtbellen voorbij komen, en sluit dan de ontluchtingsschroef. Hetzelfde kunstje als zojuist beschreven doe je met de ontluchtingsschroef op de HD pomp. Lucht aan de HD zijde is onwaarschijnlijk als de motor tot voor kort goed heeft gelopen, maar dit kun je eventueel ook checken. De motor moet nu zonder problemen blijven lopen en toeren kunnen maken. Door de overdruk in dit gedeelte van het brandstofsysteem kan er geen lucht worden aangezogen. Eventuele lekkages zie je door ontsnappende diesel. Als je nog steeds problemen hebt, dan is er iets aan de hand met de opvoerpomp.
Als alles tot zover OK is, sluit dan het Delphi filter weer aan (zorg dat de ontluchting bovenop het Delphi filter dicht staat), en pomp met de handbediening het filter vol. Hiervoor moet de ontluchting op het fijnfilter open staan. Pomp net zolang tot alle lucht uit de Delphi en de leidingen tot aan het fijnfilter is verdwenen, en sluit dan de ontluchting op het fijnfilter. Start de motor, deze moet nu probleemloos lopen. Zo niet, dan zit er in het aanzuiggedeelte voor de opvoerpomp een luchtlek. Check slangen, slangklemmen en Delphi op onregelmatigheden.
Succes !