Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: VP diesel filter omgekeerd aangesloten ?

VP diesel filter omgekeerd aangesloten ? 08 dec 2016 14:33 #790370

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1225
Bij de eerste onderhoudsbeurt van onze 'nieuwe' boot viel me op dat de diesel voor-filter in de foute richting is aangesloten.
't is te zeggen de diesel loopt tegen de richting van de pijltjes door de filter.



De rode pijltjes zijn de effectieve route van de diesel tank naar de motor.

Deze motor werd in 2008 door het werf geïnstalleerd en heeft al een 600u probleemloos gedraaid dus ik ga ervan uit dat het niet zo'n groot probleem zal zijn, of ben ik toch beter om de leidingen om te draaien ?
The sea transport us, but it also transforms us.
It represents a doorway to the world - and to our innermost selves - open to anyone with the determination and courage to walk through.
Beth A. Leonard
Laatst bewerkt: 08 dec 2016 14:34 door iGrf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP diesel filter omgekeerd aangesloten ? 08 dec 2016 14:51 #790378

In iedergeval wél het filterelement vervangen als je de leidingen omdraait; anders spoel je de deeltjes die het filter gevangen heeft los en de motor in. Stromingsrichting hoort van buiten naar binnen te zijn, niet andersom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP diesel filter omgekeerd aangesloten ? 08 dec 2016 14:58 #790379

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 755
Als ik me niet vergis gaat de diesel nu eerst langs het glaasje voordat het door het filter gaat. Lekker zo laten, dan loopt de drap mooi onderin voordat het je filter in gaat
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP diesel filter omgekeerd aangesloten ? 08 dec 2016 15:04 #790381

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6642
MvN schreef :
Als ik me niet vergis gaat de diesel nu eerst langs het glaasje voordat het door het filter gaat. Lekker zo laten, dan loopt de drap mooi onderin voordat het je filter in gaat

Als dat beter is, waarom wordt dit dan zo niet geleverd door de fabrikant ?
m.a.w. is er misschien een reden waarom dit niet zo goed is, en zoja welke ?

Indien je iets veranderd inderdaad eerst filter schoonmaken en nieuw filterelement.
Ik zou het in ieder geval zo laten tot de eerste filterwissel noodzakelijk is.
En dan afhankelijk van het hier ( en elders ) ingewonnen advies, aanpassen.
( Of laten aanpassen door de installateur, ik zou hem ook hierover aanspreken, niet noodzakelijk om er zaak van te maken, maar wel om hem deze bevinding te melden. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP diesel filter omgekeerd aangesloten ? 08 dec 2016 15:17 #790387

MvN schreef :
Als ik me niet vergis gaat de diesel nu eerst langs het glaasje voordat het door het filter gaat. Lekker zo laten, dan loopt de drap mooi onderin voordat het je filter in gaat

Klopt (zie tekening)
Op zich lijkt die redenering logisch echter op de eerste plaats is het glaasje er om water op te vangen en het filter logischerwijs voor het vuil. Op de tweede plaats krijg je , wanneer de drab onderin blijft daar een mengsel van water, diesel en blubber waaruit het water niet of maar heel slecht zich zal afscheiden en het glaasje daardoor sneller vol blubber zal raken. En op de derde plaats fungeert het filter niet alleen als filter maar ook als agglomerator voor heel fijn verdeelt water in de diesel wat daardoor grotere druppels vormt en onderuit zakt. Daardoor kunnen hele fijne druppels niet blijven zweven en zo toch de motor in gaan.
Dat soort afscheiders van water uit een andere vloeistof worden wel vaker zo gebruikt , echt niet alleen bij diesel.
Overigens staan die pijlen niet voor niets op het filterhuis lijkt me zo.

Overigens zat in mijn huidige boot dat filter ook verkeerd om en bovendien op een vrijwel onbereikbare plaats (moest een paar schotten verwijderen om er , weliswaar nog steeds moeilijk, bij te komen.
Nu zit het goed bereikbaar voor controle en vervanging en juist aangesloten ( en dat al bijna 2500 draaiuren ;) )
Ad
Ps.:
Ik heb nog even de handleiding voor dit soort filters opgezocht en je kunt ze inderdaad ook "verkeerd om"aansluiten maar dat zal meer voor benzine zijn waar je geen of minder last kunt hebben van water in de brandstof. Zie o.a. pagina 9 en 10.
go.delphi.com/CS/documents/Lib...s%20Book%20(CAV).pdf
Laatst bewerkt: 08 dec 2016 15:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP diesel filter omgekeerd aangesloten ? 08 dec 2016 15:50 #790397

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 755
Interessant is alleen dat Separ en andere filters het wel zo om doen.

Een Delphi filter is ontwikkeld voor de automotive en daar was en is slijm een veel minder groot probleem. Ik zou zelf liever de zooi zichtbaar hebben, dan onzichtbaar en als verrassing in mijn filter. Maar goed iedereen zijn meug
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP diesel filter omgekeerd aangesloten ? 08 dec 2016 15:53 #790400

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1225
O bedankt allemaal voor de antwoorden.

Ik heb op mijn lange termijn klus-lijst het plan om die filter makkelijker vervangbaar te maken staan (of een tweede te plaatsen met een 2 weg kraan ertussen zodat ik 'on the fly' van filter kan wisselen).

Dus dan zal ik ook meteen de leidingen op de goede manier aansluiten.

PS : het werf in kwestie staat in de buurt bekend als één van de betere dus zo'n kleinigheidjes zouden inderdaad niet mogen. Maar of het veel zin heeft om ze te wijzen op een inbouw klus van 8 jaar geleden ...
The sea transport us, but it also transforms us.
It represents a doorway to the world - and to our innermost selves - open to anyone with the determination and courage to walk through.
Beth A. Leonard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP diesel filter omgekeerd aangesloten ? 08 dec 2016 16:00 #790404

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 755
Ik denk dat het misschien bewust gedaan is. Het fijne druppel verhaal zie ik zelf niet zo als een probleem bij onze doorvoersnelheden. Heel veel diesel auto's hebben al geen grof filters meer.
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP diesel filter omgekeerd aangesloten ? 08 dec 2016 16:02 #790405

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6642
iGrf schreef :
O bedankt allemaal voor de antwoorden.

Ik heb op mijn lange termijn klus-lijst het plan om die filter makkelijker vervangbaar te maken staan (of een tweede te plaatsen met een 2 weg kraan ertussen zodat ik 'on the fly' van filter kan wisselen).

Dus dan zal ik ook meteen de leidingen op de goede manier aansluiten.

PS : het werf in kwestie staat in de buurt bekend als één van de betere dus zo'n kleinigheidjes zouden inderdaad niet mogen. Maar of het veel zin heeft om ze te wijzen op een inbouw klus van 8 jaar geleden ...

Tja 8 jaar geleden . . . Dat wist ik ook niet.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP diesel filter omgekeerd aangesloten ? 08 dec 2016 16:28 #790414

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3875
Ik heb recent mijn hele brandstofsysteem biodieselbestendig uitgevoerd, en meteen een nieuw type Delphi filter geplaatst, de flow bewust 'omgekeerd' ten opzichte van wat de fabrikant ooit bedoelde.

Het idee erachter is, dat water en grof vuil onmiddellijk zichtbaar zijn in het kijkglas, en niet eerst het filter verstoppen. De filterwerking op zich blijft dezelfde. Om luchtinsluiting in de filterkop te voorkomen, heb ik een deel van de filterkop opgevuld met metaal-epoxy.
De aftapstop heb ik vervangen door een kogelkraan, om aftappen van water en ongerechtigheden zonder knoeien te laten verlopen.

Hieronder een doorsnede van het gemodificeerde filter, ik zal straks een aantal foto's plaatsen. Het heeft nu een jaar prima gefunctioneerd. Toen ik dit voorjaar aan de waterkant vervuilde diesel tankte, zag je dat meteen terug in het kijkglas, waardoor ik acctie kon ondernemen voordat het filter verstopte.

Laatst bewerkt: 08 dec 2016 16:52 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP diesel filter omgekeerd aangesloten ? 08 dec 2016 16:37 #790422

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3875
Hier een aantal foto's :









Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP diesel filter omgekeerd aangesloten ? 08 dec 2016 16:50 #790427

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3875
Troep in de brandstof meteen zichtbaar :

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP diesel filter omgekeerd aangesloten ? 08 dec 2016 18:11 #790460

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13587
iGrf schreef :
O bedankt allemaal voor de antwoorden.

Ik heb op mijn lange termijn klus-lijst het plan om die filter makkelijker vervangbaar te maken staan (of een tweede te plaatsen met een 2 weg kraan ertussen zodat ik 'on the fly' van filter kan wisselen).

Dus dan zal ik ook meteen de leidingen op de goede manier aansluiten.

PS : het werf in kwestie staat in de buurt bekend als één van de betere dus zo'n kleinigheidjes zouden inderdaad niet mogen. Maar of het veel zin heeft om ze te wijzen op een inbouw klus van 8 jaar geleden ...

Misschien hebben ze wel een reden of argument om het zo te doen. Je kan het ze eens vragen, vinden ze vast niet erg.

Over het omdraaien van het filter om drap in het glaasje zichtbaar hebben: lijkt me dan wel slim om een aparte waterscheider te plaatsen.

@CeesS: wel heel goed zichtbaar zeg! Mooi hoor.
Laatst bewerkt: 08 dec 2016 18:14 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP diesel filter omgekeerd aangesloten ? 08 dec 2016 18:53 #790475

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3875
koko schreef :
... Misschien hebben ze wel een reden of argument om het zo te doen...

Ik dacht dat ik duidelijk had aangegeven waarom je de werking van een Delphi omdraait. Het is geïnspireerd op de werking van een Separ filter.
In het onderstaande filmpje wordt dat duidelijk (hoewel er op de uitvoering en de getoonde opstelling nogal wat af te dingen valt)




en


Laatst bewerkt: 08 dec 2016 18:57 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP diesel filter omgekeerd aangesloten ? 08 dec 2016 21:13 #790505

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13587
@CeesS,

Volgens mij bedoelen we hetzelfde. Maar jij toont het met een mooie tekening en foto's/ filmpje. En ik stel voor om het na te vragen bij de werf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP diesel filter omgekeerd aangesloten ? 09 dec 2016 08:54 #790567

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5227
Ik zou het aan de ontwerper/fabrikant van het filter vragen.
En dan is het antwoord:" Installeren volgens de pijltjes"!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP diesel filter omgekeerd aangesloten ? 09 dec 2016 09:48 #790576

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3875
douwe schreef :
Ik zou het aan de ontwerper/fabrikant van het filter vragen.
En dan is het antwoord:" Installeren volgens de pijltjes"!

De ontwerper zul je tevergeefs zoeken, het ontwerp stamt uit halverwege de vorige eeuw, toen Lucas / CAV nog een belangrijke speler in de dieselmarkt was. De fabricage en marketing is tegenwoordig in handen van Delphi, een wereldwijde grootheid in de motor- en auto componenten. (delphi.com/).

Niets let je om zelf na te denken over de functie die jij belangrijk vindt in een belangrijk onderdeel in je brandstofsysteem, in dit geval een gecombineerde waterafscheider en filter. En dan kun je tot een andere afweging komen dan 'de ontwerper'. Overigens wordt in de documentatie duidelijk aangegeven, dat je het filter zowel 'standaard' als 'omgekeerd' kunt gebruiken, dus zo gek is het omkeren van het filter niet.

Er spelen in het toepassen van dit bewuste filter meerdere factoren een rol.
Belangrijk voor de ontluchting bij het vullen is de plaatsing ten opzichte van het brandstofniveau in de tank. Is het filter hoger geplaatst dan het brandstofniveau, en is de positie van de opvoerpomp niet voor het filter, maar erna, dan is er geen volledige ontluchting mogelijk. Onder het filterdeksel blijft dan altijd een luchtbel achter, boven het niveau van de uitgaande leiding. Die kan daar niet veel kwaad, en blijft meestal op z'n plek zonder problemen te veroorzaken.

Dit is anders bij het omdraaien van de stromingsrichting, daar zit de luchtbel vrijwel in de brandstofstroom. Vandaar dat ik op dat punt de holle ruimte heb opgevuld met een speciale epoxy. Het ontluchtingsgaatje moet dan wel doorgeboord worden.

Met de huidige EN590 diesel blijkt de mogelijkheid van een biologische besmetting sterk toegenomen. Dat manifesteert zich in een zich snel vermeerderende smurrie in de tank, die een filter volledig en snel kan verstoppen. Doordat de waterafscheider (het 'glaasje' onder het filter) zich na het filterelement bevindt, krijg je geen enkele waarschuwing voor het vollopen van het filter. Water moet ook het filterelement passeren voordat het wordt afgescheiden, mogelijk een voedingsbodem in het element achterlatend voor de biobesmetting.

De beschreven problemen omtrent de positie van het filterelement ten opzichte van het 'glaasje' zijn voor mij de reden om het Delphi filter 'omgekeerd' te monteren (en zoals eerder uitgelegd, volledig in overeenstemming met de opties die de fabrikant bij het ontwerp heeft aangegeven).

Ik heb wel gekozen voor een verbeterd ontwerp filterhuis, uitgevoerd in gietaluminium, en met een afdichtingsring minder dan het oorspronkelijke ontwerp.
Het 'oude' Delphi filter is gemaakt met een spuitgietproces. Het toegepaste materiaal bevat zink, waarvan het gebruik in combinatie met EN590 wordt ontraden.

Dit waren mijn overwegingen voor het toepassen van het filter zoals eerder beschreven.
Laatst bewerkt: 09 dec 2016 11:02 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP diesel filter omgekeerd aangesloten ? 09 dec 2016 10:05 #790583

MvN schreef :
Interessant is alleen dat Separ en andere filters het wel zo om doen.

Een Delphi filter is ontwikkeld voor de automotive en daar was en is slijm een veel minder groot probleem. Ik zou zelf liever de zooi zichtbaar hebben, dan onzichtbaar en als verrassing in mijn filter. Maar goed iedereen zijn meug

Ik heb nog eens gekeken hoe Volvo Penta dat deed en ook daar staat op de tekeningen dat het filter gewoon volgens de pijlen moet worden geinstalleerd.(zie beneden)
Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat VP het altijd bij het rechte eind heeft...... :lol:
Overigens is vergelijken met een Separ natuurlijk onjuist omdat dat filter volgens een ander principe is gemaakt.Zij scheiden af met "artificial gravity " , tenminste dat beweren ze maar volgens mij kan dat niet functioneren bij de geringe stroomsnelheden die je met önze"kleine dieseltjes hebt in dat filter.
Ook heb ik nogal wat twijfel aan dat backflushen waardoor je het filter zou kunnen schoonmaken. Dat gaat vast wel met korrelige vaste deeltjes zoals in de video maar beslist niet met het ultrafijne rommel en slijm waar "wij" nog weel eens last van hebben.Bovendien vraag ik me af waarom dat soort vrij grove vuil überhaupt naar het filter zou gaan en niet simpelweg uitzakt in de tank ( zoals iedereen wel eens al hebben geconstateerd bij het schoonmaken van zijn tank).
Maar dit is niet de eerste discussie over de voors en etgens van de Separ filters op dit forum :whistle:
Ad

Laatst bewerkt: 09 dec 2016 10:08 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP diesel filter omgekeerd aangesloten ? 09 dec 2016 10:42 #790594

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3875
Yellow Boat schreef :
Ik heb nog eens gekeken hoe Volvo Penta dat deed en ook daar staat op de tekeningen dat het filter gewoon volgens de pijlen moet worden geinstalleerd.

Volvo Penta installeert geen motoren, ze leveren ze kaal aan, zonder groffilter. In de oeroude schetsen die je plaatst, is het groffilter niet meer dan een indicatie, en staat ook de lekretour nog op het fijnfilter, een methode die duidelijk onhandig is gebleken, en niet meer wordt toegepast.

En zoals ik al aangaf, waarom zou je niet je eigen afweging maken voor de eigen situatie ? Hier is meestal geen sprake van goed of fout, maar van optimalisatie.

Overigens installeert VP dealer van Dijke in den Osse volgens mijn info de Delphi filters ook 'omgekeerd'.
Laatst bewerkt: 09 dec 2016 10:44 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP diesel filter omgekeerd aangesloten ? 09 dec 2016 11:56 #790605

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21275
CeesS schreef :
Troep in de brandstof meteen zichtbaar

Ja, dat geeft natuurlijk wel inzicht in de hoeveelheden water en vuil die er in jouw tank rondzweven, maar zo'n actie met een 'omgekeerd' werkend filter is natuurlijk wel symptoombestrijding.
Interessanter lijkt me de vraag hoe je in godesnaam in relatief korte tijd aan dergelijke hoeveelheden water in je tank (en filter) komt.

Een paar weken geleden heb ik in ZF inzicht gegeven in de vervuiling van mijn eigen tank, omdat ik die toen leeggemaakt en verwijderd heb. Daar zat op een paar vuiltjes na helemaal niks anders in dan diesel. In acht seizoenen varen heb ik niet tot nauwelijks water uit het filter hoeven aftappen.

Hoeveel motoruren zijn er bij benadering gedraaid sinds de verandering in het filtergebeuren, als ik vragen mag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP diesel filter omgekeerd aangesloten ? 09 dec 2016 12:15 #790607

CeesS schreef :
Volvo Penta installeert geen motoren, ze leveren ze kaal aan, zonder groffilter.

Overigens installeert VP dealer van Dijke in den Osse volgens mijn info de Delphi filters ook 'omgekeerd'.

De fabriek van VO uiteraard niet maar de meeste dealers bouwen ze natuurlijk in zoals dat bij alle scheepsmotoren gaat.
En ze leveren nog steeds onder eigen naam de aan de Delphi filters identieke voorfilters/waterafscheiders met Volvo Penta erop als optie .
Maar hoe iemand die installeert moet die persoon uiteraard zelf weten.
Íkzelf blijf er in ieder geval bij dat de "omgekeerde installatie" eerder nadelen dan voordelen zal geven.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP diesel filter omgekeerd aangesloten ? 09 dec 2016 13:21 #790617

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3875
lodewijk stegman schreef :
CeesS schreef :
Troep in de brandstof meteen zichtbaar
Ja, dat geeft natuurlijk wel inzicht in de hoeveelheden water en vuil die er in jouw tank rondzweven, maar zo'n actie met een 'omgekeerd' werkend filter is natuurlijk wel symptoombestrijding.
Interessanter lijkt me de vraag hoe je in godesnaam in relatief korte tijd aan dergelijke hoeveelheden water in je tank (en filter) komt.

Je hebt helemaal gelijk dat het symptoombestrijding is, soms ontkom je daar niet aan. De foto hierboven waar ik de troep toon die in m'n filter zat, is genomen een paar uur na een GTL tankbeurt in Makkum. Daarvoor had ik alleen GTL getankt uit jerrycans, die gevuld zijn bij een wegstation. Mede dankzij het feit dat de aanzuig op het laagste punt van de tank zit, zie je meteen dat er iets mis is en kun je maatregelen nemen. Als je dat laat dooretteren in de tank, kun je een halve tank vol troep hebben binnen 24 uur.

lodewijk stegman schreef :
Een paar weken geleden heb ik in ZF inzicht gegeven in de vervuiling van mijn eigen tank, omdat ik die toen leeggemaakt en verwijderd heb. Daar zat op een paar vuiltjes na helemaal niks anders in dan diesel. In acht seizoenen varen heb ik niet tot nauwelijks water uit het filter hoeven aftappen.

Dat zou normaal moeten zijn, uit ervaring kan ik je zeggen dat dat soms meer geluk dan wijsheid is. Toen wij onze boot in 2002 kochten, had die aan de verkoopsteiger een jaar lang stil gelegen met een bijna lege tank, en een lekkende ontluchting. Het duurde niet lang voordat we met een dichtgeslibt brandstofsysteem stil lagen. Ik wist niet eens dat bacteriegroei in diesel mogelijk was. Het heeft lang geduurd voordat de ergste problemen onder controle waren.

Zie ook eerdere discussie : www.zeilersforum.nl/index.php/...-toch-vandaan#397899

lodewijk stegman schreef :
Hoeveel motoruren zijn er bij benadering gedraaid sinds de verandering in het filtergebeuren, als ik vragen mag?

Sinds 2002 hebben we ruwweg 2000 motoruren gemaakt, zo'n 3000 liter diesel verstookt (tankinhoud ca 30 liter).
Dit jaar na de modificatie 140 motoruren, ca 200 liter diesel verbruikt waarvan 90% GTL. (wij varen intensief gedurende 3 zomermaanden)
Laatst bewerkt: 09 dec 2016 13:52 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP diesel filter omgekeerd aangesloten ? 09 dec 2016 13:56 #790628

In meer dan 40 jaar nog nooit problemen met brandstof met 'correct' aangesloten filter.
Maar ik vind de argumenten van CeesS wel heel wat beter onderbouwd dan van degenen die anders beweren.

Er zijn voortdurend ontwikkelingen waardoor lang bestaande artikelen aangepast/verbeterd worden. Die worden door iemand bedacht en dat hoeft lang niet altijd de fabrikant te zijn.
Lees het commentaar op Chinese fabrikaten maar eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP diesel filter omgekeerd aangesloten ? 09 dec 2016 14:42 #790637

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21275
CeesS schreef :
De foto hierboven waar ik de troep toon die in m'n filter zat, is genomen een paar uur na een GTL tankbeurt in Makkum. Daarvoor had ik alleen GTL getankt uit jerrycans, die gevuld zijn bij een wegstation. Mede dankzij het feit dat de aanzuig op het laagste punt van de tank zit, zie je meteen dat er iets mis is en kun je maatregelen nemen. Als je dat laat dooretteren in de tank, kun je een halve tank vol troep hebben binnen 24 uur.

Je hebt over die tankbeurt al eens eerder over geschreven, geloof ik.

Moet dan toch de conclusie zijn dat tankbeurten langs het water beter kunnen worden vermeden en dat consequent diesel halen bij stations langs de weg de moeite loont?

Je hebt een vrij kleine tank en je maakt per jaar iets meer motoruren dan ik. Je zit dus zelden of ooit met oude diesel in je tank (behalve misschien na een winter niet varen). Als er daarbij geen condens in de tank optreedt en er komt ook op andere manieren geen water in de tank, dan zou je toch ook vrij van slijm en drab moeten kunnen blijven?
Laatst bewerkt: 09 dec 2016 14:43 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

VP diesel filter omgekeerd aangesloten ? 09 dec 2016 15:55 #790656

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3875
lodewijk stegman schreef :
Je hebt over die tankbeurt al eens eerder over geschreven, geloof ik.
Bijna alles is hier al eens aan de orde geweest, maar het is goed om dit in z'n samenhang nog eens door nemen

lodewijk stegman schreef :
Moet dan toch de conclusie zijn dat tankbeurten langs het water beter kunnen worden vermeden en dat consequent diesel halen bij stations langs de weg de moeite loont?

Dat is zeker wat mij betreft een belangrijke conclusie, maar soms ontkom je om praktische redenen niet aan een potentieel gevaarlijke tankbeurt.

lodewijk stegman schreef :
Je hebt een vrij kleine tank en je maakt per jaar iets meer motoruren dan ik. Je zit dus zelden of ooit met oude diesel in je tank (behalve misschien na een winter niet varen). Als er daarbij geen condens in de tank optreedt en er komt ook op andere manieren geen water in de tank, dan zou je toch ook vrij van slijm en drab moeten kunnen blijven?


Een aantal zaken :

- Heb je eenmaal een besmetting gehad, dan is het moeilijk je systeem volledig te reinigen. In schroefdraden, O-ring zittingen, spleten blijven sporen en bacteriën achter die onmiddellijk actief worden bij de aanwezigheid van water. Een externe besmetting is niet eens nodig.

- In mijn geval is een moeilijk punt de brandstofvuldop op het dek. Het enige punt waar daadwerkelijk condensatie optreedt. Heeft altijd aandacht nodig. Heb ik ook al vaker aangegeven :




- In mijn brandstof systeem waren veel materialen verwerkt, die niet compatibel zijn met de huidige EN590 diesel. Ik heb nu alles vervangen door onverdachte materialen. Ook al vaker laten zien :





De hoeveelheid prut viel ook wel mee, maar het was er wel :


Laatst bewerkt: 09 dec 2016 16:06 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.289 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl